Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Käyttökokemuksia -70,-80,90 luvun ja uudemmistakin traktoreista.  (Luettu 24237 kertaa)

Intikan mies

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Aika pitkälti kaikissa uusissa koneissa on aivan liikaa turhaa sähkövikaa verrattuna noihin 80-luvun vempeleisiin. Silloin kun Fendtkin oli vielä raktori, eikä mikään akko kokoonpano.

Etuakselit on tosi paljon lujemmat nykyvehkeissä kuin kasari ja ysäri nelivedoissa.Eii tarvi  tehdä olkatapin laakerointeja kuten vanhempiin vehkeisiin tehtiin lähes jatkuvassa ek käytössä. Tuntuu ettei tarvi edes paljon varoa kun ennen sai puoliperseellä istua penkillä ja kurkkia etuikkunasta, että joko kohta lasahtaa. Sähköt kestää jopa päivittäisen navetan sisälle ajon talvipakkasilla.
Ja se fentti oli 80 luvulla enemmän kokoonpanotehdas kuin nykyään. Nyt tekevät voimansiirtonsa itse ei portaattoman aikaan sen toimitti ZF.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Aika pitkälti kaikissa uusissa koneissa on aivan liikaa turhaa sähkövikaa verrattuna noihin 80-luvun vempeleisiin. Silloin kun Fendtkin oli vielä raktori, eikä mikään akko kokoonpano.

Ei ole 2000 luvun eikä uudemmissakaan sähkövikoja. 80 luvun koneissa oli huonot sähköt, aina joku lamppu pimeänä tai ei startannut ym vikaa. Siitäkö johtunee luulo ettei sähköt uusissa pelaa. Ei ole ollut voimansiirto eikä moottorivikoja näissä uudemmissa. Öljyt kun muistaa vaihtaa ja laittaa vielä oikeat öljyt niin kyllä kestää voimansiirron pakatkin. Ensimmäinen sähkösempi kone oli meillä 98 maxxum 5140. Mittarissa oli 13000.h ja ikää koneella oli 14 vuotta kun myytiin pois eikä sähkövikoja. Nyt vanhin kone 98 jd 6910 12000 h ja sähköt pelaa. Sen verran oli sähkövikaa että peräkärryn valopistoke piti vaihtaa. Näihin uudempiin tulee vikakoodia,jos parkkipolttimo palanut. Erikoisia polttimoita ei löydy oman kylän huoltamolta. Sekös ärsyttää. Silti kaiholla muistelen 80 luvun koneita. Aika kultaa muistot.
Joo, vikakoodi ei ole sähkövika... ;D

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Aika pitkälti kaikissa uusissa koneissa on aivan liikaa turhaa sähkövikaa verrattuna noihin 80-luvun vempeleisiin. Silloin kun Fendtkin oli vielä raktori, eikä mikään akko kokoonpano.

Etuakselit on tosi paljon lujemmat nykyvehkeissä kuin kasari ja ysäri nelivedoissa.Eii tarvi  tehdä olkatapin laakerointeja kuten vanhempiin vehkeisiin tehtiin lähes jatkuvassa ek käytössä. Tuntuu ettei tarvi edes paljon varoa kun ennen sai puoliperseellä istua penkillä ja kurkkia etuikkunasta, että joko kohta lasahtaa. Sähköt kestää jopa päivittäisen navetan sisälle ajon talvipakkasilla.
Ja se fentti oli 80 luvulla enemmän kokoonpanotehdas kuin nykyään. Nyt tekevät voimansiirtonsa itse ei portaattoman aikaan sen toimitti ZF.

  Ei o tainnu intikkamies ajellut 80- luvun venteillä, oli nyt sitten kokoonpanotehdas tai mikä hyvänsä, silloin, kuten ylempänä mainittiin, kun Fendt oli TRAKTORI, (mitä vikaa ZF:n vermeissä on..)Ei mennyt tehoja minnekään pakkojen hdrauliikkaan , jos ei kuskilla ole voimia vipstaakista vetää ulosottoa tai nelivetoa päälle niin ehkä kannattais harkita alanvaihtoa..
  Onhan se herraskaisen oloista napin painalluksella hallita noitakn, mutta muuten se ajaminen, nestekytkimen ja sähköisen nostolaitteen kanssa on homma mun mielestäni riittävän jouheaa..Jos pysytään merkissä, kyllä Deutzin moottori on minusta suuriruokaisempi huomattavasti mitä nää vanhat MWM:mät, sekä käyvät paljon nätimmällä äänellä.
  Pahaa pelkään että jenkkien omistuksessa tääkin merkki ratsastaa jonkin aikaa vanhalla maineellaan ja putoaa halpismerkkien joukkoon,, sittenhän on Belkku edullisin vaihtoehto..

