Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe viljan hinta  (Luettu 1526414 kertaa)

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: viljan hinta
Siis kiinnitettyjen sopimusten sanktiot kohdistuvat siihen osuuteen, joka jää toimittamatta. Jos käteishinnat ovat sopimuksen toimitusaikana alemmat kuin kiinnityshinta, vajaasta (enemmän kuin 1/10 vajaa) toimituksesta sanktioita ei tulisi, viljakauppiaan voidaan olettaa olevan järkevä, saa käteiskaupalla halvemmalla tarvitsemansa tavaran.

Jos taas hinnat ovat kovassa nousussa, kuten kadon sattuessa, niin korvattavaksi tulee se osuus joka on toimitusmäärästä 90%:iin sopimuksesta. Näin olen sen käsittänyt Eli jos pystyy toimittamaan vain 60% sopimuksesta, korvattavaksi tulee 30%. Korvauksen määrä lienee hintaero puuttuvasta tonnimäärästä.

Nyt sitten jos kylällä on melko samat sääolosuhteet, voi  olla haastavaa syksyksi saada omalla sopimushinnalla villiä viljaa, koska kysyntä on kovaa ja hinnat korkeat. Rationaalinen viljelijä voisi yhtä hyvin maksaa ihan käteisellä sille naapurille sen sopimuskorvauksen ja myydä koko oman satonsa kuumenneille markkinoille.  Mutta miksi joku haluaisi maksaa toisen sopimussakkoja ? Jollakin tavalla naapurit on sitoutettava siihen, että luovuttavat omat katoviljansa tuolla sopimushinnalla toisen viljelijän sopimuksen täytteeksi.

Näen todennäköiseksi vapaaehtoisten ilmestymisen lähinnä siinä tapauksessa, että sopimus ei tule täyteen ja samaan aikaan hinnat luisuvat alas päin, jolloin sopimuksen ylimerkinnässä olisi varaa muidenkin hyötyä. Usein kuitenkin hintojen laskusuunnassa on takana hyvän sadon vauhdinantoa, ja viljaa on liikaakin.

Jos suopeita naapureita ei ole riittävästi, tai eivät viljele samaa viljalajia, näkisin sopimusviljelyn järkevämmäksi omien viljojen ja varastojen kanssa, näin amerikkalaiset tekevät binsaittiensa kanssa. Eli näin pystyy suurentamaan sopimusmäärää ja vivuttamaan hintojen laskussa varastonsa arvoa vielä yhdellä vuodella, hintojen noustessa työntää varastoon ja toimittaa vain 90% ja myy sitten hintahuipussa eniten tarjoavalle loput ja keventää varastoakin kohtuudella. Hintojen laskiessa tyhjentää varaston 110% sopimuksesta, ettei varastoon jää halpenevaa tavaraa keräämään joka vuosi lisää tappiota. Onhan tuo spekulointia parhaimmillaan. Ja siilot tuntuvat kallistuvan vuosi vuodelta, ei ehkä 50 €:n hintaheilahteluilla pysty investointia kovin nopeasti kuolettamaan. Joka vuosikymmenenä ei ole vuotta 2022.

Tietty tässä erikoistapauksessa saattaa olla ympärillä eläköityvien/eläköityneitten  isäntien rinki, joka on jo mukana yhteiskoneissa ja yhteispuimurissa ja yhteiskuivurissa, ja pelaavat vain aikaa, kunnes kuolema korjaa ja tilan pellot tulevat sopivasti myyntiin. On saatettu tehdä jo esisopimus peltokaupoista. Niin tarmokas nuori isäntä toimii muiden puolesta viljan markkinoijana.

