Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tilateurastamon rakentaminen ratkaisuksi lihan tuotannon heikkoon kannatavuuteen  (Luettu 38234 kertaa)

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12102
Suomesta ei ihan heti tule Saksaa. Siellä sian arvostus on ihan omalla tasollaan. Jotta sian arvostus nousisi, siitä pitää jalostaa tai opettaa asiakaskuntaa itse jalostamaan laadukasta evästä, vaikkapa ilmakuivattua kinkkua (Speck). Siivutetut aamiaispekonit voisivat myös olla suuremmissa pakkauksissa.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Luulisi sian saparon olevan laskusuunnassa kun Saksaankin on tullut sikaa viimeiseen asti karttavaa väkeä paljon lisää.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

EX-FERMERI

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 351
Luulisi sian saparon olevan laskusuunnassa kun Saksaankin on tullut sikaa viimeiseen asti karttavaa väkeä paljon lisää.

Päinvastoin. Muslimiravintoloitsijat syöttävät mielellään lounaspöydistään sikaa meille vääräuskoisille maassammekin. Kun se on niin halpaa hankintahinnaltaan niin myyntikate on parempi. Itse syövät vain nautaa.
Ei voi palata ellei lähde. Jokainen päivä poissa Helsingistä on lottovoitto.

Forgiven

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1232
Suomesta ei ihan heti tule Saksaa. Siellä sian arvostus on ihan omalla tasollaan. Jotta sian arvostus nousisi, siitä pitää jalostaa tai opettaa asiakaskuntaa itse jalostamaan laadukasta evästä, vaikkapa ilmakuivattua kinkkua (Speck). Siivutetut aamiaispekonit voisivat myös olla suuremmissa pakkauksissa.

Juu, ei sitä sikaan sorru jos ei rahat ole lopussa, on se nauta sen verran parempaa. Toki vähän vaihteluksi välillä, niinkuin kanaakin. Ja kalaa. ... Saisi vaihtoehtoja olla vielä enemmän jos totta puhutaan, poro on turhan kallista ja hirvestäjät tuovat turhan vähän per vuosi.

  • Vieras
Suomesta ei ihan heti tule Saksaa. Siellä sian arvostus on ihan omalla tasollaan. Jotta sian arvostus nousisi, siitä pitää jalostaa tai opettaa asiakaskuntaa itse jalostamaan laadukasta evästä, vaikkapa ilmakuivattua kinkkua (Speck). Siivutetut aamiaispekonit voisivat myös olla suuremmissa pakkauksissa.

Juu, ei sitä sikaan sorru jos ei rahat ole lopussa, on se nauta sen verran parempaa. Toki vähän vaihteluksi välillä, niinkuin kanaakin. Ja kalaa. ... Saisi vaihtoehtoja olla vielä enemmän jos totta puhutaan, poro on turhan kallista ja hirvestäjät tuovat turhan vähän per vuosi.

Polttaa sen sianlihan poroksi, niin sitä voi syöttää musuillekin. Vielä jos siitä ruuasta tulee ihan sutta, menee kaksi kärpästä samalla iskulla. Tollanen ruoka-annos olisi kyllä hirviä.  :D

maapekka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 31
Pakko nyt kommentoida tätä kun olen tekemisissä useamma tilateurastamon kanssa (nimenomaan sika) - kaiken a ja o on markkinointi. Ihan turha tehdä yhtään mitään jos ei kukaan tiedä tekemisistä... Tämä ei siis ole mitenkään nenäkkäästi tai viisastelevasti mutta näin se vaan on. Sama juttu tietenkin muissakin jutuissa.

Esimerkkinä tilateurastamoista - Hesassa (siis Helsingissä) on massivisen homo-suuri kysyntä lähituotantosikajutskoille (l. ei- luomu vaan lähituotanto). Kyse ei ole hinnasta vaan saatavuudesta. Jos tälle kuluttajaryhmälle vaivautuu tarjoamaan tuoretta lihaa niin kysyntä on rajaton.