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8304
Ämweeämmän jälkeiset onkin sitten jo semmosta ja tämmöstä. Zähvä toimii kuin unelma yhdistettynä turbiinikytkimeen. Ja käyttö ergonomia on vaan maailman paras.

Kyllä nykykoneissa on paljon sähkövikaa. Johtuen niin monesta toisistaan riippuvaisesta asiasta. Toimiessaan ovat hyviä, mutta vian tultua joudutaan vaiha kaapeli vaiha poksi.

On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Intikan mies

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Aika pitkälti kaikissa uusissa koneissa on aivan liikaa turhaa sähkövikaa verrattuna noihin 80-luvun vempeleisiin. Silloin kun Fendtkin oli vielä raktori, eikä mikään akko kokoonpano.

Etuakselit on tosi paljon lujemmat nykyvehkeissä kuin kasari ja ysäri nelivedoissa.Eii tarvi  tehdä olkatapin laakerointeja kuten vanhempiin vehkeisiin tehtiin lähes jatkuvassa ek käytössä. Tuntuu ettei tarvi edes paljon varoa kun ennen sai puoliperseellä istua penkillä ja kurkkia etuikkunasta, että joko kohta lasahtaa. Sähköt kestää jopa päivittäisen navetan sisälle ajon talvipakkasilla.
Ja se fentti oli 80 luvulla enemmän kokoonpanotehdas kuin nykyään. Nyt tekevät voimansiirtonsa itse ei portaattoman aikaan sen toimitti ZF.

  Ei o tainnu intikkamies ajellut 80- luvun venteillä, oli nyt sitten kokoonpanotehdas tai mikä hyvänsä, silloin, kuten ylempänä mainittiin, kun Fendt oli TRAKTORI, (mitä vikaa ZF:n vermeissä on..)Ei mennyt tehoja minnekään pakkojen hdrauliikkaan , jos ei kuskilla ole voimia vipstaakista vetää ulosottoa tai nelivetoa päälle niin ehkä kannattais harkita alanvaihtoa..
  Onhan se herraskaisen oloista napin painalluksella hallita noitakn, mutta muuten se ajaminen, nestekytkimen ja sähköisen nostolaitteen kanssa on homma mun mielestäni riittävän jouheaa..Jos pysytään merkissä, kyllä Deutzin moottori on minusta suuriruokaisempi huomattavasti mitä nää vanhat MWM:mät, sekä käyvät paljon nätimmällä äänellä.
  Pahaa pelkään että jenkkien omistuksessa tääkin merkki ratsastaa jonkin aikaa vanhalla maineellaan ja putoaa halpismerkkien joukkoon,, sittenhän on Belkku edullisin vaihtoehto..

En ole sanonut että fentti huono o. Ei ollut huono ennen eikä ole nykyään. Hyvä tulevaisuus sillä jenkkiomistuksessa on. Ja mopomiehelle, niitä kaapeleita eikä bokseja ole tarvinnut ensimmäistäkään vielä vaihtaa.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786

  Pahaa pelkään että jenkkien omistuksessa tääkin merkki ratsastaa jonkin aikaa vanhalla maineellaan ja putoaa halpismerkkien joukkoon,, sittenhän on Belkku edullisin vaihtoehto..
[/quote]

En ole sanonut että fentti huono o. Ei ollut huono ennen eikä ole nykyään. Hyvä tulevaisuus sillä jenkkiomistuksessa on. Ja mopomiehelle, niitä kaapeleita eikä bokseja ole tarvinnut ensimmäistäkään vielä vaihtaa.
[/quote]

  Eikö kysynys ollut 80-lukuiset vs.nykyiset, Olen kyllä sitä mieltä että vanhemmat ovat parempia ainakin tämän merkin suhteen,
  Ei tarvitse olla hanurinsoittajan sormia ohjelmoidakseen masiinalle työmääräyksiä,
 Elektroninen nostolaiteststeemi on kyllä vaivaton ja tarkka, minulla on vieläkin pihassa ensimmäisiä sillä varustettu masiina, aikoinaan kyllä epäilytti nuo sähköviat siinä, mutta se pelko on osoittautunut kyllä yli 30 vuoden aikana turhaksi..
  Nää etuvedot ja ulosotot kyllä vielä pystyn hallitsemaan käsinkin, vaikka onhan se myönnettävä että esim. jyrsinkylvössä on vaivatonta näppylöidä kylvökoneen ja jyrsimen nostot sekä ulosoton hallinta parilla painalluksella ja poljinajolla manööveeraus
  Mutta selkeästi Doitsi on janoisempi ja meluisampi mitä nuo ämveeämmät.
  Ja sitten, jos ja kun joutuu rempnttia tekemään mitä maksaa esim ulosoton tai nelivedon kytkimien korjaus näitten kahden välillä jos tai kun ne tulevat käyttöikänsä päähän..