-SS-
Hyvin pohdittu. Itse en jaksanut alkaa kirjoittamaan. Olisi kiva saada ihan konkreettinen esimerkki koska näistä apuviljelijöistä on ollut hyötyä niin et kaikki ovat voittaneet..
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

kylmis

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Virolaista kiitos!
Sitten kannattaa tiedostaa, että Raisio antaa mahdollisuuden siirtää kiinteähintainen sopimustoimitus seuraavalle vuodelle, jos ei kyseistä erää pysty toimittamaan. Tosin seuraavana vuonna kyseisestä erästä maksetaan vain markkinahintainen hinta. Jos ei silloinkaan pysty jyviä toimittamaan, niin sitten taisi olla jo reilu takaisinperintä tiedossa, en enää muista.

Jos en olisi saanut täyteen kiinteähintaista sopimusta, niin olisin tehnyt tutuille tarjouksen, että kiinnostaako toimittaa ostajalle kauraa hintaan 250e tonni, tarjoan siihen mahdollisuuden. Sitten vaan kauppa olisi tehty minun nimissäni ja olisin siirtänyt tilityksen sellaisenaan eteenpäin. Autokuskille annettu kuormakirja minun nimelläni jne. Täydellinen rikos, jossa kaikki voittavat.

Silloinhan tämä toimii hienosti, kun sopimushinta on reilusti korkeampi kuin vallitseva markkinahinta. Ongelma tulee siinä vaiheessa, kun hintasuhde on eri. Mutta ei sekään mikään maailmanloppu ole. Tullaan taas siihen perusasiaan, että maataloudessa täytyy olla pääomia käytettävissä, kun tilanne sitä vaatii. Jotta voi tienata, täytyy olla kykyä panostaa jne. Vaikea tätä on sanoiksi purkaan. Ymmärrätte kyllä.

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Sitten kannattaa tiedostaa, että Raisio antaa mahdollisuuden siirtää kiinteähintainen sopimustoimitus seuraavalle vuodelle, jos ei kyseistä erää pysty toimittamaan. Tosin seuraavana vuonna kyseisestä erästä maksetaan vain markkinahintainen hinta. Jos ei silloinkaan pysty jyviä toimittamaan, niin sitten taisi olla jo reilu takaisinperintä tiedossa, en enää muista.

Jos en olisi saanut täyteen kiinteähintaista sopimusta, niin olisin tehnyt tutuille tarjouksen, että kiinnostaako toimittaa ostajalle kauraa hintaan 250e tonni, tarjoan siihen mahdollisuuden. Sitten vaan kauppa olisi tehty minun nimissäni ja olisin siirtänyt tilityksen sellaisenaan eteenpäin. Autokuskille annettu kuormakirja minun nimelläni jne. Täydellinen rikos, jossa kaikki voittavat.

Silloinhan tämä toimii hienosti, kun sopimushinta on reilusti korkeampi kuin vallitseva markkinahinta. Ongelma tulee siinä vaiheessa, kun hintasuhde on eri. Mutta ei sekään mikään maailmanloppu ole. Tullaan taas siihen perusasiaan, että maataloudessa täytyy olla pääomia käytettävissä, kun tilanne sitä vaatii. Jotta voi tienata, täytyy olla kykyä panostaa jne. Vaikea tätä on sanoiksi purkaan. Ymmärrätte kyllä.

Ymmärrän kyllä. Montako "ilmaista" osanäytettä sopimuksiin yleensä voi sisältyä. Vieraat erät sisältävät riskin doneista ja muista sienimyrkyistä, ja ne voivat pilata sen alkuperäisen erän. Eli tarkka erien analysointi on tarpeen ennen sopimukseen yhdistämistä.

Viljatavastian osakkailta löytynee jo valmiiksi analysoituja viljaeriä, ottavat omaan laskuun näytteet ja mittauttavat ne sopimuslaboratoriossa, eikä heidän ole pakko myydä Tavastian kautta.

Sopimusviljely ja käteiskauppaviljely eivät muuten voi esiintyä yhdessä, ellei villiksi toimittajaksi jäämisessä ole joko alistumisen pakkoa tai mahdollisuutta saada rahallista etua. Tähän mennessä muutaman vuoden sopimuskokemukset kertovat, että syksyn ruuhkaa lukuun ottamatta kevättalvella tehdyt sopimukset ovat samanhintaisia tai edullisempia ja tiukemmilla laatuvaatimuksilla kuin talvella ja keväällä nähdyt villien erien ostotarjoukset.

