Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe "kesannointipalkkio"  (Luettu 7319 kertaa)

superdexta

  • Vieras
Vs: "kesannointipalkkio"
Löytyiskö linkkiä tai muuta tiedonjyvää asiasta???

Tässä pikkuisen paskanjauhantaa:

http://www.maaseutu.fi/attachments/5uAX9Be9y/5CZcEwGyX/Files/CurrentFile/Tukipolitiikan_ongelmat_kannattavuusmielessa.pdf

No ainakin tuli selväksi etten ole ainut joka pitää nykyistä
investointitukien ehtona olevaa yrittäjätulovaatimusta turhan korkeana. :)

emo-heikki

  • Vieras
Vs: "kesannointipalkkio"
Niin, alunperinhän homma oli niinpäin, että kesannointi oli pakko, joka muutaman mielstä tietenkin merkitsi sitä, että kepu/MTK/mmm jne ovat per..stä.

Sitten kun viljanhinta pomppasi uuteen ennätykseen ja kesannointipakosta luovuttiin, niin nyt sitten kepu/MTK/mmm ovat pers..tä kun eivät järjestänet siihen vapaaehtoista korvausta ...

tolasvw

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 278
Vs: "kesannointipalkkio"
yrittäjätulovaatimus on aivan liian pieni pitäisi olla ainakin tupla

Sepedeus

  • Vieras
Kysymys ?
Sepe, kysyn vaan, kenen vaatimuksesta MELA aikoinaan perustettiin?  Hah MTK.
Surkeaa on seurata pe.....lllä luistelijoitten haukkumisia. Mutta senhän EI-jäsenet osaa.

  Mela perustettiin "mulle sulle " aikakaudella. Sinä taisit olla vielä silloin mikroskooppisen pieni. :D

  Kuka muutti yrittäjäeläkkeen ehdot tälläiseksi kuin ne nyt on ?
Oikeasti siitänä ei toteudu olleenkaan perustuslain yhdenvertaisuus :D
 Kyllä minun mielestä maatalousden elinkelpoisuus pitää löytyä muualta kuin sosiaaliturvasta. Yksiköt suuremmiksi ja perheviljemät yhtiömuotoon.

Viimeksi muokattu: 27.12.08 - klo:20:55 kirjoittanut Sepedeus

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: "kesannointipalkkio"
Tuohan kummallinen muistio on, mm. ensin todetaan, että raivioille pitäisi saada tukea, mutta sitten myöhemmin todetaan, että raivioile ei pitäisi maksaa tukia, koittakaa nyt  päättää... ::)

Siinähän on eri ihmisten mielipiteitä koottu "Keskustelu " osion alle. Laitettu vain ylös esille tuleita ajatuksia. Enin osa puoltaa raivioitten tukioikeuksia ja se on vain hyvä. On meinaan liki 50 ha raivattu...
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

SKF

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2539
Vs: "kesannointipalkkio"


  Kaikki yrittäminen maatalouden eläkesateenvarjon suojassa on kannattavaa.
Jos perustat muun yrityksen niin eläkevakuutusmaksut ovat kaksinkertaiset.
Siis parturikampaamo kantsii perustaa maatilanliitännäiselinkeinoksi :D
[/quote]

Om muuton v.......nmaku. Jos sulloon yritystointa jota verootetaan EVL-verolakien mukkaan sulle napsahtaa laakista pakollinen YEL vakuutus päälle. Josta seurraa, sijaisapumaksojen 1,5 kertastaminen.
Kannattaa olla tosi tarkka kummottia vimoja rakentelette, saattaapi mennä hyäty moneenkertaasesti!
Ainaki elukooren kans tua om melekoosta riskkinottova.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5275
Vs: "kesannointipalkkio"

Jos sulloon yritystointa jota verootetaan EVL-verolakien mukkaan sulle napsahtaa laakista pakollinen YEL vakuutus päälle. Josta seurraa, sijaisapumaksojen 1,5 kertastaminen.
Kannattaa olla tosi tarkka kummottia vimoja rakentelette, saattaapi mennä hyäty moneenkertaasesti!
Ainaki elukooren kans tua om melekoosta riskkinottova.
Kerrohan vähän lisää tuoslta ongelmatiikasta. Olen ollut yel-vakuutettu kohta 20 vuotta ja myel-vakuutettu vasta 4 vuotta. yel:ää pienennettiin myelin vuoksi, jotta kokonaisturva pysyi ennallaan. Millaista probleemia on allekirjoittaneelle tulossa?

