Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kevätrapsi?  (Luettu 8948 kertaa)

Tupajumi

  • Vieras
Vs: Kevätrapsi?
Tuohon ei anna luonto periksi, sama sitte vaikka lopettaa kokonaan ja kuittaa hommasta vuokrina sen 35 k€. Kahtena vuonna oli syysrapsia ja ihan hyvä juttu, mut nämä lohkot ei siihen sovellu. Ehkä mää kylvän ne rapsit pois ja katotaan mitä tulee, kun ei tuo kauran hintakaan niin kaksinen ole.

Niin, voihan sen rapsinkin jättää korjaamatta. Siihen saa kuitenkin sen öljykasvipalkkion ja onhan sillä hyvä esikasviarvo. Rapistunut rapsikasvusto on myös keväällä helppo murskata. Ei hitto.... taidankin itse tehdä noin! Kiitos vinkistä. ;D

Itse aion tuon populaatio-proximon kylvää, vaikka menis sitten kesäkuulöe kylvö, koska:

-Ensi vuonna tuskin saadaan enää lupaa käyttää nykypeittausaineita, joten johonkin tuo sienen on hukattava.

Korjuuvelvoite poistunut, joten ei väliä, vaikka ei ehtisi valmistua/saa puitua, silti saa valkuaiskasvipalkkion.

-Jotta ei kuitenkaan näyttäis ihan näennäisviljellyltä, voishan sitä laittaa halpaa ryssätyppee sen 50 kg hehtaarille, ja kas, täten saan ihan hyvät rahat pienellä kustannuksella, rikatkin on jo itäneet, joten niistäkään ei oo sitten vaivaa, kun  äestää ne nurin.
näin poikkeuksellisena keväänä täytyy kikkailla ja käyttää poikkeuksellisia keinoja.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Vs: Kevätrapsi?
Mä olen puinut lokakuussa seka rapsia pakkas yön jälkeen, eli kosteaa se oli. Olin varautunut että sampo menee tukkoon, koneisto tosi likainen, mutta ei, meni nätisti läpi ja riittävän puhdasta ja puimuri ei pahemmin likaantunu. Eli mielummin rapsia ku vehnää mä haluaisin puida lokakuussa

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Kevätrapsi?
Tuohon ei anna luonto periksi, sama sitte vaikka lopettaa kokonaan ja kuittaa hommasta vuokrina sen 35 k€. Kahtena vuonna oli syysrapsia ja ihan hyvä juttu, mut nämä lohkot ei siihen sovellu. Ehkä mää kylvän ne rapsit pois ja katotaan mitä tulee, kun ei tuo kauran hintakaan niin kaksinen ole.

Niin, voihan sen rapsinkin jättää korjaamatta. Siihen saa kuitenkin sen öljykasvipalkkion ja onhan sillä hyvä esikasviarvo. Rapistunut rapsikasvusto on myös keväällä helppo murskata. Ei hitto.... taidankin itse tehdä noin! Kiitos vinkistä. ;D

Itse aion tuon populaatio-proximon kylvää, vaikka menis sitten kesäkuulöe kylvö, koska:

-Ensi vuonna tuskin saadaan enää lupaa käyttää nykypeittausaineita, joten johonkin tuo sienen on hukattava.

Korjuuvelvoite poistunut, joten ei väliä, vaikka ei ehtisi valmistua/saa puitua, silti saa valkuaiskasvipalkkion.

-Jotta ei kuitenkaan näyttäis ihan näennäisviljellyltä, voishan sitä laittaa halpaa ryssätyppee sen 50 kg hehtaarille, ja kas, täten saan ihan hyvät rahat pienellä kustannuksella, rikatkin on jo itäneet, joten niistäkään ei oo sitten vaivaa, kun  äestää ne nurin.
näin poikkeuksellisena keväänä täytyy kikkailla ja käyttää poikkeuksellisia keinoja.