Mitä isompi osuus viljasta on jo ostosopimuksin etukäteisesti lukittu, tekee se ennen pitkää villin viljan ostotarjoukset turhiksi; ei ole vapaita viljaeriä tarjolla. Perinteisten viljavälittäjien sanktiot ehkä kovenevat, ettei sopimuksista livetä edes laskevien hintojen aikana, näin opetetaan opportunisteja pitämään sanansa.

Eihän sopinus ole mikään sopimus, jos sitä ei ole tarkoitus pitää.

-SS-

kylmis

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Virolaista kiitos!

Ymmärrän kyllä. Montako "ilmaista" osanäytettä sopimuksiin yleensä voi sisältyä. Vieraat erät sisältävät riskin doneista ja muista sienimyrkyistä, ja ne voivat pilata sen alkuperäisen erän. Eli tarkka erien analysointi on tarpeen ennen sopimukseen yhdistämistä.
Näytemäärä, se on hyvä kysymys. Ainakin Hankkijan kanssa kävi nyt niin, että vein pari ämpärillistä viljaa liikkeeseen ja kysyin, että mitä tehdään, toiset sai enemmän sateita niskaan, meneekö yhdellä näytteellä vai otetaanko kaksi. Ostomies oli heti sen kannalla, että laitetaan molemmista. En usko, että siitä toisesta tulee laskua. Niitä näytteitä pyörii niiden laboratoriossa tuhansia. Pääasia lienee, että saavat luotettavasti oikeaa tavaraa oikeaan pyttyyn. Jos ensimmäisessä näytteessä on vaikka doneja, niin voi sanoa, että kierrättää ja lajittelee tavaran ja katsotaan sitten, mitä toinen näyte sanoo ja se onkin sitten puhtaampi. Kyllä sanoisin, että kaksi näytettä nyt erää kohden menee vielä läpi.

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
Voihan se olla et viljely menee kokonaan sopimuspohjaiseksi, en oikeastaan yllättyisi. Se liikkumavara sopimuksiin tulee sitten jos ei muilta viljelijöiltä niin omista ylivuotisista varastoista.

Taitaa viljelijöiden muisti olla kovinkin lyhyt. Nyt muutama vuosi laskeviin hintoihin niin kiinnittäminen ollut kannattavaa. Sama vaikka kiinnittää 100% tai ylikin, sopimuksen täyttäminen on kohtuu helppoa kyliltä kaiketi.

Toista se onkin sit kun tulee se katovuosi tai kriisi ja hinnat raketoi. Monien vuosien hyöty saattaa hävitä lyhyessä hetkessä. Nooh ne pelaa ketkä ei pelkää. Itse valinnut sen tavan et varastoidaan ja piikissä myydään. Vaatii tietysti kylmiksen peräänkuuluttamia pääomia. Mut varmemmin voittaa jos varastotilat on vain asialliset.

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
Mitä useampaan analyysiin tulee niin vaikka kerrotaan et yksi analyysi per rekka niin kyllä niitä tehdään pienemmistäkin määristä. Ei nyt ehkä 5t tuhti kuormista mut ei kai kukaan tuollaisista aiokkaan sopimuksiaan täyttää? Meinaan et jos yksi rekka puuttuu niin ei kai kukaan kymmentä tuhtikuormaa haali pitkin kyliä..  ::)

Filosofi

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kyllä Hankkijakin ennen lähetti useamman kuin yhden näytepussin yhtä yhdistelmäkuormaa varten. Niitä jäi siltä ajalta tuonne varastoon, ei niissä ole edes mitään viivakoodeja. Olen niillä jatkanut noita analyysejä, että olen saanut näytteen vähän joka siilosta. Kaikki pussit ovat analysoineet, eikä ainakaan tähän päivään mennessä ole tullut yhtäkään laskua mistään lisäpussista.
Aina ei voi onnistua.