Petri

emo-heikki

  • Vieras
Vs: "kesannointipalkkio"

Jos sulloon yritystointa jota verootetaan EVL-verolakien mukkaan sulle napsahtaa laakista pakollinen YEL vakuutus päälle. Josta seurraa, sijaisapumaksojen 1,5 kertastaminen.
Kannattaa olla tosi tarkka kummottia vimoja rakentelette, saattaapi mennä hyäty moneenkertaasesti!
Ainaki elukooren kans tua om melekoosta riskkinottova.
Kerrohan vähän lisää tuoslta ongelmatiikasta. Olen ollut yel-vakuutettu kohta 20 vuotta ja myel-vakuutettu vasta 4 vuotta. yel:ää pienennettiin myelin vuoksi, jotta kokonaisturva pysyi ennallaan. Millaista probleemia on allekirjoittaneelle tulossa?

Petri

Itse katkaisin YEL:n ja siirryin MYEL:n matalampien maksujen vuoksi, ei siinä mitään ongelmia tullut, päinvastoin osa tämän vuoden maksuista jopa peruttiin, kun oli kaksi eläkettä päällekkäin ja yrittäjäpuolella ei tuloa ollenkaan.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5275
Vs: "kesannointipalkkio"
Itse katkaisin YEL:n ja siirryin MYEL:n matalampien maksujen vuoksi, ei siinä mitään ongelmia tullut, päinvastoin osa tämän vuoden maksuista jopa peruttiin, kun oli kaksi eläkettä päällekkäin ja yrittäjäpuolella ei tuloa ollenkaan.
Itse en taida saada YELiä poikki, kun tuo tuo toinen yritys ei ole maatilasidonnainen ollenkaan ja vielä oy. Mutta, kyllähän nuo joskus tulevat takaisin, jos vain elonvuosia riittää...

petri

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: "kesannointipalkkio"
Pisti hieman hymyillyttämään tuossa muistiossa vaatimus Myellin maksuosuuden rajaamisesta 5%:iin ja loppu valtion kustannettavaksi. Viitattiin vielä sujuvasti palkansaajien maksuosuuksiin.

Hei haloo! Eikös meidän pitänyt olla maatalousYRITTÄJIÄ. En vastusta jos joku tuollaisen ehdotuksen saa läpi, mutta kuullostaa aika epärealistiselta. Ennemmin kannattaisin semmoista käytäntöä, että pääsisi myellistä kokonaan eroon jos haluaa. Eli lisää valinnan vapautta oman eläkkeen hoitamiseen. Isäni on aina muistanut kirota korkeita myel-maksuja. Sillä on ollut semmoinen näkemys, että parempi kun olisi itse saanut valita mihinkä sen rahan laittaa. Taustalla on ilmeisen vahva usko omiin sijoittajan kykyihin tms.

Aikaisemmin olen ollut sitä mieltä, että missään nimessä raivioita ei saisi ottaa tukien piiriin, mutta nyttemmin olen muuttanut käsitystäni päinvastaiseksi. Kun pelto maksaa tajuttomasti, eikä sitä ole edes saatavilla, niin minun mielestäni raiviot on ainoa vaihtoehto jollain järkevällä tavalla kasvattaa sitä omaa tilakokoa. Muutenkin tämä pellon käytön tehostamisen edistäminen pitäisi ottaa pontevammin huomioon. Vaikea uskoa, että hoidettu viljelemätön pelto on kansakunnan maatalouspolitiikan kulmakivi. Mitä hyötyä siitä on ylipäätään kenellekkään? Eiköhän se olisi parempi, että pelto on siinä käytössä johon se on alunperin ajateltukin. Elikkä jonkun tuotteen kasvatuksessa. Luonnonsuojelun näkökohdat ovat tietysti ymmärrettäviä ja kannatan kyllä sitä jos jotakin joenvarsia yms. halutaan rauhoittaa. Tottakai niinkin saa tehdä, kun vaan viljelijälle maksetaan siitä asianmukaiset korvaukset. Mutta sitä minä en oikein ymmärrä jos maataloustuotanto jollain tilalla perustuu pelkkään kesantoon ja viljelemättömään peltoon. Tämmöiset lohkot tulisi saada aktiiviviljelijöiden käyttöön. Mutta se tapa jolla tämä tehdään pitäisi olla molempia osapuolia kannustava, että päästään eroon tällaisesta vastakkainasettelusta. Voisi kehitellä esim. sellaista menetelmää, että pellosta saatavat vuokratulot lisäävät eläkkeen määrää, ovat verovapaita tms. Eli koitettaisiin keksiä menetelmiä joilla pellosta luopuminen saataisiin mahdollisimman houkuttelevaksi. Eli rakennettaisiin sellainen tie osalle porukasta, että niitä peltoja ei ole pakko viljellä vaan tukien takia, eläkettä odotellessa vaan halutessaan hommasta pääsee eroon jo paljon aikaisemmin.

