Oli se aika kamala kapistus. Tiellä hinattaessa saattoi vapaasti pyörivä pyörä alkaa vipottaa holtittomasti. Kiviä saattoi lentää takaikkunaan tai jopa läpi. Laajakulma-akselia ei meillä ollut. Kun sen sääti sopivasti, toiseen suuntaan sai kääntää takavetoisella traktorilla vaikka jarrun kanssa. Toiseen suuntaan samassa säädössä tuskin lainkaan. Alkuperäiset piikkien kiinnityskumit eivät meillä kauaa kestäneet, mutta kun vaihtoi ne lattaremmiin, ei kyllä mikään enää rikkonut kapinetta. Kannatinpyörä saattoi kiertää ojan kautta ja maata lensi, mutta härveli vain kesti. Vuosien saatossa vetoaisa vähän taipui. Tulipalossa suli kiinnitysremmit ja laakerien suojat, mutta uutta kehiin ja taas toimi. On se jossain ladossa kai vieläkin. Karmea kapine, mutta kyllä sillä kuivausta sai tehostettua aika hyvin.
Pyöräjuttu kuulostaa tutulta. Pitää tiellä ajella aika hiljaa.
Mun ei tarvitse tiellä ajaa juurikaan, kiviäkään ei heinämailla ole ja pellot on tasaisia... lattaremmit löytyy täälläkin. Tämä on ehkä vähän paremmin säilynyt yksilö..
Siis täyttä historiaahan tuo tietenkin koneena on mutta välttää tilapäiseen tarpeeseen jos parempaa ei juuri saa lainaksi tai vuokrattua. En tarkoittanut että tuollaista kannattaa jonkun vielä metsästää käyttöön, mutta esimerkki poikkeuksellisen kestävästä vempulasta se on. Samaa kun ei voi sanoa kaikista muista.