Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe moto  (Luettu 16090 kertaa)

josef

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
Vs: moto
Joko tästä löytyy kokemusta etenkin rakennussarjasta? http://www.sykeharvesteri.fi/tee-se-itse/

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4395
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: moto
Mä en taas näe mitään järkeä lähteä harventamaan omatoimiseti kun siihen on saatavana kaikenlaisia urakoitsijoita pilvin pimein. Kuitenkin tehokas tuulenkaatojen selvittely hyvin siirtyvällä kalustolla on mahdollisuus. Ne kun tarttee tehdä niin omissa mettissä ja voi olla että sitä touhua olisi muidenkin mettissä. En tiedä uushankintahinnoista mutta joku käytetty keslan rimpula oli agrin pihalla 7 tonniin. Sellaisen kun saisi huomattavasti järeämpänä niin joku 15 tonniakin voisi investoida ja se toisi hommia koko talvelle. Eli eka tekisi puut ja sitten ajelisi ne tien varteen.

Taitaa olla erilaiset nää systeemit erilaisia eri paikkakunnilla... mitä minä olen metsiä kolunnut niin kyllä tuulenkaadot ovat olleet hyvin vähäisiä, usein muutamia kymmeniä runkoja ehken talvessa keskimäärin. Sen sijaan toukan pystyyn tappamia on riittänyt. Ja tekemättömiä harvennuksia ja varsinkin raivauksia :-( Omassa pusikossanikin olisi tehtävää.

Joskus joku muualla asuva metsänomistaja on kysynyt kaatuneita tekemään, mutta ne ovat melkein tuntitöitä ja pikkujuttuja.
Täällä ei tuulenkaadoista kyllä businesta pystyyn saisi. Ellei sitten halua pyöriä 100 km säteellä, ehkä. Jotain uusien aukkojen reunoja välillä kaatuu, mutta ei niiden puumäärä ole tilakohtaisesti mitenkään maininnan arvoinen kuitenkaan.

Keski-Suomessa on tainnut olla näitä oikein naisen nimellä ristittyjä puhureita, jotka kaatavat sitten satoja hehtaareja. Täällä Lahden nurkilla ei sellaisia ole tainnut vähään aikaan olla.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: moto
Kyllä tuulenkaadot ovat joko moottorisaha tai motohommaa. Metsäjussi ne syyt jo sanoikin. Harvennukseen tuo on minun mielestäni tarkoitettu.

Ihan hyvin videolla kyllä työ sujui. Mutta konekaan ei ole ihan isäntälinjan hupilelukalustoa hinnan perusteella. Pikaisesti hakien saman valmistajan pienin maksaa uutena Puolassa noin 27000 euroa, joten tuskin täällä kovin paljoa vähempää. SAS:n likittämällä videolla oleva kone löytyy mm. Ruotsista käytettynä, vuosimalli 2008. Ymmärtääksei myydään pakettina Valmet 6850 kanssa, vuosimalli 2000 ja ajettu 7900 tuntia. Hintapyyntö noin 71000 € ilman momseja tai alveja.

http://www.mascus.fi/metsakoneet/kaytetyt-karsintakoneet/other-hypro-300/idcni9gh.html

http://www.mascus.fi/metsakoneet/kaytetyt-harvesterit/other-hypro-755/jhla7cif.html

Käytettyjä, oikeiden motojen, kohtuu hyviä (kait...) hakkuupäitä saa nettikoneen perusteella alkaen noin 5000 €. Mutta ne taitavat painaa yhtä paljon kuin joku isäntälinjan Keslan rimpula tms. jaksaa nostaa. Ja sitten pitäisi vielä sitä karsittavaa ja katkottavaa puutakin saada siirrettyä tai edes hieman hallittua..  :P

Joten siitä sitten vaan tinkimään jos meinaa saada yhtä hyvin toimivan paketin vielä kärryjen kanssa noin 15000 €. Rimpuloita ja romuja kyllä voi saada. Tai voisi pistää ajatuksen kokonaan uusiksi...

T170

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 604
Vs: moto

Keski-Suomessa on tainnut olla näitä oikein naisen nimellä ristittyjä puhureita, jotka kaatavat sitten satoja hehtaareja. Täällä Lahden nurkilla ei sellaisia ole tainnut vähään aikaan olla.

Ei nyt rajoittunut Keski-Suomeen. Ja hehtaareitakin enemmän kuin satoja.