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8304
Aika pitkälti kaikissa uusissa koneissa on aivan liikaa turhaa sähkövikaa verrattuna noihin 80-luvun vempeleisiin. Silloin kun Fendtkin oli vielä raktori, eikä mikään akko kokoonpano.

Etuakselit on tosi paljon lujemmat nykyvehkeissä kuin kasari ja ysäri nelivedoissa.Eii tarvi  tehdä olkatapin laakerointeja kuten vanhempiin vehkeisiin tehtiin lähes jatkuvassa ek käytössä. Tuntuu ettei tarvi edes paljon varoa kun ennen sai puoliperseellä istua penkillä ja kurkkia etuikkunasta, että joko kohta lasahtaa. Sähköt kestää jopa päivittäisen navetan sisälle ajon talvipakkasilla.
Ja se fentti oli 80 luvulla enemmän kokoonpanotehdas kuin nykyään. Nyt tekevät voimansiirtonsa itse ei portaattoman aikaan sen toimitti ZF.

  Ei o tainnu intikkamies ajellut 80- luvun venteillä, oli nyt sitten kokoonpanotehdas tai mikä hyvänsä, silloin, kuten ylempänä mainittiin, kun Fendt oli TRAKTORI, (mitä vikaa ZF:n vermeissä on..)Ei mennyt tehoja minnekään pakkojen hdrauliikkaan , jos ei kuskilla ole voimia vipstaakista vetää ulosottoa tai nelivetoa päälle niin ehkä kannattais harkita alanvaihtoa..
  Onhan se herraskaisen oloista napin painalluksella hallita noitakn, mutta muuten se ajaminen, nestekytkimen ja sähköisen nostolaitteen kanssa on homma mun mielestäni riittävän jouheaa..Jos pysytään merkissä, kyllä Deutzin moottori on minusta suuriruokaisempi huomattavasti mitä nää vanhat MWM:mät, sekä käyvät paljon nätimmällä äänellä.
  Pahaa pelkään että jenkkien omistuksessa tääkin merkki ratsastaa jonkin aikaa vanhalla maineellaan ja putoaa halpismerkkien joukkoon,, sittenhän on Belkku edullisin vaihtoehto..

En ole sanonut että fentti huono o. Ei ollut huono ennen eikä ole nykyään. Hyvä tulevaisuus sillä jenkkiomistuksessa on. Ja mopomiehelle, niitä kaapeleita eikä bokseja ole tarvinnut ensimmäistäkään vielä vaihtaa.

Kyllä varmasti joutuu seuraavan 30:n vuoden aikana. Ei välttämättä kaapelia ja poksia tarvitse vaihdella heti, mutta antureita sitäkin enemmän.

Yleensä sähköissä vaikuttaa enemmän aika, kuin käyttötunnit. Häh... tai siis jotain.

On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
katellaanpa vain kuinka paljon on nykyvehkeitä käytössä vielä kahenkymmenen vuoden päästä niinkuin noita 70-90 luvun värkkejä?       nuo nykyvehkeitten säästäen pilatut sähköviritykset vaan on niiiin perseestä..                  pikkasen laatua piuhoihin ja muihin pikkuasioihin niin net olis ikuisia... ja toimisivat jopa töissä...

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8304
Uusissa ohjelmat ovat jo niin herkillä mikro-ohjaimilla, joissa tehokapasiteetti on viety ihan mahdottomille tasoille. Täysin turha paska aiheuttaa vikatiloja, mitkä eivät käyttäjälle edes näy, mutta kuormittavat kuitenkin rautaa.

Sitten pelataan niin pienillä jännitteillä, että galvaaninen korroosio aiheuttaa harmaita hiuksia.

