Mää taas törmäsin ihan käsittämättömään ilmiöön päivätyössäni viime vuonna. Monissa organisaatiossa pyritään siihen, että yrityksessä on palvelu, eikä tuo palvelu henkilöityisi liikaa yhteen ihmiseen - ihmisillä - varsinkin palkansaajilla - kun on joskus olevinaan vapaa-aikaakin. Ihan aina ei jaksa hoitaa työasioita iltaisin, ainakaan puhelimitse. Niinpä henkilökohtaisen matkapuhelinnumeroiden sijaan markkinoitiin ns. lankapuhelinnumeroilta näyttäviä 02 -alkuisia numeroita, jotka eivät olleet mitään 0200, 0600, 0700 tai edes 010/020 -yritysnumeroita vaan ihan tavallisia ohivalintanumeroita. Niitä voitiin hallita puhelinjärjestelmässä mm. lomien aikaan jne. Ne näytettiin soittaessa ulospäin TYÖAIKANA klo 08-16, muulloin näytettiin matkapuhelinnumeroa. Puhelinluettelossa oli lankanumerolta näyttävä yhteystieto.
No tästä seurasi palaute, että soitettiuihin puheluihin ei vastattu. Ja selitys kuulemma oli, että "lankanumerot ovat niin epäilyttäviä, ei tiedä kuka kauppias tms. soittaa! Tokihan palattiin takaisin vanhaan systeemiin. Samalla jatkui sitten valitus, että asiakkaat soittelee työajan ulkopuolella kännispäiteen ja selvinkinpäin vääristä tolppien paikoista ja sotketuista oras/heinämaista.
Jostain syystä aika monella on kaksi matkapuhelinta, työpuhelin ja yksityispuhelin. Mullakin oli, mutta se johtui siitä, että työpuhelin ei aikanaan kuulunut kotona ja henkilkökohtaisia yhteyksiä varten oli eri puhelin ja toisen operaattorin liittymä.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...