Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Naudan kotikonstihoidot  (Luettu 14090 kertaa)

lypsikki

  • Vieras
Vs: Naudan kotikonstihoidot
Mä kuulin kans lomittajana tilanväeltä kaikenlaisia juttuja. Tätä oli tehty ennen kun tuli parempia lääkkeitä lehmille poikimahalvauksen ennaltahoitoon ja myös lehmän yleisvoinnin parantamiseen. Tämä litku koostui vahvasta kahvista, viinasta ja sokerista. Litku tuli juottaa lehmälle heti siinä poikimisen jälkeen koska myöhemmin eivät enää huoli. Kahvi katsot piristää ja lehmä jaksaa nousta jaloilleen lypsyä varten, viinatujaus rentouttaa ja helpottaa varsinkin vaikean poikimisen jälkeen lihaskipuja ja sokeri (voi korvata seosmelassilla) tietty nostaa verensokeria ja lisää litkulle maittavuutta. Näiden sekoitussuhteista en tiedä ja itse en ole nähnyt vaikutusta lehmässä, mutta näin on minulle kerrottu. Poikimahalvaus on kuitenkin niin vakava juttu että me ei edes kokeilla mitään muuta kotikonstia kuin soitetaan eläinlääkäri heti paikalle on päivä tai yö! Tarkennan tässä vielä että mitään litkua tai ainetta ei saa suun kautta antaa halvantuneelle tai pian siihe tilaan menevälle lehmälle, koska halvaus vaikuttaa myös nieluun ja litkut voi joutua keuhkoihin ja lehmä kuolla siihen!

Kauheasti ei perusteta kotikonsteihin, paitsi puhaltuminen on sellainen jonka voi hoitaa öljyllä ja puhaltumakohtaa painelemalla, sekä ottaa lehmältä kaikki sellainen rehu pois joka voi puhaltumista aiheuttaa ja tilalle esim. hyviä heiniä. Paras kotikonsti on estää että lehmät ei sairastuisi. Yksi tämän tyylinen on, minkä sanoi vanhempi emäntä että utaretulehdukset lähtee aina pötsistä, kun siellä on epätasapaino niin tulee utaretulehdus ja neuvoi pitämään lehmillä heiniä edessä.

Lese

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 525
  • Proud to be a REDNECK
Vs: Naudan kotikonstihoidot
Mikä mahtaa olla kun tolla yhdellä yli puolivuotiaalla sonnipojalla on nyt ollu jo pitkään kestänyt lievä ripuli? Syö kyllä normaalista ja vaikuttaa muuten ihan terveeltä että, mistähän vois johtua. En oo tohtinu eläinlääkäriä vaivata ainkaan vielä ku oon odottanut, että "kyllä se varmaan kohta paranee"
Miks Vesa myy ja te ette?

taru

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11
Vs: Naudan kotikonstihoidot
Mikä mahtaa olla kun tolla yhdellä yli puolivuotiaalla sonnipojalla on nyt ollu jo pitkään kestänyt lievä ripuli? Syö kyllä normaalista ja vaikuttaa muuten ihan terveeltä että, mistähän vois johtua. En oo tohtinu eläinlääkäriä vaivata ainkaan vielä ku oon odottanut, että "kyllä se varmaan kohta paranee"
Voisko se olla allerginen jollekkin ruualle mitä se saa? Meikän oma mummu sano tällasen ohjeen et ennen on pietty elukkaa ruuatta jonki aikaa jos se on ollu kuralla. Jos aattelee ihmisenki mahaa nii kyllähä se itellekki tekee hyvää jos ei syö nii paliua ku on maha sekasi...
Sisulla se etanaki arkkiin pääsi!

Marsa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 38
Vs: Naudan kotikonstihoidot
Mikä mahtaa olla kun tolla yhdellä yli puolivuotiaalla sonnipojalla on nyt ollu jo pitkään kestänyt lievä ripuli? Syö kyllä normaalista ja vaikuttaa muuten ihan terveeltä että, mistähän vois johtua. En oo tohtinu eläinlääkäriä vaivata ainkaan vielä ku oon odottanut, että "kyllä se varmaan kohta paranee"

Mitens, jos sen poijjan laittais kuivaheinätietille muutamaksi päiväksi ja sitten pikkuhiljaa alkais taas antamaan apetta. Märehtiikö normaalisti? Maitohappobakteeri-puuron antokaa muutamana päivänä ei liene haitaksi. Ja vesi tarjoilla lämpimänä.. Jajajaja ;)

cow

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 201
Vs: Naudan kotikonstihoidot
Liittyneekö aiheeseen, mut ennen elukan lähtöä teuraaks sen on kannattanu syödä ni ei tuu tervalihaa.Kuivaheinä toimii terveysrehuna..ja kerput.Elukoit voi harjata, rapsutell ja taputel ne tykkää (tulee mureaa lihaa).