Finanssialan keskusliitto arvioi Astan kokonaisvahingoiksi yli 20 miljoonaa euroa. Loppuvuodesta saadun metsäntutkimuslaitoksen arvion mukaan kesän myrskyjen vahingot olivat 8,1 miljoonaa kuutiometriä - eli huomattavasti elokuussa esitettyjä arvioita suuremmat (tähän lukuun sisältyy Asta-, Veera-, Lahja- ja Sylvi-myrskyjen tuhot)
uliza Tambovskaja, 12
Gebäude C, Office 53
192007 Sankt - Petersburg
Russia

Major

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 32
Vs: moto

Omasta mielestäni jotakin 15- 20 tonnin ostohintaista konetta ei kannata suoraan metsään työmaalle viedä särkymään. Tuurilla tosiaan voi kestääkin  mutta ennemmin lottoaisin jos onneen luotan. Lotossa on mahdollisuus pienemmällä panoksella voittaa enemmän kuin vanhan koneen kanssa. Tietysti jos on tuntenut koneen, koneen käytön  ja tehdyt huollot ja remontit uudesta asti, on eri asia ennakoida kestävyyttä.

Vanhastakin saa kyllä tosi hyvän ja kestävän mutta parempi on käydä kone kunnolla läpi jossain  metsämaastoa paremmassa paikassa ja uusia ja kunnostaa heikkoja paikkoja. Tietysti työtä on paljon mutta ei hyvää hakkuukonetta oikein millään konstilla ihan pienellä panostuksella saa. Vaatii paljon asiaan perehtymistä ja aikaa tehdä ja etsiä/ tehdä osia, jne.     

Omaan käyttöön kun ostin konetta ( oli n. 11000 h ajettu, seissyt paljon, jne. ), muistan kun edellinen omistaja kysyi että minne palstalle meinaat nyt tämän tästä viedä. Sanoin että ei taija tämä kone pariin vuoteen palstalle keretä. Olihan siinä oma hommansa kun kaikki (vaihteistoa ja moottoria  lukuunottamatta) tehtiin uusiksi tai kunnostettiin. Mutta nyt kun sillä puita kaatelee niin ei tuo operaatio kaduta, varsinkin kun ei tuo kuitenkaan omalla porukalla tehtynä loppujen lopuksi kovinkaan kalliiksi tullut. Polttoaineen kulutuskin on nyt paremman hydrauliikan takia aika pientä.

Vaikka eipä tuo koskaan kokonaan valmiiksi taida tullakaan, aina kun voi parantaa.
 

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: moto
En tiedä mutta itseäni häiritsee tuulenkaadot eikä niitä oikein tahdo kukaan tulla mielellään tekemään. Ei yhden vuoden kaatuneet haittaa mutta kun vuosia on monta niin sitten rupee pistämään silmään ruokottomat mettät. Itte en koe saavani mitään metsäkoneeseen viittaavaa 15 tonnilla mutta voisin kuvitella että melko järeän käytetty sykeharvesteri voisi irrota minkä voisi liittää siihen muuten olemassaolevaan kärryyhdistelmään.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4395
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: moto

Omasta mielestäni jotakin 15- 20 tonnin ostohintaista konetta ei kannata suoraan metsään työmaalle viedä särkymään. Tuurilla tosiaan voi kestääkin  mutta ennemmin lottoaisin jos onneen luotan. Lotossa on mahdollisuus pienemmällä panoksella voittaa enemmän kuin vanhan koneen kanssa. Tietysti jos on tuntenut koneen, koneen käytön  ja tehdyt huollot ja remontit uudesta asti, on eri asia ennakoida kestävyyttä.

Vanhastakin saa kyllä tosi hyvän ja kestävän mutta parempi on käydä kone kunnolla läpi jossain  metsämaastoa paremmassa paikassa ja uusia ja kunnostaa heikkoja paikkoja. Tietysti työtä on paljon mutta ei hyvää hakkuukonetta oikein millään konstilla ihan pienellä panostuksella saa. Vaatii paljon asiaan perehtymistä ja aikaa tehdä ja etsiä/ tehdä osia, jne.     

Omaan käyttöön kun ostin konetta ( oli n. 11000 h ajettu, seissyt paljon, jne. ), muistan kun edellinen omistaja kysyi että minne palstalle meinaat nyt tämän tästä viedä. Sanoin että ei taija tämä kone pariin vuoteen palstalle keretä. Olihan siinä oma hommansa kun kaikki (vaihteistoa ja moottoria  lukuunottamatta) tehtiin uusiksi tai kunnostettiin. Mutta nyt kun sillä puita kaatelee niin ei tuo operaatio kaduta, varsinkin kun ei tuo kuitenkaan omalla porukalla tehtynä loppujen lopuksi kovinkaan kalliiksi tullut. Polttoaineen kulutuskin on nyt paremman hydrauliikan takia aika pientä.

Vaikka eipä tuo koskaan kokonaan valmiiksi taida tullakaan, aina kun voi parantaa.
 

