Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe 141- ym.- Raportin päivitys  (Luettu 9290 kertaa)

Repliikki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 442
Vs: 141- ym.- Raportin päivitys
Raportti oli vain muutaman henkilön tiedossa. Ei siitä näinollen voitu käydä mitään laajaa kansalaiskeskustelua. Tuskin siinä pystyttiin seurauksiakaan kovin helposti ennakoimaan. Virkamieskieli on vaikeaselkoista.

Jorma Jaakkola

Demarit asialla
Raportti oli vain muutaman henkilön tiedossa. Ei siitä näinollen voitu käydä mitään laajaa kansalaiskeskustelua. Tuskin siinä pystyttiin seurauksiakaan kovin helposti ennakoimaan. Virkamieskieli on vaikeaselkoista.

Kyseinen SALAINEN raportti  "EY-jäsenyyden vaikutukset Suomelle" oli todellakin 1000-sivuinen.
Siinä oli kahlattu läpi kaikki EY-säädäntö, jolla on vaikutusta Suomelle.

Demarit hykersivät, mitä jäsenyys tulisi viljeljöille merkitsemään;
(Ilta-sanomat 21.12.1991:)

"Suomen maatalous häviäisi mahdollisesti jopa kokonaan ilman erityisehtoja.
Valtiontaloudelle EY-jäsenyys aiheuttaisi myös suuria rahoitusongelmia. Rajojen avautuminen ja tavaroiden vapaa liikkuvuus kaikkien jäsenmaiden kesken merkitsisi tulli- ja valmisteverotuottojen tuntuvaa vähentymistä.

Valtion tulot laskisivat noin kymmeneksellä eli 17-20 miljardia markkaa vuodessa. Tämä aiheuttaisi suuria paineita niin valtion kuin kuntataloudenkin supistamiselle. Esille nousisi myös sosiaaliturvan rahoittaminen omavastuuperiaatteella."


Näin valtion- ja kuntataloudelle on käynytkin. Julkista sektoria ajetaan alas.

Salainen raportti "kuivui" parisataasivuiseksi valtioneuvoston selonteoksi, joka annettiin kesken joululoman koolle kutsutulle eduskunnalle 9.1.1992.

Eduskunta oli kutsuttu koolle tekemään valtiopäiväjärjestyksen 69 §:stä poikkeuslakia, jolla hallitus pääsi yksinkertaisella enemmistöllä - ilman eduskunnan määrävähemmistön (67 kansanedustajan) estämistä - tekemään kansalaisten perusturvaan liittyviä leikkauksia, koska valtiontalous oli kuralla.

Jälkeenpäin on käynyt ilmi, että lama ei tullut yllättäen vaan se tehtiin tarkoituksella
Tästä on tulossa Suomen Pankin pääjohtajan Rolf Kullbergin testamentti. Koivisto ohjasi Suomen Pankin toimintaa, Kullbergilla oli statistin osa.

Samalla poikkeuslailla raivatiin tie (vain 2/3 määräenemmistöpäätöksellä) EY-jäsenyyden hyväksymiseksi.

EY-jäsenyyden hyväksyminen olisi muuten vaatinut eduskunnalta 5/6 kiireellisyysenemmistön ja sitä ei olisi löytynyt, koska 37kansanedustajaa olisi estänyt EY-jäsenyyden voimaansaattamisen.

Demarit tekivät todella ovelan tempun perustuslainsäätämisjärjestyksen kiertämiseksi.

Mahtaa vanhoja kommareita harmittaa, etteivät huomanneet samalla tavalla liittää Suomea Neuvostoliittoon?

Kyseinen laki annettin eduskunnalle 17.1.1992 , ja voimaansaatettiin 5/6 enemmistöllä - poikkeuslakina.

Kansanedustajat eivät tuolloin ymmärtäneet, mitä kaikkea poikkeuslailla tultaisiin tekemään.

