Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ajo-opastimet  (Luettu 64443 kertaa)

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Ajo-opastimet
Tuolta http://agopengps.gh-ortner.com/doku.php löytyy tarkempaa tietoa ja pari kuvaa referenssilaitteistosta. Aika suoraviivainen rakentaa jos tyytyy noihin perusosiin. Jos haluaa parempaa laatua saa kyllä varautua soveltamaan niin raudan kuin softankin osalta. Kaikkineen osiin saa varmaan tonnin tuhlattua. Lisäksi tarvitsee Windows-tabletin, läppärikin käy mutta on aika hankala hytissä.

Jos vaan kieli taittuu niin tuolta foorumilta http://www.thecombineforum.com/forums/31-technology/ löytyy kyllä ohjetta ja apua kaikkiin ongelmiin.

Mulla on ratinpyörittäjä nyt käytössä mutta varmaan muutan jossain vaiheessa hydrauliseksi jos homma muuten pelittää, ei ole kovin vaikeaa ja ohjeita ja sopivia komponentteja löytyy tuolta linkkaamaltani sivulta. Tietenkin tällaisia värkätessä on tärkeää muistaa että kaikki osat eivät ole kovin rajuun käyttöön tarkoitettuja, eikä mitään varsinaista testausta ole tehty. Eli asenteena että voi hajota tai kurvata ojaan koska tahansa, vain omaan käyttöön ja omalla vastuulla.

AgOpen wikissä olen käynyt mutta sieltä en löydä yhtään ainoata hydrauliikkakaaviota, vain muutaman kuvan ohjausventtiileistä. Sähköpuoli on siellä kunnossa mutta hain oppimateriaalia sille hydrauliikalle (mistä edes tunnistaa open/closed centre vaihtoehdot saatikka merkkikohtaiset letkutukset).

TheCombineForum hylki jo vuosia sitten sähköpostiosoitettani tai jostain muusta syystä ei hyväksynyt rekisteröintiäni. Pitää ehkä taas selvittää asiaa. Kirjautumattakin saa sisällöstä käsityksen, yhtään vanhan Valtran hydrauliikkaohjetta en kyllä löytänyt.  :)
Jontikkaan laitoin vaan vaijerikäyttösen ek-hytraulilohkon kylkeen yhen uuen sähkökäyttösen lohkoviipaleen lisää. Siitä vastusvastaventtiilien kautta putkitus ohjausylinterin letkuihin. Simppeli juttu. Hytrauliikkaa ohjaa 10v vanha laite on/off-periaatteella.
Eikö niissä ole yleensä vielä pyörän kulman asentoanturit?
pessimisti ei pety!

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Ajo-opastimet
Tuolta http://agopengps.gh-ortner.com/doku.php löytyy tarkempaa tietoa ja pari kuvaa referenssilaitteistosta. Aika suoraviivainen rakentaa jos tyytyy noihin perusosiin. Jos haluaa parempaa laatua saa kyllä varautua soveltamaan niin raudan kuin softankin osalta. Kaikkineen osiin saa varmaan tonnin tuhlattua. Lisäksi tarvitsee Windows-tabletin, läppärikin käy mutta on aika hankala hytissä.

Jos vaan kieli taittuu niin tuolta foorumilta http://www.thecombineforum.com/forums/31-technology/ löytyy kyllä ohjetta ja apua kaikkiin ongelmiin.

Mulla on ratinpyörittäjä nyt käytössä mutta varmaan muutan jossain vaiheessa hydrauliseksi jos homma muuten pelittää, ei ole kovin vaikeaa ja ohjeita ja sopivia komponentteja löytyy tuolta linkkaamaltani sivulta. Tietenkin tällaisia värkätessä on tärkeää muistaa että kaikki osat eivät ole kovin rajuun käyttöön tarkoitettuja, eikä mitään varsinaista testausta ole tehty. Eli asenteena että voi hajota tai kurvata ojaan koska tahansa, vain omaan käyttöön ja omalla vastuulla.

AgOpen wikissä olen käynyt mutta sieltä en löydä yhtään ainoata hydrauliikkakaaviota, vain muutaman kuvan ohjausventtiileistä. Sähköpuoli on siellä kunnossa mutta hain oppimateriaalia sille hydrauliikalle (mistä edes tunnistaa open/closed centre vaihtoehdot saatikka merkkikohtaiset letkutukset).

