Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Teettekö töitä arkipyhinä?  (Luettu 11433 kertaa)

Aulis Anttila

  • Vieras
Ajanhaaskausta...
Duunarin toimiminen urakka luontoisena on muistaakseni laiton. Joku provisio on kai mahdollinen. Näin ainakin olen antanut itselleni ymmärtää.
****** Olet ymmärtänyt täysin väärin. Esim. rakennusalla kaikki merkittävät työvaiheet tehdään urakalla. Allekirjoittanutkin tekee 90 % työajastaan suoraa urakkatyötä, eikä siinä ole mitään kikkailuja.
[/quote]

Näille ylitalonkustuille on kuta ja kuinkin turhaa ajanhaaskausta selittää vähänkin moiomutkaisempia asioita kuin heinänteko  :P ;D

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Ajanhaaskausta...
Duunarin toimiminen urakka luontoisena on muistaakseni laiton. Joku provisio on kai mahdollinen. Näin ainakin olen antanut itselleni ymmärtää.
****** Olet ymmärtänyt täysin väärin. Esim. rakennusalla kaikki merkittävät työvaiheet tehdään urakalla. Allekirjoittanutkin tekee 90 % työajastaan suoraa urakkatyötä, eikä siinä ole mitään kikkailuja.

Näille ylitalonkustuille on kuta ja kuinkin turhaa ajanhaaskausta selittää vähänkin moiomutkaisempia asioita kuin heinänteko  :P ;D
[/quote]

Muo on sitten taas kusetettu. Mikäköhän siinä sitten oli että piti kuormat muuttaa tunneiksi. No onneksi ei koskenut muo kun muiden kirjoilla olen tehnyt aina tuntihommina. Nyt sitten vasta urakalla.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Teettekö töitä arkipyhinä?
Sikäli ihmetyttää että en ole sattunut tuntemaan ketään joka tekee urakalla hommia. Aina on kaikki ollut tunti tai kk. palkalla jos verokirjalla on hommissa. Ainoat mistä olen moista kuullu on jotkut motokuskit ja nämä kasettimiehet.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

PERSU

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 509
  • HUOMAA ITSENÄISYYS MITALIT
Vs: Teettekö töitä arkipyhinä?

Näitä tietokone hommia piisaa vapaa-ajallekin

 :'(

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Sivuhuomautus...
.

Duunareilla on lukuisissa hommissa urakka"luontoinen" palkanmaksu. Siinä maksetaan vain tehdystä työstä. Siellä missä työn määrä - ja laatu - voidaan kiistattomasti mitata systeemi on - tiettyyn rajaan saakka - hyvä... mutta kuinkas mittaat hoitsun tai sosiaaliämmän työn määrän... saati laadun.

Joo, kaveri meinas saada umpin paperitehtaalta kenkää oman liiton toimesta, kun meni laittamaan niiden "urakkaluonteiset työtehtävät" uusiksi. Maalta, kun on kotoisin niin teki normaalisti sähkärin hommia. Tahti oli kuitenkin oleellisesti nopeampi mitä oli punikkiduunarit tottuneet tekemään ns. urakkana. Jonkinmoiseen kompromissiin se oli päätynyt tämän työtehtävän urakasta.

  Niin ,ainakin täälläpäin tälläisiä sanotaan urakoiden kusettajiksi..tolkku pitäis pitää siinä ahnehtimisessakin,,sittenhän sitä saa juosta taas vähän kovempaa...

 Vähän samaa ajattelen näistä tuotannon "tehostajista" täällä maapuolellakin, ahneuden kiilto silmissä pitää saada tehdä enemmän kun muut,ja menettää hyvässä lykyssä terveytensä ja rahansa sekä muitten mahdollisuuden rauhallisempaan työnteon tahtiin..
[/quote]

Ei se maatalousyrittämisessä, kuten ei muussakaan yrittämisessä ole muilta pois, jos pitää yllä  kovempaa työtahtia kuin naapuritilallinen tai naapuriyrittäjä.

