Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tämän ajan kärsimysnäytelmä  (Luettu 2006 kertaa)

mymmy

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 759
Tämän ajan kärsimysnäytelmä
Ensimmäisenä pääsiäispäivänä päätin lähteä pyöräajelulle,koska meidän juhlamme oli pitkäperjantaina ja toinen juhla ajoittuu vasta tämän päivän kiitosjuhlaan.  En kerinnyt pyöräillä kauaskaan,kun vastaan tuli mummo ,joka oli kerran talvella pyöränvartijana minulle kaupan edessä kun unohdin lukon kotiin ja pähkäilin,miten uskallan jättää pyörän ilman lukitusta.Niin siihen tuli mummo,joka sanoi,että minä voin vartioida sitä sen aikaa,koska olen niin joutilas,että joudan vaikka aidanseipääksi.
 Pysäytin siis eilen hänet ja pyysin häntä päiväkahville,kun halusin kiittää siitä talvellisesta tapauksesta.
Mummo tupisi hiljaa:minähän lähden mielelläni,kun olen aivan yksin.
Kahviteltuamme oikein karjalan piirakoilla herkutellen , aloin kysellä,miksi hän oli yksinäinen.
"Mies kuoli 10v sitten ja senjälkeen olen ollut yksin.Kävin aluksi ulkoiluttamassa vanhuksia,mutta sitten he kuolivat ,yksi toisensa jälkeen eikä minua enää kelpuutettu siihen hommaan ,koska olin liian vanha."
Aloin kysellä hänen elämästään,missä hän oli syntynyt ja mitä tehnyt.  "Isä kuoli,kun olin vähän toisella kymmenellä,sitten kuoli äiti kun olin neljäntoista.Hoidin häntä kotona kuolemaansa asti ja hänen viimeiset sanansa olivat: Hoida sinä Senja(nimi keksitty)nämä sinua nuoremmat,älä anna kenenkään viedä heitä kotoaan. Ja niin minä lupasin ja hyvin hoidinki.No millä te elitte,minä kysyin.  "minulla oli neljä lehmää ja kanoja,hoidin nekin yksin :o
Tässä kohti aloin hävetä nykyistä yhteiskuntaa,kun muistin ne monet tuntemani nuoret naiset,jotka eivät olleet hommanneet edes ammattia,vaan tekivät muutaman muksun ja( monet vielä eri miehille),
ja elävät huolettomina kunnellen musaa  ja shoppaillen ja sometellen,yhteiskunnan hellän huolen varassa.   Kun sitten kyselin mummon ikää,hän sanoi epävarmasti:luulen,että olen kohta 80v. Ajan kuluessa aloin huomata,että mummo alkoi olla pahasti dementoitunut,nykyasiat ei olleet oikein muistissa.Hän hätäili jatkuvasti ,onko pyörä turvassa ja missä kassi on. Lupasin saattaa hänet kotiin.
Hän muisti vielä osoitteensa,joten tiesin missäpäin katu oli.Mummo itse meinas lähteä ihan toiseen suuntaan. Vakuutin hänelle,että suunta oli väärä ja että minä tiedän kadun.Mummo ajeli perässä ja kohta poikkikatu tulikin vastaan ja käännyimme hänen kotiinsa.Sievä rivitalohuoneisto ihan metsän reunassa odotti. Kuulin,että hänellä asui juoppo poika vanhainkodin asunnossa ja haki mummolta säännöllisesti rahaa,kun oma työttömyyskorvaus ei riittänyt >:( Lapsenlapsia ei ollut,joten mummolla ei todellakaan ollut ketään lähiomaista,joka katsoisi perään .
Sanoin lähteväni pyörälenkille ja toivotin hyvää jatkoa,mutta mummo ei halunnut jäädä tyhjään kotiinsa,vaan sanoi tulevansa mukaan.Ajelimme tovin aikaa ja juttelimme,mummo ajoi perässäni.
Yht´äkkiä huomasin puhuvani yksin ja kun katsoin taakseni,mummo oli hävinnyt :o Säikähdin ja lähdin ajamaan takaisin,löysin hänet sitten kotinsa pihasta.Katsoin,että löysi avaimen ja pääsi sisälle.
Huolestuin todella tällaisten yksinäisten vanhusten kohtalosta. Kävikö hänellä edes hoitajaa kotona.?
Ajattelin omaa kohtaloani,joka saattaa olla edessä jo muutaman vuoden päästä.
Hyvä Jumala,rukoilin mielessäni.Jos minulla menee muisti niin ohjaa minun polkupyöräni tuonne  jokeen,syvimpään virta kohtaan,että varmasti hukun. En halua elää muistamattomana toisten ihmisten haittana. :'(