Aika lailla samoilla linjoilla. Työtä on kyllä julmetusti ja aikaa menee jos koneen oikeasti käy läpi, sillä työmäärällä ja ajalla tekee jo aika monta tuulenkaatoa moottorisahalla.
Voi olla että parasta tiliä tekisikin perustamalla metsäkonekorjaamon...
Halvan koneen hinnankin saa tuplattua jos vikaa enemmälti löytyy. Jo pelkästään työ- ja ajohydrauliikan laittaminen ei ole halpaa hubaa, ellei sitten korvaa loppuunajettuja osia puoliksi loppuunajetuilla. Jos uutta laittaa niin euroja menee. Riittävän vanha ja yksinkertainen kone ilman CAN-väyliä ja kaiken tietokoneohjausta saattaa olla halvempi laittaa - jos taas osia vaan saa. Vieläkös niitä wanhoja Kockumeita on olemassa....   :-)))

Väsymistyyppisiä vikoja on vaikea ennakoida - kunnes telissä napsahtaa.

Mutta eihän siinä mitään , jos töitä on enemmänkin tiedossa, aikaa löytyy ja hommasta tykkää, niin ei se hassumpaa terapiaa ole. Tekemisen meininki ja työn jäljen näkee  :-)

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: moto
Serkkupojat ostivat 50 k€ Beaverin, ja sillä ovat ymmärtääkseni hakanneet suht perushuolloilla muutaman talven ajan vähintään toistatuhatta mottia talvessaan. Toki tuossa on kyseessä jo kalliimman hintaluokan kone ja huonolla tuurilla olis varmaan isompaakin remonttiakin ollut edessä, mut tuo homma on toiminut suunnitellusti. Tämä noin niinkuin yhtenä esimerkkinä metsäkoneinvestoinnista. Ja tuonkin koneen hintaa selittää se, että siinä on telat ja kaikki muutkin varusteet mitä noihin nyt kuuluu. Niistäkin kertyy useampi tonni, jos erikseen joutuu haalimaan.

Ja asiallisesti pidettynä tuollaisen koneen hinta ei todennäköisesti romahda, vaikka sen muutaman vuoden päästä möisikin eteenpäin. Pihankoristeeksi kun nuo tuppaavat olemaan hieman liian hintavia.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Major

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 32
Vs: moto
Serkkupojat ostivat 50 k€ Beaverin, ja sillä ovat ymmärtääkseni hakanneet suht perushuolloilla muutaman talven ajan vähintään toistatuhatta mottia talvessaan. Toki tuossa on kyseessä jo kalliimman hintaluokan kone ja huonolla tuurilla olis varmaan isompaakin remonttiakin ollut edessä, mut tuo homma on toiminut suunnitellusti. Tämä noin niinkuin yhtenä esimerkkinä metsäkoneinvestoinnista. Ja tuonkin koneen hintaa selittää se, että siinä on telat ja kaikki muutkin varusteet mitä noihin nyt kuuluu. Niistäkin kertyy useampi tonni, jos erikseen joutuu haalimaan.

Ja asiallisesti pidettynä tuollaisen koneen hinta ei todennäköisesti romahda, vaikka sen muutaman vuoden päästä möisikin eteenpäin. Pihankoristeeksi kun nuo tuppaavat olemaan hieman liian hintavia.

Siinä onkin sitten kyseessä hyvä kone josta on pidetty hyvää huolta. Ei tuo motoksi kuitenkaan kallis oo jos 50 tonnilla saatu. 10 kertaa halvempi kuin uusi  :) Ja varmasti arvonsa säilyttää kun hyvässä kunnossa koneen pitää.  Tosi iso merkitys on tuolla miten konetta käytetään ja huolletaan. Yhteen omaan projektiin laitoin työpumput Ponsse HS 10 koneesta jolla oli ajettu jotain 15000 tuntia. Tuttu omistaja ja pitää koneitaan kuin kukkia kämmenellä, nuokin pumput vaihtoi keväthuollossa uusiin kun sanoi tunteja olevan paljon, mitään vikoja ei vielä yhtään.

Vanhat pumput purin ja sisuskalut olivat hyväkuntoisia vieläkin. Ainoastaan venttiililevyissä oli muutama pieni naarmu ja kavitointijälki jotka hiottiin pois. Laakerit ja kaikki tiivisteet uusittiin varmuuden vuoksi. Noillakin pumpuilla olisi vielä ajanut pitkään mutta parempi kuitenkin kunnostaa kuin odottaa että hajoaa täysin. No, nyt on nuokin taas uudenveroiset pumput, eikä maksanut paljoa. 


erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: moto
Huomaa kun maajussi lähtee mettäkoneostoksille niin sen pitää aina olla pirun vähän ajettu. Mua pistää ensimmäisenä silmään jos koneella ikää ja vähän tunteja... Jossain mättää jos koneeseen ei oo tunteja kertyny.

Työstä kun koneen ostaa eikä sellasen mikä makaa sen 11 kuukautta navetan nurkalla niin ei kauheesti mee mettään.
Mitä enemmän kone seisoo sen enemmän se yleensä sitten *****ilee.

Ja mitä tuolta aikasemmin tuli CAN väylä koneet esiin niin ennemmin väylällä oleva kone kuin ilman. Sitä voi sitten ihan itse miettiä että haluatko helvetinmoisen nipun vanhoja haperoita johtimia vaiko muutaman moduulin ja neljällä johtimella olevan kaapelin....

