Tuottajan on erittäin helppo seurata hintalappuja ja seurata kaupan katteen kehitystä, että heko heko Ässä. Yksi helpoimmista on kananmuna hylly. Eilen halvin 1.78e/kg kallein yli 6e. Kauppa MÄÄRÄÄ katteellaan mikä tavara hyllystä kuluu. Mikä onkaan tuottajan osuus edellä mainituista tuotteista (1-2e)? Voiton tavoittelu on kaupan ainoa tarkoitus.
Bulkkiruoka(viljatäydennystä, sokeria, elintarvikekorvike rasvoja mm.palmuöljyä jo jokapaikassa, maku-ja väriaineita, säilöntäainetta) on ihaninta tuotetta teollisuudelle ja kaupalle. Rahaa tyhjästä (toki työllistävää) ei mitään terveys ja hyvinvointi vaikutusta!
Entäs Lidl, tällä hetkellä reilumpi meininki (sama kate kaikesta) jos Lidl ottaa uudeksi toimintamalliksi lähiruoka teemaviikot ja saa haravoitua alueen läiruokamarkkinat omalle tontille, se on siinä! (tästä vinkistä perin provikkaa).
Aika absurdi kuvio, kotimaiset kaupantoimijat kilpailuttaa suomalaiset tuotteet kuralle (tuovat ulkolaista "vaihtoehtoa" sen verran, että kiristys on olemassa) ja vetää niillä (suomalaisilla tuotteilla) törkeää katetta itselleen, tuottajat suivaantuvat ja elintarviketeollisuus siinä välissä. Olisin toivonut niin, että tuottajat olisivat perustaneet oman kauppaketjun kaikelle kotimaiselle tuotannolle. S-ja K- olisivat saaneet profiloitua säilykepurkkikauppiaiksi made in ? Jo vuosia sitten kirjoiteltiin tästä.
Ja nyt Lidl on joutunut taipumaan ajatukseen, että Suomessa kauppaa käydään(vallataan markkinoita) suomalaisilla tuotteilla+ luomukin aika hyvin edustettuna.
Lopputulemas on, että Lidli muuttuu parhaimmaksi vaihtoehdoksi katteidensa ja valikoimiensa(kotimaista
) suhteen muutaman vuoden kuluessa.
Lidl suosii suomalaista S-ja K ulkomaalaista -> tulevaisuudessa. Absurdia, mutta aivan oikein tälle suomalaiselle junttakaupalle. Lidl antaa katteestaan kuluttajalle (ei tarvitse pallomeriä ym. rakennella) ja toivottavasti myös tuotantoketjuun (epäilen kyllä tätä).
S-ryhmän myymistä elintarvikkeista noin 70 % on valmistettu Suomessa. Kun niissäkin kuitenkiin käytetään myös ulkomaisia raaka-aineita, todellinen kotimaisuusaste on noin 50. Tilanne on ollut aika vakiintunut jo pitkän aikaa.
Lidlin myymien tuotteiden kotimaisuusaste on noin 30 % ja jos raaka-aineiden kotimaisuusosuus on samaa luokkaa kuin S-ryhmällä, niin todellisuudessa puhutaan noin 20 %:n kotimaisuusasteesta. Luvut ovat yli kaksinkertaistuneet Lidlin Suomeen tulon alkuvuosista, mutta nyt jälleen laskusuunnassa.
Lidl tekee kilpailulle hyvää ja kivahan siellä on välillä käydä, kun se on vähän kuin ulkomaille poikkeisi, mutta ei se kotimaiselle maataloudelle mitään positiivista ole saanut aikaan.