Kyseisestä laista ei käyty eduskuntakeskusteluakaan muuten kuin silloin, kun se eduskunnalle annettiin.
Tämäkin keskustelu oli vain sanailua, joka johtui sisärenkaaseen kuulumattoman Sirkka-Liisa Anttilan puheenvuorosta, joka oli kaataa koko lain jo ensimmäisenä päivänä;

Otteita Helsingin Sanomien 18.1.1992 artikkelista:
 
”Eduskunta hyväksyi kompastellen säästölakeja helpottavan muutoksen.
 
Keskustan  Anttila oli sotkea hallituksen ja Sdp:n sopimuksen
 
Anttilan ilmoitus melkein pudotti sosiaalidemokraatit penkeiltään. Uusi hallituksen esitys ja sen kiireellinen käsittely olivat nimenomaan ehtona sille, että Sdp suostui hyväksymään väliaikaisen muutoksen. Kolmas ehto oli perusoikeusuudistuksen hyväksyminen lopullisesti seuraavassa eduskunnassa.”
 
 ”Eduskunta hyväksyi perjantaina äänin 144-28 valtiopäiväjärjestyksen väliaikaisen muutoksen, joka helpottaa säästölakien säätämistä.”

 

Kyseinen poikkeuslaki on eduskunnalle kiusallinen puheenaihe, koska se luuli, että sen valta kasvaa, mutta hallitus ottikin eduskunnalta vallan pois.

Valtiontalouden kurallaolo vei eduskunnan huomion poikkeuslailta ja Selonteolta "EY-jäsenyyden vaikutukset Suomelle".

Kumpaankaan ei ilmeisesti juuri kukaan ehtinyt syventymään.
Ja jos joku syventyi, eliitti ja media leimasi häiriköksi.

Selonosta edukunta äänesti ennen kesälomalle pääsyä, juhannuksen alla 1992.
Kuitenkin 18.3.1992 tahpahtui luottamuslauseäänestys, jonka seurauksena Koivisto ja Aho allekirjoittivat "EY-jäsenyyshakemuksen".

Vielä tuolloin eduskunta ei tiennyt mitä jäsenyys tulisi merkitsemään.
Mainittakoon, että suomenkielinen Maastrichtin sopimus jaettiin kansanedustajille vasta maaliskuussa 1993!

Salaisesta EY-selvityksestä:

Ensio Laine (Vas.) teki kirjallisen kysymyksen Ilta-Sanomien uutisen kertomista luvuista (18-20 miljardia markkaa per vuosi) eli jäsenyyden aiheuttamista menoista Suomelle.

Laine sai vastauksen, jota hän jälkeenpäin vertasi todellisuuteen. Laine oli ollut oikeassa, kuten kyseinen EY-selvityskin.

Mutta EY-kielteisestä asiasta ei saanut puhua.

Sama koski kaikkea EY-kielteistä keskustelua. Se leimattiin mediassa häirikköjen puheeksi.

Mauno Koivisto oli ottanut median pauloihinsa. Tätä jatkuu tänä päivänä, kun 84-vuotiaan eläkeläisen tekemiset ovat edelleen medialle tabuja.
Koiviston käsi on edelleen myös Korkeimman oikeuden ja oikeuskanslerin yläpuolella.

Kyllä on merkillistä, että sama meno jatkuu, vaikka demarit putosivat eduskuntavaaleissa kolmansiksi!

Maata on johdettu ja johdetaan demarivirkamiesten tekemiä raiteita pitkin.

Suomen tiestä EU:n jäseneksi oli tehty etukäteen tarkka suunnitelma, Road map to the EY.

Pitää muistaa, että Ulkoministeriön keskeiset virkamiehet vaihdettiin demareihin syksyllä 1990. Demareilla ei ollut tarkoitustakaan mennä hallitukseen kevään 1991 vaalien jälkeen.

Lipponen putosi eduskunnasta vuoden 1987 vaaleissa, jolloin hänestä tuli Ulkopoliittisen instituutin johtaja.
Ja minne se Liikanen menikään jättäessään valtiovarainministerin postin v 1989?