Kevyen mettäkärryn päälle on muuten aivan turha haaveilla järeetä sykevehjetta kun se parin tonnin painonen kärry lähtee puun mukaan eikä toisinpäin  ;D

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4395
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: moto
Huomaa kun maajussi lähtee mettäkoneostoksille niin sen pitää aina olla pirun vähän ajettu. Mua pistää ensimmäisenä silmään jos koneella ikää ja vähän tunteja... Jossain mättää jos koneeseen ei oo tunteja kertyny.

Työstä kun koneen ostaa eikä sellasen mikä makaa sen 11 kuukautta navetan nurkalla niin ei kauheesti mee mettään.
Mitä enemmän kone seisoo sen enemmän se yleensä sitten *****ilee.

Ja mitä tuolta aikasemmin tuli CAN väylä koneet esiin niin ennemmin väylällä oleva kone kuin ilman. Sitä voi sitten ihan itse miettiä että haluatko helvetinmoisen nipun vanhoja haperoita johtimia vaiko muutaman moduulin ja neljällä johtimella olevan kaapelin....

Kevyen mettäkärryn päälle on muuten aivan turha haaveilla järeetä sykevehjetta kun se parin tonnin painonen kärry lähtee puun mukaan eikä toisinpäin  ;D

Kyllä se saa olla vähän ajettu, mutta pitää vaan määritellä mikä on vähän. 10 000 kieppeillä voi ehkä varovasti sanoa että 'ei vielä paljon'. Mutta on niitä 30 000 ajettujakin, ja se on kyllä sitten jo lähellä loppua. Tai ainakin täydellistä peruskunnostusta.

Seisomiseenkin voi olla ihan hyväksyttävä syy. Monella urakoitsijalla on tuollainen 'varakone' jolla ei kauhea aktiivisesti enää rahaa tehdä. Tunteja siinä saattaa kyllä olla jo enemmän kuin 'vähän' ja luotettavuudessa pientä sanomista. Eikä siinä välttämättä ole uusimpia yhtiöiden vaatimia tietojärjestelmiä jne joka jo sinällään rajoittaa työtä. Se on totta että seisominen ei välttämättä konetta mitenkään paranna. Harvoin vaan tuollainen maajussi-hintaluokan kone on enää täysissä työvuoroissa urakoitsijan ykköskoneena... ainakaan minä en ole nähnyt. Kyllä ne melkein alle 5 vuotta vanhoja ovat jotka eivät yhtään seisomaan jouda.

Noista väylistä, mittalaitteen ja hakkupään välillä se on oikein hyvä juttu, mutta muuten en kyllä haluaisi konetta jossa kaikki moottorinohjauksesta sisävaloon on jonkin TMC:n takana. Mieluummin vanhassa koneessa ei yhtään väylää eikä johtoa niihin, sammutussolenoidia lukuunottamatta :-). Uudempia ei tietysti muunlaisia kuin väyläohjattuja olekaan . Niissähän kaikki liittyy bittien välityksellä toisiinsa.

Minkähänlaisia ovat nämä valmistajien 'tehdaskunnostetut' koneet? Onko kunnostuksen hinta suhteessa hyötyyn? Varmasti itse turaamalla saa halvemmalla, mutta..

Ei ole kovin kauaa kun yksi urakoitsija kertoili että koneen väyläsolmujen uusimisiin on mennyt vähän turhan paljon rahaa, ei ollut selvinnyt miksi niitä hajoaa.

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: moto
Huomaa kun maajussi lähtee mettäkoneostoksille niin sen pitää aina olla pirun vähän ajettu. Mua pistää ensimmäisenä silmään jos koneella ikää ja vähän tunteja... Jossain mättää jos koneeseen ei oo tunteja kertyny.

Työstä kun koneen ostaa eikä sellasen mikä makaa sen 11 kuukautta navetan nurkalla niin ei kauheesti mee mettään.
Mitä enemmän kone seisoo sen enemmän se yleensä sitten *****ilee.

Ja mitä tuolta aikasemmin tuli CAN väylä koneet esiin niin ennemmin väylällä oleva kone kuin ilman. Sitä voi sitten ihan itse miettiä että haluatko helvetinmoisen nipun vanhoja haperoita johtimia vaiko muutaman moduulin ja neljällä johtimella olevan kaapelin....

Kevyen mettäkärryn päälle on muuten aivan turha haaveilla järeetä sykevehjetta kun se parin tonnin painonen kärry lähtee puun mukaan eikä toisinpäin  ;D

Kyllä se saa olla vähän ajettu, mutta pitää vaan määritellä mikä on vähän. 10 000 kieppeillä voi ehkä varovasti sanoa että 'ei vielä paljon'. Mutta on niitä 30 000 ajettujakin, ja se on kyllä sitten jo lähellä loppua. Tai ainakin täydellistä peruskunnostusta.

