Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Alkionsiirto  (Luettu 10019 kertaa)

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: Alkionsiirto
***Olen alkionsiirtoa monesti harkinnut, mutta mun talouskäsitys ei innostu siitä. Kun ajatellaan asiaa maidontuotannon kannalta niin muutamalla alkioeläimellä ei herran huonetta rakenneta. Jos taas tekee jalostuksesta bisnestä, niin alkiotouhu voi olla hyvinkin kannattavaa varsinkin siinä vaiheessa, jossa alkiot käyvät kauppansa, sonnit menee joko jalostukseen tai omasonneiksi jne..

Imme

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 775
  • "Lasten tekemät lahjat on rakkaimpia" Apple
Vs: Alkionsiirto
Olen samaa mieltä apemiehen kanssa. Jalostuksen puolesta liputan, mutta :(

Täällä paljon mainitut firmat kuten hh ja semex on minusta ensiaallolla keikkujia. On monia parempia kumppaneita olemassa. Se että isoon ääneen mölyää, haukkuu ja kyseenalaistaa kaiken mitä olemassa on, tai muilla tarjolla ei tee yhtään tarjoajasta parenpaa, äänekkäämmän kylläkin.  Tällä alalla itsessään on tulevaisuutta, lisää kilpailijoita kehään.
Jos kyseessä on asia, jonka voi ratkaista rahalla, niin ei ole kyse ongelmasta vaan rahasta.

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Alkionsiirto
Olen samaa mieltä apemiehen kanssa. Jalostuksen puolesta liputan, mutta :(

Täällä paljon mainitut firmat kuten hh ja semex on minusta ensiaallolla keikkujia. On monia parempia kumppaneita olemassa. Se että isoon ääneen mölyää, haukkuu ja kyseenalaistaa kaiken mitä olemassa on, tai muilla tarjolla ei tee yhtään tarjoajasta parenpaa, äänekkäämmän kylläkin.  Tällä alalla itsessään on tulevaisuutta, lisää kilpailijoita kehään.
Missä löytyy parempia kumppaneita kun hh ja semex? Näiillä mainituuilla firmoilla ei todellakaaan ole tapana haukkua kilpailijoitaan . Faba jalostus tekee kyllä kaikkensa että nämä firmat joutuisivat huonoon valoon.

 Se että itse en pidä fabasta johtuu vain ja ainoastaan faban asenteesta karjanomistjia vastaan. Jollet ole faban kanssa samoilla linjoilla et saa heiltä mitään palvelua. Eli asiakas on väärässä jollei hän ihannoi niin sanottu virallisen tahon määrittelmää linjaa.

Viimeksi muokattu: 25.12.08 - klo:18:58 kirjoittanut JIIWEE

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Alkionsiirto
***Olen alkionsiirtoa monesti harkinnut, mutta mun talouskäsitys ei innostu siitä. Kun ajatellaan asiaa maidontuotannon kannalta niin muutamalla alkioeläimellä ei herran huonetta rakenneta. Jos taas tekee jalostuksesta bisnestä, niin alkiotouhu voi olla hyvinkin kannattavaa varsinkin siinä vaiheessa, jossa alkiot käyvät kauppansa, sonnit menee joko jalostukseen tai omasonneiksi jne..

Ei innostu munkaan. Kallista. Kokeiltu on ;D

Nyt suunnittelin kumminkin kevättalvelle muutamaa huuhtelua lajitellulla siemenellä. Se ainoa toimiva äykkylinja täytyy monistaa uuteen navettaan.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

nurminata

  • Vieras
Vs: Alkionsiirto
Ai että tämä jalostaminen aina puhuttaa.. ;D

Taloudellista puolta en voi kehua alkioiden siirtoja tehdessäni koskaan suoranaisesti asettaneeni ykkösjutuksi, mutta en myöskään ole kokenut touhua laisinkaan kannattamattomaksikaan. Tietysti tapa miten tällekin touhulle arvo ja hinta lasketaan on jokaisen itsensä päätettävissä. Omalla kohdallani siirtojen ja huuhteluiden määrä ei ole ollut prosentuaalisesti karjan kokoon nähden kovinkaan merkittävä, ehkä noin parikymmentä prosenttia hiehoista saivat alkion ja huuhteluita tehtiin vain muutamia.