En osaa sanoa, mitä tuo kuvaamani systeemi maksaisi, mutta onpahan vaan yhdenlainen heitto muitten seassa.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: "kesannointipalkkio"
 pellosta saatavat vuokratulot lisäävät eläkkeen määrää, ovat verovapaita tms

***Tuollaiset toimet vain nostavat hintoja edelleen.
Kui mää ain olen paras?

Talojussi

  • Vieras
Vs: "kesannointipalkkio"
Pisti hieman hymyillyttämään tuossa muistiossa vaatimus Myellin maksuosuuden rajaamisesta 5%:iin ja loppu valtion kustannettavaksi. Viitattiin vielä sujuvasti palkansaajien maksuosuuksiin.

Hei haloo! Eikös meidän pitänyt olla maatalousYRITTÄJIÄ. En vastusta jos joku tuollaisen ehdotuksen saa läpi, mutta kuullostaa aika epärealistiselta. Valtio maksaa nykyään puoletEnnemmin kannattaisin semmoista käytäntöä, että pääsisi myellistä kokonaan eroon jos haluaa. Eli lisää valinnan vapautta oman eläkkeen hoitamiseen. Isäni on aina muistanut kirota korkeita myel-maksuja. Sillä on ollut semmoinen näkemys, että parempi kun olisi itse saanut valita mihinkä sen rahan laittaa. Taustalla on ilmeisen vahva usko omiin sijoittajan kykyihin tms.

Aikaisemmin olen ollut sitä mieltä, että missään nimessä raivioita ei saisi ottaa tukien piiriin, mutta nyttemmin olen muuttanut käsitystäni päinvastaiseksi. Kun pelto maksaa tajuttomasti, eikä sitä ole edes saatavilla, niin minun mielestäni raiviot on ainoa vaihtoehto jollain järkevällä tavalla kasvattaa sitä omaa tilakokoa. Muutenkin tämä pellon käytön tehostamisen edistäminen pitäisi ottaa pontevammin huomioon. Vaikea uskoa, että hoidettu viljelemätön pelto on kansakunnan maatalouspolitiikan kulmakivi. Mitä hyötyä siitä on ylipäätään kenellekkään? Meillä on jo nyt liikaa peltoa, missään tapauksessa ei saisi uutta raivata. Kesannoimalla poistettaisiin rehuviljan vientitarve ja samalla viherkesannolla parannettaisiin maan rakennetta. Eiköhän se olisi parempi, että pelto on siinä käytössä johon se on alunperin ajateltukin. Elikkä jonkun tuotteen kasvatuksessa. EI, paitsi kesantonurmenaLuonnonsuojelun näkökohdat ovat tietysti ymmärrettäviä ja kannatan kyllä sitä jos jotakin joenvarsia yms. halutaan rauhoittaa. Tottakai niinkin saa tehdä, kun vaan viljelijälle maksetaan siitä asianmukaiset korvaukset. Mutta sitä minä en oikein ymmärrä jos maataloustuotanto jollain tilalla perustuu pelkkään kesantoon ja viljelemättömään peltoonVoidaan rajoittaa kesannon osuutta pinta-alasta, ei ongelma. Tämmöiset lohkot tulisi saada aktiiviviljelijöiden käyttöön. Mutta se tapa jolla tämä tehdään pitäisi olla molempia osapuolia kannustava, että päästään eroon tällaisesta vastakkainasettelusta. Voisi kehitellä esim. sellaista menetelmää, että pellosta saatavat vuokratulot lisäävät eläkkeen määrää, ovat verovapaita tms. Eli koitettaisiin keksiä menetelmiä joilla pellosta luopuminen saataisiin mahdollisimman houkuttelevaksi. Eli rakennettaisiin sellainen tie osalle porukasta, että niitä peltoja ei ole pakko viljellä vaan tukien takia, eläkettä odotellessa vaan halutessaan hommasta pääsee eroon jo paljon aikaisemminMentiin huonompaan suuntaan, kun luopumiseläkkeelle pääsy edellyttää peltojen myyntiä.

En osaa sanoa, mitä tuo kuvaamani systeemi maksaisi, mutta onpahan vaan yhdenlainen heitto muitten seassa.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: "kesannointipalkkio"
Pisti hieman hymyillyttämään tuossa muistiossa vaatimus Myellin maksuosuuden rajaamisesta 5%:iin ja loppu valtion kustannettavaksi. Viitattiin vielä sujuvasti palkansaajien maksuosuuksiin.

