Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Bernerin uusi yksityistie-esitys  (Luettu 6361 kertaa)

Hevi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Bernerin uusi yksityistie-esitys
Mun mielestä se ei mene ihan noin. Että se maksaa kuka käyttää. Maaseudulla on paljon pitkiä läpikulkuteitä joiden varrella on muutama osakas. Eikä niitä kukaan muu haluakaan kulkea. Sama pätee osaa saaristoa.  Yhteiskunta on vuosikymmenten saatossa päättänyt teiden linjauksista ja taajmien paikoista, Ja jotkut maatilat ovat jääneet hyvinkin pitkän yksityistien taakse. En tiedä miten asiat hoidetaan, esim ruotsissa, mutta siellä näyttää lähes kaikki pienetkin tiet olevan kestopäällystetty ja tosi hyvässä kunnossa. Ei maanviljelijä voi kovin helposti valita asuinpaikkaansa, eikä maan autioiminen ole mitenkään ole yhteiskunnan etu. Muuten ollaan kuin venäjällä.Kyllä yheiskunnan tulee jollakin osuudella avustaa näitä reittejä, koska huoltovarmuus ja kriisiajan tarpeet voivat kipeästi vaatia näiden käyttöä. Toisaalta näiden varrella asuvien ihmisten ei sitten pidä maksaa verojakaan samassa mitassa, eikä osallistua moottoriteiden yms infran kustannuksin.

Veeti

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
On se jo pidempään syönyt motivaatiota veronmaksuun, kun valtio kerää alvit jos teettää tiekunnalle työtä mut köyhä kunta maksaa vuosittaiset  avustukset.

Persaukiset pohjoisen kunnat saavat rahansa valtiolta, etelän veronmaksajilta.

Entäs valtion rajoille, mitä niille tehdään?

Btw. Kuusamon meijerin tuotteet ovat erittäin hyviä, niitä kannattaa suosia, vielä oikeiden perhetilojen tuotantoa! Nam!

On niin s..nan kallista maitua kuluttajalle, että yrjöttää.

Jätkä

• Vieras
Eiköhän tässä pedata mahdollisuutta yksityistää myös moottoriteitä. Kätevää myydä joku Helsinki Tampere pätkä ulkolaisille.

Ilmaistako  kaiken sitten pitäisi olla?  Suomi on harvoja länsi-euroopan maita, joissa ei moottoritiellä ajamisesta peritä tietulleja.  Tuo, että se joka käyttää, se myös maksaa, on hyvä ja oikeudenmukainen periaate.   Jokamiehenoikeus- käytäntö meillä Suomessa pätee luonnossa liikkumiseen, ja monet ajattelee, että se pätee myös teillä liikkumiseen, mutta  näin ei ole.  Ehkä maaseudun pienille mutta pitkille yksityisteille, joiden varrella on vähän asutusta, pitäisi rakentaa tietullijärjestelmä, eli puomi tien kumpaankin päähän, jos on kyse läpikulkutiestä, ja puomi aukeaa vasta sitten, kun on kolikkoja tiputettu tarpeeksi  automaattiin. Näin saadaan oikeudenmukainen se maksaa, joka käyttää-järjestelmä toimivaksi.
Mutta tämä tienkäyttöön ulotettu jokamiehenoikeus-ajattelu  aiheuttaa kiukuttelua, ihmisten mielestä pitäisi saada ajella ilmaiseksi ihan missä huvittaa.

