Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Koppelon hydrauliikka lohko jumii  (Luettu 9473 kertaa)

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Koppelon hydrauliikka lohko jumii
Eli kauhan liikkeen lohko jumittaa kun vääntää esim kiveä tai kantoa koko koneen voimalla. Liike eisiisjää päälle mutta kun yrittää kääntää kauhaa toiseensuuntaan niin kahvapitää lykätä ääriasentoon ennenkuin liike ikäänkuin paukahtaa liikkeelle >:( Kevyemmässä työssä tuo toimii normaalisti joten nyt hiukan kummastuttaa tuo vika. Tuon jumin saa aikaan myös ajamalla kauhan liikkeen ääriasentoon niinettä varo avautuu. Oliskohan siellä ko liikkeen varoventtiilissä vikaa että nousis paine liian korkeaksi tuossa liikkeessä.   Tuota lohkoa kun en viittis huvikseni purkaa kun sopivia o renkaita saakinsitte taas metsästää kissojen ja koirien kanssa.  Että onkos jollakulla ollu samanmoisia oireita masiinoissa?
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Koppelon hydrauliikka lohko jumii
Vaihdat letkujen paikkaa yms juunou. Eli suljet pois sylinteri letku ja esiohjaus viat ja avaa sitte se lohko jos niikseen on.
Palkeenkielet yms letkuus tekee kans ihmeitä.. ja etenki niistä lähteneet moskat..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Koppelon hydrauliikka lohko jumii
Eihän sen liikkeen kautta oo mitää lisätoimintoja otettu että olis mitää venttiiliä välis?
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Koppelon hydrauliikka lohko jumii
Ei ole otettu mitään miltään lisätoimintoja miltään venttiililtä. Ovat omana lohkonaan puomin päällä paine niille tulee ihan painelinjasta. Juu ja käänsin kyllä letkut myös esiohjauksen letkut. Ei toiminu sen paremmin. Muissa lohkoissa onkin sitte erikokoiset putkitukset. Joten jollain muulla lohkolla ko liikken hallintaa ei pysty kovinhelpolla testaan. Esiohjauksen letkut toki sopii ja kokeilinkin mutta ei vaikutusta ko vikaan.

Niin tosiaan se jumi heltiää heti kun kauhaa ei enään paineta päin. Koneella kyllä pystyy kaiveleen. Mutta kun pitäis taas ampukiviä alkaa kalsoon niin häirittee ns otteen korjausliikettä. Tokihanse sitte aukasee sen venttiilin kun kahvan lykkää ihan ääriasentoon. Mutta pitää melko loskauksen ja putket ja letkut häälähtää siihenmalliin että jotain muutakin mukavaa seuraa   pisemmänpäälle. Jotenkin nyt vaan tuntus että ko lohkon ylipaine venttiili on jumis.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Koppelon hydrauliikka lohko jumii
Pumpun säätö ei toimi jumii kovassa rasituksessa .Todella kallis remontti. :o tai sitten ei. ;)
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

liiteri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 93
Vs: Koppelon hydrauliikka lohko jumii
Eipä oo pumpun vaiva 8)
mikä kopelo?
Tekeekö jumin molempiin suuntiin?
Onko pikaliikeventtiiliä linjassa?

Viimeksi muokattu: 25.08.15 - klo:14:34 kirjoittanut liiteri

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Koppelon hydrauliikka lohko jumii
Ei jumi kuin tyhjennys suuntaan. Ei ole pikaliittimiä linjassa. Kone on Sk130 lc Mark5 vm98 tämä siis semmonen hailakan keltainen ennen kun muuttu sinivihreiks. Eikä oo helikopteri hyttinen. Cumminssin koneella ja Kawasakin hydrauliikalla saattaa jotain muutakin merkkiä olla joukossa. Mut pääsääntösesti lukee Kawasaki.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

liiteri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 93
Vs: Koppelon hydrauliikka lohko jumii
En tarkoittanut pikaliitin tä vaan PIKALIIKE venttiiliä,
sen kara jos jumii ni noin oireilee
Sylinteristä tulee paine akku eli sama paine varren ja männät puolella.
Venttiili voi olla sylinterin päässä tai integroitu venttiililohkoon.

