Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe ruokkija ei jaksa  (Luettu 5612 kertaa)

RainMan

  • Vieras
Vs: ruokkija ei jaksa
Mihin paikkaan suihkautit sprayta ?

nyt viimeksi siivosin ruokkijan ja laturin liukupinnat niiden liittimet ja sulakkeeen

Mä olen vuosia seurannut ruokkijan kuntoa moottoriarvoja katsomalla .Jokaisen moottorin korkea kierrosarvo kertoo  latauksen heikosta kunnosta ja akkujenkin . Yksittäinen korkea arvo viittaa kyseiseen moottoriin ,joko lehmä heittänyt säilörehua ruokkijasn tms. ja 7-10v jälkeen alkaa moottorit päärehuille olemaan lopussa.

Tuo latauskiskon ongelma hapettuneine liittimineen on tuttu .yleensä siitä kannattaa aloittaa sitten akut ja sitten muut viat ellei säiliöissä ole tukosta.

Paimenkin on meillä mennyt ja se voi rikkoa tietokoneelta releen tai ylivirtasuoja estää uuden paimenen toiminnan . Tuo saatiin siten toimimaan että tietokone ohjaa erillistä 24V relettä joka kytkee paimeneen virran . Kokeneemman huoltomiehen konsti tuo ,muutoin menee kai se kallis piirikortti vaihtoon .

paimenen varmaan tarttis uuden, se ei ole puhunu mitään puoleen vuoteen eikä puhu vieläkään..menen sitte vasiten ihaileen kun nämä muutamat yrittää ravistella ruokkijasta ylimäärästä nappulaa ;D

Viimeksi muokattu: 18.11.15 - klo:12:43 kirjoittanut RainMan

RainMan

  • Vieras
Vs: ruokkija ei jaksa
Meni mun kirjoitus tuonne lainatun tekstin väliin .

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9602
Vs: ruokkija ei jaksa
Jso se sutii siellä kiskolla

Samaa sirppi ja puimakone aikakautta ... yhdet joulunpyhät ihmettelin miksi vetopyörä luistaa. Kiristin jousta, pyyhin kosteutta kiskosta, yritin tahmata siirapilla jne kaikki mitä äkkiä keksii. Sitten välipäivinä ajattelin että menee se muutenkin hiljaa ja hain pellipajalta uudet akut, siihen loppu sutimiset, meni siis vauhdilla noi "ongelmakohdat" läpi. Sen jälkeen oppinut vaihtamaan akut ajoissa , tosin aloittajalla ongelmat jatku vaihdosta riippumatta.

Paimenia on mennyt kaksi, eka noin puolen vuoden jälkeen ... takuulla uusi. Seuraavaa korjuutin sitten yhdellä radio/tv huoltajalla, jolla oli Ollin paimenen huolto. Varmaan kerran vuodessa jotain  uutta osaa kaipas - muutamalla eurolla. Korjaus oli halpaa mutta  lopuksi sanoi, että alkaa olla aika hapettuneen näköinen vehje. Niinpä sitten seuraavaksi hommasin huoltomiehen autosta uuden jotta saa taas paremman aihion rassattavaksi. Ihmeekseni se on napsutellut nyt jo varmaan viis vuotta ja vieläkin uudet hiehot saavat tälliä turpaan  ::)

14vuotta pyörinyt ... siis kaks paimenta , akkuja jokunen sarja, kaksi jauho säiliön spiraalia (lyhenivät ja nousivat säiliöön), alkuperäinen sulakepidin "syöpyi" , Pudotus koppa ja kivennäis kansi ruostuneet ja vaihdettu uusiin, moottorien suojan pidikkeet revitty irti, koska ruuvit ruostuneet (nyt suoja on  jesarilla kiinni) , ukkonen hajotti laturin ja yhden täyttöspiraalin releen. Ainut mihin on tar***** huoltomiestä, vaihto vetomoottorin alkuperäisen  rullan murenemisen takia ja samalla kaikki kiskolla pyörivät laakerit vaihdettiin. Ensimmäinen lomittaja joka soitti sijaisapuni takia 10kk sitten manas heti puhelimes, että voi perhana sellainenkin riesa vielä ;D Lavalin ruokkijaan oli tottunut, niin kuin moni muukin lomittaja tänä aikana ... Kiitosta on Pellon 300 saanut nyt lomittajilta ja multakin. Tosin kait se nyt kehuttua pian sippaa, mutta eipä tarvi miettiä mitä hommaa tilalle ja koska  ;D