Itse tein jokuaikasitten taulukon exeliin johon pystyy muuttamaan kustannuksia, tukitasoja, viljan hintaa jne. Eli pystyy vähän peilaamaan paljonko tietyillä ehdoilla olisi varaa maksaa pellosta joko ostaessa tai vuokratessa. Jos tuet pysyy suunnilleen tässä nykyisessä, viljan hinta pysyttelee samoissa lukemissa suunnilleen, saadaan kohtuullisia satoja kohtuullisilla kustannuksilla on ostaessa mielestäni ehdoton maksimi 9500€/ha jos sen pitää maksaa itse itsensä. Tämä siis varsinais-suomessa, ja tuohon hintaan ei lasketa itselle ollenkaan palkkaa muuten kuin kasvavan omaisuuden muodossa. Omassa laskelmassa tuo voi, painosanalla VOI, maksaa itsensä takaisin 15 vuoden laina-ajalla ilman suurempia katastrofeja. Tuon yli menevä täytyy löytyä muualta, joko metsästä, vanhojen jo maksettujen hehtaareiden tuotosta tai tilan ulkopuolelta.
Tietysti hinta pitää suhteuttaa pellon kuntoon, vaikkei nykypäivänä sillä ole tarjouskilpailuissa juurikaan merkitystä.
Jokaisen tietysti pitää laskea omat lähtökohdat itse, jos on oikeasti hyvällä paikkaa tilakeskukseen nähden saattaa kannattaa maksaa hieman enemmänkin jos kauppa jää siitä kiinni. Maantielle ei mielestäni kannata niitä euroja haaskata.
Viimeksi muokattu: 11.12.16 - klo:16:53 kirjoittanut SKI