Seisomiseenkin voi olla ihan hyväksyttävä syy. Monella urakoitsijalla on tuollainen 'varakone' jolla ei kauhea aktiivisesti enää rahaa tehdä. Tunteja siinä saattaa kyllä olla jo enemmän kuin 'vähän' ja luotettavuudessa pientä sanomista. Eikä siinä välttämättä ole uusimpia yhtiöiden vaatimia tietojärjestelmiä jne joka jo sinällään rajoittaa työtä. Se on totta että seisominen ei välttämättä konetta mitenkään paranna. Harvoin vaan tuollainen maajussi-hintaluokan kone on enää täysissä työvuoroissa urakoitsijan ykköskoneena... ainakaan minä en ole nähnyt. Kyllä ne melkein alle 5 vuotta vanhoja ovat jotka eivät yhtään seisomaan jouda.

Noista väylistä, mittalaitteen ja hakkupään välillä se on oikein hyvä juttu, mutta muuten en kyllä haluaisi konetta jossa kaikki moottorinohjauksesta sisävaloon on jonkin TMC:n takana. Mieluummin vanhassa koneessa ei yhtään väylää eikä johtoa niihin, sammutussolenoidia lukuunottamatta :-). Uudempia ei tietysti muunlaisia kuin väyläohjattuja olekaan . Niissähän kaikki liittyy bittien välityksellä toisiinsa.

Minkähänlaisia ovat nämä valmistajien 'tehdaskunnostetut' koneet? Onko kunnostuksen hinta suhteessa hyötyyn? Varmasti itse turaamalla saa halvemmalla, mutta..

Ei ole kovin kauaa kun yksi urakoitsija kertoili että koneen väyläsolmujen uusimisiin on mennyt vähän turhan paljon rahaa, ei ollut selvinnyt miksi niitä hajoaa.

Vähän kun remppahistoriaa kyselee niin sekin kertoo koneen työkunnosta paljon. Yleensä näissä enempi parempi kun kalleimmat rempat on tehty niin koneella ajaa huolettomia tunteja paljon. Hakkuupäätä yleensä enemmän rassataan mitä peruskonetta. Vanhaa aukkokonetta ei kannata isoilla tunneilla alkaa ostamaan kun se on oikeesti jokapaikasta revitty pehmiäks.
kyl suomessa on 40 tuhatta tuntia ajettuja myllyjä ja ylikin vielä täydessä työssä ja osalla ajetaan vielä kahta vuoroakin.

Yhteenvetona kun vanhaa konetta kattelee niin tunteja ei niin kauheesti kannata kattella vaan koneen yleistä työkuntoa ja mitä kaikkea osaa siihen on vaihdettu!

Major

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 32
Vs: moto

Yhteenvetona kun vanhaa konetta kattelee niin tunteja ei niin kauheesti kannata kattella vaan koneen yleistä työkuntoa ja mitä kaikkea osaa siihen on vaihdettu!

Juuri näin, koneen kunto ja remonttihistoria on tärkeintä.  Mittariin vaan teipinpala tuntien päälle niin ei häiritse jos kone muuten iskussa  ;)

Oma aihio oli aika vähillä tunneilla lähinnä senkin takia että koneeseen oli vaihdettu jälkeenpäin uudempi koura joka ei vanhan hydrauliikan kanssa toiminut kunnolla mitenkään. Öljyt lämpesivät päivittäin, tehohukka hirveä. Lisäksi sähköjärjestelmä alkoi olla heikossa hapessa, eikä koneella loppuajasta päässyt kunnolla edes liikkeelle. Tilalle tuli uusi kone ja seisontaanhan tuo lopulta joutui, mutta toisaalta pysyi muuten mekaanisesti hyvänä sitten.

Remonttihan oli tietysti sitten aika radikaalia, roskapönttö viereen, kaikki letkut ja hydrauliikkaosat letkuineen pönttöön, samoin kaikki sähköjohdot ja komponentit. Uudet nykyaikaiset tavarat tilalle ja mehtään.

Nuo CAN- väyläiset koneet sikäli huonoja että moduulit ja ohjainboxit ovat monesti tosi kalliita ja ei saa kuin varaosatiskiltä ja niiden hinta ei aina perustu tuotteen arvoon, vaan  joskus hinta voi olla kerrottu kengännumerolla, tai sitten saunanlauteilla keksitty ;).  Itsellä tuohon toi toki suurta helpotusta se että koneen ohjausjärjestelmä on oman virman tekeleitä. Toki paljon työtä tuommosen tekeminen vaatii ettei se silloinkaan ilmaiseksi tule mutta kuitenkin.