Sen sijaan duunariporukoissa kateus on niin kovaa, että  jos joku on parempi, ahkerampi ja vielä taitavampikin tekemään töitä kuin muut, niin tottakai  *******moraalin omaavat työkaverit alkavat tällaista työntekijää kampittamaan kaikin tavoin.  On se tosielämässä nähty useinkin.
[/quote]

Just näin! Maalaisena sähkötöissä olen huomannut tämän kellonkyttäys ja lusmuilu moraalin käytännössä. Mulla työpaivä tavallisesti päättyi 15:30 kuten olin työsopimuksessa allekirjoittanut, eikä siinä sopimuksessa puhuttu mistään tunnin ruokatauosta. Tuntuihan se oudolta kun samallaiset veltot paskanjauhajat kuten (aukki&kumpp.) kyräilivät työtahtiani ja työpäiväkin heillä päättyi hetimiten kolmen pintaan. Pääasia että pomo huomaa todellisen tilanteen ja hoitelee työntekijöidensä työtilanteen sen mukaiseksi.
Kortistoon vaan nojailijat!
Oon vaatimaton!

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Sivuhuomautus...
  Niin ,ainakin täälläpäin tälläisiä sanotaan urakoiden kusettajiksi..tolkku pitäis pitää siinä ahnehtimisessakin,,sittenhän sitä saa juosta taas vähän kovempaa...

 Vähän samaa ajattelen näistä tuotannon "tehostajista" täällä maapuolellakin, ahneuden kiilto silmissä pitää saada tehdä enemmän kun muut,ja menettää hyvässä lykyssä terveytensä ja rahansa sekä muitten mahdollisuuden rauhallisempaan työnteon tahtiin..
Tässä se kiteytyyy, suomalaisen yhteiskunnan rappio. Ei tehdä, vaikka kyettäisiin ja osattaisiin :(

Terveys ei karkaa mihinkään paremmin tekemällä muuten, kuin ehkä asenneongelmaisilla lullukoilla ;D ;D
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

nAGGI-nYLYGGI

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1114
Vs: Sivuhuomautus...
  Niin ,ainakin täälläpäin tälläisiä sanotaan urakoiden kusettajiksi..tolkku pitäis pitää siinä ahnehtimisessakin,,sittenhän sitä saa juosta taas vähän kovempaa...

 Vähän samaa ajattelen näistä tuotannon "tehostajista" täällä maapuolellakin, ahneuden kiilto silmissä pitää saada tehdä enemmän kun muut,ja menettää hyvässä lykyssä terveytensä ja rahansa sekä muitten mahdollisuuden rauhallisempaan työnteon tahtiin..
Tässä se kiteytyyy, suomalaisen yhteiskunnan rappio. Ei tehdä, vaikka kyettäisiin ja osattaisiin :(

Terveys ei karkaa mihinkään paremmin tekemällä muuten, kuin ehkä asenneongelmaisilla lullukoilla ;D ;D
  Niin ,ainakin täälläpäin tälläisiä sanotaan urakoiden kusettajiksi..tolkku pitäis pitää siinä ahnehtimisessakin,,sittenhän sitä saa juosta taas vähän kovempaa...

 Vähän samaa ajattelen näistä tuotannon "tehostajista" täällä maapuolellakin, ahneuden kiilto silmissä pitää saada tehdä enemmän kun muut,ja menettää hyvässä lykyssä terveytensä ja rahansa sekä muitten mahdollisuuden rauhallisempaan työnteon tahtiin..
Tässä se kiteytyyy, suomalaisen yhteiskunnan rappio. Ei tehdä, vaikka kyettäisiin ja osattaisiin :(

Terveys ei karkaa mihinkään paremmin tekemällä muuten, kuin ehkä asenneongelmaisilla lullukoilla ;D ;D

Ei paremmin tekemällä varmasti, mutta kummasti valittelevat böörnauteista yms. yhä enenevissä määrin kaikki yhteiskunnan osa-alueet. Maataloudessakin näitä näkyy vähän väliä. Tekemällä paremmin ja tekemällä yli omien kykyjensä ja voimavarojensa on selvä ero? Minusta ainakii..

