Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kipan kärryn pyöränlaakerit  (Luettu 3546 kertaa)

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Kipan kärryn pyöränlaakerit
Sellaiset vanhat telivaunut joissa 9T kantavuus. Rupesin katselemaan mistä pyöränlaakerit rasvataan. Onkohan laakerikuppi kierrettävissä auki. Keskellä oleva kupin näköinen osa on aivan sileä, elikä ei mitään mutterin muotoa, josta voisi kiertää. Pitääköhän olla suuret putkitongit, vai miten se lähtee. koitin vasaralla ja meisselillä naputella, mutta ei kyllä liiku mihinkään. Samoja kärrejä vaivaa myös telin jämähtäminen, eli kiinni ruostuminen, liekö kellään ollut samaa ongelmaa

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26115
  • vastustan
Vs: Kipan kärryn pyöränlaakerit
Sellaiset vanhat telivaunut joissa 9T kantavuus. Rupesin katselemaan mistä pyöränlaakerit rasvataan. Onkohan laakerikuppi kierrettävissä auki. Keskellä oleva kupin näköinen osa on aivan sileä, elikä ei mitään mutterin muotoa, josta voisi kiertää. Pitääköhän olla suuret putkitongit, vai miten se lähtee. koitin vasaralla ja meisselillä naputella, mutta ei kyllä liiku mihinkään. Samoja kärrejä vaivaa myös telin jämähtäminen, eli kiinni ruostuminen, liekö kellään ollut samaa ongelmaa
nuista laakerikupeista oli joskus oma ketju mutta ei nyt muistu mieleen millä nimellä ja tais tuoki kuppimalli siinä olla :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65448
Vs: Kipan kärryn pyöränlaakerit
oisko hirmuvaiva porata kuppiin reikä ja laittaa nippa siihen... ei kait tuo ihan paras mutta kuitenkin yksi mahollisuus.. ja eikös telissä ole rasvanippoja?      on kyllä tullu muitakin kotomaisia värkkejä joissa ei rasvausmahollisuutta kun valmistaja ei ole uskonut värkin kestävän pitempään kuin tehasrasvan laakereissa...

Muujussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1685
Vs: Kipan kärryn pyöränlaakerit
oisko hirmuvaiva porata kuppiin reikä ja laittaa nippa siihen... ei kait tuo ihan paras mutta kuitenkin yksi mahollisuus.. ja eikös telissä ole rasvanippoja?      on kyllä tullu muitakin kotomaisia värkkejä joissa ei rasvausmahollisuutta kun valmistaja ei ole uskonut värkin kestävän pitempään kuin tehasrasvan laakereissa...

Hyvä neuvo? Tuo reiän poraus? Kun ne (vaikka vaan muutamat) metallilastut siitä porauksesta jää sinne kupin sisäpuolelle vaseliinin pyöimään?

Ja telissä on rasvanipat. Pakkaa vaan silti jämähtämään vaikka rasvattuna jättää koko talveksi seisomaan. Lienee niin että rasva ei leviä ihan tasaisesti vaan menee siitä kohtaa ulos missä pienin vastus, muu osa jää ilman rasvaa. Itse sain toimimaan kun lämmitin varovasti ja rasvaa sisään ja sitten täysi kuorma päällä ajoin sopivasti töppäreen yli. Varovasti koska niin kauan kuin teli on jumissa niin töppäreen kohdalla ollaan yhden pyörän varassa ja joku muu kohta joustaa. Ajelu edes ja takaisin ja pyssää sopivasti niin että teli jää eri asentoon ja rasvaa sisään sen minkä saa aina joka pysäyksellä. Alkaa (tovottavasti) vähitellen liikkua.

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Kipan kärryn pyöränlaakerit
Vanhemmissa Tuhtin/ Weckmanin kärryissä laakerin navassa on lukkorenkaalla levy minkä takaa avautuu laakeri, mahtaako tuossakin olla samanlainen napa.Vanhassa Velsassa on sitten taas rasvanippelikin.

