Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Onko asiantuntijoita?  (Luettu 5968 kertaa)

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8344
Onko asiantuntijoita?
Jos on esim. ABS-anturi HALL-tyyppinen.

Onko se kytkintyyppinen, eli antaa ykköstä ja nollaa?


Aiheuttaako tilan vaihto keskeytyksen vai käykö mikro-ohjain lukemassa osoitteen arvoa tietyn ajan välein?


On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4392
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko asiantuntijoita?
Hall-elementin ydin itsessään mittaa mg-kenttää, ja sen lähtö on kenttään nähden suhteellinen analoginen signaali.

Käytännön sovellutuksissa (esim johtimessa kulkevan virran mittauksessa) pakettiin on liitetty yleensä vahvistin ja/tai muuta elektroniikkaa joka sitten välittää tiedon ulos,  joko analogisena tai bitteinä.

Jos anturia käytetään pyörimisnopeuden mittaamiseen (kuten ABS tapauksessa) on sen lähtö tavallisesti kytkintyyppinen eli antaa on-off pulsseja  sen mukaan miten haisteltavat hampaat tai uudemmissa magneettikehä ohi vilistää.

Mutta noiden testaaminen ihan ohmipuntarilla ei onnistu, skooppi olisi hyödyllinen. Yleismittarilla anturin kaapelit autossa kiinni jännitealueella voi mitailla kun samalla pyörittää pyörää. Vastusalueella mittailu voi särkeä anturin elektroniikan :-(

Sitä mitä u-kontrolleri pulsseilla tekee lienee tapauskohtaista. Minä laittaisin ne pulssit pyörittämään jotakin prosessorin sisäänrakennettua counteria jonka tulosta sitten analysoitaisiin tarvittaessa. Vaan totuus lienee erilainen...

http://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?t=87932
https://www.opelclubfinland.fi/viewtopic.php?t=255831



Viimeksi muokattu: 03.01.18 - klo:20:10 kirjoittanut metsajussi

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8344
Vs: Onko asiantuntijoita?
Ei tässä kai kukaan mittaamassa olekaan mitään. Monasti itse anturi on avokollektoripönttö ja siten ylösvedon kautta ns. nolla-aktiivinen roju. Eli jos joku rauta huitoo menemään, niin anturin lähtö on nolla.

Mutta itse juttu onkin sitä, että kuinka noita käytetään useamman anturin papattaessa. Apseissa niitä kai ne neljä mötikkää lukee luontoa, mutta jos niitä onkin kaksikymmentä.

Saattaa kyllä olla helpompi käyttää jotain FPGA-piiriä, kun noita räpätyksiä olisi mikro-ohjaimelle aika paljon.



Hiukan väärä foorumi kysymykselle, mutta kun taksin ajon sijasta maajusseilla saattaa olla erikoisia harrastuksia.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4392
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko asiantuntijoita?
Olisit heti sanonut nuo reunaehdot - yleensä ne ovat 99 prosenttisesti autonropaajia jotka noita kyselee :-)
Anturin tekniikkakin riippuu onko se suunniteltu yksinkertaiseksi pyörimisanturiksi vai 150 MHz 1% tarkkuuteen pystyväksi virranmittaajaksi labraan. Ei ne kaikki ihan OC-lähdöllä ole....

20 kpl on kyllä sellainen määrä että joku front-end niille kannattaa tehdä ja siirtää vähän pureksitumpaa dataa sitten sille yleiskontrollerille.
Nopeusvaatimus määrittelee sitten että minkälainen himmeli. Ja tietysti budjetti - tuskin on tarkoitus laittaa sinne jotain järeää teollisuuslogiikkaa jossa kyllä i/o:ta riittäisi vaikka muutamaan sataan anturiin ilman mitään teknistä ongelmaa.

Jotta osaisi edes ehdottaa mitään niin pitäisi oikeastaan tietää enemmmän sovelluksesta ja sen sielunelämästä. Yksittäiskappale vai sarjatuotantoon tähtäävä... harraste vai kaupallinen tuote, halpa vai hyvä.

Mutta oletan että osaat ratkaista ongelman itsekin, vastauksestasi päätellen. Toivotan menestystä :-)

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8344
Vs: Onko asiantuntijoita?
Harrastejuttuja tietenkin. Pitää suuria tukirahoja johonkin laittaa. Näyttää olevan maailmalla noita kehityskittejä, missä on valmiina mikro-ohjain ja vielä FPGA valmiina kytketty muisteineen päivineen, joten taitaa mennä sellainen hankintalistalle.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Onko asiantuntijoita?
Wheeler Dealerssissa Ed mittaili ABS-antureita yleismittarilla ja oli päättelevinään siitä jotain. Olisko ollut ysäri Wolkkari ja juurikin HALL-antureilla
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4392
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko asiantuntijoita?
Wheeler Dealerssissa Ed mittaili ABS-antureita yleismittarilla ja oli päättelevinään siitä jotain. Olisko ollut ysäri Wolkkari ja juurikin HALL-antureilla

Wanhoissa voi ilmeisesti olla hiukan erilaisia antureita, niissä voi anturissa olla oma magneetti ja anturi lukee lähellä pyörivän raudan hampaita tms. Periate on silti Hall eikä induktiivinen. Uudemmat lukevat liikkuvaa magneettia (kehää). Kyllä niitä anturilta tulevia pulsseja voi yleismittarin jännitealueellakin yrittää haistella, kun anturi on siis yhä kiinni auton kytkennässä ja sähköt päällä. Irrallaan siitä ei noin mitään tolkkua juuri saa. Mittarin tyypistä ja laadusta riippuen tulkinta on sitten oma lukunsa, luultavasti True RMS -mittarin näyttämä AC-jännitelukema on järkevin tulkittava. Tai sitten joku Scopemeter tai oikea skooppi.

