Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe P-öljyn pakkaskesto  (Luettu 27726 kertaa)

Jurttijussi

  • Vieras
Vs: P-öljyn pakkaskesto
Teboilin kesäöljyllä pärjää kyllä hyvin täällä B-alueella...

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: P-öljyn pakkaskesto
Teboilin kesäöljyllä pärjää kyllä hyvin täällä B-alueella...

Koffin kolmosellakin menee kivasti pahimman talven yli.
Kui mää ain olen paras?

ss3

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 238
Vs: P-öljyn pakkaskesto
Taikasana säilytetty lämpöisessä

Juho

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 91
Vs: P-öljyn pakkaskesto
En suosittele missään tapauksessa.Lämmin olut maistuu ihan kissan kuselta ;D
kirjoitin, mitä kirjoitin

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: P-öljyn pakkaskesto
En suosittele missään tapauksessa.Lämmin olut maistuu ihan kissan kuselta ;D

Tullut maistettua? :o
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Jurttijussi

  • Vieras
Vs: P-öljyn pakkaskesto
Teboilin kesäöljyllä pärjää kyllä hyvin täällä B-alueella...

Koffin kolmosellakin menee kivasti pahimman talven yli.
Sulla enemmänkin kokemusta ???

Juho

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 91
Vs: P-öljyn pakkaskesto
En suosittele missään tapauksessa.Lämmin olut maistuu ihan kissan kuselta ;D

Tullut maistettua? :o

Juuei ole tullut ;D
kirjoitin, mitä kirjoitin

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: P-öljyn pakkaskesto
Pakkasenkesto, lämpöarvo, voiteluominaisuudet...

Työväen petroolin aines kestää pakkasta mutta...
                          -lämpöarvo heikko
                          -voiteluoimnaisuus heikko
                          -laatu  vaihtelee (tukkii suotimia)

Nesteen soppa kestää pakkasta ?
                          -lämpöarvo kohallaan
                          -voiteluominaisuudet ok
                          -laatu ok ?

Kumpaa otat jos Neste +2cent kalliimpaa ?

Itte vaihdoin Nesteen soppaan joka tulee NEOT kautta Agrimarketista
Puutteelliseen voiteluun loppu 2kpl siirtopumppuja ja suutinkärki,
vettä ei löytyny mistään ja jakaja pumpullinen kävi rumasti mutta
kun vaihtoo NESTE:een soppaan nii tehot nousi, käynti tasaantu,
kuivurissa lämm laadulla selvä ero mittarista luettuna  :(

Taisi loppua multa TB:n sopan osto ?   

Tulevan kesän srategia on ottaa toukokuussa "oikeaa" kesälaatua,
samepiste 0 eniten parafiinia ja voitelee parhaiten, korkein lämpöarvo.
Vasta lokakuus vaihto talvilaatuun. Elokuusta alkaen tulee välilaatu -5
samepiste ja seuraava on talvivälilaatu -15 ?

Aina pitäs ajaa mahdollisimman "rasvasella" sopalla koska sen litrahinnalla
halvinta tehoa, talvilaatu laihaa ja kalliimpaa... 
                   
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: P-öljyn pakkaskesto
Siinähän tuo juuri on, että jos on pakollinen kovalla pakksella(siis yli -20) vähäistä, niin ei ainakaan kannata erillistä faramaritankkia hankkia talvilaatuista moottoripolttoöljyä varten. Pieninkin tankki makssa 1500-1600 euroa, kyllä siinä tulee pottoaineelle hintaa.
En muista, minkä firman(ehkä TB) kesälaatuista tavallista lämmitysöljyä oli tankissa, mutta Vartra 900:n pistin parin tunnin lämmittäisen jälkeen käymään kylmästä konehallista, kun pakkasta oli -28 astetta. Annoin käydä tyhjäkäyntiä ehkä 10 minuuttia ja sitten vaan ajelemaan, ei minkäänlaista käyntihäiriötä.
Ehkä tärkeintä on, kun kone ensimmäsen kerran oudosti hörähtää pakkasella, sammuttaa se VÄLITTÖMÄSTI, muuten on parafiinia joka paikka täynnä. Antaa lämmön moottorista johtua putkiin ja suodattimiin ja sitten jos mahdollista, lämmittää putkia ja suodattimia, pienet parafiinikertymät vielä lähtevät liikeelle, mutta umpitukkoon päästetty systeemi ei enää korjaannu kuin suodattimet vaihtamalla.
Nykyään monet rekkaautotkaan eivät välttämättä tarvitse talvilaatua, polttoaineen kierto on niin voimakas, että lumet sulavat polttoainetankin päältä.

handetonttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 618
  • talvi yllätti autoilijat
Vs: P-öljyn pakkaskesto
Onko kellään muulla käytössä polttoaineen lämmitintä? Mulla toisessa koneessa pö lämpiää hytin lämpökierrosta erillisellä spiraalilla. Ei ole siinä koneessa ollu polttoaineen kans ongelmia kun malttaa käyttää koneen niin että lämmöt alkaa nousta.
allekirjoittanut

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: P-öljyn pakkaskesto
Onko kellään muulla käytössä polttoaineen lämmitintä? Mulla toisessa koneessa pö lämpiää hytin lämpökierrosta erillisellä spiraalilla. Ei ole siinä koneessa ollu polttoaineen kans ongelmia kun malttaa käyttää koneen niin että lämmöt alkaa nousta.


Polttoaineen tiheys muuttuu lämpötilan noustessa, lämpöarvo
laskee (tehot) selvästi, ai mistäkö tiedän ?
Varion monitorista selviää tuokin, keväällä talvilaatusella kun ajaa
tankin vajalle koko päivän kiertäessään lämmintä ja jos välis käyt
ottamas kylmää soppaa nii tehot nousee 10-15 bar ero ajopainees.
Formuloissa huomanneet saman  ::)

Toki "rivipumpullises" perustuu tilavuusannosteluun joten tiheys
kun muuttuu niin muutos tdnäk suurempi vrt Commorail koneeseen
missä suuttimen aukioloaikaa ja painetta yhteispainekanavassa
muutetaan kierrosten muuttuessa  8)

Menikö yli hilseen ?  ;)

Siis= polttoainetta lämmitettäessä tiheys laskee ja tehot pienenee ::)

Viimeksi muokattu: 02.12.07 - klo:22:12 kirjoittanut Ojala

Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

ss3

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 238
Vs: P-öljyn pakkaskesto
Eikö Variossa ole muka termostaatti ohjatua polttoaineen lauhdutinta. Liian kuuma polttoaine aiheutaa sähkö ohjatussa suutimessa neulan liiallista laajenemista ja tästä johtuen pö-kulutus kasvaa 0.01341 promillea Ja päästöt lisäätyvät paljon. ???

kimmo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68
Vs: P-öljyn pakkaskesto
Polttoaineista puhuttaessa on hyvä muistaa, että EN590 standardi sallii laajan vaihteluvälin moottoripolttoaineille.
Esimerkiksi niinsanotussa talvilaatuisessa moottoripolttoaineessa on n.5% vähemmän energiaa litrassa, kuin kesälaatuisessa.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: P-öljyn pakkaskesto
Eipä taida monelle tulla mieleen, että lähes 10% kalliimaksi tuo talvilaatu todellisuudessa tulee, ei niin vähäpätöinen asia ainakaan paljon ajaville. Joku ajoi ennen ympäri vuoden talvilaadulla luullen, että se on mukamas parempaa, kun tosiasissa on päinvastoin.Nykyisten moottoripolttoöljyjen voitelevuus kait on samanlainen, mutta ennen kun ajettiin lämmityslöpöllä, eroa todella oli, ainakin jakajapumpussa merktystä.
Kyllä täällä A-B-alueella talvi on nykyään niin lämmin, että talvilaadulle on perin vähän käyttöä. Traktoreissa on tosiaan eroa, toinen haistaa jo 5 asteen pakkasen, toinen pelaa samalla aineella vielä -25 asteen pakkasessa. Halvemmaksi täällä tulee, kun huoltoasemalla tankaamassa ne talvilaatuiset, jos ei rohkene kesälaadulla ajaa. Eri polttoainelaadut sekoittuvat +8 asteen lämpötilassa.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: P-öljyn pakkaskesto
Joku jo aiemmin kirjoittikin, että jos traktori(t) pitää saada käyntiin kelistä riippumatta päivittäin, niin kyllä silloin talvilaadun käyttäminen on perusteltua. Eihän niitä yli -35 asteen pakkasia ole montaa talvessa, mutta se yksikin kerta riittää, kun takkuat koneen kanssa ulkona. Varsinkin, jos ruokinta on kiinni traktoreiden toiminnasta, niin silloin ei kannata koneiden paljon jäätyä. Mullakin menee noin 2000 litraa talvilaatua talvessa apevaunu- ja etukuormaajatraktoreihin. Sillä määrällä kannattaa jo ostaa oma säiliö, kun ajattelee hinnaneroa huoltoaseman mittariin. Varsinkin jos ajaa ensin sen reilun 30 km, että on mittarilla.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.