Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maaseutunuorille oma keskustelupalsta  (Luettu 13940 kertaa)

Opelixi

  • Vieras
Nyt kun täällä Agronetissäkin on tehty jako nuorempiin kirjoittajiin (lue teinikirjoittajat l. maaseutunuoret) ja vanhempiin kirjoittajiin, voidaan alkaa miettimään miksi meille nuoremmille keskustelijoille ei tehtäisi omaa keskustelupalstaa? Samaa jakoa nuoriin ja vanhoihin noudatetaan tuottajajärjestössä. Monesti tuntuu että nuoret ovat välttämätön muodollisuus isommissa kokouksissa. Nuorten näkemyksiä kuunnellaan molemmat korvat auki eli mielipiteet kuulostavat kenties tuulen ujellukselta? Paikallisesti näin ei onneksi ole. Nuorissa käsitykset nykymaataloudesta poikkeavat monella tavalla vanhemmista tuottajista, esimerkiksi tuet koetaan tulona jonka tarkoitus on kannustaa tuottajia investoimaan laitteisiin ja menetelmiin joilla pystytään tuottamaan vallitsevien tuotteista saatavien hintatasojen mukaan, kannattavasti. Tukien suunta on laskeva, joten tueton aika tulee varmasti. Onneksi markkinat toimivat edes maailmanlaajuisesti talouden lakien mukaan eli mikäli meillä halutaan saada tuotteesta parempaa hintaa edellyttää se maailmanlaajuisia sadonmenetyksiä.

Mutta mikäli palataan takaisin asiaan.. Nuorille tulisi omasta mielestäni saada oma keskustelupalsta kun täällä näyttää olevan meitä nuorempia hyljeksivä suuntaus. Itse taidan alkaa hiljakseen vetäytyä sivustoilta pois. Ennen kuin ehtii muuttua aktiiviksi.  ;D

Nuorissa tuottajissa on kuitenkin tulevaisuus ja itse ainakin aion tuottamisen parissa pysyä niin pitkään kuin henki pihisee. Tai sitten lopetetaan alalle nuorien hommaaminen. Kunhan viimeinen lähtijä muistaa sammuttaa valot.  :o

Pahoittelen avautumistani ja jos joku tämän takia vetää herneitä nenään. Itse olen jo hetken niitä vetänyt.  :-\

Unto

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 654
Vs: Maaseutunuorille oma keskustelupalsta

Pahoittelen avautumistani ja jos joku tämän takia vetää herneitä nenään. Itse olen jo hetken niitä vetänyt.  :-\


Se ny vaa on näitten sivustojen henki vähä sellaane notta kukin tariooloo tyylillänsä niitä hernehiä toisten nenän alle ja sitte kattotaha vetääkö se ja kuinka syvälle. Ja mikä jottei nuarisoseuratoiminnalle tilaa olisi.

timotej

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 977
Vs: Maaseutunuorille oma keskustelupalsta
Saattapi olla kyllä niinkin, että nämä teinimäisiä ajatuksia esittävät kirjoittajat ovat biologisesti hyvinkin varttuneita, ainoastaan henkisiltä lahjoiltaan teiniasteelle jämähtäneitä. Tuo jako käsittääkseni tarkoittaa tätä henkistä jakoa eli kyllä iältään nuorilla kirjoittajilla voi olla hyvinkin asiallisia ajatuksia meille vanhoillekin annettavana.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: Maaseutunuorille oma keskustelupalsta
Kaippa tätä hanketta on pakko kannattaa, koska itsekin olen maaseutunuorten toiminnassa mukana. Voisihan täällä kokeilla saisiko jonkinlaista keskustelua aikaiseksi. Repussa nuorten palsta on ainakin tosi kuivahtanut (niin ovat tosin muutkin).

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Maaseutunuorille oma keskustelupalsta
Pahoittelen avautumistani ja jos joku tämän takia vetää herneitä nenään. Itse olen jo hetken niitä vetänyt. 

*********Tyypillistä pullamössösukupolven reagointia.
Kui mää ain olen paras?

Opelixi

  • Vieras
Vs: Maaseutunuorille oma keskustelupalsta
Pahoittelen avautumistani ja jos joku tämän takia vetää herneitä nenään. Itse olen jo hetken niitä vetänyt. 

