Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tilanpidon lopettaminen  (Luettu 28103 kertaa)

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Tilanpidon lopettaminen
Tuntuu vain, että naapurisopu joutui koetukselle. Vuokrasin kauempana sijaitsevalle suurelle karjatilalle, enkä rajanaapuri luomuviljelijälle.

Miten saatoit tuollaiseen toimenpiteeseen  eksyä. Semmoista pidetään täällä päin todellisena sodanjulistuksena rajanaapureille, nehän ovat niin kuin puoliksi omistamassa niitä lopettavan peltoja, ei niitä saa muille antaa.

Rajanaapurin nautintaoikeus kuulemma on muualla maailmassa tavallista. No, ostin hiukan peltoa rajalta, mutta silti sain hiukan kauempaa lieviä syytöksiä osakseni siltikin, kun se sarka oli kuulemma katsottu jo valmiksi muuhun tarpeeseen.

-SS-

Yksi ostotarjous,paras, on karjatilalta ei ihan vierestä. Tulee kyllä paskaa niskaan naapureilta. Sen verran kauan kärkkyneet näitä tiluksia. Siksi muutankin pois.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Tilanpidon lopettaminen
Tällainen tuli mieleen tuon myynnin suhteeen. Naapurilla, omakotiasuja on rasitetie minun maallani. Itse en tietä en juuri käytä mutta myytyäni pellot tien liikenne kasvaa huomattavasti ostajan käyttäessä sitä. Naapuri hieman tietä kunnostanut, on ollut olemassa jo kun hän siihen saanut rasitteen. Voiko hän estää uuden omistajan tien käytön? Itselle jää vielä tien maa-ala omistukseen ja tie vie omistamalleni metsäpalstalle. Voinko kauppakirjaan merkitä ostajalle käyttöoikeuden tiehen?
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8354
Vs: Tilanpidon lopettaminen
Tällainen tuli mieleen tuon myynnin suhteeen. Naapurilla, omakotiasuja on rasitetie minun maallani. Itse en tietä en juuri käytä mutta myytyäni pellot tien liikenne kasvaa huomattavasti ostajan käyttäessä sitä. Naapuri hieman tietä kunnostanut, on ollut olemassa jo kun hän siihen saanut rasitteen. Voiko hän estää uuden omistajan tien käytön? Itselle jää vielä tien maa-ala omistukseen ja tie vie omistamalleni metsäpalstalle. Voinko kauppakirjaan merkitä ostajalle käyttöoikeuden tiehen?

Jostakin sinne pellolle on päästävä. Ei muuta merkitystä.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Tilanpidon lopettaminen
Tällainen tuli mieleen tuon myynnin suhteeen. Naapurilla, omakotiasuja on rasitetie minun maallani. Itse en tietä en juuri käytä mutta myytyäni pellot tien liikenne kasvaa huomattavasti ostajan käyttäessä sitä. Naapuri hieman tietä kunnostanut, on ollut olemassa jo kun hän siihen saanut rasitteen. Voiko hän estää uuden omistajan tien käytön? Itselle jää vielä tien maa-ala omistukseen ja tie vie omistamalleni metsäpalstalle. Voinko kauppakirjaan merkitä ostajalle käyttöoikeuden tiehen?

Jos tilan myynnin yhteydessä tehtään lohkomisia paras tapa on kirjata viralliset tierasitteet joita pitkin eri tiloille kuljetaan. Tämän todennäköisesti ja toivottavasti maanmittari tekee nykyään aina automaattisesti lohkomisen yhteydessä. Joka tapauksessa virallisten rasitteiden ajantasalle saattaminen vaikkei lohkomisia tehtäisikään olisi selvin tapa myös tulevaisuutta ajatellen ja varmistaisi kulkuyhteyttä sitten kun taas jonkin kiinteistön omistaja vaihtuu.