Viimeksi muokattu: 27.11.07 - klo:13:25 kirjoittanut Jorma Jaakkola

Jorma Jaakkola

Viimeinkin kunnon potku maajussin persuksiin

Edesmenneen MTK-veteraani Lauri Kuosmasen pojan Antin mieltä asia lienee pitkään askarruttanut, mihin rotkoon Suomen maatalousjuna on menossa.

Antti Kuosmanen muistelee maratonneuvotteluista paluuta.

Demari-herravihaa nostattaakseni laitan Kuosmasen kirjasta sitaatin luvusta 21.28. Ensivaikutelmat kotiin palatessa, sivu 121:

"Suurlähettiläs Erkki Liikasen saunaillan ja muutaman tunnin yöunen jälkeen palasimme 2.3.1994 maratonistunnosta Suomeen. Täytyy todeta, että vaikka olin siihen mennessä jo osallistunut monenlaisiin neuvotteluihin, koskaan ei ollut palatessa ollut sellaista tunnelmaa. Lentokoneen kaartaessa hankien peittämien Etelä-Suomen peltojen yli kohti Helsinkiä en voinut olla ajattelematta, mitä viime päivien ratkaisumme merkitsisivät ikkunasta näkyville tiloille ja niistä elantonsa saaville ihmisille.

Kun sitten näin SAK:n ekonomisti Peter Boldtin televisiossa ilmaiseman riemun siitä, että nyt saivat maajussit viimeinkin kunnon potkun persuuksiinsa (en muista hänen sanojaan tarkasti, mutta sävy oli kyllä juuri tuo), en jotenkin osannut yhtyä siihen."


 

Jorma Jaakkola

Ylen uutisen päivitys klo 16.05:
>>Maatalouskomissaari Mariann Fischer Boelin sekä maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttilan (kesk.) johtamien valtuuskuntien lisäksi neuvotteluun osallistuvat nyt ensi kertaa myös kummankin osapuolen laskenta-asiantuntijat. Tämä merkitsee sitä, että ratkaisua yritetään nyt tosissaan. 
 
Ministeri Anttilan mukaan vaikein kysymys koskee sopimuskauden kahtena viimeisenä vuonna maksettavien tukien määrää.

Suomi ehdottaa viiden prosentin vuotuista alenemaa koko sopimuskaudeksi, minkä komissio on valmis hyväksymään neljän ensimmäisen vuoden osalta, mutta vaatii vastineeksi huomattavasti jyrkempää pudotusta kahden viimeisen vuoden aikana. <<


Rahvaan kysymys:

Mitä sitä tuollaista alenemaa menee ehdottelemaan, kun kerran on kyse pysyvästä tuesta?

Jorma Jaakkola

Voittoko, jos taustalla on petos?
Voitto tuli 141-tukineuvotteluista.
Suomi saa maksaa 141-tukea ainakin ensi vuonna, vaikka pelättiin ja tälläkin foorumilla retosteltiin väliaikaisen 141-tuen pysyvällä lakkauttamisella.

Em. sitaatti on Luomujussin alustuksesta 22.11., jota Luomujussi lämmittelee nostalla ylös eilisen torjuntavoiton johdosta.

Yksikään artikloista 138-144 ei todellakaan ole pysyviä tukia.
Ei totuuden kertominen ole retostelun aihe, ainakaan minulla, joka tosissani olen suomalaisen viljelijän kohtalosta huolestunut.

Millainen 141-voitto tulikaan?
Pyrrhoksen voitto?

Komissio ole vielä antanut siitä lakitekstiä. Tulee ehkä vasta helmi-maaliskuussa.

Minne katosivat ympäristötuet? Ne tosin eivät ole olleet vastikkeettomia.

Entäs alenemaa kompensoivat LFA-tuet?
Ovatko ne katteeton lupaus?

Jouni Lind MMM:n tiedotteessa:

>>Kauden lopulla LFA-uudistuksen toteuduttua 141-tuen aleneman korvaamiseen haetaan mahdollisuuksia LFA-tuen korotuksesta ratkaisuun sisältyvän lausuman mukaisesti.<<

Entäs jatko vuoden 2013 jälkeen?