Ponssehan teki noita peruskunnostuksia, Barbohan on tällainen peruskunnostettu ja modernisoitu HS15. Kockumseja rakensi ( en tiedä rakentaako vielä) KR Maskiner. Tais olla jokin aika sitten myynnissäkin tuollainen Kr  853-6H, oli ihan jämerän näköinen peli Ponssen H7 kouralla. Omia kokemuksia noista ei ole, mutta eiköhän noilla pitkään päästelty kunnostuksen jälkeen. Tuntuis kyllä että edullisempi vaihtoehto kuin kokonaan uusi. Eiköhän noissa ollu vielä uuden takuut, ym.


metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4395
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: moto

Yhteenvetona kun vanhaa konetta kattelee niin tunteja ei niin kauheesti kannata kattella vaan koneen yleistä työkuntoa ja mitä kaikkea osaa siihen on vaihdettu!

Juuri näin, koneen kunto ja remonttihistoria on tärkeintä.  Mittariin vaan teipinpala tuntien päälle niin ei häiritse jos kone muuten iskussa  ;)

Oma aihio oli aika vähillä tunneilla lähinnä senkin takia että koneeseen oli vaihdettu jälkeenpäin uudempi koura joka ei vanhan hydrauliikan kanssa toiminut kunnolla mitenkään. Öljyt lämpesivät päivittäin, tehohukka hirveä. Lisäksi sähköjärjestelmä alkoi olla heikossa hapessa, eikä koneella loppuajasta päässyt kunnolla edes liikkeelle. Tilalle tuli uusi kone ja seisontaanhan tuo lopulta joutui, mutta toisaalta pysyi muuten mekaanisesti hyvänä sitten.

Remonttihan oli tietysti sitten aika radikaalia, roskapönttö viereen, kaikki letkut ja hydrauliikkaosat letkuineen pönttöön, samoin kaikki sähköjohdot ja komponentit. Uudet nykyaikaiset tavarat tilalle ja mehtään.

Nuo CAN- väyläiset koneet sikäli huonoja että moduulit ja ohjainboxit ovat monesti tosi kalliita ja ei saa kuin varaosatiskiltä ja niiden hinta ei aina perustu tuotteen arvoon, vaan  joskus hinta voi olla kerrottu kengännumerolla, tai sitten saunanlauteilla keksitty ;).  Itsellä tuohon toi toki suurta helpotusta se että koneen ohjausjärjestelmä on oman virman tekeleitä. Toki paljon työtä tuommosen tekeminen vaatii ettei se silloinkaan ilmaiseksi tule mutta kuitenkin.

Ponssehan teki noita peruskunnostuksia, Barbohan on tällainen peruskunnostettu ja modernisoitu HS15. Kockumseja rakensi ( en tiedä rakentaako vielä) KR Maskiner. Tais olla jokin aika sitten myynnissäkin tuollainen Kr  853-6H, oli ihan jämerän näköinen peli Ponssen H7 kouralla. Omia kokemuksia noista ei ole, mutta eiköhän noilla pitkään päästelty kunnostuksen jälkeen. Tuntuis kyllä että edullisempi vaihtoehto kuin kokonaan uusi. Eiköhän noissa ollu vielä uuden takuut, ym.

Eikö se ole vähän harvinainen tilanne että urakoitsija peruskunnostaa vanhan koneen hyvään malliin, ja laittaa sen sitten pian vaihtoon?
Ainakin ne edullisemman pään koneet mitä olen joskus kuolannut ovat jokainen kaivanneet montaakin isoa kohennusta vielä. Tietysti sellaiset jutut joita laitetaan useampi kerta koneen elinaikana saattavat olla vähän aikaa sitten laitettuja. Harva luopuu luotettavasta ja kunnossa olevasta koneesta. Näitä 100 000 m3 vuodessa puivia aukkoneita vaihdetaan kyllä tuoreempiin ehkä periaatteen vuoksikin, ennen kuin ongelmat alkavat. Isoilla firmoilla taitaa olla myös annettu max. ikä sopimuskoneille.

Suhteilla ja tutuilta toki voi löytää helmiä, mutta kyllä nuo virallisilla vaihtolistoilla olevat muutaman kymmenentuhannen juuron koneet ovat useimmiten aika tasaisen kypsiä :-/

Jotain harvinaisia merkkejä ja malleja saattaa saada kuntoon nähden edullisesti. Kuten esim eräs tietämäni Pika. Sellaisen kanssa voi vaan olla aika orpo olo jossain vaiheessa, niin osien kuin tiedonkin suhteen, olkoonkin että useimmat komponentit ovat kuitenkin yleisten valmistajien standardiosia. Mekaanisesta voimansiirrosta löytyy kuitenkin speciaaliosaa, samoin vaikka jonkin eksoottisen nosturin kääntölaitteessa on vaikeasti korvattavia komponentteja jne. Ja Pinomäen tapauksessa myös hydrauliikassa on Sakarin omia innovaatioita ja vain noihin koneisiin tehtyjä erikoisventtiilejä jne. Ja elektroniikan kanssa on ammattilainenkin hukassa dokumentaation puuttuessa ellei tosiaan sitten pura entisiä pois ja aloita alusta. Ihan halpaa hubaa ei sekään ole.

