Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sampo puimurit  (Luettu 42635 kertaa)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Sampo puimurit
Hydron saa rikki vain väärällä käytöllä. Voimansiirtoa ei saa käyttää jarruna. Kun 10 tonnin puimuri pysäytetään 25 kmh:n vauhdista 10 metrin matkalla nollaan, niin varmasti jokin hajoaa. Edes jarruilla puimuria ei saa pysähtymään niin nopeasti. Sama puinnissa ensin 10 kmh eteen ja sitten kahva taakse, niin että matkustaja tippuu penkiltä.
Suunnittelijan järjettömyys on taas siinä, että pumppu on hihnakäyttöinen, kun se kuuluisi olla suoraan mootorin päässä. Tiukan hihnan takia pumpun laakereihin kohdistuu älytön vääntö. Jäähdyttimen päässä moottoria olisi oiva tila hydraulipumpuille, varsinkin, jos jäähdyttimen puhaltimen muuttaisi hydraulikäyttöiseksi ja siirtäisi jäähdyttimen vaikkapa olkikuvun päälle vaakatasoon.
typerä kysymys, mutta eikö hydraulijärjestelmässä ole säädettävää paineenrajoitusta, joilla noin nopea pysäyttäminen estetään? Samoilla säädöillä saisi myös matkustajan pysymään penkillä. Muissa koneissa ainakin sopivan pieneksi säädetty paine lisää käyttömukavuutta ja estää rikkoontumiset.
Tässä hintaluokassa kuljettajalla on täysi vastuu tapahtumista. Saattaa siellä pumpun sisässä jokin mekanismi olla mikä laukeaa 600 kilon paineessa, mutta ei varmaankaan säädettävissä. Pumppuhan ei ole mikään kuorman tunteva pumppu, mikä on huomattavasti kalliimpi vekotin.

Ainakin omassa claasissa liikkeet pehmeät, ei kahvasta vetämällä saa naamaa tuulilasiin vaikka yrittäisi. No, enpä oo yrittänyt mutta ei ne liikkeet mitään teräviä ole, ennemmin sellaista vaahtokarkki tyyppistä :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Sampo puimurit
Hydron saa rikki vain väärällä käytöllä. Voimansiirtoa ei saa käyttää jarruna. Kun 10 tonnin puimuri pysäytetään 25 kmh:n vauhdista 10 metrin matkalla nollaan, niin varmasti jokin hajoaa. Edes jarruilla puimuria ei saa pysähtymään niin nopeasti. Sama puinnissa ensin 10 kmh eteen ja sitten kahva taakse, niin että matkustaja tippuu penkiltä.
Suunnittelijan järjettömyys on taas siinä, että pumppu on hihnakäyttöinen, kun se kuuluisi olla suoraan mootorin päässä. Tiukan hihnan takia pumpun laakereihin kohdistuu älytön vääntö. Jäähdyttimen päässä moottoria olisi oiva tila hydraulipumpuille, varsinkin, jos jäähdyttimen puhaltimen muuttaisi hydraulikäyttöiseksi ja siirtäisi jäähdyttimen vaikkapa olkikuvun päälle vaakatasoon.
typerä kysymys, mutta eikö hydraulijärjestelmässä ole säädettävää paineenrajoitusta, joilla noin nopea pysäyttäminen estetään? Samoilla säädöillä saisi myös matkustajan pysymään penkillä. Muissa koneissa ainakin sopivan pieneksi säädetty paine lisää käyttömukavuutta ja estää rikkoontumiset.
Tässä hintaluokassa kuljettajalla on täysi vastuu tapahtumista. Saattaa siellä pumpun sisässä jokin mekanismi olla mikä laukeaa 600 kilon paineessa, mutta ei varmaankaan säädettävissä. Pumppuhan ei ole mikään kuorman tunteva pumppu, mikä on huomattavasti kalliimpi vekotin.

Ainakin omassa claasissa liikkeet pehmeät, ei kahvasta vetämällä saa naamaa tuulilasiin vaikka yrittäisi. No, enpä oo yrittänyt mutta ei ne liikkeet mitään teräviä ole, ennemmin sellaista vaahtokarkki tyyppistä :)
Neliveto päällä Sampelis saa odotella suunnanvaihtoo järjettömän kauan :(
Ja saa sampos kuristimia vaihtamalla säädeltyä suunnanvaihdon hätäisyyttä.

Tiimo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 603
Vs: Sampo puimurit
Tässä hintaluokassa kuljettajalla on täysi vastuu tapahtumista. Saatta siellä pumpun sisässä jokin mekanismi olla mikä laukeaa 600 kilon paineessa, mutta ei varmaankaan säädettävissä. Pumppuhan ei ole mikään kuorman tunteva pumppu, mikä on huomattavasti kalliimpi vekotin.

Servo siellä pumpun työkulmaa kääntää, ei se muutu samantien kun vipua kääntää.
Sampoissa mitään servoa ole. Suora vaijeri ohjaus kahvalta. Alkupään Sampot oli aika hätäsiä pysähtymään. Nyt on saatu Sampokin rauhottumaan.
 Oikeissa puimureissa servo-ohjaus pumpulla. Useimmat puimurimerkit laittaa pumput hihnanäytöllä mutta tietenkin tukilaakeriyksiköllä varustettuna.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Sampo puimurit
Tässä hintaluokassa kuljettajalla on täysi vastuu tapahtumista. Saatta siellä pumpun sisässä jokin mekanismi olla mikä laukeaa 600 kilon paineessa, mutta ei varmaankaan säädettävissä. Pumppuhan ei ole mikään kuorman tunteva pumppu, mikä on huomattavasti kalliimpi vekotin.

Servo siellä pumpun työkulmaa kääntää, ei se muutu samantien kun vipua kääntää.
Sampoissa mitään servoa ole. Suora vaijeri ohjaus kahvalta. Alkupään Sampot oli aika hätäsiä pysähtymään. Nyt on saatu Sampokin rauhottumaan.
 Oikeissa puimureissa servo-ohjaus pumpulla.
No miksi haluat nimittää toimintoa, jossa pumpun kyljessä oleva vipu voi olla taakseajoasennossa vaikka puimuri kulkee vielä eteenpäin. Lähtee sitten sujuvasti taaksepäin kun on ensin pysähtynyt.

On kai niitä toisenlaisia pumppuja vanhemmissa ollut. Vuonna 1999 puimurikurssilla kouluttaja mainitsi sellaisista ajopumpuista, joilla sai dieselin tikahtumaan, ei ollut silloin enää tuotannossa.

Morris65

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 153
Vs: Sampo puimurit
Katsellut vähän tuollaista 2035 tai 2045 sampoa 2000 luvun alusta. Mitkä on heikot kohdat mitä kannattaa tarkistella?
Onko oltava hydro vai pärjääkö myös mekaanisella laatikolla? Kuinka helppo tuollaisesta on irrottaa leikkuupöytä? Sillat kapeita täällä suunnalla.

Noita alkaa olla tarjolla melkoisessa hintahaitarissa. Tiedän sattumoisin yhden halvan ja tosi hyvän hydron.

Tosi hyvä tarkoittaa yleensä, että paukuteltua kiviä koneen läpi, aika paskoja ne käytetyt tahtoo olemaan, kokemusta löytyy. Hydro on ehdoton, mekaanisis ei tahdo se mopon vaihteisto kestää, aika onneton on vaihteisto. Suosittelen nelivetoa ja ilmastointia, jos sellaiset sattus löytymään, ei niitä enää pois vaihtas.