MUTTA - tilateurastamon pitäjä, sikalan pitäjä, tilateurastaja laittaa mieluummin 100 000,00 € uuteen rotaattori-kompostoriin kuin 500 euroa mainoslehtisiin. Siis 200-kertaisesti. Sellaista se on.

Äh, noh, tästä lisää jos OIKEASTI kiinnostaa...


BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Pakko nyt kommentoida tätä kun olen tekemisissä useamma tilateurastamon kanssa (nimenomaan sika) - kaiken a ja o on markkinointi. Ihan turha tehdä yhtään mitään jos ei kukaan tiedä tekemisistä... Tämä ei siis ole mitenkään nenäkkäästi tai viisastelevasti mutta näin se vaan on. Sama juttu tietenkin muissakin jutuissa.

Esimerkkinä tilateurastamoista - Hesassa (siis Helsingissä) on massivisen homo-suuri kysyntä lähituotantosikajutskoille (l. ei- luomu vaan lähituotanto). Kyse ei ole hinnasta vaan saatavuudesta. Jos tälle kuluttajaryhmälle vaivautuu tarjoamaan tuoretta lihaa niin kysyntä on rajaton.

MUTTA - tilateurastamon pitäjä, sikalan pitäjä, tilateurastaja laittaa mieluummin 100 000,00 € uuteen rotaattori-kompostoriin kuin 500 euroa mainoslehtisiin. Siis 200-kertaisesti. Sellaista se on.

Äh, noh, tästä lisää jos OIKEASTI kiinnostaa...

Kiinnostaa oikeasti.

Tuo lähituote vetää luomua paremmin -lausahdus eteenkin
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Luulisi sian saparon olevan laskusuunnassa kun Saksaankin on tullut sikaa viimeiseen asti karttavaa väkeä paljon lisää.

Päinvastoin. Muslimiravintoloitsijat syöttävät mielellään lounaspöydistään sikaa meille vääräuskoisille maassammekin. Kun se on niin halpaa hankintahinnaltaan niin myyntikate on parempi. Itse syövät vain nautaa.
Tuollaisissa sialla saastutetuissa sontatunkioissa ei Allah asu.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7106
  • karkki vai keppana?
pessimisti ei pety!

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Pakko nyt kommentoida tätä kun olen tekemisissä useamma tilateurastamon kanssa (nimenomaan sika) - kaiken a ja o on markkinointi. Ihan turha tehdä yhtään mitään jos ei kukaan tiedä tekemisistä... Tämä ei siis ole mitenkään nenäkkäästi tai viisastelevasti mutta näin se vaan on. Sama juttu tietenkin muissakin jutuissa.

Esimerkkinä tilateurastamoista - Hesassa (siis Helsingissä) on massivisen homo-suuri kysyntä lähituotantosikajutskoille (l. ei- luomu vaan lähituotanto). Kyse ei ole hinnasta vaan saatavuudesta. Jos tälle kuluttajaryhmälle vaivautuu tarjoamaan tuoretta lihaa niin kysyntä on rajaton.

MUTTA - tilateurastamon pitäjä, sikalan pitäjä, tilateurastaja laittaa mieluummin 100 000,00 € uuteen rotaattori-kompostoriin kuin 500 euroa mainoslehtisiin. Siis 200-kertaisesti. Sellaista se on.

Äh, noh, tästä lisää jos OIKEASTI kiinnostaa...
Tää koko tarina on niin totta.
Nothing is Something Worth Doing

Muujussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1685
Pakko nyt kommentoida tätä kun olen tekemisissä useamma tilateurastamon kanssa (nimenomaan sika) - kaiken a ja o on markkinointi. Ihan turha tehdä yhtään mitään jos ei kukaan tiedä tekemisistä... Tämä ei siis ole mitenkään nenäkkäästi tai viisastelevasti mutta näin se vaan on. Sama juttu tietenkin muissakin jutuissa.

