Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kuivikepuru  (Luettu 15742 kertaa)

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: kuivikepuru

Yhdessäkään uusissa pihatoissa ei oli suunttelussa huomioitu kuivikkeiden varastointia pihaton yhteydessa.  Ei ole pihatossa milnkälaista tilaa niiden varastointiin . Ne tuodaan jostain kaukaa vanhoista rakennuksista.
Minulla on piirrustuksissakin 125m2 merkattu kuivikkeiden varastointiin ja käytännössä siihen sopii vuoden kuivikkeet. Eläintilan ja kuivikevaraston välillä on paloseinä.
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: kuivikepuru
Mulla on myös palo-osastoitu varasto uudessa navetassa. Apevaunulla pyörittelen olkipaalin kolmen viikon välein. Raapalla lannanpoisto eikä ole ongelmia tuottanut. Tykkään enemmän oljesta kuin purusta. Haybuster tms. Olis kyllä paljon parempi oljen silppuamiseen ::)

antti-x

  • Vieras
Vs: kuivikepuru
Mulla on myös palo-osastoitu varasto uudessa navetassa. Apevaunulla pyörittelen olkipaalin kolmen viikon välein. Raapalla lannanpoisto eikä ole ongelmia tuottanut. Tykkään enemmän oljesta kuin purusta. Haybuster tms. Olis kyllä paljon parempi oljen silppuamiseen ::)

Tuo on jo aika halpaa kuivitusta, 17 paalia riittää about vuoden? Mitä se tekee lehmää kohden vuodessa?

Noin muuten pitäisin palo-osastoitua varastoa aika tapauskohtaisena valintana. Jos sattuu olemaan esim rekkakuorma turvetta kuivikkeena ja turvepöly tietty tukkinut hienommatkin palohälyttimet, niin hoitaako paloseinä homman jos leimahtaa puolenyön aikaan?

Iso merikontti tai pari navetan päädyssä 5-10 metriä rakennuksesta, eikös se olisi aika siedettävä varasto ja noin 50x halvempi kuin rakentaa pidempi navetta ja yksi paloseinä?

Viimeksi muokattu: 07.01.15 - klo:14:33 kirjoittanut antti-x

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: kuivikepuru
Liian kallista varmaan tuokin kuivike jos alkaa laskemaan :-X Kuivikeolkea menee mulla myös entisessä laakasiilossa asuville hiehoille, mutta sitä ei silputa. Silputtua olkea menee myös vasikoille kettoihin ja alle laitetaan turvetta imemään kosteutta. Toimii mun mielestä tosi hyvin...

Joku laittoikin mulle aikaisemmin yv:ä että haybusterilla joku urakoi esim. olkien silppuamista mutta ongelmaksi tuli se että noin pientä määrää kuin mulla kuluu ei kyseinen urakoitsija lähde tekemään. Pystyruuvisella apevaunulla saa oikeasti veivata piiitkääääään ennen kuin alkaa olla silppu tarpeeksi lyhyttä. Vaakaruuvinen vaunu silppuaa huomattavasti tehokkaammin ainakin Adamin mukaan ::)

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Vs: kuivikepuru
 Tilasin maanantaina kutterin . Virpi oli nopeana löysi höyläämöiltä näin hiljaisenakin 50 kuution nuppikuorman joka tänään pohjakuljettimella  ilmestyi latoon. Kutterit, tuonti 60km päästä ja alvit n 750€.
Kaikki yhdellä puhelinsoitolla.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: kuivikepuru
Irtopurussa on se vika, että sen kuskaaminen vaatii suuren suuret astiat/kauhat.

pate

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 53
Vs: kuivikepuru
Inex kuivikepuru 40kg:n paaleissa, 20 kpl/lava. Oisko jotain 200-250€ lava määrästä riippuen http://maatalousisokarhu.fi/. Laatutavaraa ja saa hienompaa ja karkeampaa sekoitusta tarpeen mukaan



+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: kuivikepuru
Miksi kukaan käyttäis purua,jos saannis on hyvää turvetta 8)

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Vs: kuivikepuru
Irtopurussa on se vika, että sen kuskaaminen vaatii suuren suuret astiat/kauhat.

Puru on parsien välikäytävän  päässä ladossa  joista se suurilla kottikärryillä viedään parsien väliin ja lapiolla levitetään kerran päivässä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65383
Vs: kuivikepuru
niinpä, JOS olisi hyvää turvetta saatavilla, polttoturve ei mielestäni ole mitenkään kivaa, saakelisti sotkee paikkoja ja toimii huonosti.   täällä ei enää kuiviketurvetta alle sadan kilsan saatavilla ja hinta jo nyt pilvissä.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: kuivikepuru
Onks satakilsaa paljon suomessa?
Vajaan 3 kk välein yhdistelmä tuo 130 mottia turvetta navetan päädyssä olevaan turvevarstoon.
Mystinen kesälaatumies

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65383
Vs: kuivikepuru
kyllä se ainakin rahdin osalta on!   ei taho enää hinnan tuplaus korvata rahtia.