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Tämän ajan kärsimysnäytelmä
Tuttu tauti, noin puolen vuoden kuluttua dementtia etenee niin, että viedään vanhainkotiin  :(
Meiläkin mummo eksyi lopulta olohuonesta saunaan, niin että ei osannut enää takaisin, ennen kuin vietiin hoitoon  :(
Viekää ajoissa ne hoitoon, ei pidä tuntea liikaa syyllisyyttä, ne vaatii lopulta 24 tunnin seurannan, muuten ovat milloin missäkin  ;)
Ei siihen kenenkään aika riitä  :o
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

navettapiika

  • Vieras
Vs: Tämän ajan kärsimysnäytelmä
Onhan se paha tuo dementtiakin, mutta kyllä niistä aivoista pitäisi pitää huolta ajoissa. Eli niille työtä..en nyt ihan Veetiä tarkoita tällä, mutta kuitenkin aivotyöskentelyä ja vuorovaikutusta.. ::)

Köntys

  • Vieras
Vs: Tämän ajan kärsimysnäytelmä

Oikein Köntyskin herkistyi Mymmyn kokemuksesta  :-X

navettapiika

  • Vieras
Vs: Tämän ajan kärsimysnäytelmä

Oikein Köntyskin herkistyi Mymmyn kokemuksesta  :-X
Voiko noin iso mies herkistyä.. ???

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66094
Vs: Tämän ajan kärsimysnäytelmä
herkistettyä todellisuutta!   kyllä!   ja noita vanhuksia löytyy vaikka kuinka paljon.  on siinä hyvä yhteiskunta hoitamaan elättäjänsä.   jotka aikanaan tehneet tämän maan.      en ymmärrä miksi noita mauja pitää hyysätä eri tavalla kuin näitä vanhuksia.    monet eivät ihan aikuisten oikeesti edes tiedä vaatia jotain hoitoa tahi palveluja.                  ja silti yritetään lopettaa vanhusten laitoshoidot!!!!!!   miksi vanhojen mummojen pitää muka kuolla mökkiinsä, nälkään, huonoon huolenpitoon???? risikolle taitaisin antaa turpaan jos oikeasti vastaan tulisi.   rahaa valtiolla kyllä on hoitaa asiat kunnolla!!!

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Tämän ajan kärsimysnäytelmä
Onhan se paha tuo dementtiakin, mutta kyllä niistä aivoista pitäisi pitää huolta ajoissa. Eli niille työtä..en nyt ihan Veetiä tarkoita tällä, mutta kuitenkin aivotyöskentelyä ja vuorovaikutusta.. ::)
Kestäisikö pää ja elimistö pidempään, jos alkoholia käytettäisiin maltillisemmin?
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Tämän ajan kärsimysnäytelmä
Onhan se paha tuo dementtiakin, mutta kyllä niistä aivoista pitäisi pitää huolta ajoissa. Eli niille työtä..en nyt ihan Veetiä tarkoita tällä, mutta kuitenkin aivotyöskentelyä ja vuorovaikutusta.. ::)
Kestäisikö pää ja elimistö pidempään, jos alkoholia käytettäisiin maltillisemmin?
Entäs jos enemmän viinaa, eli aivot säilöttäisiin puhtaaseen alkoholiin?? Eihän ne sitten märkäne eikä iske home.. ;D

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66094
Vs: Tämän ajan kärsimysnäytelmä
ja joillain jopa verisuonet puhtaampia kun on liukkaamat ainet mukana.   liuotin ohentaa verta, sopii pienemmänkin padon ohi..

