Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vanha aihe.  (Luettu 7609 kertaa)

navettapiika

  • Vieras
Vs: Vanha aihe.
Lyömisestä ei kylläkään yleensä ole muuta kuin haittaa, eläin hermostuu ja tilanne pahenee.

Toki noin silloin jos eläin pitää ohjata jonnekin.

Mutta välillä on keinot aika vähissä ilman lyömistä tai sähköpiiskaa jos lehmä halvaantuu paikkaan missä ei saa nostettua. Tietenkin ensin tarvittavat rohdot, evästä ja vettä, mutta luovuttaneen lehmän saaminen ylös vaikka kepillä voi pelastaa sen hengen.
Sähköpiiska.. siitä ei tule lommoja lehmään ja kipu on hyvin lyhytaikainen.. ::)

luomuviljelijä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 599
Vs: Vanha aihe.
Jalattomat on tietenkin asia erikseen.

Teurasautokuskeista huomaa hyvin miten elukat saa liikkeelle joko ammattitaidolla tai sähköpiiskalla.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Vanha aihe.
Meillä on ollut väkivallaton navetta n. 5 vuotta.

Elukat niin isoja ja vahvoja, että ei niitä edes uskaltaisi lyödä  ;D

Ihan mukava siirrellä elukoita kun ei ole melua eikä tule itsellekään hiki  :)
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Vanha aihe.
Enempi oli lantakolalla tökkimistä tuo videolla ollut toiminta, hakkaamisen käsitän hiukan eri toimintana. Pahemmin olen saanut mammoilta pataan kuin olen niille antanut vastavuoroisesti, en ole ketään sairaalakuntoon telonut. Itse olen sairaalassa herännyt kovalevysekaisin, onneksi ei jäänyt pahoja rosoja. Lähinnä käytän aurausviittaa ohjaukseen ja joskus lyömiseen. Silloin kun palaa käämit olisi paras vetäytyä erätauolle ja jatkaa hetken päästä uudelleen. Herkimmin ylilyöntejä tapahtuu, kun on liian väsynyt ja työtä ja erityisesti vastoinkäymisiä on paljon. Eläintenkäsittelytaitoja ja -systeemeitä on kehitetty ja kehitetään edelleen, jotta työ olisi helppoa ja turvallista. Silloin pinnakaan ei kiristyisi ja katkeaisi. Mä mielellään ottaisin Kristo Muuriselta hyviä neuvoja vastaan tähän hommaan. Tervetuloa neuvomaan ja kuvaamaan toimintaa luvallisesti ja kehittämään meidän tilan toimintaa. Rahaa ei ole kylläkään valitettavasti tarjolla, mutta saattehan hyvän mielen, kun eläimet saavat oikeutta.

Tän illan ö-studiossa herra Muurinen oli maalailemassa kuvia naudan kuoleman pelon tuntemuksista. Hiukan on kaveri kuutamolla paatoksensa kanssa. Eihän nauta evoluutionsa aikana ole oppinut pelkäämään teurastamoa/teurastusta. Vieraita ääniä, hajuja, sutta tai muuta petoa kylläkin. Verta nauta tai lammas eivät pelkää, koska kiimaan, synnytykseen, loukkaantumiseen liittyy veren vuotoa ihan luonnostaan. Nauta ja lammas haistavat veren mahdollisesti sisältämät pelkoon liittyvä hormonit ja reagoivat niihin.

Siinä Muurinen oli oikeassa, että laajempaa keskustelua pitäisi asian tiimoilta käydä, sillä kuten Jone Nikula RadioRockillä eilen asia tiivisti aika osuvasti, eläinten kohteluun kohdistuvan some-raivon keskellä ihminen kuitenkin valitsee kaupasta sen halvimman lihapaketin.

Antin kanssa samaa mieltä, että meidänkin mammat voivat varmasti mua paremmin ja pienempien paineiden alla. Eivätkä nuo näytä mua pahemmin pelkäävänkään luonne-erojen rajoissa.

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Vanha aihe.
 Teurastus on vierasta tavalliselle tallaajalle. Turha sitä on kaikkien katsella. Joku Muurinen sitte tukkii jotain oman pääkopan sisässä syntynyttä käsitystä, että eläin on tietoinen lähestyvästä teurastuksesta, on täyttä humpuukia. Isojen eläinten liikuttelu oudoissa tiloissa on ammattimiehen hommaa.