Mulla on viljelykset +250km työpaikasta ja asuinpaikastakin taitaa olla 230km tietä pitkin.
Mahdollisimman suuri urakoinnin määrä mahdollistaa ihmeitä.
Mutta käteen ei taida paljon jäädä, kun maksaa renkien palkat pois? Eihän tuota voi laskea edes harratukseksi, jos ei ite tee.
Valitettavasti se tili tehdään enimmäkseen paperitöillä tällä kasvinkasvattelun alalla..
Jäisi siis huomattavasti enemmän jos tekisi itse, mutta on niin mahdoton kaava toistaiseksi että tyydyn hieman pienempään "profittiin" tuosta hommasta.
Urakoinnista ja sen kannattavuudesta tai kannattamattomuudesta; Mä en saa millään kaavalla laskettua alle viiden vuoden kuoletukseen sitä että:
Ostaisin uudemman puimakoneen, 30 000€ taitaa olla sellainen jolla tekee jotain jatkossakin. Tähän päälle se laittaminen, jonkavuoksi ajella x määränä viikonloppuja x määrän kilometrejä. Sille täytyisi olla halli, jonka kyllä rakennan kun likvi antaa periksi. Nyt se pitäisi vielä ajaa säilöön muualle ja maksaa ylläpidosta.
Ruisku on ihan kohtalainen nykyisellään, mutta taas tulee se ajamisen yms vaiva. Urakoitsijana toimii naapuri, tilaan keväällä shenkkerillä lavallisen aineita lukittuun varastoon johon tulee 1,5 tuuman vesiletku.
Kyntö on suht edukasta mitä sitä tarvitsee, tosin tää on terapeuttisinta hommaa mun mielestä mitä voi olla. Katsella kuulasta syysmaisemaa, parhaimmillaan avomajurin pukilla vanhoilla kolmesiipisillä. Tosissaan kyntöön täytyisi olla uudemmat aurat, näitä saa jo sopurahaan ja apumiehiä tarvittaessa. Harkintaan.
Hyvänä vuonna jää selvästi plussalle, ja homma toimii täydellisenä terapiana vs. pasilan aseman hörhöjen katselu, puolalaiselle selittäminen joka ei jummarra englantia ja ruuhkassa jonottelu. Kaikille vaan ei niitä hehtaareita ole tullut riittävästi aikaisemmin sukuun. Jälkeenpäin mietittynä koko asia välillä hymyilyttää ja v*tuttaa suunnattomasti, varsinkin kun metsät on syöty jo 60-70-80 luvulla.
Mut ei sitä tosiaan osaa olla tekemättäkään. Siitä täytyy sanoa että pointsit kotiin, kun piti lähteä muualle töihin ja "oikeaan ammattiin"
Se jyväjussin keväinen ja puinnin jälkeinen tunne, ei sitä oikein muusta saa samanlaisia kiksejä.
Halvempia harrastuksiakin on, sitä en sano...
Haaveissa olisi touhuta tän homman kans täysipäiväisesti paremmalla kalustolla ja "eturiviläisenä". Siihen tuskiin koskaan tulee saumaa mutta haaveita saa ja pitää elättää.