Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kysymyksiä: rekisteröintikortti, täyd. ehtojen muutokset, rotu rekisteriin?  (Luettu 3474 kertaa)

Xiranda

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 131
Tilalle hankittu eläin, rekisteröintikortti ei tullut mukana eikä ole näkynyt vaikka sitä on jälkikäteen kyselty ostopaikasta. Voinko tulostaa uuden mloy:n sivuilta ja täyttää kortin itse? Muistanko ihan väärin vai onko siinä virallisessa alkuperäisessä kortissa (jotka tilalle tulevat eviralta) viivakoodi eläimen tunnistamiseksi? Ei ole nyt omia kortteja tässä silmien edessä mistä tarkistaa. Vai pitääkö vaan soittaa ja vaatia ostopaikasta sitä korttia. Mitä jos sellainen menee hukkaan tai koira syö sen? Siksi kai niitä voi tulostaa, että tarvittaessa sellaisen voi tekaista? Sehän ei mikään virallinen asiakirja ole eikä kyllä tarkastajat ole koskaan sellaisia katsoneet, mutta sääntöjen mukaan sellainen pitää tilalla olla.

Emon rotu Limousin ja isä tällä kertaa Simmental, ilmeisesti syntyneen vasikan rodun saa itse päättää kumman laittaa rekisteriin? Näin ainakin minulle kerrottiin. Eli laitetaan Limousin.

Pitääpä soitella näistä maanantaina virastoon jos vielä on epäselvyyttä.

Sitten vielä typerä kysymys. Täydentävien ehtojen muutos: Kuormaan tiivispohjaisella alustalla. Siirtymäaika oli ja meni umpeen 1.1.2016. Tämähän oli huojennus viljelijää kohtaan, aiemmin sääntö oli, että kuormaan kovapohjaisella alustalla. Soitinkin asiasta tarkastajalle kun luulin, että se oli tiukennos ja mietin mitähän mahdottomia toimia vaatii ja mitä käytännössä on tiivispohjainen.. Miksi tarvitaan siirtymäaika huojennokseen? Ymmärrän jos tulee tiukennos, niin annetaan siirtymäaika. Ei tällä sinänsä mitään väliä ole, ihmettelen vain.

timotej

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 977
Kortin voit tulostaa itse. Katso vain, että kaikki tiedot on oikein. Tukiehdoista ei voi tehdä tyhmiä kysymyksiä. Tukiehdot ovat itse tyhmiä.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Eläimen rotu tulee isän rodun mukaan. Näin myös teurastamoiden vasikkahinnoittelussa määritetään risteytysten rotu ja sen mukainen vasikan hinta.

Xiranda

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 131
Eläimen rotu tulee isän rodun mukaan. Näin myös teurastamoiden vasikkahinnoittelussa määritetään risteytysten rotu ja sen mukainen vasikan hinta.

Soitin tuossa viikolla ihan nautarekisterin palvelunumeroon ja siellä sanottiin, että sen saa itse valita. Ihmettelin sitä neuvojalle, mutta niin se vain sanoi. Mutta jotenki jäin sitä silti epäilemään! Mikä tässä nyt sitte totuus on  :-[

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9760
Eläimen rotu tulee isän rodun mukaan. Näin myös teurastamoiden vasikkahinnoittelussa määritetään risteytysten rotu ja sen mukainen vasikan hinta.

Soitin tuossa viikolla ihan nautarekisterin palvelunumeroon ja siellä sanottiin, että sen saa itse valita. Ihmettelin sitä neuvojalle, mutta niin se vain sanoi. Mutta jotenki jäin sitä silti epäilemään! Mikä tässä nyt sitte totuus on  :-[

Ammu ohjelma ainakin muuttaa vasikan rodun isän mukaiseksi. Joskus kun mullakin oli vielä Ay/Fr:n risteytyksiä tuntui hullulta musta ay rotuinen vasikka (emä fr, sonni ay) . Nykyään on vaan kevytmaito holsteinia ::)

Sirkku

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 182
Ihan oikeasti, ei kai sitä naudan rotua voi ihan oman mielen mukaan päättää. Isän mukaan tulee. En kyllä nyt löydä "lähdetietoa", mistä voisi asian tarkistaa... Että jokuhan voi olla oikeammassa kuitenkin. ;)

Forgiven

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1232
Huoh... näin ulkopuolisena tuntuu hölmöltö että rotu on joka tai ei, eikö risteytys ole risteytys.... eli molempia. Noh, kuten sanottu, ei kait näissä järkeä ole ennenkään kuulunut käyttää.

navettapiika

  • Vieras
Rotuja kuin pienessä kylässä..meitillä on tuo kolmirotuhieho..ei se mitään lypsää kyllä ja on kaunis katsella, mutta rotumääritelmänä lukee Yersey...kyllä siinä sitäkin on, ainakin otsakarvat on oikean väriset..  Tarkastajatkin hiukan sen alkuperää epäili, mutta kun plarasin emän tiedot, niin sitten hyväksyivät. ;D
On ehkä helpoin valita se sonnin rotu, siihen vasikan roduksi kuin luetella kaikki, mitä elukassa on. Tuossakin olisi sitten Psk:ta, holsteinia ja yerseytä.. ::)
Entäs tuon vasikan rotu sitten, se olisikin mielenkiintoinen, kun sonni on agnus-simmental..vasikan rotu olisi Psk-holstein-yersey-agnus-simmental... ;D

Xiranda

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 131
No en tiedä, mutta kahdesti olen nyt nautarekisteriin soittanut ja eri henkilö siellä molemmilla kerroilla oli puhelimessa ja sanoi edelleen, että sen saa omistaja itse päättää laittaako emän vai isän rodun. Vaikkakin YLEENSÄ laitetaan isän rotu. Mutta jotkut tuottajat kuulemma haluaa syystä tai toisesta emän rodun ja sen saa kyllä niinkin laittaa. Että näin. Laitetaan siihen nyt sitten se emän rotu niin pysyvät kaikki rekisterissä olevat samana rotuna, eikö se niin ole helpoin? Näyttää rivit ainakin siistiltä  ::)

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Mahtaa vasikkakasvattaja olla tyytyväinen,blondivasikka onkin pieni musta angus.

navettapiika

  • Vieras
Meillä on tuo välittäjä niin ketku, että kattoo myös emän rodun..sitä ei onnistu puijaamaan..mutta sovinnolla nuo ovat vielä menneet.. ;D