TheCombineForum hylki jo vuosia sitten sähköpostiosoitettani tai jostain muusta syystä ei hyväksynyt rekisteröintiäni. Pitää ehkä taas selvittää asiaa. Kirjautumattakin saa sisällöstä käsityksen, yhtään vanhan Valtran hydrauliikkaohjetta en kyllä löytänyt.  :)
Jontikkaan laitoin vaan vaijerikäyttösen ek-hytraulilohkon kylkeen yhen uuen sähkökäyttösen lohkoviipaleen lisää. Siitä vastusvastaventtiilien kautta putkitus ohjausylinterin letkuihin. Simppeli juttu. Hytrauliikkaa ohjaa 10v vanha laite on/off-periaatteella.
Eikö niissä ole yleensä vielä pyörän kulman asentoanturit?
Monissa kai on. Tässä mikä mulla on, Acrocom Outbac s3 ja eDrive tc, ei ole ku tuo edrive ohjauspoksi. Gyroskooppi haistelee suunnanmuutokset.
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

alpo10

  • Vieras
Vs: Ajo-opastimet
Tätä selvästikin turha jatkaa mutta

Pieni vinkki absoluuttisesta paikkatiedosta: jos kiven ja traktorin absoluuttinen paikka tiedetään niin tiedetään myös niiden suhteellinen sijainti toisiinsa nähden.
joo on turha jatkaa... sateliiteista saatava absoluuttinen paikkatieto kertoo kyllä traktorin paikan tarkasti, mutta ei estä sitä törmäämästä kiveen ellei sen kiven paikkaa siihen järjestelmään syötetä jotenkin muuten. Hyöty on siis marginaalinen niin kauan, kuin siellä pitää ajotaitoisen kuskin istua mukana. Googlen autoihin tulee ilmeisesti laserkeilain, joka muodostaa 3D-kuvan ympäristöstä... ei siis tarvita näitä keppejä :) Volvon rekoista ensimmäistä ajaa ammattikuljettaja, loput tulee jonossa perässä ilman ihmiskuskia. Tämä on toivottavasti suuntaus ja kaupallisesti kilpailukykyiset systeemit tulee tuon teknologian kautta, sateliitit säilyy ehdottomasti mukana, tavoitteena on täysin automatisoidut työvaiheet.

Jo -70 luvulla ammuttiin olkapäältä ohjuksia, joilla ei ollut mitään tietoa lentokoneen sijainnista, ei omasta sijainnista, ei maalin nopeudesta tai lentosuunnasta, silti ohjus oikaisi suorinta reittiä törmäyspisteeseen, eikä kone pystynyt sitä väistämään.... jos sama olisi toteutettu lisättynä paikkatiedoilla, tuskin olisi mahtunut junavaunuun :)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Ajo-opastimet
Minä olisin heti valmis kantamaan yhden kolmijalan lohkon nurkalle, jos sillä saisi <10 cm tarkkuuden eikä tarvitsisi maksaa mitään vuosimaksuja tms.
Muutaman tonnin saisi kaikkiaan maksaa, ei kovin montaa.

Nykyiset kaupalliset ovat hieman arvokkaita suhteessa satunnaiseen mutta vähäiseen tarpeeseen. Tarvetta on muutamalla lohkolla per vuosi,  noin 10-30 ha lohkoja. Ei oikein mitään kymppidonan systeemiä voi perustella.

Tosiaan tuohon tarpeeseen olisi jo DIY-menetelmällä saatavissa ratkaisuja, ja lähipiiristä löytyisi riittävästi osaamistakin mutta harrasteaika on valitettavan rajallinen resurssi.

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: Ajo-opastimet
Minä olisin heti valmis kantamaan yhden kolmijalan lohkon nurkalle, jos sillä saisi <10 cm tarkkuuden eikä tarvitsisi maksaa mitään vuosimaksuja tms.
Muutaman tonnin saisi kaikkiaan maksaa, ei kovin montaa.

Nykyiset kaupalliset ovat hieman arvokkaita suhteessa satunnaiseen mutta vähäiseen tarpeeseen. Tarvetta on muutamalla lohkolla per vuosi,  noin 10-30 ha lohkoja. Ei oikein mitään kymppidonan systeemiä voi perustella.