*********Tyypillistä pullamössösukupolven reagointia.

Kiitän. Tuollaista asennetta nuorempi sukupolvi juuri kaipaa.

Opelixi

  • Vieras
Vs: Maaseutunuorille oma keskustelupalsta
Kaippa tätä hanketta on pakko kannattaa, koska itsekin olen maaseutunuorten toiminnassa mukana. Voisihan täällä kokeilla saisiko jonkinlaista keskustelua aikaiseksi. Repussa nuorten palsta on ainakin tosi kuivahtanut (niin ovat tosin muutkin).



Joskus kävin katsomassa siellä mutta hiljaista oli kuten sanoit. Suurin vika on siellä omalla nimellä kirjoittaminen. Kyllä se eroaa paljon siihen verrattuna vaikka täällä kirjoittaisikin tiedettynä henkilönä. Eihän nimimerkki asioita muuta sinänsä mutta omalla nimellä kirjoittaminen tuo kuvioihin jäykkyyttä.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: Maaseutunuorille oma keskustelupalsta
Niinhän se tuo, mutta kyllä nimimerkin takaakin se ihminen löytyy. Mitään tunnistettavaa ei saisi puhua tai siis kirjoittaa. Kaiken huippu oli tuo taannoinen kylvinkonekeskustelu kun sain kaksi puhelinsoittoa aiheesta tyyliin "kattelin netistä tommosta juttua ja tuli jotenkin mieleen, että oletko sää hankkimassa kylvinkonetta". Sitten paljon aikaisemmin tuli jo kommentti tyyliin "kirjoitaksää nimmarilla kylmis, kun ne jutut on jotenkin sun tyylilles sopivia". Joten se siitä "tuntemattomuudesta". Ei auta nimmarinkaan vaihto, kun tyylistä kuulemma tuntee.

Lahtari

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 167
Vs: Maaseutunuorille oma keskustelupalsta
Niinhän se tuo, mutta kyllä nimimerkin takaakin se ihminen löytyy. Mitään tunnistettavaa ei saisi puhua tai siis kirjoittaa. Kaiken huippu oli tuo taannoinen kylvinkonekeskustelu kun sain kaksi puhelinsoittoa aiheesta tyyliin "kattelin netistä tommosta juttua ja tuli jotenkin mieleen, että oletko sää hankkimassa kylvinkonetta". Sitten paljon aikaisemmin tuli jo kommentti tyyliin "kirjoitaksää nimmarilla kylmis, kun ne jutut on jotenkin sun tyylilles sopivia". Joten se siitä "tuntemattomuudesta". Ei auta nimmarinkaan vaihto, kun tyylistä kuulemma tuntee.

***** Niinhän se on, vertaa Talojussi,Tsaukki,Uuno,Vaino ja nytkin parilla nimellä. ;D Kyllä tyyli näkyy ja siitä tunnistetaan. ;D ;D

Jorma Tappinen

  • Vieras
Vs: Maaseutunuorille oma keskustelupalsta
Jos Opeliksi on sitä mieltä ettei tuotantotukia tarvittaisi, pitäisi hänellä olla oikeus sanoa se ääneen. Hän ei varmaankaan ole ainoa sitä mieltä oleva. Enhän minäkään uskalla sitä julkisesti myöntää ja toreilla kuuluttaa ainakaan omalla nimellä. Ei huvita osallistua MTK-toimintaankaan, kun siellä kaikilla on niin vaikeeta kun tuet on liian pieniä eikä mikään kannata.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5271
Vs: Maaseutunuorille oma keskustelupalsta
*********Tyypillistä pullamössösukupolven reagointia.

Ikiteini on puhunut. Ugh!

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Maaseutunuorille oma keskustelupalsta
Pahoittelen avautumistani ja jos joku tämän takia vetää herneitä nenään. Itse olen jo hetken niitä vetänyt. 

*********Tyypillistä pullamössösukupolven reagointia.

Kiitän. Tuollaista asennetta nuorempi sukupolvi juuri kaipaa.