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
Syksyllä kun vein kauroista useamman pussin niin kysyi et minkä kokoisia eriä. En ollut siis merkannut pussiin mitään. Sanoin et n. Parikyt tonnia per pussi niin sanoi ettei sit mitään mut totesi jatkoksi et on 5t eriäkin tullut tutkittavaksi ja niihin nyt kai oli ajatus laittaa stoppi. Donien tutkiminen kai työlästä ja kallista niin ihan pikkumääristä ei tehtäisi.

Näin siis paikallisella hankkijalla..

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Nyt muutama vuosi laskeviin hintoihin niin kiinnittäminen ollut kannattavaa. Sama vaikka kiinnittää 100% tai ylikin, sopimuksen täyttäminen on kohtuu helppoa kyliltä kaiketi.
En tiedä sitten, sirkkelöidäänkö vain meikäläistä näköelimiin sitten. Mutta vaikka hinnoissa on ollut alavirettä, niin 2023 ja 2024 saamieni sopimusten hinnat jäävät useita euroja alhaisemmiksi kuin esimerkiksi Tavastian ostotarjoukset nyt kevättalveksi. Pikkurahaa tuollaiset "tappiot" niille joilla paalua on. Minulle köyhällekin  viljan nopea liike pois tuolta lahoamassa olevalta kuivurilta on se tärkeämpi homma varmistaa.

Olihan tuo viljavälittäjiltä tyhmää  antautua opportunistien ahneudelle, kun silloin muutama vuosi sitten tekivät 400:n kiinnityksiä vain muutaman kuukauden piikin hermostuttamina.

Samoin muutama tuttu eläintila olisi nyt sitten kovin kiinnostunut ohrasta, että rahaakin voidaan maksaa. Sori, mutta meni sopimuksen mukana menojaan.

-SS-

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Donien tutkiminen kai työlästä ja kallista niin ihan pikkumääristä ei tehtäisi.

Näin siis paikallisella hankkijalla..

Juu kauran laaja toksiinitesti maksaa tuolla NSL:lla omaan piikkiin tehtynä noin 80 euroa/näyte. 250 hl siilosta jokaisesta pitää tehdä, ainakin eri lohkoilta kipatuista. Ei tuo nyt niin kallista ole itse tehtäväksi.

Hl-painon ja kosteudet voi arvioida omaehtoisesti, koska erot pystyy näkemään kalibroimattomallakin mittarilla. Jos siilosta toiseen on suunnilleen samaa painoa, voi sitten viedä sen yhden ennakkonäytteen niistä siiloista, joista DON ei ollut ongelma.

-SS-

Filosofi

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:

Nyt muutama vuosi laskeviin hintoihin niin kiinnittäminen ollut kannattavaa. Sama vaikka kiinnittää 100% tai ylikin, sopimuksen täyttäminen on kohtuu helppoa kyliltä kaiketi.
En tiedä sitten, sirkkelöidäänkö vain meikäläistä näköelimiin sitten. Mutta vaikka hinnoissa on ollut alavirettä, niin 2023 ja 2024 saamieni sopimusten hinnat jäävät useita euroja alhaisemmiksi kuin esimerkiksi Tavastian ostotarjoukset nyt kevättalveksi. Pikkurahaa tuollaiset "tappiot" niille joilla paalua on. Minulle köyhällekin  viljan nopea liike pois tuolta lahoamassa olevalta kuivurilta on se tärkeämpi homma varmistaa.

-SS-

Niin, mitä nämä Tavastian ostotarjoukset nyt siis ovat euroina?
Aina ei voi onnistua.

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso

Olihan tuo viljavälittäjiltä tyhmää  antautua opportunistien ahneudelle, kun silloin muutama vuosi sitten tekivät 400:n kiinnityksiä vain muutaman kuukauden piikin hermostuttamina.

Samoin muutama tuttu eläintila olisi nyt sitten kovin kiinnostunut ohrasta, että rahaakin voidaan maksaa. Sori, mutta meni sopimuksen mukana menojaan.

