Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kuka tietää kerääjäkasvit  (Luettu 152339 kertaa)

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3162
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=42&t=161531&lv=1

Nimimerkki jabond syysrapsi kokeilu ohraan sekaan kuvineen pohjanmaalta

Köntys

  • Vieras
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit

Löytyykö mistään minkäänlaista listaa noista kerääjäkasveista?

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit

Löytyykö mistään minkäänlaista listaa noista kerääjäkasveista?
jätä myrkyt ruuttaamati,niin eiköhän ala kerääjiä olemaan ;D
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

Maakalle

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 826
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit
Jos kylväis härkäpavun joukkoon raiheinää. Pavut vihantana talteen heinäkuussa ja raiheinästä syyssato. Seuraavana vuonna suojavilja ja monivuotinen nurmi. Saako papumaalta valkuais- ja kerääjäkasvituen?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52026
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit
Ruiskutuksen jälkeen hiesulle/savelle heitetty pikkusiemen on aika kovissa oloissa itääkseen, sopiva hellejakso varmistaa ettei sieltä nouse juuri mitään.

Joo ei tässä tosiaan mistään kerääjäkasvustojen itämisestä olla kiinnostuneita, mutta tuon satasen otan kyllä joka hehtaarilta pois kuleksimasta. Niille lohkoille, joille kylvää syysviljaa ei noita voi laittaa, koska syysmuokkaus sai olla vasta 1.10. alkaen (Vaikka Suur-Salon hurjat SS ja Make kylvääkin nisua loka-marraskuulla).

Toi viskurilevitys ruiskutusurilta kiinnostaisi mua eniten. Jotenkin toi SKN:n linkittämä härveli ei kyllä vakuuta yhtään. Onhan niitä muitakin vastaavia vehkeitä, mutta mä olen joka tapauksessa uusimassa pintalevitintä uuteen 2-lautasmalliin ja noilla kerääjäkasveilla sen saisi helposti yhdessä kesässä maksuun.

Joten mites on, palstan luomu- ja hömppäheinäukot, onnistuuko parin valkoapilakilon kylväminen hehtaarille näillä uusilla pintalevittimillä? Tossahan on se haaste, että sadan hehtaarin piensiemenet menee helposti hehtaarin alalle, jos ei ole hommassa hereillä ja säädä konetta kunnolla. Mulla ei ole tosiaan mitään kokemusta aiheesta, olen vaan aikaisemmin levittänyt apulantaa 400+ kiloa hehtaarille.

Edit: helpoin tapahan on ostaa siemenet ja jättää ne konehallin perukoille säkkeihin. "Kylvö" tapahtuu kokonaisedullisesti paperilla. Tarkastajalle esittelee siemenien ostokuitteja ja valittelee, ettei tälläkään kertaa itänyt...  ::)

Ei sellasta pinta-levitintä olekkaan joka huiskeis 2 kiloo piensiementä ruiskutusleveydelle, jos ei sitten käytä koeruuturuiskua. ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Köntys

  • Vieras
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit
Ruiskutuksen jälkeen hiesulle/savelle heitetty pikkusiemen on aika kovissa oloissa itääkseen, sopiva hellejakso varmistaa ettei sieltä nouse juuri mitään.

Joo ei tässä tosiaan mistään kerääjäkasvustojen itämisestä olla kiinnostuneita, mutta tuon satasen otan kyllä joka hehtaarilta pois kuleksimasta. Niille lohkoille, joille kylvää syysviljaa ei noita voi laittaa, koska syysmuokkaus sai olla vasta 1.10. alkaen (Vaikka Suur-Salon hurjat SS ja Make kylvääkin nisua loka-marraskuulla).

Toi viskurilevitys ruiskutusurilta kiinnostaisi mua eniten. Jotenkin toi SKN:n linkittämä härveli ei kyllä vakuuta yhtään. Onhan niitä muitakin vastaavia vehkeitä, mutta mä olen joka tapauksessa uusimassa pintalevitintä uuteen 2-lautasmalliin ja noilla kerääjäkasveilla sen saisi helposti yhdessä kesässä maksuun.

Joten mites on, palstan luomu- ja hömppäheinäukot, onnistuuko parin valkoapilakilon kylväminen hehtaarille näillä uusilla pintalevittimillä? Tossahan on se haaste, että sadan hehtaarin piensiemenet menee helposti hehtaarin alalle, jos ei ole hommassa hereillä ja säädä konetta kunnolla. Mulla ei ole tosiaan mitään kokemusta aiheesta, olen vaan aikaisemmin levittänyt apulantaa 400+ kiloa hehtaarille.

