Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Cultipack  (Luettu 3254 kertaa)

WoTi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 80
Cultipack
Olisikos cultipackista kyntömaan rikkomiseen syysviljaa varten. Tänäkin syksynä Magnum joutui tahkoamaan savikokkaraa rikki lukuisia kertoja eikä siltikään jälki ollut tyydyttävä joka kohdin.
Muuten en juuri lautasmuokkaimesta perusta ihan jo painon takia mutta josko tuohon tuollainen kevyempi riittäisi.

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: Cultipack
Eikös syysviljamaan tekoon riitä ihan kultivaattori.
Tänä vuonna ei tarvinnut edes äestä käyttää.
Kultivointi ja kylvöä perään.

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 854
Vs: Cultipack
Eikös syysviljamaan tekoon riitä ruisku ja suorakylvökone? Rukiilla tosin parempi kyntää.. mut sen kylvöaikahan jo meni.

WoTi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 80
Vs: Cultipack
Eikös syysviljamaan tekoon riitä ihan kultivaattori.
Tänä vuonna ei tarvinnut edes äestä käyttää.
Kultivointi ja kylvöä perään.
Jos kylvää laahavantaisella, ei kovin usein välttämättä onnistu ainakaan perinteisen kultivaattorin perästä jos normaalisti olkea. Tänä vuonna kyllä onnistui pieni koeala hienosti. Ja vesitilankin takia on tullut kynneltyä. 

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 369
Vs: Cultipack
Syysviljamaita on kovin erilaisia eri vuosina ja eri suunnalla Suomea. Kysyjällä varmaan vastaan tullut isoja savikokkareita, sellaisia ainakin meillä murusteltiin sopimattomien kevään sateiden valmistelemalle peltopohjalle.

Veikkaisin että cultipakin pakkerirenkaat rikkoo niitä kokkareita paremmin kuin lautaset, ainakin jos renkaille saa painoa. Toisaalta lautasäkeellä ja joustopiikkiäkeellä naapurikin ne isot kokkareet lopulta sai kylvökuntoon kynnön jälkeen.

WoTi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 80
Vs: Cultipack
Syysviljamaita on kovin erilaisia eri vuosina ja eri suunnalla Suomea. Kysyjällä varmaan vastaan tullut isoja savikokkareita, sellaisia ainakin meillä murusteltiin sopimattomien kevään sateiden valmistelemalle peltopohjalle

Kynnetyn savimaan kanssa on syksyisin melkein poikkeuksetta ongelmia hienontumisen kanssa. Vaikka pinta saakin hiukan karkeammaksi jäädä kuin keväisin on 5-10cm raekoko kuitenkin turhan suuri.
Vaikka kai tuo kyntö varmaan tulee päästökaupan tms. kohteeksi jos eivät peräti kokonaan kiellä.

Pellonpää

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 32
Vs: Cultipack
Kyllä sillä kynnöstä muokkaa mutta eipä juuri muuta.ei tasaa monttuja yhtään ja aika löysät jouset lautasissa.vanha hankmokin parempi kun laittaa painoa päälle.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19959
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Cultipack
Kyntöauran jälki kannattaisi rikkoa pakkerilla heti kyntöauran perästä, silloin jäykkäpiikkinen äes ei kieräytä viilusta irti niitä kivikovaksi kuivuvia kokkareita vaan raapii hienojakoista hiukan tallatun viilun pinnasta, muutamalla ajokerralla.

Toinen mitä olen nähnyt käytettävän, on vaakatasojyrsin, isolla vetokoneella ja 4 m leveänä näyttäisi olevan aika joutuisa kerta-ajolla. Meillä ei ole kuin 2.5 m jyrsin, mutta kun löytyi tilapäiskuskiksi apulainen niin juuri ja juuri jyrsin pääsee karkuun yhtä leveältä kylvökoneelta, kun käy täyttämässä säiliöitä välillä. Aikaisempiin äestysoraisiin verrattuna vähintään yhtä hyvästi itänyt, ja maan pinnan pehmeys on havaittavissa, luulisi vedenkin syyssateissa painuvan nopeammin alas.