-SS-

Niin en tiedä tai oikeammin muista miten ne meni. Kauraa tuossa lähinnä mietin. Lähinnä ajattelin et kai ne hinnat korkeampia ovat olleet kun henkseleitä on hyvistä soppareista paukuteltu.

Mut voi siis olla et käteishinnat olleet korkeampi talvella. Nyt kai ainakaan kaura vielä 250€ kiinnityksillä peittoaa nykyhinnat. Ja matkaakin vielä on.

Kuten jo aiemmin olen kirjoitellut niin jotta kiinnityksissä olisi järkeä tulisi sato pystyä tuottamaan kohtuu varmuudella. Riippumatta kasvukausista. Omat satotasot heilui taviksessa ja nyt luomussa vielä enemmän. Itse ainakin koen kiinnittämisen edellisenä talvena kohtuu riskialttiiksi.

Parempi tapa itselle varastoida viljaa ylivuotisiksi ja myydä (tai kiinnitellä) niistä sitten jos tarpeelliseksi kokee.

Joku tuolla aiemmin kirjoitteli et puintien aikana tavaran liikkuminen on vaikeaa. Näistä olen välillä kuullut että näin olisi mut tuntuvat vuosittain aina vaihtuvan se taho jolla vaikeutta. Olisiko sitten jatkokaupat onnistuttu ryssimään tai kiinnityshinnat eivät olekkaan ostajalle edulliset.

Itse yrittänyt markkinoida tätä et mikäli kuivurille tarvii tilaa niin mä voisin ohria ostella kun ne melkein puidaan aina eka. Jotkut tähän ovat tarttuneet mut toiset eivät ole oikein ymmärtäneet kai. Sit seuraavassa lauseessa valitellaan kun ei autoa saa tulemaan ja ei pääse puimaan kun kaikki paikat täynnä..  ;D
Ei voi kun ihmetellä. Kai se on sitä et ei haluta mulle myydä..

Nyt viime aikoina tietysti ohra ala pienentynyt niin ei tuotakaan ongelmaa ole. Ja eihän se nyt ihme ole, ei se ohra ole viime aikoina kannattava kasvi ollut..

Rakkine

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Moon oikees, soot vääräs.
ja101, hakisitko  itse kuivurilta vai pitääkö sulle tuoda ohrat, jos kauppoja sun kanssa tekee?   Siis jos kuivuri on kohtuullisen matkan päässä?

Mitä tulee tuohon kiinnittämiseen,  niin en kans uskalla tuohon lähteä, nuo kuivat alkukesät on tehneet paluun  tälle seudulle ja pari viime vuotta on sadollisesti olleet heikkoja.  Tuntuis järjettömältä luottaa siihen   että jostain  naapurustosta   saa täydennystä jos kiinnitysmäärät ei täyty.  Sitäpaitsi tässä naapurustossa useimmilla  alkaa hömppäpainotteinen viljely olemaan etusijalla ja täysillä viljelyyn panostavat eivät taatusti lähde säätämään  omia viljelyhommiaan jonkun toisen kanssa, vaan keskittyvät  täysillä vain omaan touhuunsa,  mikä on täysin ymmärrettävää.   Menisi säätämiseksi ja sähläilyksi, jos joku  kollega alkaisi kinuamaan  viljoja siksi  kun sen omat  viljelyt meni persiilleen.

Viimeksi muokattu: 05.01.25 - klo:18:13 kirjoittanut Rakkine

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Niin, mitä nämä Tavastian ostotarjoukset nyt siis ovat euroina?

Osuuskunnan jäsen ei voi eikä saakaan  ostatella viljaa ohi myyntiorganisaation. Tämä pätee myös viestityksessä saatujen hinnastojen julkaisuun.