Raktorissa ei tarvitse mitään pentiumia.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
katellaanpa vain kuinka paljon on nykyvehkeitä käytössä vielä kahenkymmenen vuoden päästä niinkuin noita 70-90 luvun värkkejä?       nuo nykyvehkeitten säästäen pilatut sähköviritykset vaan on niiiin perseestä..                  pikkasen laatua piuhoihin ja muihin pikkuasioihin niin net olis ikuisia... ja toimisivat jopa töissä...
Huomioippa myös se, että näillä nykyvehkeillä ajetaan huomattavasti enemmän kuin wanhoilla. Ennen nykytraktoreihin siirtymistä kun meilläkin tilanpito oli puuhastelua tuli koneisiin jotain 500h vuoteen. Nyt kun tila on kasvanut tehdään työt edelleen kahdella traktorilla ja tunteja tulee ~1700 vuodessa. Eli 5v ajoilla tulee uusiin enemmän tunteja kuin 15v ajoilla vanhoihin.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8304
katellaanpa vain kuinka paljon on nykyvehkeitä käytössä vielä kahenkymmenen vuoden päästä niinkuin noita 70-90 luvun värkkejä?       nuo nykyvehkeitten säästäen pilatut sähköviritykset vaan on niiiin perseestä..                  pikkasen laatua piuhoihin ja muihin pikkuasioihin niin net olis ikuisia... ja toimisivat jopa töissä...
Huomioippa myös se, että näillä nykyvehkeillä ajetaan huomattavasti enemmän kuin wanhoilla. Ennen nykytraktoreihin siirtymistä kun meilläkin tilanpito oli puuhastelua tuli koneisiin jotain 500h vuoteen. Nyt kun tila on kasvanut tehdään työt edelleen kahdella traktorilla ja tunteja tulee ~1700 vuodessa. Eli 5v ajoilla tulee uusiin enemmän tunteja kuin 15v ajoilla vanhoihin.

Ei välttämättä. Moni käyttää urakoitsijaa, jotka sitten painavat menemään ne tunnit tappiin hetkessä. Työkalujen suurentuessa ajoa tulee vähemmän. Ja jos vielä suorakylvöllä...
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
-90-luvulla traktorin moottorit olivat erittäin vähäruokaisia verratuna 2000 luvun koneisiin. 2010-luvulla alettu taas pääsemään samoihin ominaiskulutuksiin kuin -90-luvulla SCR:n käytön ansiosta. Päästöt tosin ovat enää vain pari prosenttia ysärimoottoreiden tasosta. Kohta kai pakokaasut ovat puhtaampia kuin imuilma suodattimen jälkeen. Kalliit moottorit ja konepellinalus täynnä nykytarpeen mukaista roinaa. Moottoria joutuu etsimään sieltä apulaitteiden alta.

Niitti

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 146
-90-luvulla traktorin moottorit olivat erittäin vähäruokaisia verratuna 2000 luvun koneisiin. 2010-luvulla alettu taas pääsemään samoihin ominaiskulutuksiin kuin -90-luvulla SCR:n käytön ansiosta. Päästöt tosin ovat enää vain pari prosenttia ysärimoottoreiden tasosta. Kohta kai pakokaasut ovat puhtaampia kuin imuilma suodattimen jälkeen. Kalliit moottorit ja konepellinalus täynnä nykytarpeen mukaista roinaa. Moottoria joutuu etsimään sieltä apulaitteiden alta.
Tässä tullaan juuri samaan asiaan, missä Volkswagen meni metsään.
Dieselmoottorin päästöjenhallinta on vaikeaa. Kolmesta ominaisuudesta (suuri teho, pieni polttoaineenkulutus ja pienet päästöt) voidaan helposti valita kaksi. Vasta SCR:n avulla kaikki kolme ominaisuutta on saatu samaan moottoriin.

Bensiinimoottoreiden tilanne on täysin eri. Nykyaikaisten bensamoottoreiden pakokaasut ovatkin jo aivan oikeasti puhtaampia kuin imuilma. Ainakin suurkaupungeissa.
Sinun menestyksesi on erikoisamme

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
70-80-90 luvun koneissa oleellisin ero nykykoneisiin on, että niitä pystyi korjaamaan "kuka tahansa" , mutta nykyisten korjaamisessa on vaikeuksissa ammattilaisetkin, ja vähintäänkin tulee tolkuttoman kalliiksi.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19866
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
70-80-90 luvun koneissa oleellisin ero nykykoneisiin on, että niitä pystyi korjaamaan "kuka tahansa" , mutta nykyisten korjaamisessa on vaikeuksissa ammattilaisetkin, ja vähintäänkin tulee tolkuttoman kalliiksi.

Joo vanhan koneen esimerkiksi saa käymään ilman akkua ja toimivia sähköjä, antaa sitten vaan rotkottaa siinä hommien aikana ja ehtoolla kiinni.

-SS-