Tietä kunnostanut naapuri eikä edes maapohjan omistaja pysty käsittääkseni kieltämään tien käyttämistä sillä perusteeella, että hän/he ovat tietä kunnostaneet. Mutta uusi tienkäyttäjä on vaadittaessa velvollinen maksamaan osan jo tehdyistä peruskunnostuksista ja joka tapauksessa uuden omistajan on tulevaisuudessa otettava osaa tien ylläpitoon. Jos tie ja kulkureitti kulkee tuon naapurin pihan lävitse, niin kannattaa varautua siihen että kulkeminen sitä reittiä pitkin alkaa olla historiaa. Pihoilta tierasitteen saa pois hyvin helposti.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Tilanpidon lopettaminen
Tällainen tuli mieleen tuon myynnin suhteeen. Naapurilla, omakotiasuja on rasitetie minun maallani. Itse en tietä en juuri käytä mutta myytyäni pellot tien liikenne kasvaa huomattavasti ostajan käyttäessä sitä. Naapuri hieman tietä kunnostanut, on ollut olemassa jo kun hän siihen saanut rasitteen. Voiko hän estää uuden omistajan tien käytön? Itselle jää vielä tien maa-ala omistukseen ja tie vie omistamalleni metsäpalstalle. Voinko kauppakirjaan merkitä ostajalle käyttöoikeuden tiehen?

Jos tilan myynnin yhteydessä tehtään lohkomisia paras tapa on kirjata viralliset tierasitteet joita pitkin eri tiloille kuljetaan. Tämän todennäköisesti ja toivottavasti maanmittari tekee nykyään aina automaattisesti lohkomisen yhteydessä. Joka tapauksessa virallisten rasitteiden ajantasalle saattaminen vaikkei lohkomisia tehtäisikään olisi selvin tapa myös tulevaisuutta ajatellen ja varmistaisi kulkuyhteyttä sitten kun taas jonkin kiinteistön omistaja vaihtuu.

Tietä kunnostanut naapuri eikä edes maapohjan omistaja pysty käsittääkseni kieltämään tien käyttämistä sillä perusteeella, että hän/he ovat tietä kunnostaneet. Mutta uusi tienkäyttäjä on vaadittaessa velvollinen maksamaan osan jo tehdyistä peruskunnostuksista ja joka tapauksessa uuden omistajan on tulevaisuudessa otettava osaa tien ylläpitoon. Jos tie ja kulkureitti kulkee tuon naapurin pihan lävitse, niin kannattaa varautua siihen että kulkeminen sitä reittiä pitkin alkaa olla historiaa. Pihoilta tierasitteen saa pois hyvin helposti.
Joo ei kulje, naapurilla liittymä tilustiehen jossa rasite. Asuinrakennus 50 metrin päässä tilustiestä. Alkoi vaivaamaan vain kun aikoinaan möin metsäpalstan johon naapuri oli saanut tierasitteen peltotielle. Kauppakirjaan tuli merkintä että tieoikeuksista päätetään lohkomisen yhteydessä. Eli minulla ei kai ollut tieoikeutta vaikka tie oli maillani ja käytin sitä metsään mennessä. Minulla siis ei ole tieoikeutta tähänkään tiehen vaikka se on ollut olemassa melkein 100 vuotta? Naapurin tontti lohkottu maistani ja kauppakirjassa annettu lupa käyttää tietä sillä ehdolla että ostaja itse vastaa tontilla vievän osuuden talvikunnossapidosta ja tien kunnostamisesta niin että sitä pystyy ajamaan henkilöautolla. Ennen lohkomista ostaja myynyt tontin edelleen ja uusi omistaja oli sitten lohkomisen yhteydessä saanut rasitteen. Tien varteen jää minulle edelleen maita joten minulle pitäisi myös hakea rasite tiehen?Ihan hyvin tähän saakka pärjätty kyseisen naapurin kanssa koska en tietä juuri ole käyttänyt. Nyt epäilyttää suhtautuminen kun liikenne lisääntyy ja luultavasti ajetaan raskaita lietekuormia tiellä. Pelloille pääsee toista tietä mutta se kulkee meikäläisen pihan ylitse ja tekisi melkein puolen kilometrin lenkin. Ja kuten totesit rasitteita pihojen läpi ei kai myönnetä enkä tietysti haluakaan.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Vs: Tilanpidon lopettaminen
Omalla maalla ei tarvitse tieoikeutta. Kulkee sitten pellolla, metsässä tai tietä pitkin. Mutta kun jollakulla toisella on tieoikeus ja tämä toinen on tietä kunnostanut, on hyvä ottaa huomioon se oikeutettu tulevaisuutta ajatellen.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Tilanpidon lopettaminen
Mulla yritti rajanaapuri saada lohkomisen yhteydessä kulkua pellolleen keskeltä mun lohkoa. Hauskaa tässä oli se että se lohko sijaitsi kyseisen herran takapihalla. Maanmittari naurahti ja tuumas että eikähän me laiteta se kulkuoikeus tästä sun pihasta  :D