Edit: helpoin tapahan on ostaa siemenet ja jättää ne konehallin perukoille säkkeihin. "Kylvö" tapahtuu kokonaisedullisesti paperilla. Tarkastajalle esittelee siemenien ostokuitteja ja valittelee, ettei tälläkään kertaa itänyt...  ::)

Ei sellasta pinta-levitintä olekkaan joka huiskeis 2 kiloo piensiementä ruiskutusleveydelle, jos ei sitten käytä koeruuturuiskua. ;D

Mun piensiemenhuiskalla saa nyt ainakin rypsiä ton verran, helposti  ;)

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1584
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit
Ruiskutuksen jälkeen hiesulle/savelle heitetty pikkusiemen on aika kovissa oloissa itääkseen, sopiva hellejakso varmistaa ettei sieltä nouse juuri mitään.

Joo ei tässä tosiaan mistään kerääjäkasvustojen itämisestä olla kiinnostuneita, mutta tuon satasen otan kyllä joka hehtaarilta pois kuleksimasta. Niille lohkoille, joille kylvää syysviljaa ei noita voi laittaa, koska syysmuokkaus sai olla vasta 1.10. alkaen (Vaikka Suur-Salon hurjat SS ja Make kylvääkin nisua loka-marraskuulla).

Toi viskurilevitys ruiskutusurilta kiinnostaisi mua eniten. Jotenkin toi SKN:n linkittämä härveli ei kyllä vakuuta yhtään. Onhan niitä muitakin vastaavia vehkeitä, mutta mä olen joka tapauksessa uusimassa pintalevitintä uuteen 2-lautasmalliin ja noilla kerääjäkasveilla sen saisi helposti yhdessä kesässä maksuun.

Joten mites on, palstan luomu- ja hömppäheinäukot, onnistuuko parin valkoapilakilon kylväminen hehtaarille näillä uusilla pintalevittimillä? Tossahan on se haaste, että sadan hehtaarin piensiemenet menee helposti hehtaarin alalle, jos ei ole hommassa hereillä ja säädä konetta kunnolla. Mulla ei ole tosiaan mitään kokemusta aiheesta, olen vaan aikaisemmin levittänyt apulantaa 400+ kiloa hehtaarille.

Edit: helpoin tapahan on ostaa siemenet ja jättää ne konehallin perukoille säkkeihin. "Kylvö" tapahtuu kokonaisedullisesti paperilla. Tarkastajalle esittelee siemenien ostokuitteja ja valittelee, ettei tälläkään kertaa itänyt...  ::)

Ei sellasta pinta-levitintä olekkaan joka huiskeis 2 kiloo piensiementä ruiskutusleveydelle, jos ei sitten käytä koeruuturuiskua. ;D

Mun Rauch Aero pääsee likelle 3 kg/ha.. :) ainakin ohjekirjan mukaan... En ole noin pieniä määriä kylläkään kylvänyt..

Oon joskus kylvänyt timokki-apilanurmen vihantana korjattavaan suojaviljaan kylvö 3-4 lehtivaiheella).. Rikkaäeskään ei kovin paljoa sv:tä harventanu. Jyrätäkkin vielä sitten piti kun äes nosti kiviä pintaan.
Erinomainen apila siihen peltoon tulikin.. 8)

Viimeksi muokattu: 01.01.15 - klo:10:07 kirjoittanut Agronautti

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52026
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit
Ruiskutuksen jälkeen hiesulle/savelle heitetty pikkusiemen on aika kovissa oloissa itääkseen, sopiva hellejakso varmistaa ettei sieltä nouse juuri mitään.

Joo ei tässä tosiaan mistään kerääjäkasvustojen itämisestä olla kiinnostuneita, mutta tuon satasen otan kyllä joka hehtaarilta pois kuleksimasta. Niille lohkoille, joille kylvää syysviljaa ei noita voi laittaa, koska syysmuokkaus sai olla vasta 1.10. alkaen (Vaikka Suur-Salon hurjat SS ja Make kylvääkin nisua loka-marraskuulla).

Toi viskurilevitys ruiskutusurilta kiinnostaisi mua eniten. Jotenkin toi SKN:n linkittämä härveli ei kyllä vakuuta yhtään. Onhan niitä muitakin vastaavia vehkeitä, mutta mä olen joka tapauksessa uusimassa pintalevitintä uuteen 2-lautasmalliin ja noilla kerääjäkasveilla sen saisi helposti yhdessä kesässä maksuun.

Joten mites on, palstan luomu- ja hömppäheinäukot, onnistuuko parin valkoapilakilon kylväminen hehtaarille näillä uusilla pintalevittimillä? Tossahan on se haaste, että sadan hehtaarin piensiemenet menee helposti hehtaarin alalle, jos ei ole hommassa hereillä ja säädä konetta kunnolla. Mulla ei ole tosiaan mitään kokemusta aiheesta, olen vaan aikaisemmin levittänyt apulantaa 400+ kiloa hehtaarille.