Tällä tasolla voidaan puhua lähinnä harrastelusta, ja jalostuksellisesti tuloksia saadaan hitaammin kuin suuremmalla panoksella pelatessa. Jos sitten ajatellaan ihan rehellisesti saavutettua tulosta ja lasketaan sille raakaa pelimerkkien tuottoa, voidaan varmaan vetää pipo silmille ja lähteä savottaan, mutta jos mielenkiinnosta arvioidaan myös pidemmän tähtäimen tulosta, ja sivuvaikutuksia (parantunut kiimantarkkailu, mielenkiinto jalostukseen, inhimillinen ilo onnistumisista ja muutamista uusista huippuhyvistä lehmäsuvuista alkuun päässyt jalostustyö...) onkin harrastelu tuonut jo moninkertaisesti hintansa takaisin. Tässäkin asiassa jokaisella lienee oma totuutensa.

Minä en henkilökohtaisesti halua ottaa suuremmin kantaa faban, HH:n, Semexin jne toimintaan. Omia aivoja on sallittua KÄYTTÄÄ! Itse olen kaikilta edelllisiltä tahoilta saanut ihan asiallista palvelua. Usein metsä vastaa samoin kuin sinne huudellaan.

Kotimainenkin jalostustyö kulkee omaan tahtiinsa eteenpäin ja tiedän useita varsin hyviä karjoja joissa arvostetaan suuresti myös suomen jalostuskenttää. Kaikkien tavoitteet eivät ole ihan samanlaisia, tai ainakin painotus erilaisiin osa-alueisiin on yksilöllistä. Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä ja kolmannelle kelpaa molemmatkin. :o

Niin tai näin, aina menee jonkun mielestä väärinpäin. Onneksi jokaisella tilallisella on omaa toimintaa rajoittamassa ja säätelemässä nippu byrokratiaa, pankin johtokunta, isovanhemmat, naapurit ja kollegat. Ei pääse ihan mielensä mukaan sooloilemaan. Siihenpä liittyen suosittelenkin ottamaan omaa tilaa sieltä missä sitä näkee..

Imme

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 775
  • "Lasten tekemät lahjat on rakkaimpia" Apple
Vs: Alkionsiirto

Missä löytyy parempia kumppaneita kun hh ja semex? Näiillä mainituuilla firmoilla ei todellakaaan ole tapana haukkua kilpailijoitaan . Faba jalostus tekee kyllä kaikkensa että nämä firmat joutuisivat huonoon valoon.

 Se että itse en pidä fabasta johtuu vain ja ainoastaan faban asenteesta karjanomistjia vastaan. Jollet ole faban kanssa samoilla linjoilla et saa heiltä mitään palvelua. Eli asiakas on väärässä jollei hän ihannoi niin sanottu virallisen tahon määrittelmää linjaa.

Niin onhan noita ainakin 100 muuta siemenfirmaa josta tilailla. Enkä aio alkaa kinaamaan näistä asioista sinunkaan kanssa. Itse olen käyttänyt näiden palveluita joskus jos joku muu toimitus on viivästynyt. Itse toimialalla on tulevaisuutta, lisää vain pelureita joukkoon.
Jokaisella on näes mielipiteensä ja oikeus kertoa se, kunhan mielipide on perusteltavissa.

Itse en ole aktiivinen huuhtelija. Olkoon se muiden "harrastus", siispä kehunkin että meiltä myytyjä eläimiä on tänäkinvuonna ensitöikseen huuhdeltu ainakin viidessä uudessa kodissa.

Mielikuva tullu että tiloilla joilla ei ole juuri navetan ulkopuolista elämää on usein emännän ainoa keino saada kassasta rahaa omiin harrastuksiin olla "aktiivijalostaja", siloin harrastus on täyttäny paikkansa jos sillä verukkeella on saatu itselle elämä.

