Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pannaas miettien  (Luettu 6985 kertaa)

salosw

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Pannaas miettien
Heipä hei kolleegat,kesä on parhaimillaan ja luonto kauneimillaan ja syksy kohta ovella.Ise tässä kauniin järven rannaalla löhöilessä aloin miettiä kun toi kanala remonttikin on edessäpäin,että mitenkäs tälläinen pieni tuottaja voisi jatkaa kanojen pitoa jatkossa investoimatta satoja tuhansia euroja.vakaasti aion jatkaa munantuotantoa ja olenkin nyt kahden vaiheilla joko lattia vaiko virike häkeissä?,niin siinäpä pulma.
Niin arvoisat kolleegat,olenkin ajatellut rakentaa sittenkin monikerros lattia kanalan,tarjouksia olen saanut ihan riittävästi monelta eri tahoilta jotka jokainen kehuu omiaan luonnollisesti.Mutta tarkemmin ajattellen veljet,onko pois suljettu ajatus tehdä pieneen kanalaan ne itse,omasta puutavarasta?Runkon tekisin kakkosnelosesta (parempi tietysti painekyllästetystä)eli sen runkon jossa kanat syö ja juo,muovi ritilät korvaisin rimasta,käyttäisin vanhoja nippeli putkia jotka kiinnittäisin jollain tavalla johonkin latikkaan tai vesijohto putkeen.Ruokinnassa käyttäisin vanhoja häkkien ketjuruokintaa ,kourut varmaan joutuisi teettämään tai hankkimaan uudet,mutta os on kanttikone niin sekääm ei liene vaikeaa ja ketjumoottorinkin ottaisin vanhoista häkeistä(tape),ritilöiden alle laittaisin lantamaton jota käyttäisi nykyinen paskamattojen moottori,matto varmaan pitäisi olla leveämpi,mutta sen varmaan saa hankittua jostain.itse muninta pesät varmaan täytyisi hankkia uudet (tai jos jollain on idea siihen tehdä halvalla) ja munien siirrosta munahuoneeseen käyttäisin nykyistä kuljetinta,jonka varmaan Laxin eko osaisi soveltaa.niin eikö nöin saatas parin kolmen tuhannen protkolan laitteet edullisesti.pankaas kertoen parannus ideoita.

Terv.Salosw.

Salosw on omalla tavallaan kulkeva viljelijä joka seuraa munantuotantoa ja kritisoi aina sekä puuttuu heti jos jokin asia on hänen mielestään pielessä.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Pannaas miettien
Salosw on omalla tavallaan kulkeva viljelijä joka seuraa munantuotantoa

***Tarkoittaako tuo suomeksi pers´aukinen resupetteri joka on kaikkialla viisastelemassa miten hommat kuuluis tehdä?
Kui mää ain olen paras?

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Pannaas miettien
Puusta rakentelemalla varmaan saa edullisesti, mutta sitten KUN salmonella sattuu kylään, puhdistus tapahtuu polttamalla vanhat ja tekemälläm uutta, eli puhdistus ei tule onnistumaan millään...

tolasvw

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 278
Vs: Pannaas miettien
lopeta hyvä ihminen jos ei ole rahaa investoida kunnon laitteisiin 10-20 e / kanapaikka on vähän

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Pannaas miettien
Puu on moneen paikkaan hyvä kestävä ja halpa materiaali. Aika paljon voi tehdä kakkosnelosista, tee kokoonpano 6mm:n torxruuveilla niin on helppo tarvittaessa osia purkaa niin ettei kaikki mene uusiksi. Eikä tarvitse kovin lujaan ruuvata, käytä kupukantaruuveja jos löydät.
  Ritilät on pakko tehdä verkosta, ne ei toimi puisina. Edes tukemassa ei voi olla montakaan puurimaa, muuten ei paskat tipu läpi. Kun purat vanhoja häkkejä niin niistä saat hyviä verkkoja.
   Luulen että orsia kannattaa olla aika paljon, hyväksi olen muinoin todennut syrjälleen naulatut laudan vahvuiset rimat noin kolmenkymmenen sentin välein siten että seuraava orsi on kymmenkunta senttiä edellisen sivussa. Vähintään kolme ortta mutta niitä voi olla kymmenenkin päällekkäin.
 Matot ovat kalliita. Jos vanhat matot ovat käyttökelpoisia niin niitä kannattaa ilman muuta käyttää, sopii kaikki muukin silloin vanhoista häkeistä.
   Jos investoit toistakymppiä kanapaikkaan niin kauan saat pyöritellä munia että saat investoinnit maksuun. Järkeä vailla olet minun mielestä jos liki parikymppiä maksat kanapaikasta.

