Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe vetokratia.  (Luettu 3326 kertaa)

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
vetokratia.
osmo soininvaara kirjoittaa uudessa suomen kuvalehdessä, jotta jenkkiläinen politiikantutkija farancis fukuyama on kehittänyt termin vetokratia kuvaamaan länsimaisten demokratioiden halvaantunutta tilaa.

vetokratiassa päätöksiä ei synny, kun liian monella taholla on niihin veto-oikeus.

soininvaara arvelee, jotta vanhat kunnon lehmänkaupatkin olisivat parempi vaihtoehto, kuin kaikkien veto-oikeus. myös sen, että suomen hyvinvointivaltio rakennettiin pitkälti kolmikantaisesti, mutta nyt työmarkkinajärjestöistä on tullut jarrumiehiä.

soininvaaran mukaan lipposen hallituksessa mukana olleet pidettiin tyytyväisenä sillä, että jokainen sai läpi joitain itselleen tärkeitä asioita. kataisen hallituksessa sillä, että kaikilla oli veto-oikeus lähes kaikkeen. ero näkyi tuloksissa.

puolueiden sisäisen yhtenäisyyden säilyttämiseksi jokainen puolue kaihtaa päätöksiä, jotka voisivat repiä niitä sisältä päin. juuri tämän takia sossut kaatoivat kuntauudistuksen.
ja (oma huom.) kokoomus kaataa vastapalveluksena hoitotakuun.


ylläolevat lähes suoria lainauksia soininvaaran kirjoituksesta. aika hyviä havaintoja, joskin väärän miehen kynästä :)
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Sepeteus

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37228
Vs: vetokratia.
osmo soininvaara kirjoittaa uudessa suomen kuvalehdessä, jotta jenkkiläinen politiikantutkija farancis fukuyama on kehittänyt termin vetokratia kuvaamaan länsimaisten demokratioiden halvaantunutta tilaa.

vetokratiassa päätöksiä ei synny, kun liian monella taholla on niihin veto-oikeus.

soininvaara arvelee, jotta vanhat kunnon lehmänkaupatkin olisivat parempi vaihtoehto, kuin kaikkien veto-oikeus. myös sen, että suomen hyvinvointivaltio rakennettiin pitkälti kolmikantaisesti, mutta nyt työmarkkinajärjestöistä on tullut jarrumiehiä.

soininvaaran mukaan lipposen hallituksessa mukana olleet pidettiin tyytyväisenä sillä, että jokainen sai läpi joitain itselleen tärkeitä asioita. kataisen hallituksessa sillä, että kaikilla oli veto-oikeus lähes kaikkeen. ero näkyi tuloksissa.

puolueiden sisäisen yhtenäisyyden säilyttämiseksi jokainen puolue kaihtaa päätöksiä, jotka voisivat repiä niitä sisältä päin. juuri tämän takia sossut kaatoivat kuntauudistuksen.
ja (oma huom.) kokoomus kaataa vastapalveluksena hoitotakuun.


ylläolevat lähes suoria lainauksia soininvaaran kirjoituksesta. aika hyviä havaintoja, joskin väärän miehen kynästä :)

  Huomasitko, ei mitään mainintaa kepuhallituksista. Ne on sitten jo luku sinänsä.

  Kun tämä nykyinen talouskriisi alkoi, niin kepulaiset halusivat korjailla esim. ratoja joita ei koskaan tarvita mihinkään. Korjauksen syy, että torjutaan lamaa. Samassa paketissa jaettiin rahaa haja-asutusalueen tieverkolle (kepulandiaan) Nyt tiet on taas kuulemma ajokelvottomia. Kait ne rahat on menny kepun persiiseen.  ;D

 

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: vetokratia.
osmo soininvaara kirjoittaa uudessa suomen kuvalehdessä, jotta jenkkiläinen politiikantutkija farancis fukuyama on kehittänyt termin vetokratia kuvaamaan länsimaisten demokratioiden halvaantunutta tilaa.

vetokratiassa päätöksiä ei synny, kun liian monella taholla on niihin veto-oikeus.

soininvaara arvelee, jotta vanhat kunnon lehmänkaupatkin olisivat parempi vaihtoehto, kuin kaikkien veto-oikeus. myös sen, että suomen hyvinvointivaltio rakennettiin pitkälti kolmikantaisesti, mutta nyt työmarkkinajärjestöistä on tullut jarrumiehiä.

soininvaaran mukaan lipposen hallituksessa mukana olleet pidettiin tyytyväisenä sillä, että jokainen sai läpi joitain itselleen tärkeitä asioita. kataisen hallituksessa sillä, että kaikilla oli veto-oikeus lähes kaikkeen. ero näkyi tuloksissa.

puolueiden sisäisen yhtenäisyyden säilyttämiseksi jokainen puolue kaihtaa päätöksiä, jotka voisivat repiä niitä sisältä päin. juuri tämän takia sossut kaatoivat kuntauudistuksen.
ja (oma huom.) kokoomus kaataa vastapalveluksena hoitotakuun.


ylläolevat lähes suoria lainauksia soininvaaran kirjoituksesta. aika hyviä havaintoja, joskin väärän miehen kynästä :)

  Huomasitko, ei mitään mainintaa kepuhallituksista. Ne on sitten jo luku sinänsä.