Tosiaan tuohon tarpeeseen olisi jo DIY-menetelmällä saatavissa ratkaisuja, ja lähipiiristä löytyisi riittävästi osaamistakin mutta harrasteaika on valitettavan rajallinen resurssi.

Tarkoitatko muutaman tonnin budjettia koko systeemille joka sisältää RTK-tarkkuuden tukiaseman ja automaattiohjauksen traktorissa? Kaupallisilla laitteilla se on nykyisin järjettömän kallis, maatalouden pitää olla harrastus tai sitten joku erikoiskasviviljely ennen kuin systeemien hinnat alkaa tuntua järkeviltä.

Pelkän referenssitukiaseman pellon kulmalle saa jo muutamalla tonnilla mutta siihen ne traktorivarusteet päälle. Nuo harrasteratkaisut, emlid ja ublox ja mitä niitä on, ei oikeastaan kauheasti harrastusaikaa tarvitse sen referenssitukiaseman pystyttämiseen. Uksi tukiasema riittää kaikille lähialueen kulkupeleille. Traktorin budjetti on hankalampi ja varustus tarvitaan jokaiseen, varsinkin jos Alpon tapaan tehdään hommat jonossa (siinä vissiin ekana menee kyntöaurat, sitten äes, kylvökone, ruisku ja letkan viimeisenä puimuri?)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Ajo-opastimet

Tarkoitatko muutaman tonnin budjettia koko systeemille joka sisältää RTK-tarkkuuden tukiaseman ja automaattiohjauksen traktorissa? Kaupallisilla laitteilla se on nykyisin järjettömän kallis, maatalouden pitää olla harrastus tai sitten joku erikoiskasviviljely ennen kuin systeemien hinnat alkaa tuntua järkeviltä.

Pelkän referenssitukiaseman pellon kulmalle saa jo muutamalla tonnilla mutta siihen ne traktorivarusteet päälle. Nuo harrasteratkaisut, emlid ja ublox ja mitä niitä on, ei oikeastaan kauheasti harrastusaikaa tarvitse sen referenssitukiaseman pystyttämiseen. Uksi tukiasema riittää kaikille lähialueen kulkupeleille. Traktorin budjetti on hankalampi ja varustus tarvitaan jokaiseen, varsinkin jos Alpon tapaan tehdään hommat jonossa (siinä vissiin ekana menee kyntöaurat, sitten äes, kylvökone, ruisku ja letkan viimeisenä puimuri?)

Kyllähän sen oikeastaan pitäisi sisältää koko paketti. Ei tuo ohjausjuttukaan nyt pitäisi mikään mahdoton asia olla, yksi sähköllä ohjattu á 500 e propoventtiilihän + kopallinen nippeleitä sylinterin rinnalle kytkettynä riittää (ja ehkä asentoanturi). Hydrauliikan kanssa tulee kyllä toimeen, se on hyvin yksikäsitteistä verrattuna sitä ohjaavaan softaan...

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: Ajo-opastimet

Kyllähän sen oikeastaan pitäisi sisältää koko paketti. Ei tuo ohjausjuttukaan nyt pitäisi mikään mahdoton asia olla, yksi sähköllä ohjattu á 500 e propoventtiilihän + kopallinen nippeleitä sylinterin rinnalle kytkettynä riittää (ja ehkä asentoanturi). Hydrauliikan kanssa tulee kyllä toimeen, se on hyvin yksikäsitteistä verrattuna sitä ohjaavaan softaan...

Toiselle se softa tuntuu paljon simppelimmältä kuin toiselle se hydrauliikka...

Kaupalliset tuotteet on hurjasti ylihinnoiteltuja. Kumma että kilpailukaan ei pure. Todennäköisesti tekisivät enemmän voittoa jos pudottaisivat hinnat neljännekseen. Mutta on se 500 € minusta ihan ylihinta myös jostain propoventtiilistä, ihan samalla tavalla kuin joku Trimblen opastimen hinta.