Tähkylä

  • Vieras
Vs: Kipan kärryn pyöränlaakerit
eikö se rasva kuppi lähde kumi vasaralla sen kupin kylkiin kopauttelemalla ja taltta pää ruuvarilla raosta kampeemalla

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65448
Vs: Kipan kärryn pyöränlaakerit
rasvanipa niiiiin hiton kalliita että ei niitä vara virmoilla laittaa... muuta kuin maalilla täytettynä..     mutta onko niiiin ylivoimaista aina silloin tällöin työntää rasvaa noihin laakereihin?  ja jos ennen ajoon lähtöä polkaisee nipallisen niin ei luulis jumivan...  itellä ainakin rasvaa kullu vuodessa muutama tuubi ja sitten ei ol jumivia laakereitakaan..                   paitti niissä joissa on kestov.t ja sinne rasvanipasta ei menekään...

                  ja kun olet porannu sen reijän siihen kuppiin niin kun polet rasvaa sinne tarpeeksi niin yleensä se ponnistaa heikon kupin pois ja voit kalastaa net yhen kaks poralastua pois sieltä.. kabis?

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Kipan kärryn pyöränlaakerit
Rasvakupit lähti lopulta irti, vaikka meinas ensin usko loppua. Ne oli järeät ainesputken pätkästä valmisteut, ja putken päähän oli hitsattu pyöreä kansi. Kuppissa oli hienokierre, ja se aukesi Bachon suurimmilla putkitongeilla pirusti vääntämällä. Kärryt oli jälkeen maalattu ja maali osaltaan liimasi kupit kiinni. Nyt täytetään kupit uudella vaseliinilla, ja asennetaan nipat niihin

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4393
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kipan kärryn pyöränlaakerit
Rasvakupit lähti lopulta irti, vaikka meinas ensin usko loppua. Ne oli järeät ainesputken pätkästä valmisteut, ja putken päähän oli hitsattu pyöreä kansi. Kuppissa oli hienokierre, ja se aukesi Bachon suurimmilla putkitongeilla pirusti vääntämällä. Kärryt oli jälkeen maalattu ja maali osaltaan liimasi kupit kiinni. Nyt täytetään kupit uudella vaseliinilla, ja asennetaan nipat niihin

Hyvä että lähti.

Minä täällä kerran manasin jonkun hinattavan hiekottimen napakuppeja. Ne oli suurin piirtein puolipallon muotoiset, muoviset, eivätkä halunneet millään kohtuullisella keinolla irrota ehjinä. Vaikka puristi pihdeillä niin että kuppi oli jo ihan lutussa ja hajoaminen lähellä, niin ei se pyörähtänyt eikä muutenkaan hievahtanut milliäkään.
Jätin ne sitten rauhaan kun ehdotonta tarvetta avaamiseen ei tuolloin ollut, olisin vaan kiristänyt laakerin välyksiä hitusen ja rasvannut varmuuden vuoksi.

Tavallisestihan paikoilleen painettu malli lähtee peltireunasta kiilaamalla, kierteelliset kiertämällä ja lukkorenkaalla lukitut tietysti lukitus poistamalla. Mutta insinööri on kekseliäs eläin...

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19963
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kipan kärryn pyöränlaakerit
Rasvakupit lähti lopulta irti, vaikka meinas ensin usko loppua. Ne oli järeät ainesputken pätkästä valmisteut, ja putken päähän oli hitsattu pyöreä kansi. Kuppissa oli hienokierre, ja se aukesi Bachon suurimmilla putkitongeilla pirusti vääntämällä. Kärryt oli jälkeen maalattu ja maali osaltaan liimasi kupit kiinni. Nyt täytetään kupit uudella vaseliinilla, ja asennetaan nipat niihin

Hyvä että lähti.

Minä täällä kerran manasin jonkun hinattavan hiekottimen napakuppeja. Ne oli suurin piirtein puolipallon muotoiset, muoviset, eivätkä halunneet millään kohtuullisella keinolla irrota ehjinä. Vaikka puristi pihdeillä niin että kuppi oli jo ihan lutussa ja hajoaminen lähellä, niin ei se pyörähtänyt eikä muutenkaan hievahtanut milliäkään.
Jätin ne sitten rauhaan kun ehdotonta tarvetta avaamiseen ei tuolloin ollut, olisin vaan kiristänyt laakerin välyksiä hitusen ja rasvannut varmuuden vuoksi.

Tavallisestihan paikoilleen painettu malli lähtee peltireunasta kiilaamalla, kierteelliset kiertämällä ja lukkorenkaalla lukitut tietysti lukitus poistamalla. Mutta insinööri on kekseliäs eläin...

Joo on polttopilli sitten saksalaisia koneita varten.

-SS-