Esim. peltoviljelyssä kaikki viljelytoimet on käytävä koneella läpi joka tapauksessa, joten miksi niitä ei sitten tehtäisi kerralla kunnolla? Aikaa tuskin menee yhtään sen enempää ja tulos voi olla huomattavastikin merkittävämpi. Sama pätee eläinpuolella myös. Sinne navetalle kun on vänkäydyttävä kuitenkin, niin miksi siellä ei viettäisi sitä vaikka ylimääräistä 15-30 minuuttia päivässä. Tämä aika saataa tulla monesti maksetuksi takaisin, esim. tiineys, terveys, yms. hommia tarkastellessa
Jos ei NH tuosta jontkosta mene yli, niin minä lupaan...

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Teettekö töitä arkipyhinä?
Muo jäi nyt vaivaamaan tää homma. Sanokaa nyt te jotka teette tai tiedätte ihmisiä jotka tekevät duunarina urakalla että miten ko hintaan ollaan päästy eli tarjoaako työnantaja homman johonkin hintaan vai sanooko työntekijä hinnan ja miten ylityö ja muut  korvaukset saadaan leivottua tähän systeemiin. Mulle oli näet oikeasti uutta että näin laaja joukko tekee urakalla hommia duunarina.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

nAGGI-nYLYGGI

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1114
Vs: Teettekö töitä arkipyhinä?
Muo jäi nyt vaivaamaan tää homma. Sanokaa nyt te jotka teette tai tiedätte ihmisiä jotka tekevät duunarina urakalla että miten ko hintaan ollaan päästy eli tarjoaako työnantaja homman johonkin hintaan vai sanooko työntekijä hinnan ja miten ylityö ja muut  korvaukset saadaan leivottua tähän systeemiin. Mulle oli näet oikeasti uutta että näin laaja joukko tekee urakalla hommia duunarina.

No helposti tulis kyllä aateltua, että esim. raksapuolella tehtäs vaikka alihankintana yksityisyrittäjän toimesta esim. urakkatarjouksia muurauksista, pinnoituksista tjsp. Mutta siis että ne menis aina yrittäjän määrittämän urakkahinna mukaan, jossa sitten tietysti palkattu duunari olis vaan homman toteuttajana..

Meitähän on onneks moneen junaan..

Jos ei NH tuosta jontkosta mene yli, niin minä lupaan...

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Sivuhuomautus...
  Niin ,ainakin täälläpäin tälläisiä sanotaan urakoiden kusettajiksi..tolkku pitäis pitää siinä ahnehtimisessakin,,sittenhän sitä saa juosta taas vähän kovempaa...

 Vähän samaa ajattelen näistä tuotannon "tehostajista" täällä maapuolellakin, ahneuden kiilto silmissä pitää saada tehdä enemmän kun muut,ja menettää hyvässä lykyssä terveytensä ja rahansa sekä muitten mahdollisuuden rauhallisempaan työnteon tahtiin..
Tässä se kiteytyyy, suomalaisen yhteiskunnan rappio. Ei tehdä, vaikka kyettäisiin ja osattaisiin :(

Terveys ei karkaa mihinkään paremmin tekemällä muuten, kuin ehkä asenneongelmaisilla lullukoilla ;D ;D

Ei paremmin tekemällä varmasti, mutta kummasti valittelevat böörnauteista yms. yhä enenevissä määrin kaikki yhteiskunnan osa-alueet. Maataloudessakin näitä näkyy vähän väliä. Tekemällä paremmin ja tekemällä yli omien kykyjensä ja voimavarojensa on selvä ero? Minusta ainakii..

