Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Itse järjestetty lomitus  (Luettu 14327 kertaa)

navettapiika

  • Vieras
Vs: Itse järjestetty lomitus
Ilmeisesti kuntakohtainen asia, onko jossakin lepsumpaa kuin toisessa? Minä onnekseni saan lomittaa isäni maatilaa. En asu virallisesti tilalla (vaikka eipä tuota oo kukaan ikinä kysellytkään). Soitin lomatoimistoon vuoden vaihteessa kun paperit uudesta lomituslaista tuli ja niistä oletin, etten saa enää lomittaa. Sanoivat, että kyllä voit lomittaa. Olen siis kunnan palkkaama alan koulutuksen omaava henkilö. Tavallaan itse hankittu eli kunta ei ole mua määrännyt tänne lomittamaan. Onko tämä sitä itsejärjestettyä lomitusta vai mitä se on. En tiedä näitä termejä. Mutta kunta lähettää tuntilaput ja maksaa palkan.
Tämä on ihan sallittua edelleen. Meilläkin nuoriso hoitaa lomitukset, kun kunnalla ei ole antaa lomittajaa..eli kannattaa pitää lomat ruuhka-aikana.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5143
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Itse järjestetty lomitus
Ilmeisesti kuntakohtainen asia, onko jossakin lepsumpaa kuin toisessa? Minä onnekseni saan lomittaa isäni maatilaa. En asu virallisesti tilalla (vaikka eipä tuota oo kukaan ikinä kysellytkään). Soitin lomatoimistoon vuoden vaihteessa kun paperit uudesta lomituslaista tuli ja niistä oletin, etten saa enää lomittaa. Sanoivat, että kyllä voit lomittaa. Olen siis kunnan palkkaama alan koulutuksen omaava henkilö. Tavallaan itse hankittu eli kunta ei ole mua määrännyt tänne lomittamaan. Onko tämä sitä itsejärjestettyä lomitusta vai mitä se on. En tiedä näitä termejä. Mutta kunta lähettää tuntilaput ja maksaa palkan.
Tämä on ihan sallittua edelleen. Meilläkin nuoriso hoitaa lomitukset, kun kunnalla ei ole antaa lomittajaa..eli kannattaa pitää lomat ruuhka-aikana.

Tällä hetkellä ei taida olla ruuhkaa tai no jos eläintenpitäjät ovat lähteneet etsimään lämpöä ja aurinkoa jostain. Enemmän tuossa on ongelma se, että tilan tavat tunteva ihminen voisi lomittaa joka ei ole heti sormi suussa tai perseessä kun jotain kumminkin hajoaa vaikkei korjaukset lomitukseen kuulukkaan niin maksaa sen korjauksen sitten vaikka omasta pussista ettei tarvitse lomaa sen vuoksi keskeyttää. Toinen on sitten se, että sioista ymmärtävää lomittajaa ei ole ennen ainakaan ollut saatavilla.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Lemmy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 917
Vs: Itse järjestetty lomitus
Miten tämä nyt oikein menee? Kuka sitä lomitusta saa tehdä. Perheenjäsenet ilmeisesti ei, mutta entä naapuri? Melan sivuilla ei puhuta kuin, että pitää olla ennakonperintärekisterissä, jossa tietysti viljelijä (naapuri) on. Soittamallahan tämä tietysti selviää, mutta kysytään kuitenkin.
Olen tehnyt pienimuotoisesti lomitusta naapureille laskuttamalla maatilan Y-tunnuksella, pitäisi olla OK. Piiri maksanut alvittoman osan ja lomitettava alvin. Itsellä ei kotieläimiä. Hallinnonkaan ei kannattaisi dissata naapuria, koska jonkin hajotessa voi vaikka hakea oman traktorin kotoa ja tehdä hommat loppuun. Tai hakea työkaluja, joita ei tilalta löydä.
Kaaoksesta nousee harha, meille se on tähtitarha.
http://haapasalontila.fi/index.html