Ministeri Korkeaoja saneli tällä yhden virkkeen tekstillä jatkon vuoden 2007 jälkeisiin 141-tukiin asiakirjaan ”Komission päätös K(2004)”, 4 artikla:

”Suomen on toimitettava viimeistään 30 päivänä kesäkuuta 2006 yksityiskohtainen kertomus tällä päätöksellä hyväksyttyjen toimenpiteiden soveltamisesta ja siitä, miten ne ovat vaikuttaneet Suomen maatalouden yhdentymiseen yhteiseen maatalouspolitiikkaan.”



Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: 141- ym.- Raportin päivitys
Siteeraamasi keskustelun avaukseni päivältä 22.11 oli tarkoitettu Talojussille, ei sinulle. Kun en ole samaa mieltä EU-vastaisuutesi kanssa, en ole katsonut tarkoituksenmukaiseksi kommentoida sinun kirjoituksiasi ja mielipiteitäsi millään tavalla.

Kaikesta huolimatta, onnea valitsemallasi tiellä.

Viimeksi muokattu: 28.11.07 - klo:18:43 kirjoittanut Luomujussi

Jorma Jaakkola

Vs: 141- ym.- Raportin päivitys
Siteeraamasi keskustelun avaukseni päivältä 22.11 oli tarkoitettu Talojussille, ei sinulle.

Kommentoin siksi, että Luomujussin kirjoitus:
>>Suomi saa maksaa 141-tukea ainakin ensi vuonna, vaikka pelättiin ja tälläkin foorumilla retosteltiin väliaikaisen 141-tuen pysyvällä lakkauttamisella.<<
tuntui minuun kohdistuneena piikkinä.

Läpän kirjoittaminen nimimerkkien takaa lienee hauskaa - kielenkantoja aukaisevaa - ajankulua.
 
Kun en ole samaa mieltä EU-vastaisuutesi kanssa, en katso tarkoituksenmukaiseksi kommentoida sinun kirjoituksiasi ja mielipiteitäsi millään tavalla.

Mistä Sinä  Luomujussi olet saanut päähäsi, että olisin EU-vastainen?

Olen vain kertonut, millaisen petoksen Suomen valtiojohto on tehnyt.
Ei minulla ole mitään syytä vastustaa EU:ta.

Kaikesta huolimatta, onnea valitsemallasi tiellä.

Kiitos samoin.

Repliikki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 442
Vs: 141- ym.- Raportin päivitys
Neuvostoliitto hajosi, vaikka sillä oli turvana vahva puna-armeija. EU on ryhmä keskenään riiteleviä valtioita. Siinä saattaa käydä niin, että EU laajenee edelleen. Mukaan voi tulla Turkki ja muitakin maita, jotka ovat vieraita länsimaiselle yhteiskuntajärjestykselle. Nykyään ovat entiset kommunistimaat jo tuottaneet harmia.
Isot maat pyrkivät sanelemaan päätöksiä. Näin syntyy oppositioryhmiä. Ei EU:ta mikään ulkoinen voima uhkaa. Hajonta saattaa tulla sen sisältä. Tästä on hyvänä esimerkkinä Suomi. Sen ääni ei tunnu kuuluvan Unionissa enää missään asiassa.
Täällä on totuttu demokratiaan. Nyt on niin, että vahvemmat jyrää heikommat.
141 neuvottelut menivät juuri niin, kuin jo kauan sitten veikkasin. Torjuntavoitto sieltä taas tuli.

Jorma Jaakkola

Täsmennys
Vai ei Jorma Jaakkola vastusta EU:ta, aika surullista, sillä jokaisen ajattelevan ihmisen pitäisi vastustaa moista savijaloilla seisovaa jättiläistä.

Nyt pitää täsmentää sanomaani, koska tieto kirjoittamiseni syistä ei näköjään ole käynyt kaikille lukijoille selväksi.

"Luomujussi" kiertää kirjoitukseni, koska pitää minua EU-vastustajana.

"jammis" puolestaan pitää minua EU:n puolustajana ja laittaa minut samaan halveksuntakategoriaan taistolaisten kanssa.

