Telkkarissa oli joskus juttua kuinka Alaskassa aura-autoissa on GPS ohjaus kun näkyväisyyttä ei ole huonoissa olosuhteissa. Siis tekniikka kykenee jo nyt ohjaamaan autoa kaikissa olosuhteissa......
Mutt vastuukysymykset ne kai rajoittaa automaattiohjauksen tuloa autoihin.....
Ihminen vastustaa. Nykyään ois mahdollista että lentokone hoitaisi nousut ja laskutkin autopilotilla ilman lentäjää. Matkustajat ei halua että kone hoitaa kaiken.
Jenkkilässä on jo 5 vuotta ainakin testattu autoja jotka hoitaa ajamisen itse. Vikaantunut auto vain poistui letkasta tien laitaan ja muut väisti sitä.
Tekniikkaa löytyy kyllä kaikenlaisille sovelluksille. Saattaa olla jopa niin, että vähemmän liikenneonnettomuuksia isoilla väylillä tapahtuisi, jos enemmän tekniikkaa olisi käytössä.
Kuitenkin jokapäiväisen liikenteen kaaos aiheuttaa häiriötekijöitä sen verran, että tekoälyn pitäisi olla todellakin olla älykäs. Lisäksi antureiden, koodin yms. tekniikan pitää olla niin idioottivarmaa, että turhilta vikatiloilta vältyttäisiin.
Joku pääväylä, missä oltaisiin suljetussa alueessa ja kaikki liikkuvat vempeleet kommunikoisivat keskenään, hommahan sujuisi kuin tanssi.