Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Niiton, paalauksen ja käärinnän hinnoittelu  (Luettu 22284 kertaa)

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Niiton, paalauksen ja käärinnän hinnoittelu

Cowboyn malli on ainakin suoraviivainen.
Sen verran olisin vielä tarkentanut: oliko teillä paalain-käärin yhdistelmä, vai kulkiko toinen traktorimies käärimen kanssa ?

Mites niiton hinnottelu? Muovin velotit erikseen? Oliko yhdistelmä vai erillinen käärintäkone(2*33e/h)?
Minulla on vanhanajan kombi eli ns. junakäärijä, joka ei oikein traktorin perään sovikaan. Niiton teki eri mies omilla ehdoillaan, laskutettiin uein yhdessä ja työt sai tilattua yhdellä soitolla. Yleensä tulin muovien kanssa ja laskutin ne kaavamaisella paalitaksalla. Talojen muoveille oli määritelty tuo taksa. Paalaustraktorissa on etukuormain Ålö Felxibalilla (yhditelmän pituus noin 13m), jolla käärimen ohella tarvittaessa kannoin paalit pellon reunaan saman tuntitaksan rakuttaessa. Keruuhommia tehtiin myös nostolaitepiikeillä. Usein ei aikataulut sallineet kanniskeluja.

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: Niiton, paalauksen ja käärinnän hinnoittelu
Itse paalailen silloin tällöin tutuille ja taksana olen pitänyt 100€/h + 4€/paali. Paalaus ja käärintä, sisältää verkot ja muovit.
Isännästä itsestään riippuu silloin, onko hinta halpa vai kallis, molempia mielipiteitä löytyy.
Paalaus urakat n. 200paalia/kesä,(itselle n.2000paalia/kesä) mun urakointi kiintiö tuli täyteen jo viime vuosituhannella, ne saakelin "pallot" tuli jo uniinkin. >:(

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Niiton, paalauksen ja käärinnän hinnoittelu
Paalaus urakat n. 200paalia/kesä,(itselle n.2000paalia/kesä) mun urakointi kiintiö tuli täyteen jo viime vuosituhannella, ne saakelin "pallot" tuli jo uniinkin. >:(
Kääriminen varsinkin on jotenkin hypnoottinen näky. Vasta kun joulupukin odotus alkoi huipentua, vaihtui nukkuessa filmin juoni käärinnästä pakettien avaamiseen. Mulla oli annos 2000-6000 paalia/kesä.

realisti

  • Vieras
Vs: Niiton, paalauksen ja käärinnän hinnoittelu
6000 pallolla saa vielä paalauksen pois mielestä ennen seuraavaa kautta. Jututin kerran yhtä tosi urakoitsijaan kertoi ajavansa 10000-12000 paalia vuodessa ja sanoi myös että uusi paalauskausi alkaa ennen kuin entisen kauden pallot lakkaa pyörimästä silmissä.

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Niiton, paalauksen ja käärinnän hinnoittelu
Onko urakoitsijoille tullut mitään palautetta esim rehun laadusta, homehtumisista tms myöhemmin syöttökaudella? Minkälaisia vastuu/takuukysymyksiä tulee esille asiakkailta?

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Niiton, paalauksen ja käärinnän hinnoittelu
Onko urakoitsijoille tullut mitään palautetta esim rehun laadusta, homehtumisista tms myöhemmin syöttökaudella? Minkälaisia vastuu/takuukysymyksiä tulee esille asiakkailta?

Joskus on palautetta tullut. Olen kirjannut paalatessa ylös mahdollisia virhelähteitä, jos niitä lohkolla on ollut: liian lyhyestä sängestä, pyöränurista tai myyrän kasoista multaa tavaran joukoon, vanha kortinen heinä yms. Paalien keruun ajankohta on tietysti eräs asia, puhumattakaan siitä jos paaleja vedellään maata myöden! Joskus soitin isännälle että tulee joutuin ajamaan paalejaan, kun pellonreunassa oli passissa satakunta varista...