Esim. peltoviljelyssä kaikki viljelytoimet on käytävä koneella läpi joka tapauksessa, joten miksi niitä ei sitten tehtäisi kerralla kunnolla? Aikaa tuskin menee yhtään sen enempää ja tulos voi olla huomattavastikin merkittävämpi. Sama pätee eläinpuolella myös. Sinne navetalle kun on vänkäydyttävä kuitenkin, niin miksi siellä ei viettäisi sitä vaikka ylimääräistä 15-30 minuuttia päivässä. Tämä aika saataa tulla monesti maksetuksi takaisin, esim. tiineys, terveys, yms. hommia tarkastellessa

Täällä maatalouspuolella burnautti piilee monitaituruudessa. Yritetään tehdä liikaa itse eli kaikki pelto ja eläinhommat. Tilanne on ihan eri jos navettaan palkkaa 1-2 tekijää ja pellolla ulkoistaa muut hommat kuin ehkä 1 tai kaks perusasiaa joita tilalla on eniten. Tähän kun viellä lisää työntekijöihin suhteutettu eläinmäärä niin ollaan voiton tiellä. Työteho ei tartte olla kovin valtava niin tulosta syntyy kuitenkin.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Teettekö töitä arkipyhinä?
Muo jäi nyt vaivaamaan tää homma. Sanokaa nyt te jotka teette tai tiedätte ihmisiä jotka tekevät duunarina urakalla että miten ko hintaan ollaan päästy eli tarjoaako työnantaja homman johonkin hintaan vai sanooko työntekijä hinnan ja miten ylityö ja muut  korvaukset saadaan leivottua tähän systeemiin. Mulle oli näet oikeasti uutta että näin laaja joukko tekee urakalla hommia duunarina.

No helposti tulis kyllä aateltua, että esim. raksapuolella tehtäs vaikka alihankintana yksityisyrittäjän toimesta esim. urakkatarjouksia muurauksista, pinnoituksista tjsp. Mutta siis että ne menis aina yrittäjän määrittämän urakkahinna mukaan, jossa sitten tietysti palkattu duunari olis vaan homman toteuttajana..

Meitähän on onneks moneen junaan..


Nyt taitaa mennä käsitteet sekaisin. Eli mun ajatuksessa duunari on se kaveri joka on verokirjalla töissä jollekkin ja hän ei saisi lain mukaan tehdä urakkahinnalla vaan aina tunti tai kk palkalla. Yrittäjä on taas se heppu joka kulkee toiminimenä, tai jollain muulla yritysmuodolla ja hän tekee urakalla ja laskuttaa kokonaislaskuja. Tieteenkin raksafirmat käyttää yrittäjiä eri urakoihin mutta se kaveri joka esimerkiksi asentaa tiiliä seinään tekee tuntihinnalla tai kk hoinnalla jos se ei ole itse yrittäjä. Ainakaan palkkalapussa ei voi lukea 4568 tiiltä a hinta 0,50 € kipale.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

nAGGI-nYLYGGI

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1114
Vs: Teettekö töitä arkipyhinä?
Muo jäi nyt vaivaamaan tää homma. Sanokaa nyt te jotka teette tai tiedätte ihmisiä jotka tekevät duunarina urakalla että miten ko hintaan ollaan päästy eli tarjoaako työnantaja homman johonkin hintaan vai sanooko työntekijä hinnan ja miten ylityö ja muut  korvaukset saadaan leivottua tähän systeemiin. Mulle oli näet oikeasti uutta että näin laaja joukko tekee urakalla hommia duunarina.

No helposti tulis kyllä aateltua, että esim. raksapuolella tehtäs vaikka alihankintana yksityisyrittäjän toimesta esim. urakkatarjouksia muurauksista, pinnoituksista tjsp. Mutta siis että ne menis aina yrittäjän määrittämän urakkahinna mukaan, jossa sitten tietysti palkattu duunari olis vaan homman toteuttajana..

Meitähän on onneks moneen junaan..