Asentoanturi on hyvä hitaissa nopeuksissa ja silloin kun ohjaus ei aina suoraan tottele rattia (vaikkapa etupyörä kyntövaossa tms.). Turvallisuussyistä myös ratin asentoanturi pitää olla että kuskin tarttuessa rattiin lakkaa automaatti ohjailemasta.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19865
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Ajo-opastimet
Ajo-opastimia perustellaan taloudellisilla syillä. Esimerkiksi yhden 12,5 cm rivivälin päällekkäin ajaminen tarkoittaisi 200 m saranpituudella jopa 1 ha, jos kylvettävää alaa on esimerkiksi 2000 ha. Eli 1 ha päällekkäiskylvö, 500 kg turhaa apulantaa, 300-400 kg turhaa siementä.

Eli siemen- ja lannoitekulun säästöllä voi rahoittaa järjestelmää hyvinkin, 500 euroa vuodessa. 10 vuodessa jo 5000 euroa.

50 ha sivutoimitilan säästö voi olla 2 aaria. Tällöin säästö lienee vain 10-15 euroa vuodessa.

-SS-

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Ajo-opastimet
Turvallisuussyistä myös ratin asentoanturi pitää olla että kuskin tarttuessa rattiin lakkaa automaatti ohjailemasta.
Acrocomin eDrive tarvi vain muutaman magneetin rattiakselille, joista anturi huomaa, jos kuski kääntää ite rattia.
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Ajo-opastimet

Kyllähän sen oikeastaan pitäisi sisältää koko paketti. Ei tuo ohjausjuttukaan nyt pitäisi mikään mahdoton asia olla, yksi sähköllä ohjattu á 500 e propoventtiilihän + kopallinen nippeleitä sylinterin rinnalle kytkettynä riittää (ja ehkä asentoanturi). Hydrauliikan kanssa tulee kyllä toimeen, se on hyvin yksikäsitteistä verrattuna sitä ohjaavaan softaan...

Toiselle se softa tuntuu paljon simppelimmältä kuin toiselle se hydrauliikka...

Kaupalliset tuotteet on hurjasti ylihinnoiteltuja. Kumma että kilpailukaan ei pure. Todennäköisesti tekisivät enemmän voittoa jos pudottaisivat hinnat neljännekseen. Mutta on se 500 € minusta ihan ylihinta myös jostain propoventtiilistä, ihan samalla tavalla kuin joku Trimblen opastimen hinta.

Asentoanturi on hyvä hitaissa nopeuksissa ja silloin kun ohjaus ei aina suoraan tottele rattia (vaikkapa etupyörä kyntövaossa tms.). Turvallisuussyistä myös ratin asentoanturi pitää olla että kuskin tarttuessa rattiin lakkaa automaatti ohjailemasta.

Molemmilta puolilta jotain osaavana sanoisin seuraavaa.

Kuka tahansa hydrauliikasta ymmärtävä huoltomies piirtää 5 minuutissa hydraulipuolen palikoiden kytkentäkaavion ja tekee listan tarvittavista osista. Ainoa ongelma on tuntea juuri kyseisen traktorimallin alkuperäiset ratkaisut, siksi huoltomies on hyvä apu ellei itse tiedä. Lähinnä se että mistä ohjauspiirin pumpulta voi öljyn varastaa ja minne palauttaa.

Mutta jos ei kunnolla pysty hyödyntämään jo valmiita open-source koodeja tai muuta valmista koodia niin sen opastimen sielua ei koodari tee viikossakaan, eikä kahdessakaan. Kun sen pitää osaa komentaa ja lukea GPS-modulia, osata paljon matematiikkaa, koordinaatistojen ja  karttatietojen käpistelyä, tiedostojen hallintaa, GUIn / näytön monipuolista generointia, lukea antureita ja muuta I/O:ta ja ohjata hydrauliikkaa, tehdä langatonta tiedonsiirtoa ja viittä muuta juttua päälle kuten selvityä loogisesti erilaisista virhetilanteista. Ennen kuin siitä on suurimmat bugit metsästetty ja edes välttävästi vaihtelevissa tilanteissa testattu niin versionumero on kasvanut muutamalla minor-numerolla, samoin kuin projektikalenterin kertoma päiväys, ja koodirivien määrä GitHubissa lasketaan vähintään tuhansissa :-/

