Taas on osuustoimintamiehet asialla. Ensin yhteiskunta maksaa puolet investoinnista ja sitten kuvitellaan olevan kartanon herroja. Ilmeisesti ei sitä rahaa tulekkaan ovista ja ikkunoista, kun pitäisi saada extra-hintaa ja helpotusta osuusmaksuista.
Jos haluaa ihan henkilökohtaisen tuottajahinnan (eikä osuusmaksua), niin kannattaa vaihtaa pois osuustoiminta meijeristä. Niin yksinkertaista se on. Silloin vaikuttaa litrat, matkat jne. maidon hintaan.
Jos halutaan kaataa Valio sisältä päin, niin sitten hinnoittelu Ojalan oppien mukaan. Ei kilpailu, KIVI tai Venäjä meille mikään oikea uhka ole, jos ajatukset alkavat kulkea Ojalan latuja.
ps. Nämä tämän päivän isot tilat on huomisen pikkutiloja .
Meillä näillä näkymin maksetaan parikymmentä tonnia ylimääräistä osuuspääomaa sisälle tänä vuonna sen kymppitonnin ohella joka muutenkin on mennyt. Olen vain kuullut että joillakin muilla olisi parempaa käyttöä sille rahalle, eikä se mielestäni ole niin olennaista että kaikkien pitää se samaan tahtiin maksaa. Helppo kädenojennus joka ei nykyisillä markkinakorkoilla ole keltään pois.
Ja mitään ekstrahintaa siis en halua ruveta ehdottelemaan. Jos OY:llä on tosiaan yhteiskunnan rahoilla rakennettu laidunnuksen unohtava "maitotehdas" jossa puolalaiset painaa pitkää päivää, eikä omin hartiavoimin 80-luvulla rakennettu navetta jossa itse tehdään työt, niin millä ihmeen logiikalla se sen OY:n maito olisi jotenkin enemmän arvoista? Se ison navetan maito on enemmän sellaista halvan oloista "eläinrääkkäys-bulkkia" josta täytyy osuuskunnan periaatteiden mukaan maksaa yhtä paljon kuin pienempienkin tilojen maidosta.
Sitten kun itse en enää voi laiduntaa lehmiä niin lopetan, on se vaan aika tehdasmeininkiä silloin. Pieni laidunnusvelvoite (tai ainakin iso jaloittelutarha) voitaisiin suomenkin lakiin pistää Ruotsin mallin mukaan.
Tai Valio voisi pistää sellaisen, pitäköön muut sitten sen bulkin joka ei koskaan päivänvaloa näe.
(tämä oli siinä mielessä provo että monessa pienessä navetassa asiat eivät ole ollenkaan hyvin. Mutta silti suomalaisen lehmän pitäsi mielestäni päästä välillä ulos.)