belarus v.1962: Nelivetomallissa oli automaattisesti kytkeytyvä, kitkalukolla varustettu neliveto. Nostolaite oli 2-toiminen. Nostovoimaksi ilmoitettiin Suomessa 2000 tai 2500 kg, Ulkopuolisen hydrauliikan pikaliittimet sen sijaan oli vakiona toisin kuin useimmissa muissa traktoreissa 60-luvulla.
david-brown v.1971: Neliportainen Hydra Shift -pikavaihteisto tuli markkinoille vuonna 1972. Se oli saatavissa vain takavetomalleihin. Suomeen Hydra Shift tuli vasta vuonna 1976. Kahteen peräkkäiseen planeettapyörästöön perustuva Hydra Shift oli aikaansa edellä ja nykyisistä neliportaisista pikavaihteista se jää jälkeen oikeastaan vain siinä, että suunnanvaihdon jälkeen lähdetään aina liikkeelle ko. alueen pienimmällä pykälällä.
deutz v.1958: Etuakseli oli jousitettu. deutz v.1974:Isompi INtrac 2005 esiteltiin vuodelle 1974. Siinä sai ensiesittelynsä Deutzin 5-sylinterinen moottori (80 hv). Linden 2-nopeusalueinen hydrostaattinen voimansiirto mahdollisti 40 km/h nopeuden.
Fendt v.1980: Farmer 300-sarja esiteltiin heti 80-luvun alussa. Traktorissa oli paljon edistyksellistä tekniikkaa. Jo aikaisemmissa Farmereissa oli ollut turbiinikytkin ja kaksitoiminen nostolaite. Uutta sen sijaan oli 40 km/h nopeus, erilliset etujarrut ja 750 r/min säästövoimanotto. Ohjaamo oli huomattavasti aikaisempaa kehittyneempi.
fendt v.1995: Vuonna 1996 alkoivat edellissyksynä esitellyn Fendt Favorit 926 Varion toimitukset. Maailman ensimmäisessä portaattomassa voimansiirrossa yhdistettiin mekaaninen ja hydraulinen voimansiirto sekä kehittynyt ohjauselektroniikka. Voimansiirrossa oli kaksi nopeusaluetta 0-36 km/h ja 0-50 km/h. Traktoria ohjattiin joystickillä, jonka työntäminen eteenpäin lisäsi nopeutta ja vetäminen taakse hidasti. Suunta vaihtui liikuttamalla joystickia sivulle. Elektroniikan avulla voitiin pitää esim. nopeus tai moottorin kierrosluku vakiona. Kiihtyvyyttä voitiin säätää kuljettajan halun mukaan neljään vaihtoehtoon.
ford v.1964: lisävarusteena oli edistyksellinen hydraulisesti valittava Select-O-Speed. Se perustui kolmeen planeettapyörästöön, joista servokäyttöisten jarruhihnojen ja monilevykytkimien avulla saatiin 10+2 vaihdetta ilman kytkimen käyttöä.Select-O-Speedin yhteydssä kaikkiin malleihin oli saatavana riippumaton 1000 r/min voa ja ajovoimanotto. Hydrauliikka toimi kaikissa malleissa kytkimestä riippumatta. Hydrauliikan toimintoja olivat vetovastuksen tasain, portaaton asennonsäätö ja nostonopeuden säätö.4000:ssa ja 5000:ssa oli taka-akselin päässä planeettavälitykset ja jarrut olivat öljykylpyiset levyjarrut.
john-deere v.1967: Saman vuoden lopussa esiteltiin pienet 20-sarjan traktorit 820-1120. Teholuokat olivat 32, 37, 44 ja 49 hv. Vaihteisto oli aivan uusi. Suomeen tuotiin suurinta 1120:aa, jossa oli 1020:n tavoin suljettu ja aikanaan erittäin tehokas hydraulijärjestelmä. Mallisto poikkesi vain vähän vastaavista amerikkalaisista malleista 820-1520.
820:n teho nousi jo seuraavana vuonna 35 hevosvoimaan. Muiden mallien tehoja lisättiin vuonna 1971. Samalla 1120:aan sai lisävarusteena hydraulisen LS-pikavaihteen.Amerikkalaisista isoista malleista 4020:aa valmistettiin myös Saksassa vuodesta 1969 lähtien. USA:ssa se oli esitelty aikaisemman 4010:n seuraajaksi vuonna 1965. 4-portainen Power Shift -vaihteisto oli tuolloin uutta tekniikkaa. Perusvaihteisto oli kuitenkin 8+2 Syncro-Range. Tasauspyörästön lukkoa käytettiin hydraulisesti jalkapolkimella.Vuonna 1968 esitelty 4520 oli eräs ensimmäisistä turboahdetuista traktoreista ja se oli kaikilta osin suurempi ja järeämpi kuin 4020. Vielä sitäkin massiivisempi oli kuitenkin 8,7-litraisella moottorilla varustettu 5020. Hydrauliikan tuotto oli markkinoiden suurimpia ja hydraulipumppuna oli säätötilavuuspumppu. Tunnustelu tapahtui vetovarsista. Ohjaus oli hydrostaattinen ja öljykylpyiset levyjarrut hydraulitoimiset
massey-ferguson v.1962: Kesällä 1962 tuli 35 X, jossa teho oli nostettu 45 hevosvoimaan ja vakiona oli tasauspyörästön lukko. Hydraulinen Multi Power -pikavaihde tuli lisävarusteeksi.Euroopassa merkittävämpi malli oli 5,2-litraisella nelosella varustettu ranskalaisvalmisteinen 1080. Sen teknisiä eroja pienempiin MF-malleihin olivat 12" yksilevykytkin, hydrostaattinen ohjaus, valurautavanteet ja alusta alkaen öljykylpyiset jarrut. 1080 oli pienempiin MF-traktoreihin verrattuna akseliväliltään huomattavan pitkä. Polttoainesäiliöt oli sijoitettu ohjaamon lattian alle. Tasalattiaisessa ohjaamossa vaihdevivut oli sijoitettu kojelautaan ja ohjauspyörä oli säädettävissä pituus- ja korkeussuunnassa. Vuonna 1971 tuli nelivetomalli, jossa neliveto oli vauhdissa kytkettävä ja voima välitettiin keskellä olevalla akselilla.
Juttua on aikalailla pätkitty mutta eiköhän tämä lukemalla tajua jokainen valtterikuski miten paljon ajasta jäljessä valtteri on aina ollut verrattuna muihin koneisiin... esim. koneen valmistus alkoi vasta 50-luvun puolella, eka synkrolaatikko 60-luvulla (muilla tuolloin jo ps-vaihteistoja), no vuonna 79 saatiin kaikkien valde-miesten iloksi pikavaihde. No eipä sekään ollut kuin mekaaninen ja alentava. valtsu teki ekan 6-sylinterisen koneen vain reilu puolivuosisataa jäljessä muista v.1975 mallissa 1502´muissa ominaisuuksissa taisi olla vielä pientä hienosäätöä,,,
onhan valtterikin saanut teknistä etumatkaa viimevuosikymmenenä kiinni ollen enää "vaivaiset kymmenen vuotta" muita kuten m-f,j-d ja fendt:ia perässä.
tekstissä oli lainauksia sivustolta
www.konedata.net faktat voi tarkastaa sieltä.