Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Venyneet ketjut - lyhennys vai vaihto uuteen?  (Luettu 8013 kertaa)

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Venyneet ketjut - lyhennys vai vaihto uuteen?
Esimerkiksi paalaimen hammasrattaiden uusiminen maksais aivan perkeleesti. Siksi kannattaa uusia ketjut riittävän tiheään ja hammasrattaat vasta sitten kun ne on oikeesti loppu (koskee käytännössä vain McHalea, muut eivät kestä niin kauan).

Harvemmin lyhennetyn ketjun käyttöikä kovin pitkä on muutenkaan.
Yllättävän kestäviä on hammasrattaat ainakin jf silppurissa ,ketjut kun tosiaan vaihtaa ajoissa niin harvoin rattaisiin tarttee puuttua.Kesko hinnoittelee ne todella kalliiksi.
Ostahan Claasin ketjua JF:ääsi niin rupeaa kestämään, ja on laadultaan ja hinnaltaan paikallaan, niin tein minäkin....
Hyvin tuo ikh ketju kestää se on sitä järeää jenkkiketjua.Vapolla aikoinaan testasivat niin ranskalainen ketju oli hyvää.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Venyneet ketjut - lyhennys vai vaihto uuteen?
Lumiketjuja olen lyhentänyt, paalisilppurin pohjakuljettimen ketjua lyhentänyt, muita Maken mainitsemia lyhempiä lähinnä rullaketjuja ainoastaan vaihtanut, kun kiristimen vara on loppunut.

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 471
Vs: Venyneet ketjut - lyhennys vai vaihto uuteen?
Valmistajien sivuilla kerrotaan venymämitat,eli milloin ketju heidän mielestään loppu. Ei tarvi irrotella eikä taivutella senkun työntömitalla mittaa niin siinä se. Eri asia uskooko suoraan sen vai antaako mennä vielä vähän aikaa. Rattaiden kulumiseen vaikuttaa tosiaan,ei kantsi huonolla ketjulla ajaa rattaita loppuun. Paalainmiehet ja Naiset! kehuu Tsubakia. Olen todennut ihan ok olevan. Mene vannomaan,mutta vaikuttaa hyvältä ketjulta. Öljystimet hyviä,ja työpäivän päätteeksi se ketju kuuluu rasvata. Sitte  nättiä pyöritys,saa yön kapillaari-ilmiöt touhuta. Ei kyllä pahenna vaikka välillä rasvaa keskellä päivääkin. Tai yöllä ::)

Köntys

  • Vieras
Vs: Venyneet ketjut - lyhennys vai vaihto uuteen?
Valmistajien sivuilla kerrotaan venymämitat,eli milloin ketju heidän mielestään loppu. Ei tarvi irrotella eikä taivutella senkun työntömitalla mittaa niin siinä se. Eri asia uskooko suoraan sen vai antaako mennä vielä vähän aikaa. Rattaiden kulumiseen vaikuttaa tosiaan,ei kantsi huonolla ketjulla ajaa rattaita loppuun. Paalainmiehet ja Naiset! kehuu Tsubakia. Olen todennut ihan ok olevan. Mene vannomaan,mutta vaikuttaa hyvältä ketjulta. Öljystimet hyviä,ja työpäivän päätteeksi se ketju kuuluu rasvata. Sitte  nättiä pyöritys,saa yön kapillaari-ilmiöt touhuta. Ei kyllä pahenna vaikka välillä rasvaa keskellä päivääkin. Tai yöllä ::)

Ja jotkut vieläpä rasvaa ketjut jäteöljyillä, johon on hioutunut metallia ym. paskaa mukaan. Muutenkaan mitkään moottoriölyt ei ketjuissa pysy. Itse oon käyttänyt moottoripyörän ketjuihin tarkoitettuja ketjuspraytä, ne pysyy kovillakin kierroksilla ketjussa, eikä sotke koko työkonetta.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Venyneet ketjut - lyhennys vai vaihto uuteen?
Minä lyhennän ketjuja ja myyn ne ylimääräisiksi käyneet lenkit nettikoneessa Pohjanmaalle. Muutaman lenkin hinnalla saa sitten uudet ketjut kaupasta
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Köntys

  • Vieras
Vs: Venyneet ketjut - lyhennys vai vaihto uuteen?
Minä lyhennän ketjuja ja myyn ne ylimääräisiksi käyneet lenkit nettikoneessa Pohjanmaalle. Muutaman lenkin hinnalla saa sitten uudet ketjut kaupasta

Toi on hyvä systeemi. Ooon soveltanut samaa kaljan juontiin. Juon aina niin paljon kerralla tölkkejä tyhjäksi että niillä tyhjien tölkkien panteilla saan taas uuden satsin seuraavaksi päivää juotavaksi  :)

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Venyneet ketjut - lyhennys vai vaihto uuteen?
Mopolla piti ajaa kunnes ketjut hyppäsivät. Veikeän näköistä syyspimeässä kun Dell'Orto huusi ja takarattaasta löi kipinöitä.

Hitaisiin koneisiin olen kyllä lyhentänyt ketjuja, mutta kyllä ne tuntuu venyvän enemmän ja enemmän vanhetessa. Paalaimeen kannattaa varmaan vaihtaa ennen kuin rattaat kuluvat liikaa.

Köntys

  • Vieras
Vs: Venyneet ketjut - lyhennys vai vaihto uuteen?
Mopolla piti ajaa kunnes ketjut hyppäsivät. Veikeän näköistä syyspimeässä kun Dell'Orto huusi ja takarattaasta löi kipinöitä.


Minäpä fiksuna nuorena miehenä fiilasin teräketjufiilalla "Tunskaan" semmoset rattaat jotka istui venyneille ketjuille  :)

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Venyneet ketjut - lyhennys vai vaihto uuteen?
Kyllä ketjut ja ketjupyörät ovat aina samaa paria, kummatkin pitää vaihtaa yhtä aikaa, ei sitä "roiketta" viitsi kuunnella, kun ketju tasaisin väliajoin hyppää yli. Fiillarissa joskus käytin kaksia ketjuja, aina tuhannnen kilsan välein vaihdoin ketjua, siisnä sitten kaksi ketjua ja ketjupyörät kuluivat samaa tahtia. Ehkä tuo systeemi toimisi myös maatalouskoneissa, jos ketjun vaihto käy nopeasti.