Esimerkkinä tilateurastamoista - Hesassa (siis Helsingissä) on massivisen homo-suuri kysyntä lähituotantosikajutskoille (l. ei- luomu vaan lähituotanto). Kyse ei ole hinnasta vaan saatavuudesta. Jos tälle kuluttajaryhmälle vaivautuu tarjoamaan tuoretta lihaa niin kysyntä on rajaton.

MUTTA - tilateurastamon pitäjä, sikalan pitäjä, tilateurastaja laittaa mieluummin 100 000,00 € uuteen rotaattori-kompostoriin kuin 500 euroa mainoslehtisiin. Siis 200-kertaisesti. Sellaista se on.

Äh, noh, tästä lisää jos OIKEASTI kiinnostaa...
Tää koko tarina on niin totta.

NIin on. Pätee muuhunkin maatilan sivubisnekseen. Alkuvaiheessa markkinointi ja tunnettuuden lisääminen on A ja O. Jos jäädään sinne omiin nurkkiin niin kukaan ei tiedä vaikka olisi huipputuote. Tietty sitten kun on saavutettu nimeä ja tunnettuutta niin mainonnan tarve pienenee mutta ei vähene. Mutta jos alkuvaiheessa ei mainosta niin sanoisin että ennuste on huono. Ja mainonta maksaa joo mutta on kohtuu halpaa verrattuna moneen maatilan investointii. Mutta kannattaa enemmin jättää se traktroi vaihtamatta jos haluaa saada sivubisneksen oikeasti kannattamaan.

EX-FERMERI

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 351
Luulisi sian saparon olevan laskusuunnassa kun Saksaankin on tullut sikaa viimeiseen asti karttavaa väkeä paljon lisää.

Päinvastoin. Muslimiravintoloitsijat syöttävät mielellään lounaspöydistään sikaa meille vääräuskoisille maassammekin. Kun se on niin halpaa hankintahinnaltaan niin myyntikate on parempi. Itse syövät vain nautaa.
Tuollaisissa sialla saastutetuissa sontatunkioissa ei Allah asu.

Väärässä olet. kyllä vain muslimi-allah siellä pilkottaa.
Koraani 5:51 sanoo: 5:51; "O ye who believe! take not the Jews and the Christians for your friends: They are but friends to each other. And he amongst you that turns to them is of them. Verily Allah guideth not a people unjust."
Saanko karkeasti kääntää?: " Oi te jotka uskotte, Älkää ottako juutalaista ja kristittyä ystäviksenne; he ovat ystäviä keskenään. Ja sellaiset jotka kääntyvät heihin on yksi heistä. allah ei ohjaa uskottomia.

-Saanko kysyä kun koraani kerran ohjaa sunneja näin, joille koraani on kirjaimellisesti oikeus ja laki ennen Suomen lakia niin miten ihmeessä sunnimuslimit voisivat kotiutua Suomeen!!!!!!??????
....tai toisaalta shiia-muslimit jotka ovat lähinnä kerettiläisiä sunneille.???
Ei voi palata ellei lähde. Jokainen päivä poissa Helsingistä on lottovoitto.

maapekka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 31
Pakko nyt kommentoida tätä kun olen tekemisissä useamma tilateurastamon kanssa (nimenomaan sika) - kaiken a ja o on markkinointi. Ihan turha tehdä yhtään mitään jos ei kukaan tiedä tekemisistä... Tämä ei siis ole mitenkään nenäkkäästi tai viisastelevasti mutta näin se vaan on. Sama juttu tietenkin muissakin jutuissa.

Esimerkkinä tilateurastamoista - Hesassa (siis Helsingissä) on massivisen homo-suuri kysyntä lähituotantosikajutskoille (l. ei- luomu vaan lähituotanto). Kyse ei ole hinnasta vaan saatavuudesta. Jos tälle kuluttajaryhmälle vaivautuu tarjoamaan tuoretta lihaa niin kysyntä on rajaton.

