Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe vasikat  (Luettu 9133 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: vasikat
ja hyvä kun ison karjan tilanahtautta pääsee hyötyntämään,  jokku joutuu laittaan sen vimosen, jopa hyän vasikan välitykseen.     ja kun tuo lottonumero kohalle sattuu niiin......

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8362
Vs: vasikat
Vasikkakysymys? Mistä johtunee, että vastasyntyneellä vasikalla on (kuparin)ruskeat hampaat? Onko siihen selitystä, muuta kuin jotain kalsiumin puute tms. Kehityksessä ei mitään poikkeavaa tai ehkä loppujen lopuksi keskimääräistä parempi yksilö, mutta kiinnostaa.
Onko emää lääkitty kortisonilla?
Mystinen kesälaatumies

navettapiika

  • Vieras
Vs: vasikat
Kyllä nyt on karjanjalostuskeskustelu siitä parhaasta päästä.Voi pyhä yksinkertaisuus, otetaan teurastamon välitysvasikoita, lypsylehmiksi kasvamaan.Tuollaselle touhullehan nauraa jo naurismaan aidatkin.

Hetkenpäästä joku saattaa kirjoitella, miten täytti aikoinaan navettansa näillä ylijäämävasikoilla ja kertoo miten hyviä lehmiä niistä kasvoikaan. Ihan pilkkahinnalla laatua ! Kyllä mä tiedän sellaisenkin isännän , jolla oli nuorkarja puolella tilaa. Otti välityksestä vasikat ja rahastuksen jalostuskonsulentti selvitteli sukuja ja laati jalostuksen. Nämä meni tiineinä jalostuseläiminä eteenpäin , osa jäi tilallekkkin. Elukat on yksilöjä :)
Juu, minä en nyt viiti tuota kirjoittaa, kun sinä sen teit jo minun puolestani. Ikävää tietysti sen tilan kohdalla, joka niistä vasikoista luopuu pilkkahinnalla, mutta elämä on. Samat sonnit niillä on isinä kuin noilla tilalle jäävilläkin. Tiedän tiloja, jotka laittavat hiehojen lehmäsiä suoraan välitykseen, eli sen tulevan sukupolven jalostuksen edustajia, mutta älkää huoliko, kyllä minä pidän niistä hyvää huolta ja lypsätän ihan kohtuullisesti, ne pettymykset korjaa sitten teurasauto.
sitä en kiellä etteikö nuo lihakasvatukseen menevätkin jotain perimää sisällä.Mutta miksi pitää sitä lottoamista harjoittaa harvoin se osuu kohdalle.
Paremmin minä tässä "vasikka-lotossa" olen menestynyt kuin missään muussa uhkapelissä. Sitä edesauttaa hyvät välit vasikkavälitykseen ja aina tyhjä ketta.
Jaa sä annat väliä välitykselle.Mut oo tyydytetty kun saat kuorman parhaat.(luulet) naapurin muija saa varmaan myös ne parhaat.Lehmäset ja parhautta piikaselle.Miks annat ittees vetää höplasta.Tai taidat tykätä un petetään saahan siitäkin kiksejä.
Jos tuo olisi totta, että höplästä olen tullut vedätetyksi, niin sitten tuolla maitotankissa pitäisi pinnan olla huomattavasti matalammalla, eikä mittaritkaan sitten valehtele jos kerran se maito sieltä tankista kuitenkin löytyy.. sitä on huono epäillä. En minä pane pahakseni lainkaan, että epäilet välityksen kusevan minua silmään, jääpähän ne vasikat sitten minulle. Ei tämä mikään uskon asia ole, perustuu  jo kymmenen vuoden kasvatuskokemukseen.  Huteja tuli omillakin kasvateilla ja kyliltä ostetuilla laatuhiehoilla, mutta olivat vain paljon tuntuvampia siellä rahapussin tienoilla. Nyt ei korkialta tipu, vaikka jokunen huti silloin tällöin tulisi.

Guarter

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1882
Vs: vasikat
Vasikkakysymys? Mistä johtunee, että vastasyntyneellä vasikalla on (kuparin)ruskeat hampaat? Onko siihen selitystä, muuta kuin jotain kalsiumin puute tms. Kehityksessä ei mitään poikkeavaa tai ehkä loppujen lopuksi keskimääräistä parempi yksilö, mutta kiinnostaa.
Onko emää lääkitty kortisonilla?
.          Ei ole.   "Ylä vai alahampaat?"  ;D

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: vasikat
hyin on nuo kaks holsua kotiutunna, nyt kun vain sais net kesyyntymään.    mut on net surkian näkösiä nuilla nupojälillään.   ja siks kuulema arkojakii..

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: vasikat
nyt nuilla alkaa jo sujua.  ovat heti kimpussa kun karsinaan mänen.    hyin juo ja syö paalia kui vanhemmat ja osaa lentää ku karsinan huolto päällä..   iha miusta tuntuu et ovat tulevaa karjaa..

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: vasikat
ja välillä tuntuu etä taijan pitää tuon testaamattoman kenomisonninkii itellä.   on niiiiin lutunen ja helppohoiotonen lössykkä.   syö hyvin ja on rauhallinen.        en muistannu nuin rauhallista sonnia olevankaan.       jo niin monia vuosia välitykseen menneet.