salosw

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
SUURI KIITOS
Tervehdys teille kaikille!Lujin mielenkiinnolla teidän mielipiteitä omista ajatuksistani,niin jokaisella omat vankat mielipiteet joita kunnioitan.Omalla kahdallani vaan on niin,että kun on nuo raaka-aineet jo kertaalleen hankittu niin aion käyttää niitä uudelleen uusissa ratkaisuissa.Menkäämme edelle mainittuihin kommenteihinjoista ensimmäinen viittasi minua resupekkaan,suattapi olla oikeessa,suattappi olla väärässä.Seuraava muistaakseni mainitsi salmonellan,toki tiedän,että puusta on vaikea hävittää salmonella pois,mutta eihän sitä saisi tulla joten sen estäminen on mielestäni tärkeämpää kuin hävittäminen kanalasta,toki viime talveiseen katastrofiin ei kukaan voinut varautua ja se tuli niin uusiin kuin vanhoinkin kanaloihin.MUTTA sen sanon,että minun tapauksessa kun kanamäärä tulee olemaan 3-4000 niin puisten polttaminen on monen kymmenkertaisesti halvempi ratkaisu kuin hammasharjalla jynssääminen ja myrkyttäminen ja jos mä sit mahdollisen salmonella tapauksessa teen taas uudet systeemit omasta puutavarasta niin ei se taaskaan tule maksamaan kuin puun arvon jonka laskin omassa tapauksessa maksimissaan 1500 euron luokkaan jäävän,uskoisin tämänkin olevan kovin paljon yläkanttissa.

Sitten suraava kehotti lopettamaan jos ei ole varaa sijoittaa 10-20 euroakanaa kohti, joilla on joilla taas ei ole.Itseen omalla kohdallani näe järkeväksi sijoittaa 40-80 000 euroa jos pystyn itse tekemään saman 4000-8000 eurolla,tietysti jokainen voi laskea itselleen sellaisen palkan jonka näkee tarpeellikseen.

Seuraava kirjoittaja olikin jo perehtynyt enemmän käytäntöön,tosiaan vanhoista häkin pohja verkioista saankin hyvän ritilän,munakourun paukutan suoraksi ja sitten kiinnitän kokoverkon sinkilöillä 2x3 puuhun ja teen näistä sellaisia pienempiä elemenntejä jotka saa laskea puurungon päälle ja joiden päälle tulee sitten rehu ja juoma hommelit.ja kanavaihdon yhteydessä ne on helppo koota pois ja pestä.Niin tarkemmin ajattellen vanhat lantamatot käy hyvinkin ritilöiden alle,sitä vaan mietin että voisiko käyttää vanhaa häkin runkoa tässä vai tekisinkö kokonaan uuden .Mutta munankeruu on vielä ratkaisematta.naapurin kanssa juuri tänään mietittiin ja hän ajatteli vierintä pesän tyyppistä omassa kanalassaan  (suunnitellaan vähän kimpassa)itse taas olen ajattellut sellaista joista saa kanat pois yöksi,pesän pohjat saranoitu ja ylhäällä putki johon on kiinnitetty vaijeri jota käyttää vaihdemoottori.KOMMENTTEJA ja EHDOTUKSIA

Toivoopi Salosw

Salosw on omalla tavallaan kulkeva viljelijä joka seuraa munantuotantoa ja kritisoi aina sekä puuttuu heti jos jokin asia on hänen mielestään pielessä