Jos käytössä on jokin valmis sovelluspaketti esim entuudestaan tuttun mikrokontrolleriin tai Android-alustaan (kännykkä, tabletti tms) niin homma on tietenkin sujuvampi joiltakin osin. Mutta vaikkapa tabletin liittäminen ohjaamaan langattomasti propoventtiiliä on kuitenkin oma virittelynsä. Toki siihen voisi käyttää USB:täkin mutta venttiilin ja muun I/O:n puolella joutuu elektroniikkaa rakentamaan/koodaamaan kuitenkin; hydrauliikkakaupasta ei saa hyllystä USB-liitäntäisiä venttiileitä. Soveltaisin rohkeasti langattomuutta, silloin päätelaite olisi kevyesti napattavissa tupaan tai toiseen koneeseen, ja piuhanippu rajoittuisi lähinnä antenniin ja virransyöttöön. Nykyisin on esim ZigBeen tms lisäksi mm langaton USB käytettävissä. Sellaisia ei vaan vakio tableteista tms taas lkäyttiksen tukemana löydy... eli taas pitäisi paneutua myös rautaan.
CAN-väylää voisi ehkä fiksusti hyödyntää sekalaisen datan siirtelyyn, sen voi ajaa vaikka WiFin tai Bluetoothin yli myös. Mutta koodarille on taatusti pitkiä iltaöitä tiedossa. Kohtuullistenkin muutosten tekeminen jonkun toisen tekemään koodiinkin vaatii aikamoista paneutumista ja ymmärtämistä ... teollisuusväylä olisi kuitenkin siitä hyvä että siihen löytyy aina valmiita palikoita vaikkapa sähköhydrauliikan ohjaamiseen (huom mahdollinen myöhempi varaosatarve). Eivät kyllä ole se edullisin ratkaisu jos se on tärkein kriteeri, ja niihin ei välttämättä löydy harrastajien koodinpätkiä ihan joka saitilta.

Hieno projektihan tuollainen olisi fiksuun ja hommaan parhaiten sopivaan rautaan tehtynä, mutta mikään ekan harjoituskurssin tehtävä se ei todellakaan ole.

ferrer

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9
Vs: Ajo-opastimet
Tuolta http://agopengps.gh-ortner.com/doku.php löytyy tarkempaa tietoa ja pari kuvaa referenssilaitteistosta. Aika suoraviivainen rakentaa jos tyytyy noihin perusosiin. Jos haluaa parempaa laatua saa kyllä varautua soveltamaan niin raudan kuin softankin osalta. Kaikkineen osiin saa varmaan tonnin tuhlattua. Lisäksi tarvitsee Windows-tabletin, läppärikin käy mutta on aika hankala hytissä.

Jos vaan kieli taittuu niin tuolta foorumilta http://www.thecombineforum.com/forums/31-technology/ löytyy kyllä ohjetta ja apua kaikkiin ongelmiin.

Mulla on ratinpyörittäjä nyt käytössä mutta varmaan muutan jossain vaiheessa hydrauliseksi jos homma muuten pelittää, ei ole kovin vaikeaa ja ohjeita ja sopivia komponentteja löytyy tuolta linkkaamaltani sivulta. Tietenkin tällaisia värkätessä on tärkeää muistaa että kaikki osat eivät ole kovin rajuun käyttöön tarkoitettuja, eikä mitään varsinaista testausta ole tehty. Eli asenteena että voi hajota tai kurvata ojaan koska tahansa, vain omaan käyttöön ja omalla vastuulla.

AgOpen wikissä olen käynyt mutta sieltä en löydä yhtään ainoata hydrauliikkakaaviota, vain muutaman kuvan ohjausventtiileistä. Sähköpuoli on siellä kunnossa mutta hain oppimateriaalia sille hydrauliikalle (mistä edes tunnistaa open/closed centre vaihtoehdot saatikka merkkikohtaiset letkutukset).

TheCombineForum hylki jo vuosia sitten sähköpostiosoitettani tai jostain muusta syystä ei hyväksynyt rekisteröintiäni. Pitää ehkä taas selvittää asiaa. Kirjautumattakin saa sisällöstä käsityksen, yhtään vanhan Valtran hydrauliikkaohjetta en kyllä löytänyt.  :)
No joo, ei tosiaan löydy hydrauliikkakaavioita, vain muutama pointteri soveltuviin venttiileihin ja sähkökytkentöihin. Keskusteluista saattaa löytyä tarkempaa tietoa. Olen myös jostain netin syövereistä joskus löytänyt ihan kaupallisten systeemien asennusohjeita kuvineen, niistäkin voisi saada osviittaa. Merkin ja mallin perusteella varmasti täälläkin joku tietäjä osaa sanoa minkä tyypin hydrauliikka koneessasi on.

