Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puimurit  (Luettu 20904 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Puimurit
>Kyllä se tosiasia taitaa olla ainakin jos 2000-sarjasta puhutaan niin kun Sampo alkaa oleen loppu niin monella muulla on vielä paljon vuosia jäljellä.

Leissonis loppuu kuski ennen kuin kone jos vähänkään perään kattelee.
Kyllä Dominaattoris oli huomattavasti enemmän vikoja kuin Sampos samoilla tunneilla.

Viikon sivusta seuraamisen perusteella sampot ovat oikeesti useasti rikki.

Mutta se tuntuu vaan siltä koska sampoja on enemän ku muita puimureita.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

rantajussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28
Vs: Puimurit
Sampo on paskakone,piste!

Mark22

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 91
Vs: Puimurit
Sampo on paskakone,piste!
2035 hydro vuodesta 1999, pari hihnaa ja öljyjä vaihdeltu. 1000h eikä ikinä mitään vikaa ollu.

sorjone

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1437
  • Karjala takaisin.
Vs: Puimurit
Sampo on paskakone,piste!
2035 hydro vuodesta 1999, pari hihnaa ja öljyjä vaihdeltu. 1000h eikä ikinä mitään vikaa ollu.
     ::)
FIXIT

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Puimurit
Tuntuu että aika usein Sampon omistajat ovat keskimääräistä tollompia koneen omistajia, ei mitään ennakkohuoltoa ja ajetaan kuin päättömät kanat. Toki on huolellisiakin omistajia jotka vannoutuneiden Claas-miesten tapaan huoltavat koneensa ennen kautta hyvin ja käyttävät jopa ammattikorjaajan katsomassa mahdollisesti vikaantumaan tulevat paikat ennalta kuntoon, ja harvoin heillä Sampo särkyykään,  mutta paljon on näitä "kone käyntiin ja pellolle täysillä märkää lakoa puimaan ja paska kone kun hajosi"- tyyppisiä Sampon omistajia. Itseltäkin kaksi jo iäkkäämpää Sampoa löytyy mutta toinen on sentään naamioitu Massikaksi.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

MKR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 235
Vs: Puimurit
Ei oo päässy tänäkään syksynä ainakaan vielä lepäämään puinneilta remonttien ajaksi. DF 770 pudotti alussa viime syksyisen kelan laakeriremontin jäljiltä parilla ekalla säiliöllisellä lattahihnan hihnapyörän kiilan. Isää tuosta varoittelin ennen kuin aloitettiin, mutta katsoi vasta toisen säiliöllisen jälkeen kiilan paikallaan pysymistä ja se oli silloin jo pellossa. Kotoa hain vanhan alkuperäisen kiilan, siloittelin hieman koska remontissa jouduttiin antamaan aika paljon voimaa tuolle että saatiin kiila irti ja löin paikalleen.

Sen jälkeen huoletonta ajoa ollut tähän asti, Sampoon ei edelleenkään ole tehty kuin puhaltimen variaattorin hihnat vaihdoin ennen puinteja kun katselin konetta läpi. Toki vehnät vielä pystyssä, tänään alkaa menemään poikki. Joka aamu rasvaus ja tankkaus, muuten on ajettu vain. Puimureiden yhteisarvo alle 10t€, ja irroteltu tänäkin syksynä kuitenkin parhaana päivänä noin 700hl/päivä vaikkei mitään kiirettä ole pidettykään. Kohtuullisen kustannustehokasta, mutta sen ylimääräisen kuskin vaatii.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Puimurit
Koneissa lienee myös merkittäviä yksilöeroja.

Jotkut kestävät suorastaan oikein hyvin. Ja jotkut sitten eivät.
Tutulla oli 2045 jossa oli pieniä vikoja. Ja suuria vikoja. Ja kaikenlaisia vikoja.  Omistaja on oikein huolellinen ja varovainen, ja merkkihuoltokin kävi koneen läpi joka kesä, ja välillä vielä puintien lomassakin.
En tiedä oliko ko. kone jotakin alkusarjaa ja myöhemmissä olisi sitten tehty parannuksia ja vahvistuksia, mutta se yksilö oli melko surullinen tapaus.

Ja toisaalta sitten on urakkatahdillakin ajettuja koneita jotka pelaavat ihan kohtuudella.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19862
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Puimurit
Tuntuu että aika usein Sampon omistajat ovat keskimääräistä tollompia koneen omistajia, ei mitään ennakkohuoltoa ja ajetaan kuin päättömät kanat. Toki on huolellisiakin omistajia jotka vannoutuneiden Claas-miesten tapaan huoltavat koneensa ennen kautta hyvin ja käyttävät jopa ammattikorjaajan katsomassa mahdollisesti vikaantumaan tulevat paikat ennalta kuntoon, ja harvoin heillä Sampo särkyykään,  mutta paljon on näitä "kone käyntiin ja pellolle täysillä märkää lakoa puimaan ja paska kone kun hajosi"- tyyppisiä Sampon omistajia. Itseltäkin kaksi jo iäkkäämpää Sampoa löytyy mutta toinen on sentään naamioitu Massikaksi.

Onko tuo nyt sentään ihan noinkaan. Kyllä vanhempiin saksalaisiin tunnutaan luottavan enempi, eikä siihen oikein pääse jokamies edes otteeseen, kun ensimmäisenä tulee vastaan joku kärrynpyörän kokoinen ja puolen tonnin painoinen valuhihnapyörä krymppiliitoksineen ja kiiloineen. Esimerkiksi seuloja en Claasista ota pois, kun niitä ei ole ihmisvoimin tarkoitettu otettavaksi pois. Onneksi puhdistusta varten löytyy seulakopan takaseinästä poikkilevy, jossa on kaksi varmasti kiinni istunutta 17 mm vaaksan mittaisella kierteellä varustettua pulttia. Niin pääsee edes hiukan puhdistelemaan, kun vemputtaa pinteessä olevia pultteja räikällä tovin. Ja takaisin laittaessa ovatkin reiät kuin entisen miehen heilalla silmät: kierossa.