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Koppelon hydrauliikka lohko jumii
Oho tulisiinä sitte pieni luki härö :-[ Niin siis sylinterin päässä eikä putkituksenmatkalla ainakaan moista ole. Lohkonsta en osaa sanoa kyllä että onko siinä. Siis onhan tuo kauhan tyhjennys liike huomattavasti nopeampi kuin kauhan (murtoliike). Oirisko tuo sitte vain ja ainoastaan silloin kun kuormitus menee sille tasolle että varoventiilit aukee. Koska kelvemmässä käytössä ei mitään oireita. 

Niin tämän koneen lohkoa en ole kovinpaljo aukonu että sikäli ensen säsältöä täysin tunne. Muita olen aukonu mutta eri moisia ovat olleet. Noin ulkoisesti siinä ei ainakaan ole mitään eroa muihin ko lohkon venttiileihin muutakuin eri kokoiset putkitukset.

Niinja kun kokeilin kääntää ne letkut myös siis ojauspuolen. Niin olihanse liike nopeuskin sitte päinvastoin kyllä. Joten perkeles pitääpä kaivella jostain joku räjäytyskuva ko lohkosta että tietäs mitä purkas taas. Kun kun toisissa ko valmistajan lohkoissa on ollu semmosia tiivisteitä että ei ihan joka hydliikkeestä löydy. Niin tästäsyystä en ihan huvikseni viittis purkaa ko klippiä. Kun senyton sanomattakin selvää että avaamisen jälkeen neet vanhat tiivisteet eikyllä pidä. Pääsiassahan neet on o renkaita mutta villin kokosia joskus.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

liiteri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 93
Vs: Koppelon hydrauliikka lohko jumii
Pikaliike toimii vaan toiseen suuntaan ja siten et varrenpuolelta palaava öljy ohjataan männän taakse tulevaan linjaan.
Kun paine nousee yli n.150 bar ni venttiili ohjaa varrenpuoleisen öljyn palaamaan (tankkiin).
Jos oot kokeillu  letkut ristiin ni tyhjäys olikin hillittömän nopea 😂
Venttiilikaraa ei  kannata purkaa,tää lisäventtiili on yleensä pöydän alakulmassa ao.karan linjassa.
kaivuupuomin ja kauhan karoilta tää löytyy ja kun
vertaa niitä noston (ja ajon) venttiileihin,ni selviää missä ne sijaitsee.

bertsi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 152
Vs: Koppelon hydrauliikka lohko jumii
Pikaliike toimii vaan toiseen suuntaan ja siten et varrenpuolelta palaava öljy ohjataan männän taakse tulevaan linjaan.
Kun paine nousee yli n.150 bar ni venttiili ohjaa varrenpuoleisen öljyn palaamaan (tankkiin).
Jos oot kokeillu  letkut ristiin ni tyhjäys olikin hillittömän nopea 😂
Venttiilikaraa ei  kannata purkaa,tää lisäventtiili on yleensä pöydän alakulmassa ao.karan linjassa.
kaivuupuomin ja kauhan karoilta tää löytyy ja kun
vertaa niitä noston (ja ajon) venttiileihin,ni selviää missä ne sijaitsee.

