Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Nyykkärin electroshift loota  (Luettu 4849 kertaa)

Mikkola

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Nyykkärin electroshift loota
Tietävät kertokoot, kestääkö new hollandin electroshift-loota maatalouskäytössä? Minulle kerrottiin, että on heikot laakeroinnit eikä nuihin pidä puuttua (NH TS100 -02)
Onko Italialaiset osat, mutta kasattu Englannissa? :o

TSL

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: Nyykkärin electroshift loota
Tietävät kertokoot, kestääkö new hollandin electroshift-loota maatalouskäytössä? Minulle kerrottiin, että on heikot laakeroinnit eikä nuihin pidä puuttua (NH TS100 -02)
Onko Italialaiset osat, mutta kasattu Englannissa? :o

TS on Ford 40-sarjalainen hienommissa kuorissa. Aito englantilainen. TS100 on mallisarjasta se keskimmäinen: ei mikään tehopommi mutta toisaalta, saman vaihteen eteen on heitetty isompaakin konetta, niin että miksi se 90-heppaisesta nelosesta väsyisi?

Minä olen omastani (TS100 ES -00) tykännyt, ihan näppärä pikkukone, ikäisekseen mukavakin käyttää. Tuli minulle käytettynä noin 3500 tuntia lasissa karjatilan etukuormaintöistä, ja on nyt kasvinviljelytilalla monenlaisessa maatalousajossa. Ennen muuta ruiskukoneena, kylvöhommissa ja erilaisissa etukuormaajalla ryskäämisissä kertyy tunteja, mutta olen minä sillä joitain syksyjä kiskonut kyntöauraakin. Vikoja tähänastisella monivuotisella ja noin 2500 tunnin yhteisellä taipalella:

  • Sähkövikoja. Erilaisia ja monta, mutta kaikista on selvitty yleismittarilla, krimppereillä, erkalla ja kytkentäkuvilla. Nämä ovat sitten oireilleet mm. nostolaitteen ja vaihteen käytöksessä: aina on peljästys suuri ja ikävä kouristava tunne lompakon kohdalla kun vaihteet temppuilevat tai nostolaite jää alas, mutta kuten sanottu, lopulta korjaukset ovat olleet helppoja ja huokeita.
  • Erikoinen vaihdevika, jossa päävaihteen vaihtajan renkaan lukkonasta jumi sillä seurauksella, että vaihtaja ei suostunut enää liikkumaan. Painoin nastan ruuvitaltan kärjellä sisään, ja vika oli poissa. Öljynvaihdossa ei näkynyt mitään hälyttävää, ja suodattimien vaihdon jälkeen on taas ajettu satoja tunteja. Miten käynee sitten ensi viikolla...
  • Etuakseli. Kardaaniakselin tiiviste kyllästyi äkisti ja kokonaan tiivistämishommiin, ja minä en huomannut asiaa ajoissa.
  • Maski ja lokasuojien levikkeet ravistuvat irti, niitä saa olla korjailemassa yhtenään.
  • Tuulettajan hihnan kiristäjä (joka on hävittömän kallis niin simppelin näköiseksi osaksi) menee aina kolmen-neljän tuhannen tunnin välein, ja syö hihnan jommasta kummasta sivusta alkaen pois. Kannattaa huomata ja korjata ennen kuin hihna pettää kokonaan...

Minusta tuo ei ole sen pahempi tai parempi kuin muidenkaan samoilla tunneilla olevien samanikäisten koneiden vikalista. Minä en ole myöskään kuullut että nyykkärin ES olisi erityisen heikko laatikko, mutta varmaan ihan kohta tähän ketjuun kirjoittaa monia Deeren ja Valtterin omistajia jotka taas ovat kuulleet nyykkärin kertakaikkisesta kehnoudesta kaikilta sukulaispojilta ja kylänmiehiltä... 
 