Sen verran kuitenkin täytyy vielä todea, että ensi vuonnakaan ei kukaan tule katsomaan, minkälaista siementä kylvökoneesi laatikosta löytyy. Sitä paitsi tämä nykyinen neonikotinoidi-kielto on vain kaksivuotinen. Viime vuonna sai käyttää vanhaa siementä ja tänä vuonna sai jo poikkeusluvalla tehdä uutta. Saatiinkohan me paljonkin tietoa tuon käyttökiellon vaikutuksista pölyttäviin hyönteisiin?

Tupajumi

  • Vieras
Vs: Kevätrapsi?
Puolitoistaviikkoa sitten suorakylvetty rapsi ei oo tullu vieläkään pintaan, lukuun ottamatta muutamia harvoja sirkkataimrn tapaisia siellä täällä, pitäiskö jo huolestua, onhan maa tietysti aika kylmää vielä ja ilmatkin olleet viileitä, mutta silti.....huolestuttaa.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Kevätrapsi?
Puolitoistaviikkoa sitten suorakylvetty rapsi ei oo tullu vieläkään pintaan, lukuun ottamatta muutamia harvoja sirkkataimrn tapaisia siellä täällä, pitäiskö jo huolestua, onhan maa tietysti aika kylmää vielä ja ilmatkin olleet viileitä, mutta silti.....huolestuttaa.

Todella hitaasti lähtee rapsit yleensäkin kasvamaan, taitaa vähän jokainen ensimmäisellä viljelykerralla huolestua tuosta.

Paavo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 344
Vs: Kevätrapsi?
Puolitoistaviikkoa sitten suorakylvetty rapsi ei oo tullu vieläkään pintaan, lukuun ottamatta muutamia harvoja sirkkataimrn tapaisia siellä täällä, pitäiskö jo huolestua, onhan maa tietysti aika kylmää vielä ja ilmatkin olleet viileitä, mutta silti.....huolestuttaa.
[/quot

Oletko katsonut kirppoja? Ei maa nyt niin kylmä ole, vehnäkin tuli melkein viikossa pinnalle.
Onko siemen itänyt vai jäänyt pintamaahan itämättä?

Tiimo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 603
Vs: Kevätrapsi?
Voiko rapsi olla noin paljon hitaampi taimettumaan. 10pv sitten kylvetty rypsi täysin taimella.

Tupajumi

  • Vieras
Vs: Kevätrapsi?
25.5. Kylvetty proximo-rapsi kituu vieläkin kylmyydessä ja veden puutteessa, hullua hommaa, onneks ei oo enää sadonkorjuuvelvoitetta, voipi tuhota kasvuston, sen harvan mitä siellä on,  elokuun puolivälissä ja kylvää rukiille sit elo-syyskuun vaihteessa.

Mut kai sen yheksänkymppiä hehtaarille silti saa valkuaiskasvipalkkiota.

Paavo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 344
Vs: Kevätrapsi?
Kyllä se rapsi vielä sieltä tulee jos siellä on taimia edes kohtalaisesti. Sitten kun lämpöä joskus tulee enemmän rapsi kasvaa sitten valtavasti viikossa.

Hese

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 105
Vs: Kevätrapsi?
25.5 kylvetyt rypsit taimettuivat hyvin, mutta kituivat kylmässä, kuivassa ja tuulessa, eikä kirppoja näkynyt. Ruiskutin viime torstaina tuulessa vain lohkot ympäri Karate Zeonilla kun vain reunoilla oli muutama kirppa, VIRHE. Ma-ti tarkkailu pienempää ja tuuli helvetillinen. Eilen Galeraa ruiskuttaessa voi vain todeta että kirpat syöneet ne ruiskuttamattomat keskiosta kohtuu pahasti. Eipä ole ennen mikään viljelyvirhe tai tekemättömyys vituttanut yhta paljon, kai sieltä taas se tonni tulee.