Tässä oli hauska kerettiläinen kirjoitus; äskettäin Murtolasta koppasin, ei siis minun, mutta NIIN TOTTA: "Seulaston kunnollinen paikalleenlaitto on taas Claas-ergonomian taidonnäyte: työnnä painava seula ahtaasta välistä, tarkista, että puolentoista metrin päässä pimeässä kolossa olevat tapit menevät tasan seulojen koloihin. Kiristä pitkät pultit juuri sopivasti ja oikeassa kulmassa ja lukitse koko viritys paikalleen toisilla muttereilla. Käytä kiristäessä momenttiavainta, etteivät pehmeät jengat petä ja päättele jostain oikea momentti. Jos jengat pettävät, niiden korjaaminen on helppoa sillä ne ovat muutaman sentin upotettuna neliskanttisen putken sisällä, johon ei pääse mistään käsiksi."


Täytyy myöntää, että jokainen Claasin huoltoyritelmäkin on vähän sellainen, et no psskat, en kyllä tänäkään vuonna aio tuolla mahallaan ähkiä yläilmoissa moottorin tai säiliön päällä. Sampossa onnistuu, kun istuu jakkaralla maassa ja ruuvailee suodattimet ja täyttelee öljyt, tai vaihtelee hihnat. Mukava hoitaa joka kesä, vaikkei käyttöäkään olisi, ja rasvapatruunan kun työntää päivittäin vetokehiin, eipä rallata. Claasin alennusvaihde varsinkin oikealla puolella on tympivää edes miettiä öljyn truuttaamista. Ehkä jos polttaa plasmalla koko Claasin 40 x 40 cm kuutioiksi, niin voisi sitten etukuormaajalla laitella penkille huolto-osat mukavasti esille.

Sampossa on moni paikka järkevästi tehty, että vaikka heinäladossa ennakkohuolto onnistuu.

-SS-

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19862
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Pöytä putosi
Kahvittelukeskusteluissa muistetaan mainita, että 2000-sarjan Sampoista "pöytä putoo". Lähellä tätä ilmiötä oleva  tapaus löytyi tämän päivän Sanomista. Ei kuitenkaan tainnut olla kiinni puimurissa. Eikä ole tietoa, oliko kyseessä Sampo.

http://www.sss.fi/2017/10/puimurin-leikkuupoyta-irtosi-tiella-nuori-nainen-loukkaantui/

-SS-

pice

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1064
Vs: Puimurit
Tuntuu että aika usein Sampon omistajat ovat keskimääräistä tollompia koneen omistajia, ei mitään ennakkohuoltoa ja ajetaan kuin päättömät kanat. Toki on huolellisiakin omistajia jotka vannoutuneiden Claas-miesten tapaan huoltavat koneensa ennen kautta hyvin ja käyttävät jopa ammattikorjaajan katsomassa mahdollisesti vikaantumaan tulevat paikat ennalta kuntoon, ja harvoin heillä Sampo särkyykään,  mutta paljon on näitä "kone käyntiin ja pellolle täysillä märkää lakoa puimaan ja paska kone kun hajosi"- tyyppisiä Sampon omistajia. Itseltäkin kaksi jo iäkkäämpää Sampoa löytyy mutta toinen on sentään naamioitu Massikaksi.
Itsellä kokemusta vain 80-luvun käytetyistä sampoista. ne ovat varmaan olleet mainioita laitteita ensimmäiselle omistajalle ja ensimmäiset tuhat käyttötuntia. Mutta kun tunteja kertyy parintuhannen paikkeilla, niin tuntuu että niistä hajoaa kaikki mahdollinen. Ennakoiva huolto varmaan auttaisi, mutta kyllä silloin saisi varaosaa siihen laittaa ihan älyttömästi että kaikki potentiaaliset vikakohdat tulisi katettua.

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1561
Vs: Puimurit
Oispa saatavana uusia hinattavia keskikokisia puimureita.. ei tarvi kallista kusimoottoria eikä hyttiä laittaa..

meidän Isä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 437
Vs: Puimurit
Oispa saatavana uusia hinattavia keskikokisia puimureita.. ei tarvi kallista kusimoottoria eikä hyttiä laittaa..

Ihmeellisessä ameriikassa tälläistä tehdään. On ns. luomupuimuri ja sillä vedetään karkeasti jyvät koppaan. Sitten varsinainen puintikone on tilalla. Vissiin ihan tehokas, mutta oma pulaamisensa on. Ajatuksena tuola rikkakasvienkin siemen pois pellolta.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
Vs: Puimurit
Naapuri pui vielä edellisvuonna 792 Sammolla. Konedatan mukaan valmistus loppui 1965. Se oli tämän kulmakunnan vanhin käytössäollut.
Mystinen kesälaatumies

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Puimurit
Naapuri pui vielä edellisvuonna 792 Sammolla. Konedatan mukaan valmistus loppui 1965. Se oli tämän kulmakunnan vanhin käytössäollut.

  Se Ukkosampohan on ollut ainoa sampomalli jota voi kutsua puimuriksi..

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Puimurit
 Voihan sitä kutsua puimuriksi, mutta paljon oli ongelmia. Terää ei saanut kunnon iskuun, ei sitten millään oljet ei tullu kunoolla ulos jne jne.