Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ruuvikuljettimen hidastaminen  (Luettu 10311 kertaa)

hiluhi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1739
  • Murheellinen vilkuttaja
Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen


Nyt kun vauhtiin pääsi niin kuva kaatosuppilon pohjaruuvin käyttökoneistosta  ;D
Tunnistaisiko joku mikä, luultavasti kuorma-auton, vaihteisto kyseessä? 3+R löytyy vaihteita.
Ja jos vielä välityssuhteet löytyis, niin aina parempi.

Pitäisi hidastaa pyöritystä, kun nyt ei pysty käyttää kuin ykkös vaihdetta.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4392
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Taajusmuuntajasta riippuu että pienentääkö se taajuutta pelkästään vai pienentääkö se myös virran määrää.. Jos pelkkää taajuutta niin teho ei laske, mutta jos tiputtaa jännitettä niin silloin teho laskee..

Asia on aika vaikeaselkoinen. Tietysti jos se tamu on 'hinnat alkaen malli' niin systeemi on yksinkertaisempi. Paremmat pyrkivät analysoimaan sitä mitä moottorin käämeissä, virroissa, magneettivuossa ja jättämässä tapahtuu, syöttämään riittävää mutta moottorin kestämää virtaa, vääntöominaisuuksia säilyttäen, integroiden moottorin termistä kuormaa ja vaikka mitä.

Yksinkertaisin on skalaariohjaus / skalaarisäätö.

Hienommat tavat ovat vektorisäätö ja suora vääntömomenttisäätö.

Jos haluaa ihmetellä aihetta niin tuossa kappaleesta 2 eteenpäin selviää että ihan piece of cake se säätötapahtuma ei ole:

https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/63586/nbnfi-fe201008242354.pdf?sequence=3

Pekkis

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 142
Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Joo menny taas jännitteet ja virrat sekaisin.. :D Perus fysiikkaa kuiteskii eli jos virta tippuu niin laskee tehokin..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4392
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Joo menny taas jännitteet ja virrat sekaisin.. :D Perus fysiikkaa kuiteskii eli jos virta tippuu niin laskee tehokin..

Karkeasti noin juu jos jännite pysyy vakiona. Tamun tapauksessa näin ei välttämättä ole.

Induktiivisen kuoman tapauksessa (kuten moottori) tuo jännitteen ja virran suhde on mielenkiintoinen. Taajuudessa alaspäin tultaessa virta kasvaa jos jännitettä ei samalla lasketa. Taas taajuuden ylöspäin mennessä jännitettä pitää kasvattaa huomattavastikin jotta virta säilyy. Olen joskus puuhannut stepperien ja kymmeniä ampeereita ottavien harjattomien moottoreiden kanssa. Suuremmilla kierrosnopeuksilla tarvitaan jopa 2-3 kertaa enemmän jännitettä jotta virta (=vääntö) säilyy.

Jonkun 3-vaihemoottorin tapauksessa vääntöä voidaan yrittää pitää ennallaan tiettyyn rajaan saakka kun taajuutta pudotetaan. Vääntö syntyy virrasta, mutta virtaa ei voida kasvattaa paljoa yli moottorin nimellisvirran moottorin ylikuumenematta silloin kun nopeutta lasketaan. Sähköteho on virta x jännite, pätöteho saadaan kertomalla em tehokertoimella, mutta loistehokin lämmittää kupareita samalla lailla. Mekaaninen teho on taas vääntömomentti x kierronopeus(kulmanopeus) joten saatava mekaaninen teho laskee väistämättä kun kierroslukua pudotetaan mutta vääntömomenttia ei voida vastaavasti nostaa. Kierrosluvun laskiessa myös moottorin oman tuulettimen tarjoama jäähdytys heikkenee, kriittisissä sovelluksissa käytetään erillistä puhallinta.

Taajuusmuuttajakäyttöihin on olemassa erityisesti sitä varten optimoituja moottorirakenteita, mutta sellaisia ei varmasti kukaan viljaruuviin hanki :-)
Ruuuvin tehontarvekin putoaa samassa suhteessa kuin kierrosluku laskee, ruuvi pyörii kunhann vääntö säilyy. Tonneja tunnissa siirtyy tietysti vastaavasti vähemmän
.
Tarkoitus ei ole mitenkään tässä viisastella, lähinnä ajattelin vaan että jos jotkakuta saattaa oikeasti kiinnostaa.

alpo10

  • Vieras
Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Taajuusmuuttajan etuna on heikkolaatuisten ruuvien kanssa kilinän, kolinan ja räminän väheneminen. Jos siirtoteho kasvaa paljon, niin kannattaa tarkkailla moottorin ja tamun lämpöjä, tamu ei tee pienestä moottorista isompaa. Ostin pienen valovirrasta 3-vaihemoottoriin leipovan taajuusmuuttajan ja sillä ruuvit hiljalleen pyörii, sopii hyvin lajittelijan, myllyn ym ruuveihin.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Taajuusmuuttajan etuna on heikkolaatuisten ruuvien kanssa kilinän, kolinan ja räminän väheneminen. Jos siirtoteho kasvaa paljon, niin kannattaa tarkkailla moottorin ja tamun lämpöjä, tamu ei tee pienestä moottorista isompaa. Ostin pienen valovirrasta 3-vaihemoottoriin leipovan taajuusmuuttajan ja sillä ruuvit hiljalleen pyörii, sopii hyvin lajittelijan, myllyn ym ruuveihin.

Mulla tälliainen kuivurin kaatosuppilon säädössä, suojelee moottoria sulamiselta ja löytyy monenlaista säätöä.

https://industrial.omron.fi/fi/products/catalogue/motion_and_drives/frequency_inverters/compact_solution/v1000/default.html

http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=4717.0
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Mulle sähkömies teki taajuusmuuttajan  klapikuljettimeen joka on n 3kw voimavirtamoottorilla. Nyt se toimii valovirralla ja saa nupista säädettyä nopeutta. Tosi kätevä homma, vaikkakin voimat heikkenee aivan hiljaisilla kierroksilla... :-X