MUTTA - tilateurastamon pitäjä, sikalan pitäjä, tilateurastaja laittaa mieluummin 100 000,00 € uuteen rotaattori-kompostoriin kuin 500 euroa mainoslehtisiin. Siis 200-kertaisesti. Sellaista se on.

Äh, noh, tästä lisää jos OIKEASTI kiinnostaa...

Kiinnostaa oikeasti.

Lyhyesti: on mahdollista saada sama tuotto ja jopa parempi elinkeino pienemmällä eläinmäärällä - jos valitsee kapeamman sektorin.
Väitän, että on mahdollista saada sama elinkeino 20 sialla kuin 1 000 sialla, jos vaivautuu markkinoimaan. Tai ehkä vielä pienemmällä määrällä jos on virtuoosi. Takuuvarma asia on se, että pienempi elukkamäärä (tai elukkamäärän käsittely) ei ole työnä yhtä raskasta, eikä vaadi yhtä mittavia investointeja.

Eräs-melko-tuttu tilateurastamo on hyvä esimerkki. Tyypillinen perintötilalle rakennettu sikala ja teurastamo ylityöllistää tuon yrittäjän. Isot investoinnit ja systeemit. Non-stop, mikä viikonpäivä tahansa, aamuvarhaisesta iltamyöhään tämä yrittäjä rehkii lihanleikkuussa, teurastuksessa, eläintenhoidossa ym ym. Olen saanut mahdollisuuden seurata toimintaa läheltä jo monen monta vuotta. Tuolla yrittäjällä menee hyvin mutta työ on liian kovaa. Ihan harmittaa kun näen miten väsynyt ja kulunut tuo tilateurastamon pitäjä alkaa olla.

RATKAISU olisi -> pienempi volyymi, suuremmalla hinnalla. Hinnalla kun ei kuitenkaan voi kilpailla markettituotteiden kanssa. Tuon ratkaisun saa markkinoimalla mutta sekin on työtä, siihen tulee varata resursseja. Markkinointi ei ole mikään ihmeellisyys mutta se tulisi kuitenkin tehdä - ja useimmiten sitä ei tehdä ollenkaan.

Ihmeellistä tässä esimerkkitapauksessa (ja monessa muussa vastaavanlaisessa) on se, että vaikka asiasta keskustelee nokikkain tämän yrittäjän kanssa niin asia ei nyt vaan kiinnosta. Ei kiinnosta. Ei. Mieluummin kuolee sitten vaikka sydänkohtaukseen työtaakan alle.
Tämä ei siis ole mikään sikatilallisten tai tilateurastajien erikoisuus. Tämä koskee ärsyttävän monia yrittäjiä, markkinointi tai asiakkaat ovat useimmille täysin turhakkeita.


Tuo lähituote vetää luomua paremmin -lausahdus eteenkin

Niin, siis “luomu” on käytännössä tavaramerkki. Sitä puffataan valtavan paljon jopa julkisilla varoilla ja siinä se suurin etu jos itse on luomu-tuottaja. Markkinointi on siis tavallaan ulkoistettu. Harva kuluttaja tietää mitä luomu tarkoittaa, useimmilla on mielikuva, että luomukana lentää vapaana mittavien niittyjen yli, joilla luomupossut tekevät kärrynpyöriä. Todellisuus taitaa olla, että oikeastaan luomu on nippu asetuksia.

Luomun huonoin puoli on se, että luomun markkinaosuus on vain runsas prosentti. Jos kuluttajalla on mahdollisuus valita niin valitsee mieluiten ei-luomun. Edes Hipsteri-Helsingissä ei luomukauppa kannata (Aitokauppa ym).
Tärkein markkinointi luomussa tapahtuu tuottajille, jotka olettavat selviävänsä ahdingosta investoimalla ja alkamalla tuottaa luomua. En tiedä miten kannattavaa on oikeasti.