Hei haloo! Eikös meidän pitänyt olla maatalousYRITTÄJIÄ. En vastusta jos joku tuollaisen ehdotuksen saa läpi, mutta kuullostaa aika epärealistiselta. Valtio maksaa nykyään puoletEnnemmin kannattaisin semmoista käytäntöä, että pääsisi myellistä kokonaan eroon jos haluaa. Eli lisää valinnan vapautta oman eläkkeen hoitamiseen. Isäni on aina muistanut kirota korkeita myel-maksuja. Sillä on ollut semmoinen näkemys, että parempi kun olisi itse saanut valita mihinkä sen rahan laittaa. Taustalla on ilmeisen vahva usko omiin sijoittajan kykyihin tms.

Aikaisemmin olen ollut sitä mieltä, että missään nimessä raivioita ei saisi ottaa tukien piiriin, mutta nyttemmin olen muuttanut käsitystäni päinvastaiseksi. Kun pelto maksaa tajuttomasti, eikä sitä ole edes saatavilla, niin minun mielestäni raiviot on ainoa vaihtoehto jollain järkevällä tavalla kasvattaa sitä omaa tilakokoa. Muutenkin tämä pellon käytön tehostamisen edistäminen pitäisi ottaa pontevammin huomioon. Vaikea uskoa, että hoidettu viljelemätön pelto on kansakunnan maatalouspolitiikan kulmakivi. Mitä hyötyä siitä on ylipäätään kenellekkään? Meillä on jo nyt liikaa peltoa, missään tapauksessa ei saisi uutta raivata. Kesannoimalla poistettaisiin rehuviljan vientitarve ja samalla viherkesannolla parannettaisiin maan rakennetta. Eiköhän se olisi parempi, että pelto on siinä käytössä johon se on alunperin ajateltukin. Elikkä jonkun tuotteen kasvatuksessa. EI, paitsi kesantonurmenaLuonnonsuojelun näkökohdat ovat tietysti ymmärrettäviä ja kannatan kyllä sitä jos jotakin joenvarsia yms. halutaan rauhoittaa. Tottakai niinkin saa tehdä, kun vaan viljelijälle maksetaan siitä asianmukaiset korvaukset. Mutta sitä minä en oikein ymmärrä jos maataloustuotanto jollain tilalla perustuu pelkkään kesantoon ja viljelemättömään peltoonVoidaan rajoittaa kesannon osuutta pinta-alasta, ei ongelma. Tämmöiset lohkot tulisi saada aktiiviviljelijöiden käyttöön. Mutta se tapa jolla tämä tehdään pitäisi olla molempia osapuolia kannustava, että päästään eroon tällaisesta vastakkainasettelusta. Voisi kehitellä esim. sellaista menetelmää, että pellosta saatavat vuokratulot lisäävät eläkkeen määrää, ovat verovapaita tms. Eli koitettaisiin keksiä menetelmiä joilla pellosta luopuminen saataisiin mahdollisimman houkuttelevaksi. Eli rakennettaisiin sellainen tie osalle porukasta, että niitä peltoja ei ole pakko viljellä vaan tukien takia, eläkettä odotellessa vaan halutessaan hommasta pääsee eroon jo paljon aikaisemminMentiin huonompaan suuntaan, kun luopumiseläkkeelle pääsy edellyttää peltojen myyntiä.

En osaa sanoa, mitä tuo kuvaamani systeemi maksaisi, mutta onpahan vaan yhdenlainen heitto muitten seassa.

Itseä vähän ihmetyttää tämä, että onkohan se ihan perustuslainkaan mukaista, että eläkkeelle pääsy edelyttää omaisuuden myyntiä, onkohan kukaan sitä missään tarkistanut, että täyttääkö tälläinen pykälä kaikki tasa-arvon ja muun omaisuuden hallinnan periaatteet.
Kuulostaa jotenkin kummalliselta, että omaisuus pitää realisoida, ennenkuin pääsee eläkkeelle.

sorkkahessu

  • Vieras
Vs: "kesannointipalkkio"
Luopumiseläke on aivan erilainen kuin muut eläkkeet , pitää silloin jotain ehtoja olla . Pellon hinta on karannut käsistä ja ketä on liikaa maksanut syyttäköön itteensä .

Talojussi

  • Vieras
Vs: "kesannointipalkkio"
Pisti hieman hymyillyttämään tuossa muistiossa vaatimus Myellin maksuosuuden rajaamisesta 5%:iin ja loppu valtion kustannettavaksi. Viitattiin vielä sujuvasti palkansaajien maksuosuuksiin.