Nuorisolle on oma työvaatesarjansa. Haalareitten persus on nilkkojen tasalla.

Kui mää ain olen paras?

supermajor

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72
Vs: Maaseutunuorille oma keskustelupalsta
Nuoret maidontuottajat ovat järkiinsä lopettamassa tuotannon, miksikö? Valiolla olisi vara ja pakkokin maksaa heti Pietarin markkinoiden takia jatkajille (10 vuotta) 10-12% lisää, muuten Valio menee nurin tai ainakin YT-neuvottelut alkaa. Toimin itse Pietarin markkinoilla ja tiedän, että  siellä ollaan valmiita maksamaan laadusta ja toimitusvarmuudesta. Itse "separoin" kaiken laatutavaran Suomesta vihannes- ja juuresmassasta Pietariin. Tänne ei jää kuin "kurri" ja silti siitä saa sentään jotain. Suomessa ei olla valmiita maksamaan laadusta, vaan täällä on markkinatalous, eli jos saat tukea, niin et saa tuotteestasi laatulisää. Toisin on Suomen naapureilla, hinnat nousset maataloustuotteilla 22-32%. Melkein puolet Venäjän maitotuotteista tuodaan ulkomailta. Laadukkaita maidontuottajia tarvitaan heti rajan takana. Jos Valion JOHTAJAT eivät lue tätä viestiä, niin ilmoittukaa halukkaat minulle. Vero 1 000 000 euron myynnistä oli 5,5 %. Veroetu tekee kaksi ilmaista Variota vuodessa kuoletettuna. Siis heti ens vuonna omaksi. Ammattitaidosta ja pääomasta on Venäjällä huutava pula. Olkaa siis tietoisia siitä, että WTO:n jälkeen KAIKKI Suomessa tuotettu elintarvikeeksi käyvä tavara menee Venäjälle, täällä Suomessa ollaan "kahu"tavaran varassa. Timppa ei pääse näille markkinoille vääränvärisen traktorin vuoksi, muuten kylläkin. EI PUNAISTA ENÄÄN! En ole nähnyt punaisia autojakaan vuoteen Venäjällä.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Maaseutunuorille oma keskustelupalsta
Timppa ei pääse näille markkinoille vääränvärisen traktorin vuoksi, muuten kylläkin.

******Kyllähän kommareilla on ihan merkittävä kannatus venäjällä.
Kui mää ain olen paras?

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Maaseutunuorille oma keskustelupalsta
Mutta mikäli palataan takaisin asiaan.. Nuorille tulisi omasta mielestäni saada oma keskustelupalsta kun täällä näyttää olevan meitä nuorempia hyljeksivä suuntaus. Itse taidan alkaa hiljakseen vetäytyä sivustoilta pois. Ennen kuin ehtii muuttua aktiiviksi.  ;D

Kaiva vaan se herne nenästäsi! :) Ite oon mielestäni ehkä jossain puolessavälissä nelikymppisenä, mut en näe erillistä "nuortenpalstaa" tarpeellisena. Asioista keskusteltaessa kukin on mukana sillä kokemuksella ja tietämyksellä kuin omaa tai haluaa esiintyä. Jos vastauksessa pojitellaan niin siihen on syy joko aloittajan näkemyksessä tai vastaajan vanhoillisuudessa. Ja tällä konefoorumilla asiasta harhautumiset eivät luultavasti aina tapahdu nuorempien kirjoittajien toimesta. Joku vaan menee helpommin lankaan, kun toisilla on päätyönään ylläpitää keskustelua hinnalla millä hyvänsä.

Sitäpaitsi varmaan jossain jo on semmoinenkin palsta, jossa kaikki ikään katsomatta voivat kinata siitä, että "mun (iskän) raktori on parempi kuin sun (iskän) raktori" kun se on punainen/sininen/vihreä/keltavanteinen/punavanteinen/jenkki/setori/valametti ja siinä on ilmatointi ja automaattivaihteisto. Harmi vaan, et kabiiniin pitää kiivetä takaikkunasta vetovarsien päältä ku esitteessä luki et "portaaton" (sori, oli IHAN pakko) :)
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...