Tässä kuitenkin tuli mieleen eräs vanha sananlasku, sanon vaikkei liity asiaan. Mikä yhdistää kateita ja katkeria? Kummallakaan ei ole alaisia
Jos kyseessä on asia, jonka voi ratkaista rahalla, niin ei ole kyse ongelmasta vaan rahasta.

Negatiivi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67
Vs: Alkionsiirto

Missä löytyy parempia kumppaneita kun hh ja semex? Näiillä mainituuilla firmoilla ei todellakaaan ole tapana haukkua kilpailijoitaan . Faba jalostus tekee kyllä kaikkensa että nämä firmat joutuisivat huonoon valoon.

 Se että itse en pidä fabasta johtuu vain ja ainoastaan faban asenteesta karjanomistjia vastaan. Jollet ole faban kanssa samoilla linjoilla et saa heiltä mitään palvelua. Eli asiakas on väärässä jollei hän ihannoi niin sanottu virallisen tahon määrittelmää linjaa.

Niin onhan noita ainakin 100 muuta siemenfirmaa josta tilailla. Enkä aio alkaa kinaamaan näistä asioista sinunkaan kanssa. Itse olen käyttänyt näiden palveluita joskus jos joku muu toimitus on viivästynyt. Itse toimialalla on tulevaisuutta, lisää vain pelureita joukkoon.
Jokaisella on näes mielipiteensä ja oikeus kertoa se, kunhan mielipide on perusteltavissa.

Itse en ole aktiivinen huuhtelija. Olkoon se muiden "harrastus", siispä kehunkin että meiltä myytyjä eläimiä on tänäkinvuonna ensitöikseen huuhdeltu ainakin viidessä uudessa kodissa.

Mielikuva tullu että tiloilla joilla ei ole juuri navetan ulkopuolista elämää on usein emännän ainoa keino saada kassasta rahaa omiin harrastuksiin olla "aktiivijalostaja", siloin harrastus on täyttäny paikkansa jos sillä verukkeella on saatu itselle elämä.

Tässä kuitenkin tuli mieleen eräs vanha sananlasku, sanon vaikkei liity asiaan. Mikä yhdistää kateita ja katkeria? Kummallakaan ei ole alaisia

onhan paasausta.maailmassa -ainakin- 100 siemenenmyyjää saattaa olla mutta 95 on pikkutoimijoita nk yhden sonnin nousijoita ja saako näitä suomeen.muuten miksi semex on maailmanmarrkkinajohtaja jos tulokset eivät puhu puolestaan?melko pohjatonta pilaa semexsiä moittia "ensiaalloilla keikkujaksi" semex on ollut suomessa vuosia koko ajan myyntiä kasvattaen nopeaan tahtiin ihmiset on saaneet kokemuksia miten sonnien tyttäret pelaa ja myynti vain kasvaa mutta suomessahan asiakas on väärässä tyytyväisenäkin.muitakin laatua tajroavia on mm.wws(markkinointiyhtiö),abs,ggi,alta.siinä isoimmat.muut pikkutoimijoita joilta joskus tulee satunnainen tähti osalta vain se yksi ainoa.kyse näissä internetkeskusteluissa on juuri keskusteluista ja näissä ei saa eikä pidä ottaa nenillensä "Enkä aio alkaa kinaamaan näistä asioista sinunkaan kanssa." onko niin huonost asiat ettei niistä voi puhua.kun sanoit,että on monia parempia kumppaneita,saat nimetä noista sadasta edes muutamia kahtta aiemmin mainittua parempaa kumppani kehittää karjaansa.   