Montako päivää olisi kolikkolipas varastamatta tuolla tien alkupäässä tai korttiautomaatti rikkomatta? Entä jos anoppis tulee luoksesi kylään. Maksatatatko hänellä vai käytkö aukasemassa puomin? Puomi on tehokas, mutta ei käytännöllinen.

de Citonni

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Don't dream your life, live your dreams.
Norjassa olen tavannut sellaisen vapaaehtoisen maksulippaan portinpielessä, ei ollut edes lukossa.
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

navettapiika

• Vieras
Norjassa olen tavannut sellaisen vapaaehtoisen maksulippaan portinpielessä, ei ollut edes lukossa.
Norjassa tuo voikin menestyä, mutta Suomessa se lähtee heti jonkun matkaan.

de Citonni

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Olen mä Suomessakin nähnyt sellaisen myyntipöydän jonkun maatilan portinpielessä, maksua varten oli jokin rasia. Taisi olla jotain varhaisperunaa ja vihanneksia, tai jotain.
Maksu ei tietenkään ollut tarkoitettu vapaaehtoiseksi.

navettapiika

• Vieras

Olen mä Suomessakin nähnyt sellaisen myyntipöydän jonkun maatilan portinpielessä, maksua varten oli jokin rasia. Taisi olla jotain varhaisperunaa ja vihanneksia, tai jotain.
Onhan näistä juttua ollut, mutta yleensä on tuo rahalipaskin jonkuun kertaan kesässä varastettu.

de Citonni

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Onhan näistä juttua ollut, mutta yleensä on tuo rahalipaskin jonkuun kertaan kesässä varastettu.

Viljelijä

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Yksityistiet puomin taakse, ja käyttäjille myydään avaimet.

montöör

• Vieras
Yksityistiet puomin taakse, ja käyttäjille myydään avaimet.

Kyllä vaan "puomi" olisi paras, tietysti virtuaalisena ja sittenkun tekniikka on riittävän luotettavaa.
Yksi tienkäyttäjähän voi ajaa autolla, traktorilla ym. Järjestelmä tunnistaisi oletuspainon ja mittaisi
matkan. Riitely yksityistien yksiköinnistä voitaisiin jättää unholaan. Jokamiehen oikeudella voi yksittäinen
ratsastaja, polkupyöräilijä tai kävellen liikkuja kulkea yksityistiellä, pihatiellä tai melkein missävaan
ihan vapaasti.

supersammakko

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • You're a slave to money then you die
Yksityistien maksua ei mielestäni voi määritellä pelkästään käytön mukaan, koska kaikki sitä tietä kuitenkin tarvitsevat. Vaikka mökin mummo ei edes omistaisi autoa, niin se kelataksi kuitenkin käyttää. Yksityistiellä on myös muita käyttäjiä, koulutaksit yms. Fyysinen este ei myöskään ole toimiva, väittäisin että se alkaa vituttamaan viimeistään siinä vaiheessa kun torppa palaa ja pitää lähteä viemään palokunnalle avainta.
Nothing is Something Worth Doing

BACKSPACE

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • für immer
Kyl sen käyttömaksun pitäisi mennä painon mukaan. Jos henkilöauto painaa tonnin niin eipä se paljon tietä rasita, jos vertaa vaikka maatilojen kalustoon tai siihen että tankkiautot ajavat kelirikkoaikoinakin.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

bdr-529

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kyl sen käyttömaksun pitäisi mennä painon mukaan. Jos henkilöauto painaa tonnin niin eipä se paljon tietä rasita, jos vertaa vaikka maatilojen kalustoon tai siihen että tankkiautot ajavat kelirikkoaikoinakin.

Ennemmin jo kirjoitin että jos henkilöautolla kierretään joka lätäkön läpi niin kyllä se tien hoitajaa ja maksajaa syö. Ja varsinkin kun ne on useimmiten huviajelijoita
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

Jätkä

• Vieras

Ennemmin jo kirjoitin että jos henkilöautolla kierretään joka lätäkön läpi niin kyllä se tien hoitajaa ja maksajaa syö. Ja varsinkin kun ne on useimmiten huviajelijoita

Itse olen aina ammattiautoilija ja muut ajavat aina huvikseen, paitsi Eemeli. Se ajaa taksia liikenneraivolla.

Sivupersoona

• Vieras
Kun ei maksuhalukkuutta
 teiden kunnossapitoon millään taholla ole, niin annetaan teiden rapistua, sitten jossain vaiheessa niillä pystyy kulkemaan vain traktoreilla ja aidoilla off-road maastureilla ja mönkijöillä.