Jos harkitset tuollaisen ostamista, niin katso normaalien asioiden lisäksi:

- Ettei moottori huohota liikaa.
- Että pakkojen kalibrointi (proseduuri on käyttöohjekirjassa) ei ole ihan tapissaan.
- Että hydraulipumppu alhaalla taka-akselin etupuolella ei vuoda kovin kauheasti eikä ole kovin kolhuinen.
- Että iso johtonippu joka kiertää rungon päällä mutta hytin alla vaihteiston kantta pitkin vasemmalla puolella on terveen ja koskemattoman näköinen.
- Että vaihteiston elektroniikka, joka on hytissä oikealla lokasuojan päällä kotelossa (neljä ruuvia irti nostolaitteen säätimien paneelista, ja boksin saa näkyviin) on saman ikäinen kuin traktorikin. Siinä on yleensä tarra jossa mainitaan vuosikerta.

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Nyykkärin electroshift loota
Tietävät kertokoot, kestääkö new hollandin electroshift-loota maatalouskäytössä? Minulle kerrottiin, että on heikot laakeroinnit eikä nuihin pidä puuttua (NH TS100 -02)
Onko Italialaiset osat, mutta kasattu Englannissa? :o

Miksei se maatalouskäytössä kestäisi? Missä sitten? Itselläni on ainakin kestänyt, tosin tunteja ole kuin reilut 3000. Kuitenkin laatikkoa käskee 7,5 litran ahdettu kutonen (TS 115 Turbo), joten kai se nyt TS 100:n tehot ja väännöt kestää. Huoltoa se kuitenkin tarvitsee jo tuollainenkin traktori eri tavalla kuin joku Ford 5000. Vaihteisto kalibroidaan huollossa kerran vuodessa ja peräöljyt vaihdetaan joka toinen kerta. Sillä se pysyy loota kunnossa.

Pieniä sähköhäiriöitä tuossa traktorissa joskus esiintyy, valtaosin ovat vähän rajamailla, että ovatko vikoja vai ominaisuuksia.

Mikkola

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Vs: Nyykkärin electroshift loota
Kiitos vastauksista. Kyselin tuota loota hommaa ihan sillä, kun niitä tarinoita aina kuulee ;)[/url] Kiikarissa 1600 tuntia ajettu TS100,  katson huolella läpi nuo mitä mainitsit. Aikasemmat vehkeet on ollu puhtaita Fordeja. Onhan se niin, kun sähköt lisääntyy, lisääntyy vika riskitkin.

Moni on maininnu koneen olevan tehoton ja asentajalla lisänneet paukkuja. Matalaviritteinenhän tuo vakiona on, joten luulisi koneen kestävän tehonnoston.   

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Nyykkärin electroshift loota
Mä olen ajellut -95 mallin 7840:llä 19 000 h ja pari pakkaa piti 15 000 h kohdilla vaihtaa, koska sisäpuolinen hammastus kului. Malli on 6.6 l jälkikäteen turbotettu n.150 pollea. 7.5 l kutoset vääntävät enemmän, joten turbotettuna voivat rikkoa helpommin jonkin tietyn rattaan lootasta (juuri nyt en muista, mikä se niistä on). Näissä vanhemmissa malleissa on lujempi levysynkro suunnanvaihtajassa. TS:ssään taisi tulla vähän heppoisempi kartiosynkro, mutta jos sen joutuu vaihtamaan, kannattaa harkita levyversiota. On tosin kai melkoisen arvokas, mutta meilläkin alkuperäinen vielä askissa. Ja on tehty suunnanvaihtotyötä paljon. Hyvät/oikeanlaiset öljyt vaan lootaan, ei mitään yleiskuraa ja suodattimien vaihto, niin kitkalevytkin kestää. Kerran tai kahdesti on jokin venttiili irtsanonut sopparinsa ja pakoilta hävinnyt paine, mutta korjaus on hoitunut sivuluukun kautta eli ei tarvinnut katkaisuhoitoa. Tästäkin on varmaan aikaa jo reilu kymppitonni.