Komissaari

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 606
  • Tuulivoimalla huomiseen
Vs: Alkionsiirto
Eipäs mulle kuulu.  Mutta eihän tuossa arvosteltu heidän tuotteiden tasoa vaan pyydettiin asettamaan ne oikeaan substanssiin? Ja jos katsookin maailman top100 sonnilistaa, harvoin siellä montaa semexiä on. Täällä voi joku vähemmän valveutunut saada sen kuvan että heillä suunnilleen kaikki maailman kärkisonnit  ;D ;D ;D
Akana

Imme

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 775
  • "Lasten tekemät lahjat on rakkaimpia" Apple
Vs: Alkionsiirto
En jatka tuota juttua.   Niin se vielä että puhuin ainoastaan mustavalkosista
Jos kyseessä on asia, jonka voi ratkaista rahalla, niin ei ole kyse ongelmasta vaan rahasta.

Milkman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28
Vs: Alkionsiirto
Onko hiehojen kiimojen tasaamisessa käytetty jotain hormonihoitoja vai onko luotettu vain kiimantarkkailuun? Miten hiehojen kanssa kannattaa muuten toimia, esim. onko huutopäivä laskettu seisovaan kiimaan vai se seuraava?

Kaikki ylimääräinen hormoonien käyttö vaikuttaa vain negatiivisesti. Synkronoida kiimoja kannattaa vain jos on huuhtelu jos on tarkoitus siirtää tuorealkioita.
Huutopäivä lasketaan seisovaan kiimaan JOS eläin seisoo silloin alla. ;)

Meillä useampia kymmeniä siirtoja vuosittain, ja huuhteluitakin paljon. Olen tehnyt myös niin että jos näen vain veren niin siitä 2pv taaksepäin on ollut oletettu seisovan kiiman päivä- ja alkio on siirretty. Muistaisin että nämä ovat myös tiineyttäneet hyvin, mutta ainoita alkioita ei kannata kokeilla tälläisiin kiimoihin vaan huolehtia että on nähtynä hyvä seisova kiima josta sitten 7pv on alkion siirtopäivä.

Milkman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28
Vs: Alkionsiirto
***Olen alkionsiirtoa monesti harkinnut, mutta mun talouskäsitys ei innostu siitä. Kun ajatellaan asiaa maidontuotannon kannalta niin muutamalla alkioeläimellä ei herran huonetta rakenneta.

Niistä muutamasta alkioeläimestä vois sitten huuhdella itse jatkossa alkioita, tulee halvemmaksi kuin ostaa paljon. ;)

viiri45

Vs: Alkionsiirto
***Olen alkionsiirtoa monesti harkinnut, mutta mun talouskäsitys ei innostu siitä. Kun ajatellaan asiaa maidontuotannon kannalta niin muutamalla alkioeläimellä ei herran huonetta rakenneta.

Niistä muutamasta alkioeläimestä vois sitten huuhdella itse jatkossa alkioita, tulee halvemmaksi kuin ostaa paljon. ;)

Menikös se näin. Puolet huuteluista onnistuu. Puolet on sonneja. Että keskimäärin kolmen ja puolen vuoden kuluttua alkaa lypsämään takaisin. ??? Mä luokittelen riskisijoitukseksi.  8) 8) 8)
-Kaikki saa mutta komiat ensi!

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Alkionsiirto
Eipäs mulle kuulu.  Mutta eihän tuossa arvosteltu heidän tuotteiden tasoa vaan pyydettiin asettamaan ne oikeaan substanssiin? Ja jos katsookin maailman top100 sonnilistaa, harvoin siellä montaa semexiä on. Täällä voi joku vähemmän valveutunut saada sen kuvan että heillä suunnilleen kaikki maailman kärkisonnit  ;D ;D ;D
Noilla top sata listoilla voi pyyhkiä arsetta.

 Ihan mahdotonta että yksi firma dominois holsteinjalostusta kun kaikki firmat käyttävät ristiin toisten firmojen poikia. Jos haetaan taspainoista jalostusta semexillä kyllä paljon hyviä vaihtoehtoja rodusta riippumatta.

jeep

  • Vieras
Vs: Alkionsiirto
http://www.youtube.com/watch?v=H2kwEwsFBU8
Tuolla taitaa touhu olla erittäin määrätietoista.

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Alkionsiirto