Näköjään ilman hienompia mittavermeitä ovat niitä pulsseja vakoilleet ihan etuvastuksella varustetulla LEDillä.

No, mulle tuo autojen ropaaminen ei ole ihan ominta aluetta, vaan lähinnä ammattielektroniikka ja sähköpuoli muuten.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8344
Vs: Onko asiantuntijoita?
Jotta osaisi edes ehdottaa mitään niin pitäisi oikeastaan tietää enemmmän sovelluksesta ja sen sielunelämästä. Yksittäiskappale vai sarjatuotantoon tähtäävä... harraste vai kaupallinen tuote, halpa vai hyvä.

Jospa se rakentellee vaffistinta panjollensa...?    🎅

Taksin katolle pyöriviä majakoita 20 kpl joihin LED-polttimo halokeenikannalla. Sitten voi monitoroida majakoiden pyörimistä ja mahdollista hidastumista tai pysähtymistä.

Miksikö?

No syytä en ole vielä keksinyt.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Onko asiantuntijoita?
Ilmankos taksikyydit ovat kallistuneet kymmeniä prosentteja... Blame on Mopomies. http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/artikkeli-1.219521

Tuossa muuten kanava jossa Uncle Bumblefuck ropaa ja etenkin ihmettelee näitä ropauksia, kuinka halvalla ihmisiltä otetaan taalat pois ja maailma tuotetaan täyteen halpaa chinesium-roinaa. https://www.youtube.com/user/arduinoversusevil/videos
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4392
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko asiantuntijoita?
Hommasta riippuen voihan montaa anturia lukea keskitetyllä tavalla - siis lisäelektroniikan avulla. Nopeusvaatimuksen rajoissa sitä voi muxata, siirtää sarjamuodossa bitteinä, väylällä paketteina tai koota vaikka tavuiksi tai sanoiksi jotka luetaan ohjaimen ulkoisesta osoiteavaruudesta. Kolme tavua voi sisältää jo 24 yksittäistä bittiä, 1 per anturi. Pyörimisnopeustiedon voi myös muuttaa jo suoraan  anturin vieressä skaalatuksi nopeusarvoksi, tarvitsematta lähettää yksittäisiä pulsseja 1000 kertaa sekunnissa jonnekin muualle pureksittavaksi. Yms. Nopeus- ja vasteaikavaatimus sitten määrää mitä konsteja voi käyttää.

Pitää vaan sitten valita ohjain joka tukee valittua kommunikointitapaa. Sopivasti valiten saa sitten myös vaikka langattomuuden jos siitä on iloa. Nopein ZigBeekin taitaa siirtää 250 kbit/s.

Ei ehkä tähän sopiva mutta muihin pienen siirtotarpeen mutta reilujen etäisyyksien juttuihin LoRa-verkko on mielenkiintoinen mahdollisuus.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Onko asiantuntijoita?
Wheeler Dealerssissa Ed mittaili ABS-antureita yleismittarilla ja oli päättelevinään siitä jotain. Olisko ollut ysäri Wolkkari ja juurikin HALL-antureilla

Jos tietää mitä mittaa niin toimiva homma . Isuzusta MITATTIIN  JA TODETTIIN ANTURIEN OLEVAN KUNNOSSA . Oho meni caps lukko päälle .
Jäljelle jäi johto vika joka löydettiin .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Antidesantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19299
  • Tämän foorumin lukeminen ei tee hyvää älykkyydelle
Vs: Onko asiantuntijoita?
Jotta osaisi edes ehdottaa mitään niin pitäisi oikeastaan tietää enemmmän sovelluksesta ja sen sielunelämästä. Yksittäiskappale vai sarjatuotantoon tähtäävä... harraste vai kaupallinen tuote, halpa vai hyvä.

Jospa se rakentellee vaffistinta panjollensa...?    🎅

Taksin katolle pyöriviä majakoita 20 kpl joihin LED-polttimo halokeenikannalla. Sitten voi monitoroida majakoiden pyörimistä ja mahdollista hidastumista tai pysähtymistä.

Miksikö?

No syytä en ole vielä keksinyt.

Kähverätä...     ::)
"Lähes kaikki Kuntaliiton vuonna 2007 toteuttamaan kyselytutkimukseen osallistuvat kunnat olivat tukeneet jollain tavalla vesiosuuskuntien toimintaa."