Jos sitten perästä kuuluu, voi tutkia mistä pilaantuminen on lähtöisin: jos paalin sisältä niin asia on aika selvä noissa multa-tapauksissa. Kerran oli erään nimeltä mainitsemattoman kotimaisen käärinmuovin valmistajan rullat jo valmiiksi reijitetty. Silloin annoin kuorman omistani korvaukseksi asiakaalle, jotta kesään pääsi. Muovin valmistajakin kovan väännön jälkeen viimein hyvitti rullista.
 
Slippin 'n sliding

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1569
Vs: Niiton, paalauksen ja käärinnän hinnoittelu

Joskus on palautetta tullut. Olen kirjannut paalatessa ylös mahdollisia virhelähteitä, jos niitä lohkolla on ollut: liian lyhyestä sängestä, pyöränurista tai myyrän kasoista multaa tavaran joukoon, vanha kortinen heinä yms.
Jos sitten perästä kuuluu, voi tutkia mistä pilaantuminen on lähtöisin: jos paalin sisältä niin asia on aika selvä noissa multa-tapauksissa.

Kännykameralla kun nappaa kuvan em. epäkohdasta, niin on tojistetta esittää isännälle.. :)  :o

Viimeksi muokattu: 11.02.09 - klo:20:04 kirjoittanut Agronautti

bonneville

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1076
Vs: Niiton, paalauksen ja käärinnän hinnoittelu
eihän tuo meidän taksa ole vielä matalakaan, vaan on jotkut moittineet kalliiksi. On täällä kyläkunnassa yksi täppäri joka tekee homman "avaimet käteen" semmosella 13€+alv sisältäen tarvikkeet ;D hinnassa taisi olla niittokin mukana. V*tuttaa vain tuollaiset hinnoittelut kun ajetaan tappiolla, ja vaikeutetaan muiden (minunkin) oikealla taksalla töitä tekevien hommia  >:(



ota se kilpailija aliurakoittiakses ja kuori siltä selkänahka työllä ;D ;D
pessimistinen realisti tai jotain sinne päin...

realisti

  • Vieras
Vs: Niiton, paalauksen ja käärinnän hinnoittelu
nuo vastuukysumykset ovat kyllä mielenkiintoisia. Olen kyllä saanut joskus palautetta rehun laadusta, mutta vaikea siitä on lähteä vastaamaan jos ei itse ole suorastaan multaa paalannut rehuun vetämällä noukinta turpeessa.
usein tulee kyllä hätyytettyä isäntiä paalien keruuseen jos on esim. varis-lauma pellon laidalla. usein tapaa myös todella raiteisia ja kuolottuneita peltoja joista ei kertakaikkiaan voi saada laadukasta rehua, mutta yleensä nämä isännät ei paljoa rehun laadusta välitä (paalattu mm.3 viikkoa sateessa karholla olleita rehuja, laasukasta ;D). Useimmiten isännät avautuu paalin tiukkuudesta. Näissä tapauksissa en kyllä itse yleensä ole päässyt niittämään ja karhottamaan (karhot todella kapeita) huonosta karhosta kun ei yksinkertaisesti saa tiukkaa ja hyvänmallista paalia.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Niiton, paalauksen ja käärinnän hinnoittelu
Kyllä kapea karhe on niin v mäistä että niskanikamiin sattuu näin helmikuussakin kun sellainen mainitaan! rkele!

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Niiton, paalauksen ja käärinnän hinnoittelu
Paalaus urakat n. 200paalia/kesä,(itselle n.2000paalia/kesä) mun urakointi kiintiö tuli täyteen jo viime vuosituhannella, ne saakelin "pallot" tuli jo uniinkin. >:(
Kääriminen varsinkin on jotenkin hypnoottinen näky. Vasta kun joulupukin odotus alkoi huipentua, vaihtui nukkuessa filmin juoni käärinnästä pakettien avaamiseen. Mulla oli annos 2000-6000 paalia/kesä.

sama kun vetäisi armeijassa viestikelaa kun kela sanoo hirtä ittes hirtä ittes ??? ei olis markkinoille liikaa vaadittu jos ykköskäärijäkin olis täysautomaattinen kuten tuubi 8)
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?