Tuo pikaliikehydrauliikka ei kuulu kawasakin hydrauliikkaan tuossa ikäpolvessakaan..
Vika toden näköisesti katkenneessa karassa (kallis) tai vaurioituneessa keskitysjousen lukituksessa (halvempi vaihtoehto)
Vian löydät kun laitat puomin paineettomaan asentoon ja seuraat kauhan letkuja lohkolle. siinä kontaa lohkoa on ensin liikkeen painevaro kuusiokolo ruuvi kontramutterilla sen jälkeen kuppi joka on kiinni kahdella kuusiokoloruuvilla. sen päässä on esiohjausletku. PESE lohko päältä puhtaaksi irroita kuppi ja tarkasta onko ylimääräistä siinä öljyssä mikä kupin sisältä tulee (metallijauhoa) jos ei niin nosta karaa varovasti ylöpäin. mikäli se on saanut kipeää se ei toden näköisesti nouse kuin vähän ylöspäin ja sitten se hirttää kiinni. Mikäli saat seen ylös tarkista onko siinä vaurioita. varaudu remonttiin myös sauvamagneetilla jolla yritätät kalastaa karan reiästä irto metallia.  Karaa voit pyöritellä tasaista pintaa vasten jolloin huomaa sen taipumiset. Karakupin o rengas kestää useampi avaus kertoja siihe väikuttaa vain ohjaus paine. Kawasakin lohkoissa ei ole muita o renkaita.

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Koppelon hydrauliikka lohko jumii
Jahas no tuo lienee sitte aika samanmoinen kuin useastikkin avaamani 904sen kppelon pöytä. Olitässäkin ainakin yhdessä varoventtiilissä monta o rengasta. Joo avaampa sitte tuon lähipäivinä niin näkee mitä on syönyt. Muistan yhden Poclainin pöytä hommasta tuon karan vääntymisen. Mutta se jumikin kokoajan eikä vain raskaassa rääkissä. Länkkärin pöytä olikanssa yks perke*e kun sen aukasi niin johan vastusti että sai pitämään. Samoin mettäkoneen sähköpöytä voi itku senkanssa meinaa vähä joskus hirttää reiratessa sitä.

Tämän koppelon pöytään en tosiaan ole joutunut muutakun noi o renkaat siihen varoon laittaan. Meni siitä kaivusylinterin kyljessä oleva apuventtiili palasiks tai oli vissiin jo ostaessa mutta luulin sylinterin tiivisteiden päästävän kun vuosi uloskinpäin. Tuon venttiilin poistin käytöstä kokonaan niin alko toimiin. Muutoin tähän eiole tarvinnu hydepuolelle mitään suurempaa tehdä. Mitänyt ajon putket on tarvinnu ihan vähän hitsuuta :-X
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

MOI

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 110
Vs: Koppelon hydrauliikka lohko jumii
Selvisikö jumituksen syytä?

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Koppelon hydrauliikka lohko jumii
Ei vielä kunse on tuolla työmaalla jonka meinaan tehdä niihin kiven ampumisiin asti valmiiks ennen kun avaan venttiilin. Kun ei tosiaan oiri mitenkään kelvemmässä kaivuussa. Hieman ehkä päästää kauhaa helpommin kun aijjemmin. Mutta sitte ei päästä kun se alkaa täydellä paineella mitä irtilähtee jumittaa.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Koppelon hydrauliikka lohko jumii
No nih nyt sitte laahasin tuon romun kotio sadepäivän ratoksi. Irrotin tuon kauhankäytön karan sekä paineenrajoitus venttiilin. Ja ei mitään löytynyt kara liikkuu hienosti röörissään eikä keskitysjousissa ollu mitään sanomista eikä siinä rajoitus venttiilissä. Eikä ollu karassa mitään jälkiä. Kokosin takasin eikä toimi edelleenkään sen kummemmin. Enpäs sitte tiedä mistä vikaa alkasin hakeen seuraavaksi. Aikalailla se myös päästää liikettä toiseensuuntaan muttei toiseen.

Kaitse on huoltomiestä vaivattava josko sillä olis joku hyvä idea. Tai sitte lohko kainaloon ja hydrauliikka korjaamoon >:(  Varmaan taas edullista luulen ;D
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!