Sen verran voi avata, että viime helmikuun Hankkijan sopimushinnat näyttävät vehnän ja ohran osalta alavireisiltä, verrattuna esimerkiksi Lantmännenin nykyhintoihin, rehukauran hinta on vielä 5 euroa halvempi. Bernerillä  vain vehnä on kalliimpaa. Onneksi sain puukosta selkään silloin syksyllä 2023, kun en sitten saanut sitä 250 euron vientikaurasopimusta, hamekangastakaan en kerinnyt ostaa kun toimsto tyhjeni. Helmikuun lopulla asian selvittyä Hankkija ei paljon yli 200 euroa tarjonnut, muutenkin alkoivat elintarvikekauradonit arveluttaa.

Eli kyllä varastojen vierellä odottelu ja netin tapittaminen tulosta antaa. Minä en sitä hommaa hallitse.

-SS-

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
ja101, hakisitko  itse kuivurilta vai pitääkö sulle tuoda ohrat, jos kauppoja sun kanssa tekee?   Siis jos kuivuri on kohtuullisen matkan päässä?

Mitä tulee tuohon kiinnittämiseen,  niin en kans uskalla tuohon lähteä, nuo kuivat alkukesät on tehneet paluun  tälle seudulle ja pari viime vuotta on sadollisesti olleet heikkoja.  Tuntuis järjettömältä luottaa siihen   että jostain  naapurustosta   saa täydennystä jos kiinnitysmäärät ei täyty.  Sitäpaitsi tässä naapurustossa useimmilla  alkaa hömppäpainotteinen viljely olemaan etusijalla ja täysillä viljelyyn panostavat eivät taatusti lähde säätämään  omia viljelyhommiaan jonkun toisen kanssa, vaan keskittyvät  täysillä vain omaan touhuunsa,  mikä on täysin ymmärrettävää.   Menisi säätämiseksi ja sähläilyksi, jos joku  kollega alkaisi kinuamaan  viljoja siksi  kun sen omat  viljelyt meni persiilleen.

Tapauskohtaisesti toimittu. Joko olen itse hakenut tai myyjä on tuonut. Viime aikoina on melkein enemmän tullut itse haettu, mut ei sen kanssa niin väliä. Hinnassa sitten aina yritetty katsoa et kuka ajaa.

Viime syksynä ajelin reilun 150t tavaraa jostain 23km päästä. Kylhän siinä saa isoilla kärreillä ajella kuorman jos toisenkin. Ja aikaakin siinä menee mut eipä sitä oikein minkään voi. Lähempää kun ei löytynyt. Toki se syksy on kiireistä aikaa kun omatkin puinnit ovat siinä samalla mut aina ne on jotenkin saatu hoidettua. Aina tietysti auttaa jos lastauspaikka on sellainen, josta pystyn oman aikataulun puitteissa hakemaan eli ei tarvitse esim. Kuivausta pysäyttää. Silloin homma ei ole niin just minuutilleen vaan enemmänkin niin et sovitaan aikataulu mihin mennessä viljat oltava ajettu, jos siis tarvii lisätilaa, ja ajan sitten omaan tahtiin pois.

Sellaisiakin kauppoja on tullut tehtyä et viljelijä on varastoinut viljoja talven yli tai lyhyemmänkin aikaa. Varastoinnista sitten myös yritetty maksaa lisäkorvaus. Itsellä kuitenkin nuo varastotilat vähän rajalliset niin mikäli tähän on ollut mahdollisuus niin niitäkin on käytetty.

Itse tietysti mieluiten ostan viljat heti syksyllä koska yleensä hinta on silloin alhaisimmillaan. Myyjä tietysti haluaisi myydä silloin kun hinta korkeinmillaan. Aikaisemmin tämä yleensä onnistuisi kun tarjontaa oli enemmän ja hinta käyttäytyi vakaammin. Ja sitten oli niitä viljelijöitä jotka tarvitsivat rahaa heti ja toisilla ei ollut varastotiloja riittävästi ja osalla ei ollut edes kuivureita. Niin et tuoreenakin on ostettu ja itse kuivailtu.

Mut juu nyt ohran viljely vähentynyt niin paljon et nyt melkein aina ostettava kun vain jotain ostettavaa on jostain löytynyt.  :-\