  Kun tämä nykyinen talouskriisi alkoi, niin kepulaiset halusivat korjailla esim. ratoja joita ei koskaan tarvita mihinkään. Korjauksen syy, että torjutaan lamaa. Samassa paketissa jaettiin rahaa haja-asutusalueen tieverkolle (kepulandiaan) Nyt tiet on taas kuulemma ajokelvottomia. Kait ne rahat on menny kepun persiiseen.  ;D

 



kyllä tuossa kirjoituksessa mainittiin myös aho.

"suomi menetti kykynsä tehdä päätöksiä joskus kymmenen vuotta sitten. ahon ja lipposen hallitukset olivat ennen sitä panneet tuulemaan. monet muistavat lipposen aikaa pahalla...

...mutta niiden jälkeen maa oli erinomaisessa kunnossa sijoittuen kärkijoukkoon melkein kaikissa maidenvälisissä kauneuskilpailuissa. hyvä maa tämä on vieläkin, mutta sija sijalta on rankingeissa pudottu ja valtion taloudellinen tilanne on kauhistuttava"
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: vetokratia.
Ja Kekkostakin on muotia mollata nykyään, mutta silloin se todellinen kehitys vasta tapahtui. Itsenäisen valtion pohja luotiin ja paljon infraa rakennettiin. Nämä pari viimeistä vuoskymmentä onkin sitten rapautettu näitä saavutuksia ja kilvan kritisoitu entisaikojen päättäjiä.

Nykyajan poliittinen toiminta tiivistettynä on sellainen, että valtaa pitäis päästä käyttämään, mutta vastuuta ei haluttais ottaa oikein mistään.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

mymmy

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 759
Vs: vetokratia.
--Sepen ryssä- ja kepuviha on kyllä ihan käsittämätöntä.Ei päivääkään ilman vihan lietsontaa.-Mihin vihan tunteita tarvitaan?Ei mihinkään,sanon minä.
Sepe ja Veeti saa jokapäiväisen voimansa ainoastaan vihan lietsomisesta.Jos ei olis kepua eikä ryssää,niin mistä nämä sitten ammentaisivat adrenaalinsa. :o

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: vetokratia.
Soinivaara jättää politiikan. Toivottavasti jatkaa näitä sivalluksiaan...
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Sepeteus

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37228
Vs: vetokratia.
--Sepen ryssä- ja kepuviha on kyllä ihan käsittämätöntä.Ei päivääkään ilman vihan lietsontaa.-Mihin vihan tunteita tarvitaan?Ei mihinkään,sanon minä.
Sepe ja Veeti saa jokapäiväisen voimansa ainoastaan vihan lietsomisesta.Jos ei olis kepua eikä ryssää,niin mistä nämä sitten ammentaisivat adrenaalinsa. :o

  Ei mulla mitään ryssävihaa ole. Ne laittaa mulle tekstiviestiä sieltä Moskovasta ja mä teen mitä pyydetään. Putin on vaan aivopessyt kansan. Kepusta mulla on 60 vuoden kokemus. Voisin kertoa aivan lapsuudesta asti kuinka kepu toimii, esim. kunta/ kylä tasolla. Eikä tyyli ole muuttunut.  :(
  Valtuuston jäsenet ovat kertoneet nämä toimintatavat :(

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: vetokratia.
--Sepen ryssä- ja kepuviha on kyllä ihan käsittämätöntä.Ei päivääkään ilman vihan lietsontaa.-Mihin vihan tunteita tarvitaan?Ei mihinkään,sanon minä.
Sepe ja Veeti saa jokapäiväisen voimansa ainoastaan vihan lietsomisesta.Jos ei olis kepua eikä ryssää,niin mistä nämä sitten ammentaisivat adrenaalinsa. :o

  Ei mulla mitään ryssävihaa ole. Ne laittaa mulle tekstiviestiä sieltä Moskovasta ja mä teen mitä pyydetään. Putin on vaan aivopessyt kansan. Kepusta mulla on 60 vuoden kokemus. Voisin kertoa aivan lapsuudesta asti kuinka kepu toimii, esim. kunta/ kylä tasolla. Eikä tyyli ole muuttunut.  :(
  Valtuuston jäsenet ovat kertoneet nämä toimintatavat :(
Oletko sä sellainen 5 kolonna – tai ainakin  tietämättään hyväksikäytetty?

Sepe ryhtyy ehdokkaaksi ja kunhan valitaan valtuustoon niin laittaa asiat kuntoon. ::)
   cría cuervos y te sacarán los ojos

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: vetokratia.

 Ne laittaa mulle tekstiviestiä sieltä Moskovasta ja mä teen mitä pyydetään.

Tuo kuulostaa kieltämättä hieman epäilyttävältä  :o

Käytkö myös säännöllisesti tehtaankadulla ?  ;D
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Sepeteus

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37228
Vs: vetokratia.

 Ne laittaa mulle tekstiviestiä sieltä Moskovasta ja mä teen mitä pyydetään.

Tuo kuulostaa kieltämättä hieman epäilyttävältä  :o

Käytkö myös säännöllisesti tehtaankadulla ?  ;D

  Niinhän se kuulostaa kepulaisesta per seennuolijasta.  ;D

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: vetokratia.

 Ne laittaa mulle tekstiviestiä sieltä Moskovasta ja mä teen mitä pyydetään.

Tuo kuulostaa kieltämättä hieman epäilyttävältä  :o

Käytkö myös säännöllisesti tehtaankadulla ?  ;D

  Niinhän se kuulostaa kepulaisesta per seennuolijasta.  ;D

En tunnusta mitään värejä, mutta täällä on kieltämättä välillä hauskaa esiintyä kepumyönteisenä persoonana  ;)
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Sepeteus

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37228
Vs: vetokratia.

 Ne laittaa mulle tekstiviestiä sieltä Moskovasta ja mä teen mitä pyydetään.

Tuo kuulostaa kieltämättä hieman epäilyttävältä  :o

Käytkö myös säännöllisesti tehtaankadulla ?  ;D

  Niinhän se kuulostaa kepulaisesta per seennuolijasta.  ;D

En tunnusta mitään värejä, mutta täällä on kieltämättä välillä hauskaa esiintyä kepumyönteisenä persoonana  ;)

  Mä luulen että ne Tehtaankadulla vierailijat löytyy Kepun puoluetoimistosta ja Keminmaalta perinteisesti.  ;D

Naturalis

  • Vieras
Vs: vetokratia.
  Mä luulen että ne Tehtaankadulla vierailijat löytyy Kepun puoluetoimistosta ja Keminmaalta perinteisesti.  ;D
Kyllä noita perinteitä ovat vahvasti noudattaneet kokoomuslaiset sekä demarit...  ;D

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: vetokratia.
osmo soininvaara kirjoittaa uudessa suomen kuvalehdessä, jotta jenkkiläinen politiikantutkija farancis fukuyama on kehittänyt termin vetokratia kuvaamaan länsimaisten demokratioiden halvaantunutta tilaa.

vetokratiassa päätöksiä ei synny, kun liian monella taholla on niihin veto-oikeus.

soininvaara arvelee, jotta vanhat kunnon lehmänkaupatkin olisivat parempi vaihtoehto, kuin kaikkien veto-oikeus. myös sen, että suomen hyvinvointivaltio rakennettiin pitkälti kolmikantaisesti, mutta nyt työmarkkinajärjestöistä on tullut jarrumiehiä.

soininvaaran mukaan lipposen hallituksessa mukana olleet pidettiin tyytyväisenä sillä, että jokainen sai läpi joitain itselleen tärkeitä asioita. kataisen hallituksessa sillä, että kaikilla oli veto-oikeus lähes kaikkeen. ero näkyi tuloksissa.

puolueiden sisäisen yhtenäisyyden säilyttämiseksi jokainen puolue kaihtaa päätöksiä, jotka voisivat repiä niitä sisältä päin. juuri tämän takia sossut kaatoivat kuntauudistuksen.
ja (oma huom.) kokoomus kaataa vastapalveluksena hoitotakuun.


ylläolevat lähes suoria lainauksia soininvaaran kirjoituksesta. aika hyviä havaintoja, joskin väärän miehen kynästä :)

Soininvaara pysyy asiassa, huomiot Kataisen/Stubin hallituksista on naulan kantaan  :(
Hallitus jumiutui pieniin asioihin ja keskittyi epäolennaisiin juttuihin, ehkä se että näin suuret uudistukset yritettiin tehdä hallituksessa, jossa on mukana valtakunnan kaikki pienpuolueet, oli sittenkin virhe  :o
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

T-Bone

  • Vieras
Vs: vetokratia.
Eihän tuo termi kuitenkaan mikään aivan uusi ole ja ilmiökin on ollut havaittavissa jo pidempään ja kehityssuunta menee yhä huonompaan suuntaan ja voi johtaa jopa valtioiden hajoamiseen ?

lainaus linkistä:


Yhdysvaltalainen politiikan tutkija Francis Fukuyama sai 1990-luvun alussa mainetta teesillään kylmän sodan päättymisestä historian loppuna.

Hänen kirjansa oli tärkeä vielä 2000-luvullakin opiskellessani kansainvälisiä suhteita. Sosialismi tai kommunismi olivat lopullisesti hävinneet, ja länsimainen kapitalismi ja demokratia näyttivät voittaneen.

Viimeisimmässä kirjassaan Fukuyama tutkii ihmisten hallitsemisen vaikeutta ammentaen simpanssiyhteisöistä, taloustieteestä ja antropologiasta.

Hän kuvaa nyt, 20 vuotta myöhemmin, Yhdysvaltoja Wall Streetin rahaoligarkkien hallitsemaksi maaksi, jonka heikon valtion ihannointi on hajottamassa


http://www.ita-savo.fi/mielipide/kolumnit/mihin-historia-loppuu