EU-vastustajat ja EU-kriitikot leimattiin Suomen mediassa jo vuonna 1992 hörhöiksi, joita ei tarvitse ottaa vakavissaan.


Ei kannata olla EU-kriittinen, koska

1. tosiasiassa suomalaisilla ei ole mitään syytä kritisoida EU:ta.
Miksi?
Siksi, että Suomen EU-jäsenyysneuvottelut ja EU-liittymispäätös on Suomen EU-eliitin kotikutoinen petos. Valtiopetos ja EU-vaalipetos.

Virallisilla valtiohallinnon asiakirjoilla todistettuna Suomi ei valtio-oikeudellisesti ole EU:n jäsen.
Juuri tätä asiaa todistelen raporteillani.

Oikea kritisoinnin kohde EU:n sijasta on Suomen EU-eliitti vuosina 1991-1994.

2. Suomen valtamedia pitää pienryhmien ja vähemmistöjen edustajia edelleen EU-hörhöinä.

3. vaikka EU olisi kuinka savijalkainen jättiläinen, Suomen EU-vastainen taistelu 2 %:n äänivallalla on turhaa.

Tämä on nähty sokeripäätöksessä ja nyt "141-voitossa".
Näistä tappioista ja torjuntavoitoista hallitus, eduskunta, MTK, media ja mielikuvilla aivopesty kansa syyttää EU:ta!

Vuosi sitten europarlamentaarikko Ville Itälä kertoi Satakunnan Kokoomuksen piirin syyskokouksessa Huittisissa, että hänestä on tullut EU-kriittinen...

EU:ta on helppo kritisoida, mutta EU-petoksen tunnustaminen omassa maassa on todella vaikeata.

EU on yksi ihmiskunnan suurimpia petoksia, mutta eihän EU:n kannattajat tätä tajua, he hokevat vain tätä mantraa, että meidät täytyy olla mukana suuressa eurooppalaisessa perheessä, mukana päätöksenteossa.

Niinpä. Sama meno oli päällä Neuvostoliitossa, jossa jokainen "päätöksentekijä" halusi politbyroon etupenkkiin.

Suomen EU-nilkit kilpailevat "EU-päätöksenteon pöytiin" pääsystä.
Ministerit oikein odottavat, milloin on oman ministeriönsä EU-neuvoston kokous.

... joista voisi kirjoittaa vaikka paksun romaanin.

Kaikki ei ole raportissani. Teksiä löytyy sähköisestä arkistosta monin verroin enemmän.
Raporttini on tehty Veropörssiä varten (Uusimaa) ja palstatila on rajoitettu.

Itse suhtaudun EU-jäsenyyden kannattajiin samalla halveksunnalla kuin 70-luvun Neuvostoliittoa nuoleskelleisiin taistolaisiin.

jammiksen teksti omakseni muokaten:
Itse suhtaudun EU-jäsenyyspetoksen tehneeseen Suomen EU-eliittiin samalla halveksunnalla kuin 70-luvun Neuvostoliittoa nuoleskelleisiin taistolaisiin.

Viimeksi muokattu: 29.11.07 - klo:09:11 kirjoittanut Jorma Jaakkola

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: 141- ym.- Raportin päivitys
Yksityisviestiä pukkaa Jormalle.

EDIT: Asiat tulivat selviksi puolin ja toisin.

Viimeksi muokattu: 29.11.07 - klo:09:41 kirjoittanut Luomujussi

Jorma Jaakkola

Korkeaoja Satakunnan Kansassa
"Tukien laskeminen on ollut tiedossa"

Entisen maatalousministerin mukaan  uusi 141-tukipaketti jää osin ”oraitten päälle".

EVELIINA TALVITIE
PORI
Maatalousministerinä Jäätteenmäen ja Vanhasen hallituksissa vuosina 2003-2007 toimineen Juha Korkeaojan (kesk.) mukaan uuden 141-tukiratkaisun merkitys on Suomelle suuri ja tuki luonteeltaan poikkeuksellinen.
- Alusta asti on ollut selvää, että tuki on kohdistunut siipikarjan ja sikojen kohdalla sektoriin, jota ei missään muussa Euroopan maassa tueta.

