Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lomituskustannus ei kuulu yhteiskunnalle  (Luettu 16838 kertaa)

Ärrpää

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Lomituskustannus ei kuulu yhteiskunnalle

EU:ssa muualla on vielä pahempi ongelma maidon ylituotanto kuin Suomessa ja eiköhän sielläkin lopettavat karjatilalliset siirry viljanviljeliöiksi
Keski-Euroopassa vaan on usein niin että maitotilalla ei ole peltoa viljelyssä ollenkaan... ;)

Lisääkö nautojen väheneminen heinän kulutusta?
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

Naturalis

• Vieras

Biokaasulaitokset lisää koko ajan... ;)

Terminator II

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • YTK:FI

Biokaasulaitokset lisää koko ajan... ;)

Sekin perustuu ilmaiseen raaka-aineeseen. Maissi on siinäkin kaikin puolin parempi kuin joku 10 vuotta vanha läpätitäpäri heinä ilman säilöntää ja mahdollisimman vähällä muovilla. Biokaasu laitos vaatii käytännössä ensiluokkaisen säilörehun.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Youtube nimimerkki Onlylonleyfarmer (huom. kirjoitusasu) viljelee heinää sienimöille, noin 3000 ekkeerillä.

-SS-

supersammakko

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • You're a slave to money then you die
Monestikko Veeti on synnyttänyt ja palannut oitis lypsylle.. Saati sieltä lypsyltä lähtenyt synnyttämään?? ???
ensimmäinen vastaus ja heti on synnytyskortti ilmassa. Grilliyrittäjt ei kai ikinä synnytä...
Nothing is Something Worth Doing

Veeti

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Silloin kun lomitusjärjestelmä luotiin, myös pienyrittäjät kuuluivat ko. lomituksen piiriin.

Suurta katkeruutta herätti, kun "etujärjestömme" junaili pienyrittäjät ulos järjestelmästä.

Myös tätä taustaa vasten koko kallis maatalouden lomitusjärjestelmä on lakkautettava. Epäoikeudenmukaisena.

Veeti

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Veeti oli kerran maatalousyrittäjien keskustelutilaisuudessa, mihin saapui kukkakauppiasnainen: oli kovasti katkera, kun hänet yksinyrittäjänä ulostettiin lomitusjärjestelmästä.

Tilaisuuden vetäjä "heitti" ko. naisen pihalle. Ei ainakaan vähentänyt katkeruutta.

Terminator II

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Monestikko Veeti on synnyttänyt ja palannut oitis lypsylle.. Saati sieltä lypsyltä lähtenyt synnyttämään?? ???
ensimmäinen vastaus ja heti on synnytyskortti ilmassa. Grilliyrittäjt ei kai ikinä synnytä...

Grilli jokeri lenti heti. Saakos se grilliyrittäjä päivärahaa kun käy poikimassa?
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Terminator II

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Silloin kun lomitusjärjestelmä luotiin, myös pienyrittäjät kuuluivat ko. lomituksen piiriin.

Suurta katkeruutta herätti, kun "etujärjestömme" junaili pienyrittäjät ulos järjestelmästä.

Myös tätä taustaa vasten koko kallis maatalouden lomitusjärjestelmä on lakkautettava. Epäoikeudenmukaisena.

Ai! Yrittäjätkö ei saa esim. Sairaspäivärahaa?

Terminator II

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Ai! Yrittäjätkö ei saa esim. Sairaspäivärahaa?

Saa. Mutta erohan on merkittävä. Maatalous"yrittäjä" saa sen ajaksi myös lomittajan tekemään hommat. Sen sijaan jos muun alan yrittäjä ei ole osannut ottaa vakuutusta ja joutuu sairaslomalle vaikka leikkaukseen tms kuten olikos se lypsyukko jolla oli lomittaja varsin pitkään? Niin normiyritys jos ei ole vakuutukset kunnossa niin ei Kelan eikä edes YEL päivärahoilla sekä ole mahdollista elää itse että palkata joku tekemään yrityksen työt. Nurin menee jos ei ole vakuutusta. Toisin kuin maatila...

No päiväraha riittää nippanappa siihen lomittajaan. Tais olla mulla että tulis edullisemmaksi ottaa tuettua maksullista kuin sairaslomaa.

Terminator II

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
No päiväraha riittää nippanappa siihen lomittajaan. Tais olla mulla että tulis edullisemmaksi ottaa tuettua maksullista kuin sairaslomaa.

Ja maatalous"yrittäjistä" poiketen normiyrittäjällä ei ole mitään tuettua maksullista. Firma nurin vaan...

Ai! Sitä päivärahaa ei saanutkaan?