Mulla on kyllä oma hatara käsitys miten tuon toteuttaisin, mutta en ryhdy neuvomaan kun en ole kummoinen hydrauliikkatuntija... Ehkä ensi talvena tulee harjoiteltua :).

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Ajo-opastimet
(propoventtiilin hinnasta)

En pidä 500 e vielä kovin pahana jos venttiili on laadukas sähköohjattu joka sisältää servotyyppisen elektroniikan ja se tietää ja kertoo tarkalleen asentonsa ja osaa korjata sen pyyntöä vastaavaksi ellei se jo ole. Ja toimii vielä 10 vuoden päästäkin oltuaan pakkasissa, helteissä ja uitettuna öljyssä :-)
Jos vastaavan ostaa vaikka traktorin varaosana niin se pelkkä elektroniikka- ja aktuaattoriosa luultavasti maksaa tuon 500, koko vena x500 e :-(
Onneksi ei ole vielä kokemusta noiden varaosahinnoittelusta, toistaiseksi toimineet vielä OK.

Jos ihan perus-perus halpis 1-vipuinen 3/8" manuaali makarooni italiaano mamma mia suuntaventtili ilman mitään ominaisuksia maksaa vajaan satasen, niin laadukas sähköpropo ohjausyksiköineen voi kyllä maksaa 500. Kai tuossa halvempikin voisi mennä... vaikka vaativa nosturikäyttö on 5 kertaa vaativampi paikka venttilin ominaisuuksien suhteen kuin tuo automaattinen ohjaus.
Koska kovin nopeita liikkeitä tuskin tarvitaan, tuossa voisi mennä jopa sopivasti kuristettu on/off venttiiili + asentoanturi. Mutta onhan se pehmeä, huomaamaton liike mukavampi kuin nyk-nyk-nyk askellus:-)

Tietysti kaikki on liian kallista, paitsi se mitä itse myyt, siitä ei pääse mihinkään.

ferrer

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9
Vs: Ajo-opastimet
Tätä selvästikin turha jatkaa mutta

Pieni vinkki absoluuttisesta paikkatiedosta: jos kiven ja traktorin absoluuttinen paikka tiedetään niin tiedetään myös niiden suhteellinen sijainti toisiinsa nähden.
joo on turha jatkaa... sateliiteista saatava absoluuttinen paikkatieto kertoo kyllä traktorin paikan tarkasti, mutta ei estä sitä törmäämästä kiveen ellei sen kiven paikkaa siihen järjestelmään syötetä jotenkin muuten. Hyöty on siis marginaalinen niin kauan, kuin siellä pitää ajotaitoisen kuskin istua mukana. Googlen autoihin tulee ilmeisesti laserkeilain, joka muodostaa 3D-kuvan ympäristöstä... ei siis tarvita näitä keppejä :) Volvon rekoista ensimmäistä ajaa ammattikuljettaja, loput tulee jonossa perässä ilman ihmiskuskia. Tämä on toivottavasti suuntaus ja kaupallisesti kilpailukykyiset systeemit tulee tuon teknologian kautta, sateliitit säilyy ehdottomasti mukana, tavoitteena on täysin automatisoidut työvaiheet.

Jo -70 luvulla ammuttiin olkapäältä ohjuksia, joilla ei ollut mitään tietoa lentokoneen sijainnista, ei omasta sijainnista, ei maalin nopeudesta tai lentosuunnasta, silti ohjus oikaisi suorinta reittiä törmäyspisteeseen, eikä kone pystynyt sitä väistämään.... jos sama olisi toteutettu lisättynä paikkatiedoilla, tuskin olisi mahtunut junavaunuun :)

Jos ja kun absoluuttinen paikkatieto on mahdollista saada, sitä kyllä kannattaa käyttää. Se, että vaikkapa Trimble tahtoo tuollaisesta järjestelmästä 20 k€, ei kerro teknologian kalleudesta vaan noiden isojen toimijoiden bisnesmallista. Hinnoittelu tulee kyllä ennen pitkää muuttumaan. Jos taas täysin autonomista ajamista ajatellaan, lidarit sun muut varmistukset tarvitaan joka tapauksessa peltokäytössäkin, mutta pelkästään niillä ei tee mitään.