Lähituotteille taas on spontaania kysyntää, jopa ilman merkittävää promoamista. Jos oma tila sijaitsee alle 200 km etäisyydellä suuremmasta suomalaisesta kaupungista niin jälleenmyyjistä ja muista asiakkaista ei todellakaan ole pulaa (jos nyt viitsii kertoa omasta olemassaolostaan).

Äh, tästä tuli vähän pitkä ja sekava. Pahoittelen. Lopetan ennen kun juttu karkaa ihan tumpusta.
Tsemppiä tuottajille!

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Ihmeellistä tässä esimerkkitapauksessa (ja monessa muussa vastaavanlaisessa) on se, että vaikka asiasta keskustelee nokikkain tämän yrittäjän kanssa niin asia ei nyt vaan kiinnosta. Ei kiinnosta. Ei. Mieluummin kuolee sitten vaikka sydänkohtaukseen työtaakan alle.
Tämä ei siis ole mikään sikatilallisten tai tilateurastajien erikoisuus. Tämä koskee ärsyttävän monia yrittäjiä, markkinointi tai asiakkaat ovat useimmille täysin turhakkeita.

Tässä on monen yrittäjän ja maajussinkin kipukohta, ollaan hyviä omassa jutussaan ja sitä tehdään, oli asiakkaita tai ei. Jos sulla ei ola tarjolla uutta innovaatiota vaan toimit perusmarkkinoilla, kuten maajussit, niin kyllä silloin pitää lähteä markkinat edelle liikkeelle. MArkkinoita tutkimalla selviää onko idea elinkelpoinen ollenkaan. No, edellinen vaihe on helppo sivuuttaa ja lähdetään kuitenkin mukaan bisnekseen ja sitten tapetaan itsensä työllä, kun kannattavuutta haetaan omasta tekemisestä. Maajussi huutaa tässä vaiheessa yhteiskunnalta kriisitukea, mutta grilliyrittäjä alkaa tekemään toista vuoroa. (Ja älklää kukaan vaivautuko nyt vastaamaan sillä mantralla, että jussit tekee 365/24/7 duunia)

Jos kannattavuutta haetaan hinnasta, niin se vaatii tosi vahvaa brändäämistä ja se ei ole helppoa, eikä halpaa. Jos säästät teurastamolla kolme tuntia päivässä, niin helposti se aika kuluu myyntiin, eikä tulos ole yhtään parempi. Mutta jos olet etevä myyjä, niin saatat hyvinkin menestyä. Sehän on se yrittäjyyden suola.

Liikaa korostetaan omaa tekemistä, alkutuotantoa ja muuta. Todellinen tulos tehdään asiakasrajapinnassa ja myymällä, sekä toimimalla yhdessä sidosryhmien kanssa. Maajusseissa ja yrittäjissä on hyviä tekijöitä, mutta valitettavan vähän myyjiä.

Viimeksi muokattu: 27.10.16 - klo:16:36 kirjoittanut supersammakko

Nothing is Something Worth Doing

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Nimenomaan tuotteen tekeminen ja sen markkinointi on akilleen kantapää. Parasta olisi, kun pystyy pitäytymään omassa perusjutussaan ja joku muu hoitaa markkinoinnin ja myynnin. Siitä omasta tekemisestä ei tahdo tulla mitään, kun puhelin soi koko ajan ja joku tekee tilausta tai kyselee tyhjänpäiväisyyksiä. Siihen päälle vielä asiakaspalvelu paikan päällä ja turhat lätinät, jo on kellokortti täysi sen jälkeen. Tienaa ehkä paremmin, mutta kuluttaakin enemmän. Parempi pohtia kumpaa hommaa tykkää tehdä enemmän. Joko tehdä itse tuotetta ja joku muu myy, vaiko ulkoistaa valmistuksen ja itse keskittyy myyntiin ja visiointiin.