Pikan tarina päättyi vähän surullisesti, viimeisen saivat kokoon työllä ja tuskalla:

http://www.metsatrans.com/Lehdet/2012/nro3/pikapinox312.pdf

Mitä olen seuraillut niin noita vielä käyttökelpoisia koneita on useita motoketjuja pyörittävien firmojen apukoneina. Siinä on joku energiapää, ja saattaa seisoa viikon-kaksi rääseiköllä kun on parempia urakoita muualla. Sitten tulee kuski muutamaksi päiväksi, ja taas saattaa seisoa viikon pinon vieressä kunnes homma valmistuu.

JOS olisin itse konetta etsimässä niin ProSilvat olisivat kiinnostavia... vaan kun en ole.

Major

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 32
Vs: moto

Yhteenvetona kun vanhaa konetta kattelee niin tunteja ei niin kauheesti kannata kattella vaan koneen yleistä työkuntoa ja mitä kaikkea osaa siihen on vaihdettu!

Juuri näin, koneen kunto ja remonttihistoria on tärkeintä.  Mittariin vaan teipinpala tuntien päälle niin ei häiritse jos kone muuten iskussa  ;)

Oma aihio oli aika vähillä tunneilla lähinnä senkin takia että koneeseen oli vaihdettu jälkeenpäin uudempi koura joka ei vanhan hydrauliikan kanssa toiminut kunnolla mitenkään. Öljyt lämpesivät päivittäin, tehohukka hirveä. Lisäksi sähköjärjestelmä alkoi olla heikossa hapessa, eikä koneella loppuajasta päässyt kunnolla edes liikkeelle. Tilalle tuli uusi kone ja seisontaanhan tuo lopulta joutui, mutta toisaalta pysyi muuten mekaanisesti hyvänä sitten.

Remonttihan oli tietysti sitten aika radikaalia, roskapönttö viereen, kaikki letkut ja hydrauliikkaosat letkuineen pönttöön, samoin kaikki sähköjohdot ja komponentit. Uudet nykyaikaiset tavarat tilalle ja mehtään.

Nuo CAN- väyläiset koneet sikäli huonoja että moduulit ja ohjainboxit ovat monesti tosi kalliita ja ei saa kuin varaosatiskiltä ja niiden hinta ei aina perustu tuotteen arvoon, vaan  joskus hinta voi olla kerrottu kengännumerolla, tai sitten saunanlauteilla keksitty ;).  Itsellä tuohon toi toki suurta helpotusta se että koneen ohjausjärjestelmä on oman virman tekeleitä. Toki paljon työtä tuommosen tekeminen vaatii ettei se silloinkaan ilmaiseksi tule mutta kuitenkin.

Ponssehan teki noita peruskunnostuksia, Barbohan on tällainen peruskunnostettu ja modernisoitu HS15. Kockumseja rakensi ( en tiedä rakentaako vielä) KR Maskiner. Tais olla jokin aika sitten myynnissäkin tuollainen Kr  853-6H, oli ihan jämerän näköinen peli Ponssen H7 kouralla. Omia kokemuksia noista ei ole, mutta eiköhän noilla pitkään päästelty kunnostuksen jälkeen. Tuntuis kyllä että edullisempi vaihtoehto kuin kokonaan uusi. Eiköhän noissa ollu vielä uuden takuut, ym.

Eikö se ole vähän harvinainen tilanne että urakoitsija peruskunnostaa vanhan koneen hyvään malliin, ja laittaa sen sitten pian vaihtoon?
Ainakin ne edullisemman pään koneet mitä olen joskus kuolannut ovat jokainen kaivanneet montaakin isoa kohennusta vielä. Tietysti sellaiset jutut joita laitetaan useampi kerta koneen elinaikana saattavat olla vähän aikaa sitten laitettuja. Harva luopuu luotettavasta ja kunnossa olevasta koneesta. Näitä 100 000 m3 vuodessa puivia aukkoneita vaihdetaan kyllä tuoreempiin ehkä periaatteen vuoksikin, ennen kuin ongelmat alkavat. Isoilla firmoilla taitaa olla myös annettu max. ikä sopimuskoneille.

Suhteilla ja tutuilta toki voi löytää helmiä, mutta kyllä nuo virallisilla vaihtolistoilla olevat muutaman kymmenentuhannen juuron koneet ovat useimmiten aika tasaisen kypsiä :-/

Jotain harvinaisia merkkejä ja malleja saattaa saada kuntoon nähden edullisesti. Kuten esim eräs tietämäni Pika. Sellaisen kanssa voi vaan olla aika orpo olo jossain vaiheessa, niin osien kuin tiedonkin suhteen, olkoonkin että useimmat komponentit ovat kuitenkin yleisten valmistajien standardiosia. Mekaanisesta voimansiirrosta löytyy kuitenkin speciaaliosaa, samoin vaikka jonkin eksoottisen nosturin kääntölaitteessa on vaikeasti korvattavia komponentteja jne. Ja Pinomäen tapauksessa myös hydrauliikassa on Sakarin omia innovaatioita ja vain noihin koneisiin tehtyjä erikoisventtiilejä jne. Ja elektroniikan kanssa on ammattilainenkin hukassa dokumentaation puuttuessa ellei tosiaan sitten pura entisiä pois ja aloita alusta. Ihan halpaa hubaa ei sekään ole.