Mutta tosiaan, jos uskoo että ilman satelliitteja homma olisi edullisemmin ja järkevämmin toteutettavissa, siitä vaan kehittämään. Ei ole varmaan tungosta siinä bisneksessä.

meidän Isä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 437
Vs: Ajo-opastimet
(propoventtiilin hinnasta)

En pidä 500 e vielä kovin pahana jos venttiili on laadukas sähköohjattu joka sisältää servotyyppisen elektroniikan ja se tietää ja kertoo tarkalleen asentonsa ja osaa korjata sen pyyntöä vastaavaksi ellei se jo ole. Ja toimii vielä 10 vuoden päästäkin oltuaan pakkasissa, helteissä ja uitettuna öljyssä :-)
Jos vastaavan ostaa vaikka traktorin varaosana niin se pelkkä elektroniikka- ja aktuaattoriosa luultavasti maksaa tuon 500, koko vena x500 e :-(
Onneksi ei ole vielä kokemusta noiden varaosahinnoittelusta, toistaiseksi toimineet vielä OK.

Jos ihan perus-perus halpis 1-vipuinen 3/8" manuaali makarooni italiaano mamma mia suuntaventtili ilman mitään ominaisuksia maksaa vajaan satasen, niin laadukas sähköpropo ohjausyksiköineen voi kyllä maksaa 500. Kai tuossa halvempikin voisi mennä... vaikka vaativa nosturikäyttö on 5 kertaa vaativampi paikka venttilin ominaisuuksien suhteen kuin tuo automaattinen ohjaus.
Koska kovin nopeita liikkeitä tuskin tarvitaan, tuossa voisi mennä jopa sopivasti kuristettu on/off venttiiili + asentoanturi. Mutta onhan se pehmeä, huomaamaton liike mukavampi kuin nyk-nyk-nyk askellus:-)

Tietysti kaikki on liian kallista, paitsi se mitä itse myyt, siitä ei pääse mihinkään.

Valmiissa ns. tehtaalaisessa ohjauspaketissa ei niiden komponenttien arvo määritä paketin arvoa oikeastaan mitenkään. Kallein osa on traktorimallikohtainen tyypitys, yleensä saksalainen tyvi riittää. Sitä kuuntelee suomalainenkin viranomainen. Sinällään virittelyssä on hyvä pitää mielessä, että jos ohjauslaitteisiin on liitetty oma venttiili, niin vahinkotilanteessa saa itse maksella ihan kaiken. Ihan siis jos ajaa jonkun niskaan maantiellä.

Köntys

  • Vieras
Vs: Ajo-opastimet
Ajo-opastimia perustellaan taloudellisilla syillä. Esimerkiksi yhden 12,5 cm rivivälin päällekkäin ajaminen tarkoittaisi 200 m saranpituudella jopa 1 ha, jos kylvettävää alaa on esimerkiksi 2000 ha. Eli 1 ha päällekkäiskylvö, 500 kg turhaa apulantaa, 300-400 kg turhaa siementä.

Eli siemen- ja lannoitekulun säästöllä voi rahoittaa järjestelmää hyvinkin, 500 euroa vuodessa. 10 vuodessa jo 5000 euroa.

50 ha sivutoimitilan säästö voi olla 2 aaria. Tällöin säästö lienee vain 10-15 euroa vuodessa.

-SS-

SS on taas tuollainen inhorealisti. Mutta oikeassa. Valitettavasti. Onhan noi kivoja leikkikaluja, mutta jos niitä haluaa taloudellisesti perustella, niin alaa pitää olla kolminumeroinen luku, jossa ensimmäinen numero on vähintään 6 tai 7. Vähintään. Mutta koskas tiloilla konehankintojen taloudellisuutta tai taloudellista järkevyyttä olisi sen enempiä laskettu. Jos alaa ei ole tarpeeksi, niin urakointikäyttö on ainoa, missä tuota voi taloudellisesti perustella. Varsinkin jos urakoi ruiskutuksia lohkoilla, joissa ei ole ajouria.

Eikö jo tulisi halvemmaksi palkata traktorinajotaitoinen renki, joka osaa pyörittää rattia?