Korkeaoja palauttaa, mieliin Lipposen hallituksen maa- ja metsätalousministeri Kalevi Hemilän 1990-luvun puolivälissä antamat lausunnot. Hemilä korosti jo tuolloin, että tukien loppumiseen on varauduttava.
- Tämä ei siis ole mikään uusi asia.

Investointilaskelmia on ollut tapana tehdä sillä mielellä, että tuet laskevat.

Korkeaojan mukaan uusi 141-tukisopimus on. rakenteeltaan samanlainen kuin edellinenkin ja Suomen kannalta "kohtuullisen hyvä". Hän peilaa tulosta edelliseen kauteen.

Jorma Jaakkola

Lalli haastaa hallituksen
Lalli haastaa keskustavetoisen hallituksen...

http://www.promerit.net/forum/index.php?topic=680.new#new

Jorma Jaakkola


Satakunnan Kansa 30.11.2007:

"Tukien laskeminen on ollut tiedossa"

Korkeaoja palauttaa, mieliin Lipposen hallituksen maa- ja metsätalousministeri Kalevi Hemilän 1990-luvun puolivälissä antamat lausunnot. Hemilä korosti jo tuolloin, että tukien loppumiseen on varauduttava.
- Tämä ei siis ole mikään uusi asia.



SataSeudun pääkirjoitus 24.3.2004:
http://www.sataseutu.com/paa/paa_243_2004.html

>>Hyvä esimerkki Suomi-ilmiöstä on muuten Suomen ja EU:n väliset maataloustukineuvottelut. Syy on aina vieritetty pahan EU:n syyksi tai syytelty edellistä hallitusta siitä, että maanviljelijöiden tukia ollaan alentamassa. Tätä kirjoittaessa osui käteen lehtileike Ilta-Sanomista 5.8.1998, jolloin edellisen kerran väännettiin kättä Suomen kansallisista maataloustuista. Silloinen maa- ja metsätalousministeri Kalevi Hemilä vastasi MTK:lle ”Härmälä itse sopi kansallisen tuen alennuksen”. Eli suomeksi sanottuna MTK:n nykyinen puheenjohtaja Esa Härmälä oli itse sopimassa ennen EU:hun liittymistä siitä, että Suomen kansalliset tuet ovat alenevia siirtymäkauden tukia. Nyt MTK-puheenjohtaja moittii taas toisia, vaikka itse on sopan aiheuttaja.

Sanatarkasti Hemilä sanoi ”Hallituksen ministerit yksitellen viimeksi Halikossa haukkunut Härmälä ei kertonut taustoja. Hän itse oli virkamiehenä Suomen EU:n jäsenneuvotteluissa sopimassa siirtymäkauden kansallisen maataloustuen alenemisesta” Tässä on kyse juuri edellä kuvatusta Suomi-ilmiöstä parhaimmillaan. <<

Viimeksi muokattu: 30.11.07 - klo:15:54 kirjoittanut Jorma Jaakkola

Jorma Jaakkola

Raportti painettuna tekstinä

Päivitin perjantaina n. 30-sivuisen raporttini Almamedian uutisella Satakunnan Kansassa.

Eduskunta joutuu EU-liittymislakiesitykseen liittyvän Ulkoasianvaliokunnan mietinnön (16.10.1994) sitaatilla kyseenalaiseen valoon, jopa naurunlaiseksi.

Lähetän raportin liitetiedostona sähköpostitse kaikille sitä haluaville.

Sama raportti tulee lähiaikoina myös painettuna tekstinä Uudenmaan Veropörssin sivuille 77-125.

Terveisin
Jorma Jaakkola, Kokemäki
jorma.jaakkola(a)suomi24.fi


Tämä ei ole mainos, vaan ilmoitan lukijoille tiedoksi, että raporttini on nyt painettunakin tekstinä em. sivuilla ko. lehdessä.

Terveisin
Jorma