Pikan tarina päättyi vähän surullisesti, viimeisen saivat kokoon työllä ja tuskalla:

http://www.metsatrans.com/Lehdet/2012/nro3/pikapinox312.pdf

Mitä olen seuraillut niin noita vielä käyttökelpoisia koneita on useita motoketjuja pyörittävien firmojen apukoneina. Siinä on joku energiapää, ja saattaa seisoa viikon-kaksi rääseiköllä kun on parempia urakoita muualla. Sitten tulee kuski muutamaksi päiväksi, ja taas saattaa seisoa viikon pinon vieressä kunnes homma valmistuu.

JOS olisin itse konetta etsimässä niin ProSilvat olisivat kiinnostavia... vaan kun en ole.

Joo, harvinaistahan tuo että urakoitsija tekee isoja kunnostustöitä. Niihin kun täytyis melkeimpä olla konepajan kalusto. Ja jos on kunnostanut itselle niin yleensä ei heti kannata pois myydä. Eräs tuttu rakensi parikin motoa itse, hytteineen päivineen. Lyhensi ajokoneen takarungon, johon sitten nosturi, jne. Joskus 1990- luvulla ja viimeisimmän 2000 - luvun alussa. Ja ajelee sillä vieläkin kiireavussa sesonkiaikaan.

Ennen 80- luvulla rakentelivat enemmänkin motoja, silloin ei valmiita ollut niin paljoa kuin nyt ja toisaalta urakointi oli aika paljon leppoisampaa ja oli enemmän aikaa kehitellä omiakin koneita.  Mutta kyllä kun 500 000 euron koneen ostaa niin eipä sitä aikaa muutenkaan ole paljon muuhun kuin kopissa istumiseen...  Metsäyhtiöt vaikuttavat nykyisin aika paljon konehankintoihin. Monilla on käytössä esim. pisteytyssysteemi, eli uudemmalla koneella saa paremman sopimuksen. Ja joskus jopa niinkin tainnut olla että koneen täytyis olla tietyn  merkkinen;)

Näin se on, aniharva luopuu halvalla hyvästä koneesta jolla homma hoituu. Pääsääntöisesti noihin halpoihin ajettuihin koneisiin kannattaa suhtautua aina pienellä varauksella, niinkuin totesit, tasaisen kypsiä yleensä. Kokemusta on, oon takavuosina käyny tutkimassa ja rassaamassa monestikin kun moni oli ostanut jonkun halvan moton ja sitten on yritetty saaha sitä liikkeelle että saisi puita retuutettua kumoon :). Mutta periaatteessa ajotunneilla ei ole merkitystä jos kone on pidetty hyvässä työkunnossa ennakoivilla huolloilla ja remonteilla, tosin tällaisia ei aina tule vastaan ja yleensä nämä ovatkin sitten hinnaltaan kalliimpia tunneista huolimatta. Joskus moni harrastelija valitsee sieltä ostohetkellä halvimmasta päästä. Tai sitten täytyy olla oikein tosi koneharrastaja:)

Näin se on tuon elektroniikan kanssa, ja vanhempiin koneisiin ei valmistajillakaan aina ole enää osia eikä tietoa. Silloin on jokatapauksessa melkeimpä tehtävä kaikki uusiksi. Ja rahaa menee.

Pikasta puheen ollen, nykyinen oma himmeli on alunperin pinomäen tekemä. Alusta on Valmetilta ja siinä oli alkujaan muistaakseni Pika 45 prosessori ja nosturissa kaatopää, siis häntämoto alunperin. 

Työkonehan pitäisi olla mahdollisimman yksinkertainen, selkeä rakenteeltaan ja komponentit mieluummin järeästi mitoitettu. Silloin luonnollisesti luotettavuus on yleensä parempi. Prosilva on tässä mielessä hyvä, pitää paikkansa että siinä ei esim. ole teli -tai akselistoremontteja ollenkaan. Sellainen osa jota koneessa ei ole, ei voi hajotakaan. Näinhän sanoi kerran myös itse Karilainen koneestaan, pitää kyllä paikkansa:) Kuulemma tuo Prosilva on myös vakaa, vaikka onkin nelipyöräinen. Paino, painopiste ja painonjakauma merkitsee enemmän kuin pyörien lukumäärä.


Viimeksi muokattu: 15.03.15 - klo:21:13 kirjoittanut Major