Keskusteluaiheet > Muut tuotantoeläimet

Vanhalle tuotantorakennukselle uusiokäyttöä

<< < (2/7) > >>

P4luumuuttaja:
Nyt oli aamutuimaan heti hyönteisten kasvatus esillä ylen aamu uutisissa. Ei tämä siis ihan pioneeritonta alaa Suomessakaan ole jos kaksi startup yritystä asian eteen näyttää panostavan.
Täytyy ottaa yhteyttä näihin molempiin ja kysyä mikä on homman nimi. Avarakatseisuutta vaatii tämä asia mutta lienee tuotantoa siinä missä muukin.

arzyboy:
Kyllä mulla on sellainen käsitys että hyönteisten syönti tulee jossain vaiheessa ajankohtaiseksi kun normaali punaisenlihan tuotanto on hyvin epämuodikasta. Radiossa on ollut useampikin juttu hyönteishommista kuluneen vuoden aikana. Itse epäilen että sopivin tuotantomuoto on toimia "lihankasvattajana" kuten nykyisin teurastamobisneskin toimii. Yksin voi olla haasteellista lähteä markkinoita haalimaan...
Ja mitä hyönteisten elämästä yhtään ymmärrän niin lämpöä tarvitsevat kasvaakseen. Muuten ovat horroksessa jolloin eivät varmasti kasva. Eli vanha navetta ei toimi ilman lisälämpöä kasvatuksessa. Hyönteiset kasvatetaan kylläkin kaapeissa, mutta jonkinlainen peruslämpö pitää olla rakennuksessa.
http://www.bing.com/search?q=hy%C3%B6nteisten+kasvatus+ruoaksi&form=IE10TR&src=IE10TR&pc=EUPP_CMDTDFJS

SamiT:

--- Lainaus käyttäjältä: P4luumuuttaja - 30.11.16 - klo:19:52 ---Hei palstalaiset!
Olen uusi tällä keskustelupalstalla, joskin hetken olen seurannut vierailijana keskustelua - monenlaista on.

Kuten Paluumuuttaja nimimerkkikin jo viittaa olen paluumuuttanut takaisin synnyin seudulleni Etelä-Pohjanmaalle ja pihapiirissä tönöttää käyttöä vaille jäänyt navetta.
Varastolle tai autotallille ei ole tarvetta, mutta jonkinlainen tuotanto tilassa kiinnostaisi.
Nyt asiaa hetken selvitelleenä törmäsin yritykseen joka auttaa eteenpäin hyönteisten kasvatuksessa. Hyönteiset siis päätyisivät prosessoinnin jälkeen ihmisravinnoksi tai ainakin niistä tuotteita kehitettäisiin sekä testattaisiin. Yksi tila näkyy sivujen mukaan olevan ainakin Etelä-Pohjanmaalla.

Ajatus siis heräsi että navettaan voisi saada hyönteiskasvattamon. Onko kukaan palstalaisista asiaan tutustunut tarkemmin tai jopa käynyt tuollaisessa kasvattamossa? Kysymyksiä nousee mieleen mutta mitä pitäisi ottaa huomioon jos tuollaisesta lähtee tiedustelemaan tuotannon kannalta?

- R.

--- Lainaus päättyy ---

Vaikka viljanviljelijänä ei olekaan mitään omakohtaista kokemusta kotieläintuotannosta saati sitten hyönteistuotannosta niin oletan hyönteisten kasvattamisen olevan seuraava iso juttu alalla. Todennäköisesti joudut jonkinlaista pioneerityötä alalla tekemään, joku iso yksikkö taisi olla Pohjanmaan nurkilla työn alla hyönteiskasvatuksessa. Mikäli projektiin lähdet niin otamme ilolla vastaan kaikki raportoinnit toiminnasta jatkossa.

P4luumuuttaja:
Hienoa että keskustelukin lähti asiasta liikkeelle ja ajatuksia tulee ilmoille.
Ei sitä nyt auttanut itsellä muu kuin lähteä asian laitaa tosiaan selvittämään ja otin yhteyttä Finsect yritykseen joka auttanut maatilallisen etelä-pohjanmaalla tuotannon alkuun. Positiivisen realistiselta vaikutti porukan aikomus siitä että hajautettutuotanto mahdollistaisi kasvavan tuotannon Suomessa.
Sunnuntaina selviää lisää kun käyn paikan päällä katsomassa miten tuotanto tapahtuu.
Lämpötila tilassa 25-30 astetta ja ilmankosteutta 50% eli kyllä tietysti on navetan sisälle tehtävä oma eristetty yksiö että onnistuu.
Tuleeko nykytuotannon hyvin tuntevilla mieleen asioita joihin olisi syytä kiinnittää huomiota?

100-90:
Romuvarastoksi tai rottien kasvatus laitokseksi. Tänä syksynä/talvena ihan riittävästi rottia, hiiriä ja muita vastaavia, onko muillakin? Vanhalla navetalla lämmintila ja kuivurilla avosiiloja, niin rottia ja hiiriä ennätysmäärä! Olisiko hyönteisten kasvatusbuumista seuraavana rottien kasvatus ruoaksi? Iso rotanloukkukin kohta loppuunkulunut..

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta