Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vuokraviljelijät hoi!  (Luettu 6726 kertaa)

2620

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 296
Vs: Vuokraviljelijät hoi!
Mites jos mulla on vuokrattuna peltoa ja teen ymppisitoumuksen. Vuokra-aika katkeaa vaikka parin vuoden päästä ja vuokraisäntä rakentaakin talon kyseiselle pellolle. Nykytietämyksen mukaan joudun maksaa takaisin ne parin vuoden ympit.

Uudessa systeemissä ei kai ole sitoumusalaa, joten alan pienentymisen ei pitäis haitata?
Vanhoissa sopimuksissa ainakin mulla on ehtona, et vuokranantajan on vuokrattava pelto seuraavaksikin ymppikelpoiselle jos sitoumuskausi on kesken. Vanhalla kaudellahan olisi käynyt kylmät muuten.

Valtteri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 247
Vs: Vuokraviljelijät hoi!
Mites tän uuden ympäristötukisitoutumisen kans tekee sellaset viljelijät, joilla on vuokrasopimuksissa ehtona liittyminen ympäristötukeen ja nyt viljelijä ei haluaisikaan liittyä tohon uuteen 54-euron painajaiseen?

Vuokrasopimuksessa tämän kohdan henki oli pitää vuokralle antajan omaisuuden arvo vuokraushetken tasolla. Näin ainakin luulen. Ympäristötukikauden aikana pellon arvo olisi alentunut oleellisesti, jos vuokraviljelijä ei olisi hakenut ympäristötukia. Nehän tippui järjestelmästä pois ja palautuminen oli hyvin vaikeaa. Tai mahdotonta. Samahan oli LFA:n kohdalla. Tässä uudessa ympäristökorvausjärjestelmässä pellon arvo ei muutu tältä osin. Vaikka ympäristökorvausta ei haeta. Luulenpa, että vuokralle antaja ei välitä ympäristösitoumuksen tekemättä jättämisestä. Eikä haasta oikeuteen sopimusrikkomuksesta.

Vuokralle antajan tarkoitus ei varmaankaan ole edellyttää vuokraviljelijältä ympäristön kannalta parempaa viljelyä. Kyllähän näinkin voisi olla. Jos näin olisi, niin vuokrasopimuksessa pitäisi sopia kirjallisesti. 

Suuri Ajattelija

  • Vieras
Vs: Vuokraviljelijät hoi!
Ette taida tietää, että vuokran ehtoja voi muuttaa milloin haluaa, kun se tapahtuu sopimuspohjalta ja molempien osapuolten suostumuksella. Lisäksi sopimusoikeus tuntee kohtuuttomusjutut. Itse ainakaan en hyväksyisi sellaista vuokrasopimmusta, jossa vuokranantajan kädet sidotaan hamaan tulevaisuuteen. Kyllä se vuokranantaja edelleen omistaa tilansa ja päättää sen, mitä pelloille tehdään. Järkevyys on sitten kokonaan toinen juttu.