Niitä periaatteen ihmisiä henkilöautojen ratissa riittäisi ihan varmasti riesaksi asti jos osa teistä olisi maksullisia ja osa ei.
Voi veikkonen, kyllä niitä on ollut koko ajan. Kun Lohjan ohi menevä moottoritie valmistui jokunen vuosi sitten, ei se muuttanut härkäpäisten lohjalaisten ajoreittejä. Nyt Helsingissä töissä käyvät ajavat Lohjalta keskustasta Venteläntietä Asemalle, siitä Lempolan kauppakeskukselle, ja jatkavat 1125-tietä Muijalan liittymään, siihen missä ennen alkoi se moottoriliikennetiepätkä, nyttemmin on moottoritie. Ajaisivat varmaan pitemmällekin, mutta kun se paikallistie päättyy, ja joutuisi tekemään mutkan Myllylammen ja tien 101 kautta.
Iltapäivän paluuliikenne on yhtä kaikki kummallista, Muijalasta (eli Helsingin suunnasta moottoritieltä kääntyneitä) tulee loppumaton autojono, jatkaa Lempolan liikenneympyrään, ja siellä jonottavat ruuhkassa päästäkseen joko Asemalle tai toiseen liikenneympyrään jonottamaan, suuntana sama kuin Helsingistä moottoritietä perille asti tulevat pääsevät ilman eri kääntyilyä. Moottoritieltä pääsee kahta kaistaa suoraan Lohjalle 25-tielle, siinä isossa ympyrässä, nyt tungeksivat nämä moottoritiepelkoiset sitä yhden kaistan 3/4 - pyörähdystä Lempolan kauppakekuksen ympyrän suunnasta.
Siinä Lohjanharjuntiellä työpaikka- ja asuntoliikenteen osallistujana tuntuu kummalliselta, että nopea moottoritie on pienen matkan päässä, silti käytetään ahdasta ja korokkeilla täplitettyä paikalliskatua, ja vieläpä kovaa ylinopeutta yritetään mennä, kuudenkympin rajoitushan on vain ohjeellinen, kyllä ennenkin siinä harjua pitkin sai satasta päästellä!
Testasin aikanaan puolen tusinaa kertaa reitin Lempolan kauppakeskuksesta Minerit tehtaille, kumpaakin reittiä. Moottoritiereitti on joka kerta ollut 15-20 sekuntia nopeampi. Että ei pitäisi olla aikasyykään, eikä tarvitsisi raivota kuuttakumppiä ajavan paikallisen takana siinä "vanhalla 25-tiellä".
-SS-