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Ja maatalous"yrittäjistä" poiketen normiyrittäjällä ei ole mitään tuettua maksullista. Firma nurin vaan...

Tahallaan et ehkä nyt ole ihan kartalla.

Mutta itse asiaan: yksi asia, mikä tulee kertaantuvana maatalousalan sosiaaliturvasta, on MYEL-työtulon korkeana pitämisen edullisuus verrattuna YEL-työtulon korkeana pitämiseen. Päivärahat, sairaspäivärahat ja vakuutuskorvaukset tapaturman varalta määritellään eläketyötulon perusteella. Näkyyhän se sosiaali- ja terveysministeriön budjetissa eläkekulujenkin osalta, YEL maksaa noin 150 miljoonaa, MYEL lähestyy 650 miljoonaa vuodessa.

On siis vakuutetulle erilainen kustannus, laittaa esimerkiksi 30000 työtulo YEL tahi vaihtoehtoisesti MYEL-järjestelmässä. Syytä en tiedä, mutta palautunee samaan maataloustuen piilottamis-tavoitteeseen muuanne kuin itse maataloustukibudjettiin.

-SS-

Terminator II

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Mutta itse asiaan: yksi asia, mikä tulee kertaantuvana maatalousalan sosiaaliturvasta, on MYEL-työtulon korkeana pitämisen edullisuus verrattuna YEL-työtulon korkeana pitämiseen. Päivärahat, sairaspäivärahat ja vakuutuskorvaukset tapaturman varalta määritellään eläketyötulon perusteella. Näkyyhän se sosiaali- ja terveysministeriön budjetissa eläkekulujenkin osalta, YEL maksaa noin 150 miljoonaa, MYEL lähestyy 650 miljoonaa vuodessa.

On siis vakuutetulle erilainen kustannus, laittaa esimerkiksi 30000 työtulo YEL tahi vaihtoehtoisesti MYEL-järjestelmässä. Syytä en tiedä, mutta palautunee samaan maataloustuen piilottamis-tavoitteeseen muuanne kuin itse maataloustukibudjettiin.

-SS-

No siitähän on ollut puhetta joskus että kombensaatio poistuisi. Ongelma on myelin kohdalla se että maksavat vähenee saajat lisääntyy.

Tarkkoja jos ollaan, niin yeliä tai meteliä maksavat on ai niitä jotka ite maksavat sairastelunsa.

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

-SS-

No siitähän on ollut puhetta joskus että kombensaatio poistuisi. Ongelma on myelin kohdalla se että maksavat vähenee saajat lisääntyy.

Tarkkoja jos ollaan, niin yeliä tai meteliä maksavat on ai niitä jotka ite maksavat sairastelunsa.

Kyllä yksityisten alojen työläiset maksavat myös sairastelunsa,
työnantaja joko maksaa sovitusti sairasajalta palkan tai sitten
sairausvakuutuksen kautta pitemmät sairaslomat, ja työnantaja
sekä verovelvollinen itse on siihen vakuutukseen laittanut joka
kuukausi rahaa.

Julkisen puolen palkollinen on samalla tavalla vakuutettu, toki
ne rahat kuten koko palkkakin tulee sitten julkisyhteisön pussista
muutenkin.

-SS-

82-90

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • vasikoita ottoo kualiin
Jos noin pitää tuota lomaoikeutta kadehtia, niin sitten niitä lehmiä, hevosia, lampaita tai sikoja hankkimaan... Onhan se muinaisjäänne, ei siitä päästä minnekkään, mutta niin on moni muukin asia näissä maatalousjutuissa.
Ja jos maidonhinta on sama kuin ennen eu-jäsenyyttä niin onneksi on edes yksi asia, mikä ei ole kahteenkymmeneen vuoteen muuttunut. ::)

Niin, aika moni muu tuote pelaa kysynnän ja tarjonnan mukaan. Ehkäpä tuo maitokin oppii olemaan.

Onhan se tietysti sääli, että vatipäät joutuvat miettimään uudestaan toimeentulonsa.

No sanoppas sitte joku toimeentulo muoto kun en itse keksi.

Lähtökohtana on etten osaa lukea juurikaan enkä kirjoittaa enkä varsinkaan laskea enkä osaa myöskään kieliä. Myöskin ajo oikeutta ollaan viemässä niin eisitte käysse taksinkaan ajo.

Ainoo missä olen ollu joskus kätevä oli ihansuomeksi turpaanveto ja varastaminen yms tihutyöt.  Myöskin näihin jonkinverran hankkinut sanotaankonyt (opintoja) :-X

Mutta jotta mitäköhänsitä sitte tekis häh ???

eikös sillä muujussilla joku virma maha olla. mänet sinne portsariksi.  ;D ;D