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: Tämän ajan kärsimysnäytelmä
>Viekää ajoissa ne hoitoon, ei pidä tuntea

Et taida olla aivan jyvällä nykyisestä ja eteenkään tulevasta vanhustenhoidosta.

MLK

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 582
  • Agronjetin ryhityskehmä
Vs: Tämän ajan kärsimysnäytelmä
Aikasemminkin oli vaikeeta saada hoitopaikkaa vaikka tarvetta olis ollut,nyt taitaa olla vielä vaikeempaa.Aika hätäsesti kotiutetaan sairaalastakin.Meitin muori oli viimekeväänä viikon sairaalassa,kotiutuessa sain so*****a ateriapalvelusta ja kotihoitajan saunottamisesta.Oli ominpäin lopettanut molemmat reilun kuukauden päästä eikä kukaan omaisista saanut mitään tietoa.Se oikeus päättää asioistaan on joskus rasite,kun kunto on huono mut ällipää kova.
"Jos seipään molemmissa päissä on pässinpää,kumman osa on onnekkaampi?"
  Bisquit

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Tämän ajan kärsimysnäytelmä
>Viekää ajoissa ne hoitoon, ei pidä tuntea

Et taida olla aivan jyvällä nykyisestä ja eteenkään tulevasta vanhustenhoidosta.
Käykö niinkuin jossain, missä ihmisiä on liikaa, kuten Intiassa. Siellähän vanhus hylätään kuolemaan, kun hänestä tulee taakka ja lopulta ruumis viskataan jokeen.
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Tämän ajan kärsimysnäytelmä
>Viekää ajoissa ne hoitoon, ei pidä tuntea

Et taida olla aivan jyvällä nykyisestä ja eteenkään tulevasta vanhustenhoidosta.
Käykö niinkuin jossain, missä ihmisiä on liikaa, kuten Intiassa. Siellähän vanhus hylätään kuolemaan, kun hänestä tulee taakka ja lopulta ruumis viskataan jokeen.
Ei nyt aina, älähän yleistä.. kattelin yhden dokumentin jostain intialaisesta hihhulista, jonka annettiin kuolla nälkään ja janoon, väki palvoi ja ihaili vieressä,kun se vanhus vaikeroi ja houri.. oli muuten aika kurjaa sitä kitumista kattoa.. Mutta sillä pääsi suoraan nirvanaan, mutta aika kurjaa jos sen tuskan jälkeen sitä nirvanaa ei olekkaan. :'(

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Tämän ajan kärsimysnäytelmä
Etelä-euroopan maissa vanha koirakin  tapetaan kiduttamalla ollut heidän tapa jo vuosisatoja.
Kolme suurta puoluetta ovat kaikki nämä meidän järjestelmät kehittäneet heitä kiittäminen näistä surullisista tarinoista.
Rahat on jaettu pitkin eurooppaa ja rikollisia aineksia otetaan tänne elätettäväksi näin Isänmaamme tuhotaan.
Tiestö rappeutuu kovaa vauhtia kuin venäjällä 90 luvulla,heille naureskeltiin ,mutta nyt meitä odottaa sama rappio,kyvyttömien päättäjiemme ansiosta. :o :o
Kuka kääntäisi Suomen suunnan ,Soinista ei siihen ole.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66094
Vs: Tämän ajan kärsimysnäytelmä
sas se!   ja lakais olla jo kovakin kiire tehä tuo reivaus, muutenkii tuloo älyttömän kalliiks mutta sitten vielä kalliimmaksi.                     meillä mitään hyvinvointiyhteiskuntaa!