Joo menny taas jännitteet ja virrat sekaisin.. Perus fysiikkaa kuiteskii eli jos virta tippuu niin laskee tehokin..
Karkeasti noin juu jos jännite pysyy vakiona. Tamun tapauksessa näin ei välttämättä ole.
Induktiivisen kuoman tapauksessa (kuten moottori) tuo jännitteen ja virran suhde on mielenkiintoinen. Taajuudessa alaspäin tultaessa virta kasvaa jos jännitettä ei samalla lasketa. Taas taajuuden ylöspäin mennessä jännitettä pitää kasvattaa huomattavastikin jotta virta säilyy. Olen joskus puuhannut stepperien ja kymmeniä ampeereita ottavien harjattomien moottoreiden kanssa. Suuremmilla kierrosnopeuksilla tarvitaan jopa 2-3 kertaa enemmän jännitettä jotta virta (=vääntö) säilyy.
Jonkun 3-vaihemoottorin tapauksessa vääntöä voidaan yrittää pitää ennallaan tiettyyn rajaan saakka kun taajuutta pudotetaan. Vääntö syntyy virrasta, mutta virtaa ei voida kasvattaa paljoa yli moottorin nimellisvirran moottorin ylikuumenematta silloin kun nopeutta lasketaan. Sähköteho on virta x jännite, pätöteho saadaan kertomalla em tehokertoimella, mutta loistehokin lämmittää kupareita samalla lailla. Mekaaninen teho on taas vääntömomentti x kierronopeus(kulmanopeus) joten saatava mekaaninen teho laskee väistämättä kun kierroslukua pudotetaan mutta vääntömomenttia ei voida vastaavasti nostaa. Kierrosluvun laskiessa myös moottorin oman tuulettimen tarjoama jäähdytys heikkenee, kriittisissä sovelluksissa käytetään erillistä puhallinta.
Taajuusmuuttajakäyttöihin on olemassa erityisesti sitä varten optimoituja moottorirakenteita, mutta sellaisia ei varmasti kukaan viljaruuviin hanki :-)
Ruuuvin tehontarvekin putoaa samassa suhteessa kuin kierrosluku laskee, ruuvi pyörii kunhann vääntö säilyy. Tonneja tunnissa siirtyy tietysti vastaavasti vähemmän
.
Tarkoitus ei ole mitenkään tässä viisastella, lähinnä ajattelin vaan että jos jotkakuta saattaa oikeasti kiinnostaa.