-SS-

  • Vieras
Vs: Cultipack
Olisikos cultipackista kyntömaan rikkomiseen syysviljaa varten. Tänäkin syksynä Magnum joutui tahkoamaan savikokkaraa rikki lukuisia kertoja eikä siltikään jälki ollut tyydyttävä joka kohdin.
Muuten en juuri lautasmuokkaimesta perusta ihan jo painon takia mutta josko tuohon tuollainen kevyempi riittäisi.

Lapiorullaäes?

Viimeksi muokattu: 05.10.21 - klo:09:13 kirjoittanut Mietin vaan, että...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9760
Vs: Cultipack
^
Minä nyt en taaskaan mistään mitään tiedä, mutta onko tuo jotenkin "kevyt". Tosin muiden teknisiä tietoja en oo edes kattellu, mutta muistaakseni 300 Tumekin painaa reilun 1200Kg. Kuitenkin tuollaisen käyttö "pyöränvälijyränä" kiinnostaa, mutta sitten kun ynnäilee noita painoja, niin mun nappulalla ajetaan sen jälkeen muokkari pyörät maas eteenpäin ympyrää. Tai en tiedä , mutta luulen ainakin. Ei aiheuta ainakaan kuumetta ajatus.

WoTi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 80
Vs: Cultipack
^
Minä nyt en taaskaan mistään mitään tiedä, mutta onko tuo jotenkin "kevyt". Tosin muiden teknisiä tietoja en oo edes kattellu, mutta muistaakseni 300 Tumekin painaa reilun 1200Kg. Kuitenkin tuollaisen käyttö "pyöränvälijyränä" kiinnostaa, mutta sitten kun ynnäilee noita painoja, niin mun nappulalla ajetaan sen jälkeen muokkari pyörät maas eteenpäin ympyrää. Tai en tiedä , mutta luulen ainakin. Ei aiheuta ainakaan kuumetta ajatus.
No kai tuo noista lautaskoneista kevyemmästä päästä. Ja sillä nostolaitekoneena pystyy päisteessä ajamaan ainakin jonkun asteista ympyrää kone maassa. Ajatuksen tasolla tämä vasta on ja kuten sanoin en ole ollut juuri näiden mankelien kannattaja.

Perinteisellä Hankmolla muokkaussyvyys hankalammin hallittavissa, tasojyrsimestä on kyllä kokemusta, mutta ehkä se ei nyt enää houkuta.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4393
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Cultipack
^
Minä nyt en taaskaan mistään mitään tiedä, mutta onko tuo jotenkin "kevyt". Tosin muiden teknisiä tietoja en oo edes kattellu, mutta muistaakseni 300 Tumekin painaa reilun 1200Kg. Kuitenkin tuollaisen käyttö "pyöränvälijyränä" kiinnostaa, mutta sitten kun ynnäilee noita painoja, niin mun nappulalla ajetaan sen jälkeen muokkari pyörät maas eteenpäin ympyrää. Tai en tiedä , mutta luulen ainakin. Ei aiheuta ainakaan kuumetta ajatus.

Onhan se kevyt jos varsinaisiin raskaisiin lautasmuokkaimiin vertaa. Ne ovat tyypillisesti noin tonnin per metri.

Cultipackissa on harvinaisen järkevän oloinen laakerisysteemi, kiristettävät kartiolaakerit. Yhtä yksilöä tuossa rassasin ja luulin jo että meni muutama laakeri vaihtoon kun oli vähän väljää. Ei muuta kuin kruunumutteria vähän tiukemmalle ja show can go on. Rasvaa oli kiitettävästi kyllä käytetty.

Viimeksi muokattu: 07.10.21 - klo:08:38 kirjoittanut metsajussi