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Pannaas miettien
Verkkoja ei käy paukuttaminen. Kehittele joku puristin jolla saat oikaistua hallitusti koko verkon leveyden kerralla. Tai käy jossain pajalla oikaisuttamassa särmärillä.
  Voisiko noita verkkoja kuitenkin soveltaa sellaisinaan, tekisi isomman pesän siihen keskelle jos kaksirivinen tulisi liian pieni.

juumassi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2927
  • Kuolema kuittaa univelat.
Vs: Pannaas miettien
Heipä hei kolleegat,kesä on parhaimillaan ja luonto kauneimillaan ja syksy kohta ovella.Ise tässä kauniin järven rannaalla löhöilessä aloin miettiä kun toi kanala remonttikin on edessäpäin,että mitenkäs tälläinen pieni tuottaja voisi jatkaa kanojen pitoa jatkossa investoimatta satoja tuhansia euroja.vakaasti aion jatkaa munantuotantoa ja olenkin nyt kahden vaiheilla joko lattia vaiko virike häkeissä?,niin siinäpä pulma.
Niin arvoisat kolleegat,olenkin ajatellut rakentaa sittenkin monikerros lattia kanalan,tarjouksia olen saanut ihan riittävästi monelta eri tahoilta jotka jokainen kehuu omiaan luonnollisesti.Mutta tarkemmin ajattellen veljet,onko pois suljettu ajatus tehdä pieneen kanalaan ne itse,omasta puutavarasta?Runkon tekisin kakkosnelosesta (parempi tietysti painekyllästetystä)eli sen runkon jossa kanat syö ja juo,muovi ritilät korvaisin rimasta,käyttäisin vanhoja nippeli putkia jotka kiinnittäisin jollain tavalla johonkin latikkaan tai vesijohto putkeen.Ruokinnassa käyttäisin vanhoja häkkien ketjuruokintaa ,kourut varmaan joutuisi teettämään tai hankkimaan uudet,mutta os on kanttikone niin sekääm ei liene vaikeaa ja ketjumoottorinkin ottaisin vanhoista häkeistä(tape),ritilöiden alle laittaisin lantamaton jota käyttäisi nykyinen paskamattojen moottori,matto varmaan pitäisi olla leveämpi,mutta sen varmaan saa hankittua jostain.itse muninta pesät varmaan täytyisi hankkia uudet (tai jos jollain on idea siihen tehdä halvalla) ja munien siirrosta munahuoneeseen käyttäisin nykyistä kuljetinta,jonka varmaan Laxin eko osaisi soveltaa.niin eikö nöin saatas parin kolmen tuhannen protkolan laitteet edullisesti.pankaas kertoen parannus ideoita.

Terv.Salosw.

Salosw on omalla tavallaan kulkeva viljelijä joka seuraa munantuotantoa ja kritisoi aina sekä puuttuu heti jos jokin asia on hänen mielestään pielessä.

eikö munia muutenkin tuoteta liikaa?

