Valmiita hapotin järjestelmiä on markkinoilla, mutta tee-itse henkinen kun olen niin sellaisen rakentaminen on (jälleen) mielessä. Omaan käyttöön kun tulisi niin tuotoksi riittäisi 0-5 litraa minuutissa yhdistelmäpaalaajalle. Itse ajan biologisilla aineilla rehut, mutta happoakin tulee käytettyä kahden naapuritilan paalauksissa (AIV2+).
Muutama vuosi sitten tein itselleni bilteman vesijärjestelmiin tarkoitetulla kalvopumpulla toimivan hapottimen, jossa paine nousi n. 2 baariin letkujen toimiessa "painesäiliönä". Virtaus säädettiin tavallisella lasiputkisella virtaussäätimellä. Toimi hyvin ja pumppukin lepäsi hetken hapotuksen aikana kunnes letkuissa ollut paine pieneni alarajan alle ja pumppu heräsi taas pumppaamaan. Venttiiliä tms ei ennen suuttimia ollut joten letkut tyhjeni vähän turhaankin välillä ellei ennakoinut pumpun sammutusta. Pumppu kesti oireetta noin 4000 litran verran kunnes yksi syksy unohdin sen ulos ja pakkasten tultua vesi jäätyi ja rikkoi pumppupesän eikä kys. pumppua enää ole ainakaan bilteman valikoimassa (tämä kesti myös kuivakäyntiä). Nyt tullut ajettua vain tynnyripumpulla - 200 litran tynnyrit siis käytössä ja etukuormaajassa.
Happoa en kokeillut pumpulla pumpata, todennäköisesti ei sitä olisi kestänyt. Naapurien paalaukset tein tynnyripumpun kanssa.
Uusi hapotin saisi olla myös hapon kestävä ja letkulinjastoon olen ajatellut sähköisesti ohjattavia hapon kestäviä venttiileitä. Saakohan jostain kotimaasta tällaisia venttiilejä kuten nämä amerikan mantereelta:
http://www.ebay.com/itm/2-Way-Stainless-Steel-Solenoid-Valve-Viton-Seals-Acid-Alkali-Oil-Fuel-Pneumatic-/231185845996?var=&hash=item35d3c00eec:m:mYxokwVq0kdIXMWJZd7bvzwIlmeisesti Viton tiivisteet kestävät ainakin jonkinverran happoja ?
Itse pumppukin vielä hakusessa joka happoa kestää. Virtausmittariksi suunnittelin myös elektronista Futurlec:in valikoimasta mutta ne ei taida happoa kestää - niitäkin tuli aiemmin pari ostettua mutta jäi vielä laatikkoon odottamaa.
Ajatuksia ja ideoita saa esittää