PS. Meinaan ajaa vielä toisen mokoman kyseiseen koneeseen, jolloin me molemmat aletaan olla eläkeiässä.

Red Bull

  • Vieras
Vs: Nyykkärin electroshift loota
Mä olen ajellut -95 mallin 7840:llä 19 000 h ja pari pakkaa piti 15 000 h kohdilla vaihtaa, koska sisäpuolinen hammastus kului. Malli on 6.6 l jälkikäteen turbotettu n.150 pollea. 7.5 l kutoset vääntävät enemmän, joten turbotettuna voivat rikkoa helpommin jonkin tietyn rattaan lootasta (juuri nyt en muista, mikä se niistä on). Näissä vanhemmissa malleissa on lujempi levysynkro suunnanvaihtajassa. TS:ssään taisi tulla vähän heppoisempi kartiosynkro, mutta jos sen joutuu vaihtamaan, kannattaa harkita levyversiota. On tosin kai melkoisen arvokas, mutta meilläkin alkuperäinen vielä askissa. Ja on tehty suunnanvaihtotyötä paljon. Hyvät/oikeanlaiset öljyt vaan lootaan, ei mitään yleiskuraa ja suodattimien vaihto, niin kitkalevytkin kestää. Kerran tai kahdesti on jokin venttiili irtsanonut sopparinsa ja pakoilta hävinnyt paine, mutta korjaus on hoitunut sivuluukun kautta eli ei tarvinnut katkaisuhoitoa. Tästäkin on varmaan aikaa jo reilu kymppitonni.

PS. Meinaan ajaa vielä toisen mokoman kyseiseen koneeseen, jolloin me molemmat aletaan olla eläkeiässä.

Respect!  8)

montöör

  • Vieras
Vs: Nyykkärin electroshift loota
Mä olen ajellut -95 mallin 7840:llä 19 000 h ja pari pakkaa piti 15 000 h kohdilla vaihtaa, koska sisäpuolinen hammastus kului. Malli on 6.6 l jälkikäteen turbotettu n.150 pollea. 7.5 l kutoset vääntävät enemmän, joten turbotettuna voivat rikkoa helpommin jonkin tietyn rattaan lootasta (juuri nyt en muista, mikä se niistä on). Näissä vanhemmissa malleissa on lujempi levysynkro suunnanvaihtajassa. TS:ssään taisi tulla vähän heppoisempi kartiosynkro, mutta jos sen joutuu vaihtamaan, kannattaa harkita levyversiota. On tosin kai melkoisen arvokas, mutta meilläkin alkuperäinen vielä askissa. Ja on tehty suunnanvaihtotyötä paljon. Hyvät/oikeanlaiset öljyt vaan lootaan, ei mitään yleiskuraa ja suodattimien vaihto, niin kitkalevytkin kestää. Kerran tai kahdesti on jokin venttiili irtsanonut sopparinsa ja pakoilta hävinnyt paine, mutta korjaus on hoitunut sivuluukun kautta eli ei tarvinnut katkaisuhoitoa. Tästäkin on varmaan aikaa jo reilu kymppitonni.

Samanlaisella tulee ajeltua. Tehoo vähän vähemmän, ei ole kylläkään mitattu
Etuakselin öljyvuodot työllisti aika tavalla, mutta ei ole tarvinnut uudelleen
tiivistää. Moottori huohottaa melko rajusti, ei kuluta silti juurikaan öljyä.
Tosi käteensopiva ja tehoa riittää moneen hommaan ja hytti on vielä matalalla
johon helppo kulkea. Tunteja vasta jotain 7 tuhatta. :)

PS. Meinaan ajaa vielä toisen mokoman kyseiseen koneeseen, jolloin me molemmat aletaan olla eläkeiässä.