Hei haloo! Eikös meidän pitänyt olla maatalousYRITTÄJIÄ. En vastusta jos joku tuollaisen ehdotuksen saa läpi, mutta kuullostaa aika epärealistiselta. Valtio maksaa nykyään puoletEnnemmin kannattaisin semmoista käytäntöä, että pääsisi myellistä kokonaan eroon jos haluaa. Eli lisää valinnan vapautta oman eläkkeen hoitamiseen. Isäni on aina muistanut kirota korkeita myel-maksuja. Sillä on ollut semmoinen näkemys, että parempi kun olisi itse saanut valita mihinkä sen rahan laittaa. Taustalla on ilmeisen vahva usko omiin sijoittajan kykyihin tms.

Aikaisemmin olen ollut sitä mieltä, että missään nimessä raivioita ei saisi ottaa tukien piiriin, mutta nyttemmin olen muuttanut käsitystäni päinvastaiseksi. Kun pelto maksaa tajuttomasti, eikä sitä ole edes saatavilla, niin minun mielestäni raiviot on ainoa vaihtoehto jollain järkevällä tavalla kasvattaa sitä omaa tilakokoa. Muutenkin tämä pellon käytön tehostamisen edistäminen pitäisi ottaa pontevammin huomioon. Vaikea uskoa, että hoidettu viljelemätön pelto on kansakunnan maatalouspolitiikan kulmakivi. Mitä hyötyä siitä on ylipäätään kenellekkään? Meillä on jo nyt liikaa peltoa, missään tapauksessa ei saisi uutta raivata. Kesannoimalla poistettaisiin rehuviljan vientitarve ja samalla viherkesannolla parannettaisiin maan rakennetta. Eiköhän se olisi parempi, että pelto on siinä käytössä johon se on alunperin ajateltukin. Elikkä jonkun tuotteen kasvatuksessa. EI, paitsi kesantonurmenaLuonnonsuojelun näkökohdat ovat tietysti ymmärrettäviä ja kannatan kyllä sitä jos jotakin joenvarsia yms. halutaan rauhoittaa. Tottakai niinkin saa tehdä, kun vaan viljelijälle maksetaan siitä asianmukaiset korvaukset. Mutta sitä minä en oikein ymmärrä jos maataloustuotanto jollain tilalla perustuu pelkkään kesantoon ja viljelemättömään peltoonVoidaan rajoittaa kesannon osuutta pinta-alasta, ei ongelma. Tämmöiset lohkot tulisi saada aktiiviviljelijöiden käyttöön. Mutta se tapa jolla tämä tehdään pitäisi olla molempia osapuolia kannustava, että päästään eroon tällaisesta vastakkainasettelusta. Voisi kehitellä esim. sellaista menetelmää, että pellosta saatavat vuokratulot lisäävät eläkkeen määrää, ovat verovapaita tms. Eli koitettaisiin keksiä menetelmiä joilla pellosta luopuminen saataisiin mahdollisimman houkuttelevaksi. Eli rakennettaisiin sellainen tie osalle porukasta, että niitä peltoja ei ole pakko viljellä vaan tukien takia, eläkettä odotellessa vaan halutessaan hommasta pääsee eroon jo paljon aikaisemminMentiin huonompaan suuntaan, kun luopumiseläkkeelle pääsy edellyttää peltojen myyntiä.

En osaa sanoa, mitä tuo kuvaamani systeemi maksaisi, mutta onpahan vaan yhdenlainen heitto muitten seassa.

Itseä vähän ihmetyttää tämä, että onkohan se ihan perustuslainkaan mukaista, että eläkkeelle pääsy edelyttää omaisuuden myyntiä, onkohan kukaan sitä missään tarkistanut, että täyttääkö tälläinen pykälä kaikki tasa-arvon ja muun omaisuuden hallinnan periaatteet.
Kuulostaa jotenkin kummalliselta, että omaisuus pitää realisoida, ennenkuin pääsee eläkkeelle.

Tämä on MTK:n määräämä ja pöhlön Korkeaojan tottelemana toteutettu systeemí, mitä ollaan jo purkamassa.

Tilakoko- peltoala- yms ongelmat ratkeavat, kunhan Itälä saa ajettua EU:ssa koko Suomeen samat tukitasot Hangosta Utsjoelle.

.....sitten ei enää rahdata  veronmaksajien maksamilla tolkuttomilla  tukiaisilla  vasikoita kasvatettavaksi Kittilään eikä Lapissa laajenneta enää maitotiloja...eikä ajeta alas  Etelä-Suomen kotieläintaloutta.....kaikki tämä on pelkästään onneksi Isänmaalle