kyllä sen saman rahan saa jostain helpommalla.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Pannaas miettien
Heipä hei kolleegat,kesä on parhaimillaan ja luonto kauneimillaan ja syksy kohta ovella.Ise tässä kauniin järven rannaalla löhöilessä aloin miettiä kun toi kanala remonttikin on edessäpäin,että mitenkäs tälläinen pieni tuottaja voisi jatkaa kanojen pitoa jatkossa investoimatta satoja tuhansia euroja.vakaasti aion jatkaa munantuotantoa ja olenkin nyt kahden vaiheilla joko lattia vaiko virike häkeissä?,niin siinäpä pulma.
Niin arvoisat kolleegat,olenkin ajatellut rakentaa sittenkin monikerros lattia kanalan,tarjouksia olen saanut ihan riittävästi monelta eri tahoilta jotka jokainen kehuu omiaan luonnollisesti.Mutta tarkemmin ajattellen veljet,onko pois suljettu ajatus tehdä pieneen kanalaan ne itse,omasta puutavarasta?Runkon tekisin kakkosnelosesta (parempi tietysti painekyllästetystä)eli sen runkon jossa kanat syö ja juo,muovi ritilät korvaisin rimasta,käyttäisin vanhoja nippeli putkia jotka kiinnittäisin jollain tavalla johonkin latikkaan tai vesijohto putkeen.Ruokinnassa käyttäisin vanhoja häkkien ketjuruokintaa ,kourut varmaan joutuisi teettämään tai hankkimaan uudet,mutta os on kanttikone niin sekääm ei liene vaikeaa ja ketjumoottorinkin ottaisin vanhoista häkeistä(tape),ritilöiden alle laittaisin lantamaton jota käyttäisi nykyinen paskamattojen moottori,matto varmaan pitäisi olla leveämpi,mutta sen varmaan saa hankittua jostain.itse muninta pesät varmaan täytyisi hankkia uudet (tai jos jollain on idea siihen tehdä halvalla) ja munien siirrosta munahuoneeseen käyttäisin nykyistä kuljetinta,jonka varmaan Laxin eko osaisi soveltaa.niin eikö nöin saatas parin kolmen tuhannen protkolan laitteet edullisesti.pankaas kertoen parannus ideoita.

Terv.Salosw.

Salosw on omalla tavallaan kulkeva viljelijä joka seuraa munantuotantoa ja kritisoi aina sekä puuttuu heti jos jokin asia on hänen mielestään pielessä.

eikö munia muutenkin tuoteta liikaa?

kyllä sen saman rahan saa jostain helpommalla.

Ei maatalouteen voi noin suhtautua ????

salosw

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Vs: Pannaas miettien
Hei kaikki arvon kolleegat,ei nyt oikein puinti käy hyvin kun aina sade kiusaa niin ajattelin jos taas perehtyisi kanala projektiin,ennen puintia haettiin kanat toivottavasti viimeisen kerran häkeistä minulta ja nyt kun ei aina pellollekkaan pääse niin pitäisi alkaa purkaa niitä varoen jotta saisi mahd.paljon osia uusio käyttöön,systeemit tarvitsisi saada mahdollisimman nopeasti käyttöön jotta ei tarvitsisi myydä rehuviljaa kauppaan koska olen menettänyt toivon jo viljahinnan korotuksesta radikaalisesti,pari vuotta asia oli aivan eri juttu.tiedättekö muuten miten alv:n alennus tulee muniin ,laskeeko se myös tilityksessä ja kuinka paljon?

t.salosw

Salosw on....jne

Viimeksi muokattu: 08.09.09 - klo:21:47 kirjoittanut salosw

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Pannaas miettien
Jos munien muniminen lisääntyy niin maksaminen vähentyy. Munia, pekonia ja maitoa kun on niin sillä elää pitkälle, kyllä näiden tuottaja jos joku on palkkansa ansainnut.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Pannaas miettien
Hei kaikki arvon kolleegat,ei nyt oikein puinti käy hyvin kun aina sade kiusaa niin ajattelin jos taas perehtyisi kanala projektiin,ennen puintia haettiin kanat toivottavasti viimeisen kerran häkeistä minulta ja nyt kun ei aina pellollekkaan pääse niin pitäisi alkaa purkaa niitä varoen jotta saisi mahd.paljon osia uusio käyttöön,systeemit tarvitsisi saada mahdollisimman nopeasti käyttöön jotta ei tarvitsisi myydä rehuviljaa kauppaan koska olen menettänyt toivon jo viljahinnan korotuksesta radikaalisesti,pari vuotta asia oli aivan eri juttu.tiedättekö muuten miten alv:n alennus tulee muniin ,laskeeko se myös tilityksessä ja kuinka paljon?

t.salosw

Salosw on....jne

Se laskee sitä tilityshintaa sen 4 %:tia, toisaalta palautukset sitten kasvaa kun ei ole siinä tilityshinnassa sitä alvia niin paljon ....
Eihän ne ostot mihinkään katoa ????