Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kauntii  (Luettu 7863 kertaa)

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5273
Vs: Kauntii
Sarkaojia on nyt kymmenen vuoden aikana tehty 5-10 ha vuosittain eri menetelmin. Tai ei kuitenkaan tuollaisella perseveivarilla, jota en kyllä ottaisi hommaa tekemään. Jättänee maat siihen kaivannon viereen, siitä kun perälevyllä leipoo ne levälleen, niin niskanikamat ovat kyllä työtä tehneet.

Tuollainen metsäjussin jyrsin on itselläkin. Tykkään kyllä, sopii tilanteisiin, jossa piiriojat ja lohkon geometria on valmiiksi kunnossa eikä latoja ym. upotettavana. Ja lapio pitää olla mukana; siinä kun Valmetin moottorin jäähtyy takaisin vihreälle, on ne tarvittavat lapionpistot siinä rummun suulla hoidettu. Soliferin oja-aura vaatii kaverikseen sopivan pyörtänöruuvin tai vastaavan, jotta työskentelyn nopeus ja helppous toimisi loppuun asti. Itse laitteen toimivuus on kyllä yllättävän hyvä ja tehontarve kohtuullinen.

Suurempiin peruskunnostuksiin pyöriväalustainen kaivinkone ja sitten vielä urakoitsijalla kauhan tilalle kiinnitettävä takalevyn palanen, jolla ne ojamaat levitellään nopeasti ja tasaisesti.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kauntii
Lapio on siinä koneen päällä mukana juu. Lienee jäänyt edellisen rummun viereen kun ei tuossa kuvassa näy mukana olevan.

Mulla oli kerran apuna kaveri pikku kaivurinsa kanssa, kaivettiin rumpujen eteen aina lyhyt pätkä hiukan isompaa ojaa ja vähän lietepesääkin, samalla kun uusittiin rumpujakin. Nyt voi jyrsimellä lähteä nätisti siitä isommasta ojasta ylöspäin, ilman että normaalisti tarvitsee tehdä mitään lapiotöitä ainakaan kymmeneen vuoteen. Sitä rummun pään läheisyyttä varotaan viljelyssä vähän enemmän ettei sotketa ojaa siitä kohtaa tukkoon.

Kivisille maille jyrsin ei sovi. Ja tietysti piiriojat ja kaikki muut perkaukset, kannonraivaukset  ja perusparannukset ovat kaivurin hommia. Mutta kun edessä on kilometritolkulla hieman tukkeutunutta sarkaojaa niin mainio laite. Noita on eri luiskakulmille, näillä savikoilla tuo kapean tyylinen riittää hyvin. Suomiehillä lienee käytössä leveämpiäkin. Sekä ihan eri periatteellakin toimivia (kartiojyrsimiä). Miten lie pelaavat muualla kuin suolla, minulla ei ole siitä tietoa.
Vetäjästä pitää löytyä riittävän hidas vaihde.

Olen joskus nuoruudessani ajanut oja-aurallakin. En taitaisi enää siihen puuhaan lähteä. Muistan että syksyn märissä oloissa (kuinkas muuten kun ojat olivat tukossa..) oli 2 tai 3 traktoria vaijerit välissä vetämässä. Naapurin sen ajan iso kuutosnelikko täysillä levikkeillä oli kova sana itse auran eteen. Sellainen sininen nostolaitekone, joku pohjanmaan valmiste se kai oli.

Ja ennen kuin joku mainitsee salaojituksen eduista niin ao. maat eivät ole omiani ja omistaja haluaa pitää ne avo-ojissa.

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: Kauntii
https://huutokaupat.com/fi/v/502915

Saeskohan tuommosella kilometriekää sarkaojjaa aukastuo?

Käy mun oja-aura vuokralle.

palajollako myyt sen?
Elämä on parasta kometiijjaa

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2523
  • Etelä-Karjala
Vs: Kauntii
...omistaja haluaa pitää ne avo-ojissa.

Kaikkee sitä löytää kun menee tarpeeksi kauas... :o
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kauntii
...omistaja haluaa pitää ne avo-ojissa.

Kaikkee sitä löytää kun menee tarpeeksi kauas... :o

Juh.
Kokonaisuus on jossakin instanssissa merkinnällä 'perinnemaisema' ja sellaisena halutaan säilyttääkin.

Mulle oikeastaan ihan sama näillä jyvän hinnoilla. Minkä työssä häviää sen vuokrahinnassa voittaa.
Joskus tuntuu jopa että vaihtelu virkistää ja voi iloisin ilmein laittaa esim jotain maisemapeltoa saran-pari tien varteen koristeeksi.
Samoin kun ajaa kylvökonetta tyhjäksi - löytyy sopivia aloja 10 aarista ylöspäin joilla voi täsmätä. Minusta yksi typerimmistä puuhista on välpätä joku 3-400 kg jyvää pois kylvökoneesta, syystä tai kolmannesta.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Kauntii
Kiertopalkinto perikunnalta talteen: https://www.nettikone.com/lannen/s10/1653651 Ja hartsuhommista kasorahojen tienuuseen.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kauntii
Kiertopalkinto perikunnalta talteen: https://www.nettikone.com/lannen/s10/1653651 Ja hartsuhommista kasorahojen tienuuseen.

Saa olla vähän huonompikin oja (märempi paikka) alla ja silti homma käy ... :-))

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: Kauntii
oon tuon siliminy ja oesi yks oja-auraki tiijossa, mutta eilen luppausi yks ukko kaevamaan ukkomestarilla. Että siinä toevossa elellään, että ojat aukejaesi
Elämä on parasta kometiijjaa

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Kauntii
Valametti käynyt Ukko-Mestarilla astutettavana: https://www.nettikone.com/valmet/705/1656733 Kuinkahan soiva paketti... lie kovin kauas kovalta maalta uskalla tuolla lähteä keikkumaan ojan päälle.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.