Edit: helpoin tapahan on ostaa siemenet ja jättää ne konehallin perukoille säkkeihin. "Kylvö" tapahtuu kokonaisedullisesti paperilla. Tarkastajalle esittelee siemenien ostokuitteja ja valittelee, ettei tälläkään kertaa itänyt...  ::)

Ei sellasta pinta-levitintä olekkaan joka huiskeis 2 kiloo piensiementä ruiskutusleveydelle, jos ei sitten käytä koeruuturuiskua. ;D

Mun Rauch Aero pääsee likelle 3 kg/ha.. :) ainakin ohjekirjan mukaan... En ole noin pieniä määriä kylläkään kylvänyt..

Oon joskus kylvänyt timokki-apilanurmen vihantana korjattavaan suojaviljaan kylvö 3-4 lehtivaiheella).. Rikkaäeskään ei kovin paljoa sv:tä harventanu. Jyrätäkkin vielä sitten piti kun äes nosti kiviä pintaan.
Erinomainen apila siihen peltoon tulikin.. 8)

Pneumamiesten onnea. ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit
Niin, kertokaas, miten paljon tuollainen piesiemenkone pystyy heittämään työleveyttä ja miten pienen siemenmäärän sillä saa levitettyä apilaa. Onnistuuko traktorin nokalla ja jyrä perässä. Jos ajais vasta ruiskutuksen jälkeen, niin silloin pitäis työleveyttä olla 15m. Ruiskutuksen jälkeen ei kyllä piensiementä voi enää mitenkään peittää. Mites sitten käy jos muokkaustraktorissa olis tuo piensiemenkone nokalla . Tukehtuuko siemenet kun menevät aika syvään, eli normi kylvömuokkaus viljalla

Viimeksi muokattu: 01.01.15 - klo:18:03 kirjoittanut Hevi

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1546
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit
Minä en saa piensiemenlevittimellä tos apilaa menemään tasaisesti alle 10 kg/ha. Siksi käytän tos timoteitä apuna niin saan sekoitettuna kylvää tuon 5+5 kg/ha kerralla. Kunnolla kunnostettua apilan siementä uskoisin kyllä pystyvän huiskalla levittämään allekin 5 kg. Valkoapilan siemen on sitten niin pientä, ettei sitä kannattane kylvää enempää kuin 2 kg/ha. Itse laitan seoksiin 0,5 - 1 kg valkoapilaa hehtaarille. Se siis kaipaisi ehkä jotain muuta siementä sekaan. Apilat varmaankin lentävät luotettavasti noilla jopa 8-10 m. Timotei ehkä max 8 m. Raiheiniä jos saa tyynellä lentämään yli 6 m niin hyvä on. Lisäksi raiheinät ja muut vastaavat siemenet saattavat alkaa holvata jos ei ole seassa riittävästi pyöreitä siemeniä.

Muokkaustraktoriinkin kyllä voi ihan hyvin laittaa viskurin keikalle. Itse kyllä laittaisin sen kylvötraktoriin. Minulla on piensiemenlaatikko kylvökoneen etupuolella, jolloin siemenvantaat multaavat sopivasti. Pneumaattinen levitin kylvökoneen etupuolelle tai miksei ruiskun puomiinkin voisi olla monelle se luotettavin ratkaisu. En itse ole vielä niihin perehtynyt, mutta olisiko niiden syöttölaitteet niin tarkkoja ja toimivia, että pieniäkin määriä pystyy kylvämään. Viskurit ovat kyllä edullisia, mutta syötän tarkkuus pienillä, alle 10 kg määrillä on ainakin minulle tuottanut ongelmia tos siemenellä. Jos raiheiniä on seassa vähänkin, kylvän kyllä ainakin 15 kg/ha viskurilla seosta.

Entisinä suorakylvöaikoina kylvettiin heinänsiemenet samaan vantaaseen viljan kanssa, ja ihan hyvin toimi. Lisäetuna on vielä se, että syvemmältä heinät lähtevät hitaammin kasvamaan, jolloin läpikasvun riski pienenee entisestään. Ei se heinä kyllä kasva läpi, jos on kunnollinen viljakasvusto päällä, eikä vilja mene pahasti lakoon kovin aikaisin.

Itse olen luomussa, mutta kyllä tavanomaisen aikana oli jonkun verran vaikeuksia löytää sellaisia aineita, jotka tehoaisivat hyvin rikkoihin, mutta säästäisivät heiniä.
Don Essex

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52026
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit
Jos sen piensiemenen lantrais sahanpuruun tms??
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1546
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit
Sahanpuruun en usko, mutta kuiva, hyvin seulottu hiekka toimisi varmaan hyvin.
Don Essex

4630

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit
Meillä kylvettiin sahanpurun kanssa heinät aina, eikä ollut mitään ongelmia kasvustoissa.

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1546
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit
Kasvustossa sahanpuru on varmaankin jopa hyväksi, mutta saattaa holvata piensiemenviskurissa.
Don Essex

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52026
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit
Kasvustossa sahanpuru on varmaankin jopa hyväksi, mutta saattaa holvata piensiemenviskurissa.

Ei hienojakoinen kuiva sahanpuru holvaa enempää kuin nurminadansiemen.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159