Nyt taitaa mennä käsitteet sekaisin. Eli mun ajatuksessa duunari on se kaveri joka on verokirjalla töissä jollekkin ja hän ei saisi lain mukaan tehdä urakkahinnalla vaan aina tunti tai kk palkalla. Yrittäjä on taas se heppu joka kulkee toiminimenä, tai jollain muulla yritysmuodolla ja hän tekee urakalla ja laskuttaa kokonaislaskuja. Tieteenkin raksafirmat käyttää yrittäjiä eri urakoihin mutta se kaveri joka esimerkiksi asentaa tiiliä seinään tekee tuntihinnalla tai kk hoinnalla jos se ei ole itse yrittäjä. Ainakaan palkkalapussa ei voi lukea 4568 tiiltä a hinta 0,50 € kipale.

No siis nimenomaan tätä juttuas minä hain. Että se duunari voi olla yrittäjällä töissä ja tekee ns. urakkahommaa. Mutta tuskin määrittää urakkahintaa itelleen?

Esimerkkinä oman veljen tekemät hommat raksahommissa. Firman pomo tekee sen urakkatarjouksen ja laskee sen jonkun verran yläkanttiin, että pienet yllätykset ei vie hommaa ihan hyväntekeväisyydeksi, mutta veljelle se palkka tulee kyllä tuntien mukaan..

Viimeksi muokattu: 09.01.12 - klo:09:28 kirjoittanut nAGGI-nYLYGGI

Jos ei NH tuosta jontkosta mene yli, niin minä lupaan...

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Sivuhuomautus...
Täällä maatalouspuolella burnautti piilee monitaituruudessa. Yritetään tehdä liikaa itse eli kaikki pelto ja eläinhommat. Tilanne on ihan eri jos navettaan palkkaa 1-2 tekijää ja pellolla ulkoistaa muut hommat kuin ehkä 1 tai kaks perusasiaa joita tilalla on eniten. Tähän kun viellä lisää työntekijöihin suhteutettu eläinmäärä niin ollaan voiton tiellä. Työteho ei tartte olla kovin valtava niin tulosta syntyy kuitenkin.
[/quote]

  No,jollain alueella on varaa palkata niitä tekijöitä,,,
 Ainakin ennenvanhaan oli esim, putkitöissä ,sähkötöissä ja muuraushommissa jutut pisteytetty kappaleitten ja metrien sekä muitten tekijöitten mukaan mistä ammattimiehet laskivat kokonaishomman,,ja nää pisteet olivat sen verran hyvin liittojen avulla neuvoteltu ettei tarvinnut stressata eikä hikoilla saadakseen kunnon korvauksen,,Oli tietty tuntipalkka mikä maksettiin viikoittain ,ja kun homma oli valmis ,laskettiin sitten ne "pohjarahat" mitä oli jäänyt ylitse päälle sen tuntipalkan.
Isommissa urakoissa sitten väliin pyydettiin niitä "välipohjia" ettei olis niin suurta rysäystä tullut sitten loppulaskelmissa.

   MTK:n neuvohan on vain se että tehkää enemmän,nopeammin,etsikää sivuansioita jne...

Antidesantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19299
  • Tämän foorumin lukeminen ei tee hyvää älykkyydelle
Emboa...
Entäs Aukki?

Eräs kirjallinen tuotos on tässä sättäilyn lomassa tullut taas monta sivua valmiimmaksi... ja voin vakuuttaa, että lähdeviitteiden kirjaaminen on *****maista puuhaa, joo

Painata sitten pehmeälle kolmikerrospaperille.

Pvahahahahahaha + jne.     ;D
"Lähes kaikki Kuntaliiton vuonna 2007 toteuttamaan kyselytutkimukseen osallistuvat kunnat olivat tukeneet jollain tavalla vesiosuuskuntien toimintaa."

rööri-roope

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1335
Vs: Teettekö töitä arkipyhinä?
Ottakaa asioista selvää, älkääkä arvailko, tai ainakaan esittäkö arvailujanne totuutena. Eivät nämä mitään valtionsalaisuuksia ole. Tuolta löytyy kaikki rakennusalan urakkahinnat: http://www.rakennusliitto.fi/tilitoimistoille/
In vino veritas