Tietävät kertokoot, kestääkö new hollandin electroshift-loota maatalouskäytössä? Minulle kerrottiin, että on heikot laakeroinnit eikä nuihin pidä puuttua (NH TS100 -02)
Onko Italialaiset osat, mutta kasattu Englannissa?
TS on Ford 40-sarjalainen hienommissa kuorissa. Aito englantilainen. TS100 on mallisarjasta se keskimmäinen: ei mikään tehopommi mutta toisaalta, saman vaihteen eteen on heitetty isompaakin konetta, niin että miksi se 90-heppaisesta nelosesta väsyisi?
Minä olen omastani (TS100 ES -00) tykännyt, ihan näppärä pikkukone, ikäisekseen mukavakin käyttää. Tuli minulle käytettynä noin 3500 tuntia lasissa karjatilan etukuormaintöistä, ja on nyt kasvinviljelytilalla monenlaisessa maatalousajossa. Ennen muuta ruiskukoneena, kylvöhommissa ja erilaisissa etukuormaajalla ryskäämisissä kertyy tunteja, mutta olen minä sillä joitain syksyjä kiskonut kyntöauraakin. Vikoja tähänastisella monivuotisella ja noin 2500 tunnin yhteisellä taipalella:
- Sähkövikoja. Erilaisia ja monta, mutta kaikista on selvitty yleismittarilla, krimppereillä, erkalla ja kytkentäkuvilla. Nämä ovat sitten oireilleet mm. nostolaitteen ja vaihteen käytöksessä: aina on peljästys suuri ja ikävä kouristava tunne lompakon kohdalla kun vaihteet temppuilevat tai nostolaite jää alas, mutta kuten sanottu, lopulta korjaukset ovat olleet helppoja ja huokeita.
- Erikoinen vaihdevika, jossa päävaihteen vaihtajan renkaan lukkonasta jumi sillä seurauksella, että vaihtaja ei suostunut enää liikkumaan. Painoin nastan ruuvitaltan kärjellä sisään, ja vika oli poissa. Öljynvaihdossa ei näkynyt mitään hälyttävää, ja suodattimien vaihdon jälkeen on taas ajettu satoja tunteja. Miten käynee sitten ensi viikolla...
- Etuakseli. Kardaaniakselin tiiviste kyllästyi äkisti ja kokonaan tiivistämishommiin, ja minä en huomannut asiaa ajoissa.
- Maski ja lokasuojien levikkeet ravistuvat irti, niitä saa olla korjailemassa yhtenään.
- Tuulettajan hihnan kiristäjä (joka on hävittömän kallis niin simppelin näköiseksi osaksi) menee aina kolmen-neljän tuhannen tunnin välein, ja syö hihnan jommasta kummasta sivusta alkaen pois. Kannattaa huomata ja korjata ennen kuin hihna pettää kokonaan...
Minusta tuo ei ole sen pahempi tai parempi kuin muidenkaan samoilla tunneilla olevien samanikäisten koneiden vikalista. Minä en ole myöskään kuullut että nyykkärin ES olisi erityisen heikko laatikko, mutta varmaan ihan kohta tähän ketjuun kirjoittaa monia Deeren ja Valtterin omistajia jotka taas ovat kuulleet nyykkärin kertakaikkisesta kehnoudesta kaikilta sukulaispojilta ja kylänmiehiltä...
Jos harkitset tuollaisen ostamista, niin katso normaalien asioiden lisäksi:
- Ettei moottori huohota liikaa.
- Että pakkojen kalibrointi (proseduuri on käyttöohjekirjassa) ei ole ihan tapissaan.
- Että hydraulipumppu alhaalla taka-akselin etupuolella ei vuoda kovin kauheasti eikä ole kovin kolhuinen.
- Että iso johtonippu joka kiertää rungon päällä mutta hytin alla vaihteiston kantta pitkin vasemmalla puolella on terveen ja koskemattoman näköinen.
- Että vaihteiston elektroniikka, joka on hytissä oikealla lokasuojan päällä kotelossa (neljä ruuvia irti nostolaitteen säätimien paneelista, ja boksin saa näkyviin) on saman ikäinen kuin traktorikin. Siinä on yleensä tarra jossa mainitaan vuosikerta.