Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Eskon takalanan kääntösylinteri  (Luettu 6122 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4393
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Eskon takalanan kääntösylinteri
miten tuommonen käännön sylinteri sitten pitäisi oikeasti suojata ja samalla tietenki peruskone, kaasupallo ottamaan enshätä pois jos venttiili ei kerkee vai murtopultilla koko sylinteri kiinni :-\ :-\ :-\ :-\

Jos tuohon täydellisen ratkaisun keksisin niin tuskin mun muuta tarvitsisi tehdäkään kuin myydä lisenssejä.
Varmaan jokin yhdistelmäratkaisu olisi paras. Rajuimpia iskuja vastaan joku murtopultin variaatio lienee toimivin, se ei kärsi hitaudesta.
Tai täysin mekaaninen jousi-telki rakennelma. Vähän kuin puoliautomaattiauroissa. Pelkälle jäykälle jouselle on vaikea toteuttaa riittävää liikepituutta.
Sen ei varmaan olisi pakko olla itse käännössä, se voisi vaikka päästää terän kaatumaan alta pois. Suojaisi muutenkin jos ajaakin keskikohdan johonkin esteeseen, kohtisuoraan rotvalliin tms.

Alueauroissa ym taitaa olla erilaisia mekaanisia jousituksia ja jousilaukaisuja, paineakkua, shokkia ja jotain. Ja solmuun ajettuja aisoja on avk:n piha puollillaan...
Kai hyvin väljästi putkitettu iso mäntätyypin paineakkukin toimisi ihan hyvin kunhan myös sylinterin lähdöt ja kanavat ovat riittävän suurta kokoa. 3/4" tai 1". Pakkaskylmä öljy ei välttämättä ole kovin nöyrää menemään pikavauhdilla minnekään ahtaaseen paikkaan.

No tämä nyt on vaan tällaista tajunnanvirtaa. Viisaammat laskekoot... että ei kannata laittaa tuotantoon :-)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4393
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Eskon takalanan kääntösylinteri
Aivan huvikseni kokeilin laskemalla arvioida noita voimia ja paineita. Pyöristelin turhia desimaaleja kun luvut ovat muutenkin vain karkeita arvioita

Otetaan 6 t painava traktori, joka vetää 5 km/h vauhdilla lanaa. Terän nurkka osuu kiintokiveen ja meno loppuu 0,3 sekunnissa. Eri asiat joustavat jonkinverran, pysähdys ei ole rajattoman äkkinäinen.

F=ma
F=6000kg * 1,4m/s / 0,3s (hidastuvuus on keskimäärin siis noin 4,6 m/s²)
F=28000 N

Hidastuvuus ei varmasti kuitenkaan ole lineaarinen, vaan siinä on terävempi huippu. Arvoidaan huippu varovasti 1,5 kertaiseksi:

F=28000 * 1,5
F=42000 N

Terään kohdistuu lisäksi vielä koko ajan traktorin pyörien vetovoima. Arvioidaan pitävällä hiekkatiellä kitkakertoimeksi 0,4.
6000 kilon traktori vetää siis noin 24000 N voimalla pyörien sutiessa.

Kokonaisvoima edelliset summaten olisi siis 66000 N.

Oletetaan että sylinterin vipusuhde terän nurkkaan on 1/5.

Sylinteriin kohdistuisi silloin viisinkertainen voima, 330000 N eli 33 tonnia.
Jos männän halkaisija on 100 mm niin sen ala on 78,5 cm².
Oletetaan että paine kohdistuu huonommalle eli varren puolelle jonka ala olisi vain 40% männän alasta.
Eli kuorma kohdistuisi 31,5 cm² alalle.

P=33000kg / 31,5 cm²
P= noin 1000 bar

Vaikuttaisi että oikealla hehtaarilla mennään, vaikka suuri osa lähtöarvoista (kuten todellinen hidastuvuus) on enemmän tai vähemmän Stetsonista revittyjä.